Gå til innhold

Jeg blir så usikker i forhold til dette med risikogrupper!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en datter på VGs, som etter planen skal starte på skolen igjen 27. April. Hun har astma. Astma har flere ganger blitt nevnt i media som en av risikogruppene. Vi fikk også beskjed om å holde henne hjemme av fastlegen før skolene ble stengt 12. Mars. Nå sier samme fastlege at astma IKKE er en risikofaktor. Jeg vet ikke jeg 🤷🏻‍♀️ Jeg blir forferdelig usikker når det først blir sagt en ting, deretter en annen. Bent Høie og helsedirektoratet har feks nevnt Astma når de ramser opp risikogrupper. 

Hun får mange astmaanfall når hun er forkjølet, og har noen ganger vært på legevakten for steroidebehandling pga pustevansker når hun har vært veldig forkjølet. 

Som sagt veldig usikker på hva som er riktig her..hva ville dere ha gjort? Fastlegen skriver ikke ut legeerklæring når hun mener det ikke er noen risiko, og da blir ikke fravær gyldig.

Anonymkode: 23aa6...74f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig forvirrende. Jeg har også astma. Og skjønner faktisk ikke helt de som sier det ikke er risikogruppe. Det er jo noen med mild astma som har fått alvorlig forløp eller dødd. 

Anonymkode: f6f98...07e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en risikogruppe fordi det viser seg at en forsvinnende lav andel av døde har hatt astma. Det er andre sykdommer som klart dominerer sykdomsbildet, men alder er og blir den viktigste risikofaktoren. For barn er det hovedsakelig svært alvorlig sykdom som anses som en viss forhøyet risiko.

Anonymkode: 71cd0...72e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Astma som er velmedisinert er IKKE en risikogruppe. 

Anonymkode: 6aaeb...cf0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når du snakker med fastlegen, nevner du da dette med legevakten og pustevansker når hun har vært veldig forkjølet? Du er helt sikker på at fastlegen har et godt bilde av situasjonen? Da ville jeg i så fall stolt på svaret du har fått nå.

Det kan hende at fastlegen har fått ny informasjon og at man først trodde astma ga økt risiko, men så har man etterpå fått mer kunnskap som tyder på noe annet. Det ville jo vært det beste hvis legen hadde forklart litt rundt vurderingen sin så du hadde sluppet å være så i tvil nå.

Anonymkode: f7fd6...ae2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en risikogruppe fordi det viser seg at en forsvinnende lav andel av døde har hatt astma. Det er andre sykdommer som klart dominerer sykdomsbildet, men alder er og blir den viktigste risikofaktoren. For barn er det hovedsakelig svært alvorlig sykdom som anses som en viss forhøyet risiko.

Ja, det var akkurat dette fastlegen også sa, at det var svært alvorlig sykdom hos barn som ble ansett som en risikofaktor. Jenta vår er ellers veldig frisk og rask, men sliter som sagt med pusten når hun er forkjølet. Hun sliter også med utholdenhet i feks gym, og kan nesten ikke delta ved svømming pga den fuktige luften. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du snakker med fastlegen, nevner du da dette med legevakten og pustevansker når hun har vært veldig forkjølet? Du er helt sikker på at fastlegen har et godt bilde av situasjonen? Da ville jeg i så fall stolt på svaret du har fått nå.

Det kan hende at fastlegen har fått ny informasjon og at man først trodde astma ga økt risiko, men så har man etterpå fått mer kunnskap som tyder på noe annet. Det ville jo vært det beste hvis legen hadde forklart litt rundt vurderingen sin så du hadde sluppet å være så i tvil nå.

Anonymkode: f7fd6...ae2

Hun sa bare at hvis hun måtte oppsøke legevakt når hun var veldig forkjølet, så måtte man vurdere annen behandling for astmaen enn den hun allerede har, ingenting om at hun anså at astmaen da ble en risikofaktor. Hun forklarte veldig bra rundt de barna man anså som risikogrupper. Og dette var svært syke barn. Jenta vår er i veldig god form ellers, det eneste hun sliter litt med er astma. 

Skrevet

Nå er det jo sånn at det var ingen som i starten viste hva dette var fordi verden aldri har opplevd det før. Ennå vet ingen sikker, men mnd som har gått, mer data er tatt ut og forskning har blitt gjort fra land som er foran oss i denne prosessen har gjort at vi vet mer. Ut fra det vil rådene og opplysningene også endre seg. Som du sier så sa de i starten at astma var risikofaktor, og nå mener de at det ikke er like prikært lenger. Samme med f.eks røyking, det er ikke lenger en risikofaktor. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Alvario skrev:

Nå er det jo sånn at det var ingen som i starten viste hva dette var fordi verden aldri har opplevd det før. Ennå vet ingen sikker, men mnd som har gått, mer data er tatt ut og forskning har blitt gjort fra land som er foran oss i denne prosessen har gjort at vi vet mer. Ut fra det vil rådene og opplysningene også endre seg. Som du sier så sa de i starten at astma var risikofaktor, og nå mener de at det ikke er like prikært lenger. Samme med f.eks røyking, det er ikke lenger en risikofaktor. 

Takk for konkret svar ☺️ Fant en veldig bra artikkel hos legeforeningen som alle barnehager og skoler burde ha som retningslinje. Her står det godt beskrevet hva som regnes som risikofaktor, og gode beskrivelser av studier fra hele verden. Anbefales å leses av alle med barn, spesielt barn med kroniske lidelser. Var veldig betryggende for meg i hvert fall.

https://www.legeforeningen.no/contentassets/14b5140eb743406aa07b3e3b0912fe70/coronavirus_vurdering-av-barn-med-kronisk-sykdom-og-skoleapning-140420.pdf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig (bmi 26), synes det er galskap at jeg som er i risikosonen skal bli tvunget ut for å dø

Anonymkode: bf8b8...44e

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er overvektig (bmi 26), synes det er galskap at jeg som er i risikosonen skal bli tvunget ut for å dø

Haha, morsom du... 

