Gå til innhold

Ta med barn når katten skal avlives?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig blir katten vår avlivet i dag, den er veldig syk og gammel. 
dette blir sorgens dag for barna. De er 11 og  13 år og har vokst opp med katten. 
mer det innafor å ha med barna når katten skal avlives? 
kan bli vondt for de å se det. Samtidig tenker jeg at det kan være en fin måte å ta farvel på, en del av bearbeidelsen 

hva tenker dere om det? 

Anonymkode: 75a7e...30a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker de kan få velge selv. Fortell hva som skal gjøres og hva som skjer der og spør om de selv ønsker å være med 

Anonymkode: dcc96...f5b

• Liker 5
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Kommer an på. Er katten redd dyrlegen?

Da jeg avlivet katten vår, fikk den helt panikk da den fikk bedøvelsen, og den begynte å virke. Fikk roet ned katten, og den sovnet på fanget mitt etter vi fikk tak i den. Katten var allerede livredd i bilen på vei dit, og gråt hele bilturen. Ungene hadde nok sagt at den visste at den skulle dø, men katten var alltid slik i bil..

Skrevet

Når vi måtte avlive katten vår var sønnen min der. Men vi gjorde det hjemme. Dyrlegen kom hjem til oss, så slapp katten å være redd og stresset i bil og på dyrlege kontoret siste øyeblikkene sine. Det ble da en rolig og fin avskjed😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å svare på, for kjenner jo ikke barna dine.

Vi avlivet en gammel katt for noen måneder siden. Den var så absolutt klar til å gå videre, så den var forholdsvis rolig i bilen og når vi kom til veterinæren.

Så fikk den første sprøyte, gikk litt omkring på gulvet, så tok vi den opp på benken, så sovnet den før den fikk sprøyte to, så var den vekk. Det gikk så greit, og jeg som hadde gruet meg så fælt synes det var en fin avskjed.

Anonymkode: 26474...f4b

AnonymBruker
Skrevet

Avlivet katten min for et par måneder siden, og personlig hadde jeg ikke hatt med mine barn inn, om jeg hadde hatt noen. Men det er fordi jeg er en elendig støtte i slike sammenhenger... Jeg slet veldig med å holde maska selv, så jeg kunne være der for katten..  ❤ 

Men det kommer litt an på deg, barna og katten, tenker jeg. Du kjenner barna dine best ❤

Sender mange klemmer til dere og katten ❤⚘

Anonymkode: 71fd3...495

• Liker 2
Skrevet

Tenker de er så store at de kan velge selv. Jeg hadde gitt niåringen min valget, og han hadde sagt nei, hadde jeg fått valget som niåring så hadde jeg sagt ja. 

• Liker 2
Gjest Keikolina
Skrevet

Nei, jeg ville ikke tatt de med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at man også må tenke litt på katten. Hvordan gjøre det så den blir minst mulig stresset? Klarer barna å være rolige i en sånn prosess?

Anonymkode: e08a8...145

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kommer ann på hvordan du tror du selv vil komme til å reagere. Hvor vanskelig vil dette være for deg? Vil du klare å være der for barna? Det er selvfølgelig greit at de ser at du blir lei deg i denne situasjonen, men klarer du å holde det såpass sammen at de ikke føler at de trenger å trøste deg? Hvis du klarer det så synes jeg ungene skal få valget. Hvis du er redd for at dette lir for vanskelig for deg følelsesmessig så skal du ikke ta dem med, fordi det vil gjøre situasjonen vanskeligere for dem.

Hvis du ikke tar dem med, så synes jeg det er viktig at de får tatt forvell med katten før dere drar. Snakk med de om hvordan de vil at avskjeden skal være. Vil de følge deg og katten ut i bilen? Vil hver av de ha litt tid alene med katten rett før du drar? Også synes at så sant det er mulig så bør de ikke være alene hjemme når dette skal skje. Jeg kan likevel forstå at det kanskje kan være vanskelig å få noen til å være der nå med de sosiale restriksjonene vi har nå. Dersom den andre forelderen ikke er hjemme, og det ikke er noen andre som kan være tilstede for dem, ville jeg allliert meg med en voksen de kjenner godt og spurt om vedkommende kunne være tilgjengelig for dem på skype mens du er borte.

