AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 Merker at folk begynner å bli lei tiltak. At folk tar lettere på koronaen nå. Fraser som «det er jo ikke så farlig», «får jeg det så får jeg det» «det er jo bare et sirkus alt dette» osv. Skjønner jo folk blir lei og skjønner jo at dette ikke er farlig for folk flest. Men selv har jeg en på 20 som faktisk kan dø av viruset. En flott ungdom i starten av livet som er i full gang med høyere utdannelse til et av de samfunnskritiske yrkene. Kjenner jeg blir sint og lei meg når folk driter i smittevern. Når de tydelig ikke tar dette så tungt. Når jeg møter lite respekt på jobb for at jeg er ekstra påpasselig. Og den verste er «dør man så dør man» Anonymkode: 9cd45...0c2 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Men det er jo slik det er å leve? Blir man syk så blir man syk, og dør man så dør man (og det skal vi alle til slutt). Forøvrig veldig liten sannsynlighet for at din 20-åring dør av korona, heldigvis 😊 Anonymkode: fc896...022 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 Jeg mener jeg leste på VG at det kun er 10 personer under 30 som har dødd av coronaviruset i hele verden. Jeg finner ikke tilbake til det, akkurat nå. Kanskje noen vet hvor jeg kan finne tilbake til dette? Anonymkode: b47c0...c57
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo slik det er å leve? Blir man syk så blir man syk, og dør man så dør man (og det skal vi alle til slutt). Forøvrig veldig liten sannsynlighet for at din 20-åring dør av korona, heldigvis 😊 Anonymkode: fc896...022 Har du hatt hode ditt i rumpen din hele tiden? Det er jo en grunn til at viruset spres så fort, det er mye mer globalisering nå, vi spres smitte mye kjappere enn det som er gjort tidligere, i tillegg til at viruset er veldig smittsomt. At vi ikke har mye smittetall nå er jo fordi vi har nettopp tiltak, det kommer til å bli en mye større økning når disse tiltakene letter. Sykehus osv. har trengt met tid slik at de kan forberede seg på når smittetallene øker igjen(ved å skaffe flere senger, finne potensielle arbeidstakere som kan jobbe, lære opp helsepersonell). Du ser jo land som italia og spania som ikke var klar for dette, og i USA der de må legge lik inn i varebiler. Var skjer om det er 200 som trenger respiratorer, og man bare har 24 disponibelt? Anonymkode: 0c72a...463 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo slik det er å leve? Blir man syk så blir man syk, og dør man så dør man (og det skal vi alle til slutt). Forøvrig veldig liten sannsynlighet for at din 20-åring dør av korona, heldigvis 😊 Anonymkode: fc896...022 For en frisk 20 åring ja. Noe annet for en 20 åring i risikogruppa. Han er helt avhengig av at folk tar hensyn og at smitten spres minst mulig. Anonymkode: 9cd45...0c2 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 Det går kanskje over til å bli mer slik at de som er i risikogruppa må skjerme seg for smitte, mens vi som tåler å bli smittet får ta støyten og være med på å immunisere befolkningen. På jobben min diskuterer vi at noen kan gå tilbake til kontorene sine, lage en turnusordning. Slik at vi får gjennomført årets opptak til høyere utdanning. De som da har barn el familiemedlemmer med lavt immunforsvar, kan da velge å ha hjemmekontor i stedet. På ett tidspunkt må samfunnet komme på fote igjen. Hvis ikke blir det ikke noe velferdsstat igjen, til å ta vare på sårbare unge og gamle og voksne, etter at koronatiden er over. Vi har rett og slett ikke råd til at alle skal isolere seg slik aom vi har gjort fram til nå. Anonymkode: fcdd5...57a 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du hatt hode ditt i rumpen din hele tiden? Det er jo en grunn til at viruset spres så fort, det er mye mer globalisering nå, vi spres smitte mye kjappere enn det som er gjort tidligere, i tillegg til at viruset er veldig smittsomt. At vi ikke har mye smittetall nå er jo fordi vi har nettopp tiltak, det kommer til å bli en mye større økning når disse tiltakene letter. Sykehus osv. har trengt met tid slik at de kan forberede seg på når smittetallene øker igjen(ved å skaffe flere senger, finne potensielle arbeidstakere som kan jobbe, lære opp helsepersonell). Du ser jo land som italia og spania som ikke var klar for dette, og i USA der de må legge lik inn i varebiler. Var skjer om det er 200 som trenger respiratorer, og man bare har 24 disponibelt? Anonymkode: 0c72a...463 Vet ikke hva du har i rumpa akkurat nå, men jeg kommenterte altså kun at det er forståelig hvorfor folk ikke er redde for sin egen del. Jeg sa ikke ett ord om å ikke følge tiltak, ei heller sa jeg noe om smittetall eller om å ikke ha forståelse for at andre land sliter. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en frisk 20 åring ja. Noe annet for en 20 åring i risikogruppa. Han er helt avhengig av at folk tar hensyn og at smitten spres minst mulig. Anonymkode: 9cd45...0c2 Selv for syke 20-åringer er det meget lav sannsynlighet for å dø av korona, heldigvis! Anonymkode: fc896...022 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går kanskje over til å bli mer slik at de som er i risikogruppa må skjerme seg for smitte, mens vi som tåler å bli smittet får ta støyten og være med på å immunisere befolkningen. På jobben min diskuterer vi at noen kan gå tilbake til kontorene sine, lage en turnusordning. Slik at vi får gjennomført årets opptak til høyere utdanning. De som da har barn el familiemedlemmer med lavt immunforsvar, kan da velge å ha hjemmekontor i stedet. På ett tidspunkt må samfunnet komme på fote igjen. Hvis ikke blir det ikke noe velferdsstat igjen, til å ta vare på sårbare unge og gamle og voksne, etter at koronatiden er over. Vi har rett og slett ikke råd til at alle skal isolere seg slik aom vi har gjort fram til nå. Anonymkode: fcdd5...57a Det er nok den veien det går ja. Full forståelse for det. Er mest den manglende respekten og forståelsen jeg savner. Forståelse for at noen i samfunnet må skjermes og at oss rundt må være ekstra påpasselig. Anonymkode: 9cd45...0c2 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 Jeg vet ikke hvordan du forholder deg på jobb TS, men noen ganger kan det være slik at mennesker blir så opptatt av det nære som angår dem, at det er det eneste de har fokus på. Og da kan tålmodigheten hos andre bli slitt. Jeg vet ikke hva du legger i "ekstra påpasselig", men ser f eks at enkelte går rundt omkring med engangshansker. Disse bruker de overalt, og tar dermed med seg skitt og smitte fra ulike overflater og bringer de videre til nye overflater. Dette provoserer meg, fordi om det for den som bruker hanskene visst nok er et tiltak mot smitte. For meg betyr det kun at flatene med potensiell smitte øker. Hvis 20-åringen din utdanner seg til det som nå kalles et samfunnskritisk yrke, og det er innen helsevesenet, så vil jo vedkommende måtte forholde seg til risikoen for smitte av ulik art i sitt fremtidige yrke. Man kan ikke kreve å bli skjermet for syke pasienter, når man velger å bli sykepleier for eksempel. Jeg tror også at mange er ganske lei alle disse påminnelsene om selvfølgeligheter som håndvask, hostehygiene og avstand. Og at mange også tenker at smitte og sykdom er en del av livet, og at barnehager og skoler ikke burde vært stengt. Det er jo nå i etterkant også fremkommet at dette var et føre var tiltak, som i etterkant har vist seg å ikke ha noen smittefaglig god begrunnelse. Og allikevel opplever mange at deres barn fortsatt ikke skal få den undervisingen de har krav på. Respekt og forståelse må gå begge veier. Alle har sitt å stri med, og det er viktig å ikke bli for fokusert på eget. Anonymkode: f5f5a...4d7 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvordan du forholder deg på jobb TS, men noen ganger kan det være slik at mennesker blir så opptatt av det nære som angår dem, at det er det eneste de har fokus på. Og da kan tålmodigheten hos andre bli slitt. Jeg vet ikke hva du legger i "ekstra påpasselig", men ser f eks at enkelte går rundt omkring med engangshansker. Disse bruker de overalt, og tar dermed med seg skitt og smitte fra ulike overflater og bringer de videre til nye overflater. Dette provoserer meg, fordi om det for den som bruker hanskene visst nok er et tiltak mot smitte. For meg betyr det kun at flatene med potensiell smitte øker. Hvis 20-åringen din utdanner seg til det som nå kalles et samfunnskritisk yrke, og det er innen helsevesenet, så vil jo vedkommende måtte forholde seg til risikoen for smitte av ulik art i sitt fremtidige yrke. Man kan ikke kreve å bli skjermet for syke pasienter, når man velger å bli sykepleier for eksempel. Jeg tror også at mange er ganske lei alle disse påminnelsene om selvfølgeligheter som håndvask, hostehygiene og avstand. Og at mange også tenker at smitte og sykdom er en del av livet, og at barnehager og skoler ikke burde vært stengt. Det er jo nå i etterkant også fremkommet at dette var et føre var tiltak, som i etterkant har vist seg å ikke ha noen smittefaglig god begrunnelse. Og allikevel opplever mange at deres barn fortsatt ikke skal få den undervisingen de har krav på. Respekt og forståelse må gå begge veier. Alle har sitt å stri med, og det er viktig å ikke bli for fokusert på eget. Anonymkode: f5f5a...4d7 Jeg går ikke rundt med munnbind og hansker. Men jeg ønsker å overholde 2m avstand. Dette respekteres ikke alltid. Reagerer og på holdningen at det bare er gamle det er farlig for. Det er farlig for flere enn det. Reagerer på kommentarer som faktisk sårer. Om de ikke syns sitt eget liv er så viktig. Så syns jeg likevel det finnes andre liv som er viktig. Jeg kommenterer ikke, overser slike kommentarer utad. Men kjenner på at nå er snart grensa mi nådd. Det er ikke innen helse 20 åringen utdanner seg. Finnes andre samfunnskritiske yrker hvor nærkontakt med mennesker er minimal😉 Anonymkode: 9cd45...0c2
Anbefalte innlegg