Synes ikke dette er noe å spøke med. For de fleste av oss vil dette gå helt fint, men det blir ikke fint om vi ikke klarer å skjerme riktige grupper. Samtidig må de som kan ut og delta i samfunnet. Skjønner godt at det er ubehagelig å ha barn som ligger i grenseland i forhold til risiko.

Synes dog det er rart at søsken av barn i risikogrupper skal på skolen og i bhg. Det hadde vært utenfor min komfortsone. 

Anonymkode: 973ab...583

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, morsom du... 

Synes ikke dette er noe å spøke med. For de fleste av oss vil dette gå helt fint, men det blir ikke fint om vi ikke klarer å skjerme riktige grupper. Samtidig må de som kan ut og delta i samfunnet. Skjønner godt at det er ubehagelig å ha barn som ligger i grenseland i forhold til risiko.

Synes dog det er rart at søsken av barn i risikogrupper skal på skolen og i bhg. Det hadde vært utenfor min komfortsone. 

Anonymkode: 973ab...583

Skal de det da? Det ble jo presisert på pressekonferansen før påske at barn med søsken eller foreldre i risikogruppene fortsatt skulle ha hjemmeskole?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke sykelig overvektig. De med sykelig overvekt er i risikogruppen.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal de det da? Det ble jo presisert på pressekonferansen før påske at barn med søsken eller foreldre i risikogruppene fortsatt skulle ha hjemmeskole?

Iflg uttalelsen til Barnelegeforeningen som er linket til over kan søsken til barn i risikogruppene stort sett gå på skolen, med individuelle vurderinger. 

Anonymkode: a0e1c...e66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De har jo endret/modifisert seg litt ift hva som er såkalte risikogrupper. Men jeg lurer på  hva dette skyldes. Er det er fordi få med f.eks astma faktisk har blitt smittet (da vil de jo også bli underrepresentert i antall syke/døde), eller om dokumentasjonen bygger på at de har blitt smittet/syke men klart seg fint uten alvorlig sykdom. 

Anonymkode: 90011...324

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har jo endret/modifisert seg litt ift hva som er såkalte risikogrupper. Men jeg lurer på  hva dette skyldes. Er det er fordi få med f.eks astma faktisk har blitt smittet (da vil de jo også bli underrepresentert i antall syke/døde), eller om dokumentasjonen bygger på at de har blitt smittet/syke men klart seg fint uten alvorlig sykdom. 

Det er ingenting som tyder på at astma er en risikofaktor når man ser på det etter hvert rike tallmaterialet over hvilke mennesker som får alvorlig sykdom og død. Det gir ikke mening at astmatikere skulle bli smittet sjeldnere enn andre, så akkurat den dokumentasjonen kan man nok stole på.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som tyder på at astma er en risikofaktor når man ser på det etter hvert rike tallmaterialet over hvilke mennesker som får alvorlig sykdom og død. Det gir ikke mening at astmatikere skulle bli smittet sjeldnere enn andre, så akkurat den dokumentasjonen kan man nok stole på.

men har de dokumentasjon på at folk med f.eks astma har blitt smittet - men ikke blitt alvorlig syke?
Det er forskjell på å si at "vi har ikke dokumenatsjon på at de blir alvorlig syke", og "vi har dokumentasjon på at de ikke blir alvorlig syke".

Med det første der så blir det jo en evt gjetning - fordi det tilfeldigvis ikke er så mange asmatikere som er blitt smittet. Med det andre der så har man derimot dokumentasjon på at de har blitt smittet, men ikke alvorlig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

men har de dokumentasjon på at folk med f.eks astma har blitt smittet - men ikke blitt alvorlig syke?
Det er forskjell på å si at "vi har ikke dokumenatsjon på at de blir alvorlig syke", og "vi har dokumentasjon på at de ikke blir alvorlig syke".

Med det første der så blir det jo en evt gjetning - fordi det tilfeldigvis ikke er så mange asmatikere som er blitt smittet. Med det andre der så har man derimot dokumentasjon på at de har blitt smittet, men ikke alvorlig

Det gir ingen mening at astmatikere på magisk vis ikke smittes, så jeg tror nok du kan la den tankerekken fare og heller høre på forskningsrapportene om hvem det faktisk er som blir syke og dør. 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra de pooulasjonsstudiene som er til nå viser det seg at de med astma ikke er så utsatt for alvorlig sykdom som det man kunne frykte. Er publisert en del på det. Tror det var på lancet sine sider. Skal prøve å finne linken senere. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uttalelsen til Barnelegeforeningen har linket noen studier/kunnskapsgrunnlag, du kan se der. 

Denne linken sier litt av det samme, og inkluderer også kildene. Den avslutter med et "men helt sikre kan vi aldri være", typisk for når man ikke vil være helt bastant for tidlig, fornuftig nok. Men ut fra tallene er det beroligende! 

https://www.nytimes.com/2020/04/16/health/coronavirus-asthma-risk.html

Her er selve artikkelen fra lancet: , it is striking that both diseases appear to be under-represented in the comorbidities reported for patients with COVID-19, compared with the global burden of disease estimates of the prevalence of these conditions in the general population (table); a similar pattern was seen with SARS.

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30167-3/fulltext

• Opprett ny...