Anonymkode: 56164...71c

• Liker 4
Skrevet

Hvis de er som min datter så ville jeg tatt dem med. Hun var 9 da vi måtte avlive hunden vår som hun aldri hadde levd uten (vi hadde hunden før hun ble født). Hun syntes det var ekstremt trist, men holdt seg rolig for hundens del helt til den hadde fått første sprøyte og sovnet. Hun insisterte på å være med og jeg tror det ville vært mye vanskeligere for henne å IKKE være tilstede. Veterinærene var forberedt på at hun var med og var positive til det. For hundens del tror jeg det var positivt, så lenge hun holdt seg rolig. Hunden var glad og "med" til hun sovnet og 9-åringen hjalp med distraksjon overfor sprøyta osv.

Vi har nå to hunder, hun er nå 14. Hun sier fortsatt at hun skal være med når disse skal avlives selv om hun har flyttet hjemmefra når det skjer. Hun har alltid blitt inkludert i begravelser av oldeforeldre (fra hun var 2 år). Har aldri skånet henne for sorger, men vært der med henne. Vi har i tillegg hatt, og har fortsatt, flere gnagere, som jo også dør med ujevne mellomrom. 

Så mitt svar er: hvis barna vil, så ta dem med! Men snakk med dem i forkant, både om hva som skal foregå, hvordan, og at de ikke må stå der og hyle og riste før katten har sovnet, for eksempel - for kattens skyld altså.... Men grunnleggende mener jeg at de skal få være med hvis de ønsker, så lenge de klarer å "ta seg sammen" når katten trenger det.

• Liker 3
Skrevet

Ja ta med barna. De har rett på å få et ordentlig farvel.  

AnonymBruker
Skrevet

Barna mine var med (4 og 7 år), da vår gamle katt ble avlivet. Det var en fin og verdig stund for katten, barna og mannen og meg. Alle fikk sagt farvel. Men da den første sprøyten ble satt var mannen og barna på venterommet. De ble kalt inn etter sprøyten var satt, og var med da katten sovnet.

Anonymkode: 5de5f...d99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange kloke og fine svar. 
De vet hun skal til dyrlegen i dag, og de vet hun er syk. Men de vet ikke at hun kanskje må avlives.. det kommer an på hva veterinæren ser plager henne. 
men jeg tror det. 
vi skal ta en prat nå så får de velge. 

Anonymkode: 75a7e...30a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt de med. 

Jeg ble ikke tatt med som barn, men hadde trengt å se det. 

Anonymkode: 3c40a...d45

• Liker 1
Skrevet

Sjekk med dyrlegen om du i det hele tatt får ta med flere inn. Vi avlivet hunden vår rett før påske, da fikk kun en person blir med inn av smittevernshensyn. Så jeg måtte vente i bilen mens det ble gjort.

• Liker 4
Skrevet

Så lenge du forbereder barna om hva som skal skje, så burde det ikke være noe i veien for at de ikke kan bli med inn. Bare husk at det ikke er alle katter som sovner stille og rolig inn. Det kan være en kraftig reaksjon på beroligende, da ikke alle dyr liker å "miste kontrollen". Ikke minst etter innsovningen. Da kan det være dødskramper. Og hvis barna ikke er forberedt på dette, så kan opplevelsen bli traumatisk i stedet for en fin avslutning på pus sitt liv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde uten tvil tatt mine barn med, 10 og 13. Og veterinæren kan komme hjem den dagen det skal skje. De har vokst opp med dyret og trenger en avskjed. DERSOM de vil så klart. Trist dette, lykke til ❤️ 

Anonymkode: 32067...d71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid fått dyrlegen til å avlive dyrene hjemme. Så slipper de redselen. 

Anonymkode: d6890...914

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Siri_H skrev:

Sjekk med dyrlegen om du i det hele tatt får ta med flere inn. Vi avlivet hunden vår rett før påske, da fikk kun en person blir med inn av smittevernshensyn. Så jeg måtte vente i bilen mens det ble gjort.

Dette! Vi var også til dyrlegen før påske og kunne bare være en person inne. 

Anonymkode: 4defb...034

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...