AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 Hvordan lager dere spagetti? når jeg gjør det blir det alltid så smakløst.... Noen tips? Anonymkode: 7b8e6...a49
Leo Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Akkurat spagetti, og andre typer pasta, kjøper jeg ferdig enten fersk eller tørket. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 Durumhvete, egg, salt, vann. Eltes raskt sammen. Legges kaldt i plastfoile i 2 timer. Starter på tykkeste hakket på mastamaskinen, går to hakk ned om gangen, før jeg setter på feste for spagetti. Strør godt med durumhvete løpende, henger for tørk i ca 5 minutter. Og koker i 3 minutter. Mye vann, litt salt i vannet. Anonymkode: 2e5d4...d57 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 tror jeg må ta fram pastamaskinen min snart, asså. Hjemmelaget pasta er jo så godt - ihvertfall sammenlignet med standard tørket pasta fra de norske produsentene Anonymkode: 939c8...c30
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 Jeg mener spaggettisausen og fyllet Anonymkode: 7b8e6...a49
Rant Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener spaggettisausen og fyllet Anonymkode: 7b8e6...a49 Spagetti er en slags pasta. Du må opplyse i HI at du mener saus. Ellers finnes det jo mange spennende oppskrifter på nett. Google it. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 Steker kjøttdeig og løk, med salt og pepper. Hiver oppi løk og gulrot. Koker opp med hakkete tomater, et glass tomatsaus (Dolmio for eksempel), krydrer med basilikum og litt av hvert. Sopp, stekt pølse og mais er også godt oppi. Anonymkode: 42207...193
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, Rant skrev: Spagetti er en slags pasta. Du må opplyse i HI at du mener saus. Ellers finnes det jo mange spennende oppskrifter på nett. Google it. Jeg tolket HI som å mene hele retten. Ellers ville jeg spesifisert at det var selve pastaen jeg mente. Anonymkode: 42207...193
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 Hiver spaghetien i ei gryte med lettsaltet kokende vann. Anonymkode: 84908...562
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 Saus til pastaretter er jo mangt. Alt fra bolognese til carbonara og alt midt i mellom. Bolognesen bruker jeg faktisk dolomio til hverdags, da den er helt grei Anonymkode: 91d72...905
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #11 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg mener spaggettisausen og fyllet Anonymkode: 7b8e6...a49 Her finnes det jo hundrevis av oppskrifter. For å ta tre av klassikerne vi stadig vender tilbake til; Al volonge er en favoritt. Hvitløken må være av god kvalitet, og bør bakes, ikke stekes for heftig. Kvaliteten på olivenoljen og skjellene er også viktig. Bolognese. Freser løk, hvitløk, gulrot, stangselleri. Heller på hermetiserte tomater, kraft, muskatt, og diverse krydder. Steker så kjøttdeig og bacon for seg. Lar alt koke sammen i ca 2 timer, før man legger 1-2 øser oppå spagettien i en skål. Carbonara. Steker bacon, heller over fløte, koker det passe tykt. Tar pasta over i pannen, rører inn 1-2 rå egg. Strør over parmasan og persille. En feil jeg ser mange gjør er å blande pasta med olje. Da sklir jo sausen rett av. Anonymkode: 2e5d4...d57 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 Steker kjøttdeig først, selvfølgelig En pakke hakkede tomater Litt tomatpuré En buljongterning blandet i ca 1 dl vann Litt fryste brokkolitopper Tynne skiver av gulrot Litt diverse krydder: oregano, gurkemeie, hvitløkspulver, kanskje litt chili. Smaker kjempegodt😍 Anonymkode: 0e271...dbb
Baracuda Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 Tomatpuré, masse løk og ketchup. Ta litt vann i tomatpureen når den er tom for å få alt med. Bland sammen med salt og pepper 😍😍😍
lemoncake Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 Vi steker kun kjøttdeig og løk, så blander vi inn en liten boks tomatpuré. Krydrer med salt og pepper. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #15 Skrevet 16. april 2020 Jeg leter etter en oppskrift med rød saus. En klassisk rød saus kanskje. Jeg vet ikke forskjell på bolognese og andre røde sauser. Anonymkode: 7b8e6...a49
Gjest EmKay Skrevet 16. april 2020 #16 Skrevet 16. april 2020 Jeg synes faktisk Toro sin spagettisaus er kjempegod. Men om jeg skal lage selv: Steker kjøttdeig med løk, hvitløk, chili og paprika. Tar i hakkede tomater, rød pesto og litt tomatpuré, litt salt og en dæsj sukker for å nøytralisere litt av den syrlige tomatsmaken. Smaker til med basilikum, salt og pepper, og lar det hele koke godt inn så sausen blir tjukk og god.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #17 Skrevet 16. april 2020 Kjøttsausen lager jeg forskjellig nesten fra gang til gang. Skal lage det i dag, og da blir det kjøttdeig, løk, hvitløk, grønnsaker som jeg hadde fryst ned for noen dager siden, tomater både fra boks og ferske, litt tomatpuré, litt sukker. Salt og pepper, kanskje en liten dæjs med røkt paprika og dryss basilikum over ved servering. (Før planta tar helt døden ) Anonymkode: f5fe2...6cb
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #18 Skrevet 16. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tolket HI som å mene hele retten. Ellers ville jeg spesifisert at det var selve pastaen jeg mente. Anonymkode: 42207...193 Da må jo TS skrive dette. Det finnes jo veldig mange forskjellige typer spagettiretter. Anonymkode: 939c8...c30 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #19 Skrevet 16. april 2020 Tomatsaus eller annen saus? Min favoritt er spaghetti med stekte kyllingbiter og ferdigkjøpt pesto. Min bolognese: 1 pakke kjøttdeig 1-2 løk 1-2 hvitløksbåter 1-2 ss olje 1 boks hakkede tomater 1-2 ss tomatpuré 1 buljongterning litt vann oregano, basilikum, salt, pepper eventuelt litt sukker Finhakk løken og hvitløken. Stek den i oljen til den blir blank. Ha i tomater, tomatpuré, buljongterning og litt vann (1/2-1 dl), oregano og basilikum etter smak. La det koke lenge, gjerne 2-3 timer. Hvis du vil kan du bruke stavmikser slik at sausen blir uten biter av løk og tomat. Brun kjøttdeigen og ha den i sausen. Smak! Ha i mer krydder hvis det trengs, salt og pepper, og litt sukker hvis du har brukt billigtomater. Anonymkode: 19838...371 1
Fiskegrateng Skrevet 16. april 2020 #20 Skrevet 16. april 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: tror jeg må ta fram pastamaskinen min snart, asså. Hjemmelaget pasta er jo så godt - ihvertfall sammenlignet med standard tørket pasta fra de norske produsentene Anonymkode: 939c8...c30 Er det så stor forskjell mellom hjemmelaget pasta og pasta kjøpt i butikken?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå