Gå til innhold

Ta telefonen, og lytt, når noen ringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste ukene ringt folk for en offentlig virksomhet i forbindelse med en offentlig studie (helse/sikkerhet) som folk deltar på. Ringer ikke til randoms. 

Disse har deltatt i et års tid og sendt inn opplysninger jevnlig. Hvis jeg ikke får tak i dem nå, er dette null verdt.

Det er snakk om drøyt tre hundre personer jeg prøver å få tak i. Etter å ha ringt igjennom lista tre ganger fra et Oslo-nr fikk jeg tak i ca 270 personer. Så ringte jeg fra mitt eget private mobnr fjerde gangen og fikk tak i ca 25 til. Disse siste ville kanskje ikke tatt tlf om jeg ringte fra Oslo-nr. Landsdekkende studie. Gjenstår ca 25 deltakere etter fire ringerunder. Skal ta fatt på en femte runde, også fra mobnr tenker jeg. 

Jeg har dessverre fått tilbakemeldinger på at apper advarer mot Oslo-nr jeg ringer fra. Gud bedre, er det mulig? Slike apper må jo kun advare mot salg og svindelforsøk, ikke alt mulig.

Tidligere ringte jeg til folk som har et bestemt verv, ikke som privatpersoner. Og bare fordi folk er så elendige på å lytte måtte jeg jobbe litt med et manus før jeg begynte å ringe, så jeg fikk sagt det viktigste veldig kort og konsist, og ikke minst i riktig rekkefølge 🤦‍♂️

Hvor vanskelig er det å høre hva det gjelder, særlig hvis en offentlig instans nevnes helt i starten? Særlig hvis du har et verv (jeg ringte til styreledere), da bør du virkelig lytte. Noen er til og med aggressive. Helt ubegripelig. Og så har vi de som faktisk er oppegående nok til å lytte nok til å skjønne hvem som ringer, og sånn halvveis hører hva det gjelder, men som likevel er negative og sier nei på vegne av hele organisasjonen. De sier nei til å motta et informasjonsbrev (og kun det) fra en offentlig instans. Jeg har i disse tilfellene vært ganske seig og ikke gitt meg så lett, så har fått overtalt flere til å motta brevet (de kan vel egentlig ikke si nei til adressert post, men jeg trengte postadresse eller e-post). I ett tilfelle sa styrelederen nei til å motta brevet, men jeg fant postadressen og så sendte vi likevel. 

Må man virkelig "true" med formuleringer som "greit, da noterer jeg at styreleder Hansen, på vegne av *organisasjon*, sier nei til å motta et informasjonsbrev fra *offentlig instans*"? I noen tilfeller har jeg til og med sagt til dem at jeg er usikker på om de har myndighet til å si nei på vegne av organisasjonen. Har som sagt vært seig, men prøvd å være hyggelig, for å presse dette igjennom. Altså, de aller fleste av styrelederne var ålreite, men så var det noen få som var helt tilbakestående. Noen av disse skulle kanskje ikke vært styreledere. 

Anonymkode: b3ddf...e88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg tar konsekvent ikke telefonen hvis det er skjult nummer eller nummeret ikke kan søkes opp f.eks på 1881.no. Og jeg hater spørreundersøkelser nesten mer enn telefonsalg, burde absolutt vært mulig å reservere seg mot det også.

Anonymkode: 1f6f2...2cd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tips fra en som sjelden tar telefon fra ukjente nummer: Det kan hjelpe å sende en SMS og forklare hvorfor du forsøker å nå dem.

Anonymkode: c3c64...95d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg tar konsekvent ikke telefonen hvis det er skjult nummer eller nummeret ikke kan søkes opp f.eks på 1881.no. Og jeg hater spørreundersøkelser nesten mer enn telefonsalg, burde absolutt vært mulig å reservere seg mot det også.

Anonymkode: 1f6f2...2cd

Det er et Oslo-nr, ikke skjult. Litt komisk at de har gjort en innsats for oss over lengre tid, men så er det verdiløst bare fordi de ikke evner å besvare et anrop. Hvor vanskelig er det å lytte i noen sekunder i det minste, hvis man ikke lider av alvorlige mentale plager? Hva om det er politiet som ringer? Vil man heller ha politiet på døra, som naboene også kan fange opp? 

En hel samtale tar kanskje 1 min. Da er alt avklart. 

Jeg vet ikke hvor ille det er om jeg ikke får tak i disse siste 25 eller hvor mange det er, og vi har totalt sett langt flere enn disse drøyt tre hundre som deltar, men har jo en viss innvirkning på kvaliteten til studien. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips fra en som sjelden tar telefon fra ukjente nummer: Det kan hjelpe å sende en SMS og forklare hvorfor du forsøker å nå dem.

Kanskje som en nødløsning. Forskningslederen har ikke nevnt dette som et alternativ. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er et Oslo-nr, ikke skjult. Litt komisk at de har gjort en innsats for oss over lengre tid, men så er det verdiløst bare fordi de ikke evner å besvare et anrop. Hvor vanskelig er det å lytte i noen sekunder i det minste, hvis man ikke lider av alvorlige mentale plager? Hva om det er politiet som ringer? Vil man heller ha politiet på døra, som naboene også kan fange opp? 

En hel samtale tar kanskje 1 min. Da er alt avklart. 

Jeg vet ikke hvor ille det er om jeg ikke får tak i disse siste 25 eller hvor mange det er, og vi har totalt sett langt flere enn disse drøyt tre hundre som deltar, men har jo en viss innvirkning på kvaliteten til studien. 

Jeg tror ikke man behøver mer enn milde til moderate psykiske plager før man får problemer med å ta telefonen. At 25 av 300 har noen psykiske plager fremstår rimelig. Å bli irritert hjelper i alle fall ikke. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje som en nødløsning. Forskningslederen har ikke nevnt dette som et alternativ. 

Må man nevne det? Er ikke det naturlig når man ikke får svar?

Anonymkode: 183bc...401

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...