AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 lærer har sagt klart og tydelig ifra om at de ihvertfall ikke skal ha vanlig skole inne i klasserommet, men bare være ute på turer i skogen osv. Begrenset læring av det, sånn i lengden, da synes jeg hjemmeskole-opplegget de har nå gir dem mye mer. De har fulle dager med matte, norsk, engelsk og daglige klassemøter via Teams, et opplegg som fungerer veldig bra for de fleste tror jeg, med tett oppfølging fra lærer. Stusser også litt over hygiene på tur i skogen, uten vask tilgjengelig blir det vel høyst litt antibac klasket på skitne hender - noe som har null effekt før evt matpakkespising. Jeg skjønner jo HVORFOR de åpner sånn økonomisk og samfunnsmessig sett, men det føles bortkastet likevel når læringen blir såpass dårlig og det føles som bortkastet smitterisiko å ta. Anonymkode: 20995...9ce 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Når jeg underviser mine lærerstudenter i matte, snakker vi mye om hvordan uteskole på mange måter kan være bedre enn tradisjonell tavleundervisning, så det trenger ikke nødvendigvis bli så dårlig kvalitet. Anonymkode: fee98...96f 14
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 Bare å skrive barna ut av skolen og gjøre en bedre jobb selv, da. Anonymkode: bff2b...002 11
atropos Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 Barn har ikke godt av sosial distansering på sikt. Og så lenge de ikke blir særlig smittet/syke er det ingen grunn til å holde skoler stengt. Ikke undervurder lærerne. På 36 timer hadde alle lærere et hjemmeskoleopplegg da skolene ble stengt. Nå har vi fått godt over en uke på å forberede undervisning på skolen igjen. Undervisning kan fint skje utendørs. 11
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 Mye av poenget er jo å gi barna et sted å være for å frigjøre foreldrenes arbeidskraft. De klarer nok legge inn undervisning i uteskolene også. Anonymkode: b80d7...122 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg underviser mine lærerstudenter i matte, snakker vi mye om hvordan uteskole på mange måter kan være bedre enn tradisjonell tavleundervisning, så det trenger ikke nødvendigvis bli så dårlig kvalitet. Anonymkode: fee98...96f Mulig det, om undervisningen ute er godt forberedt og fungerer som et supplement til klasseromsundervisning. Det blir noe annet å dra med klassene ut i skogen dag etter dag, for å lære de matte, norsk, religion etc etc. — uten å ha et særlig gjennomtenkt opplegg. Anonymkode: d836b...fcc 1
Whistler Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 I en nasjon hvor alle mennesker er bedre enn alle fotballdommere, fotballtrenere, skitrenere, smøreeksperter og smittevernseksperter skulle det bare mangle at vi ikke også er langt bedre utrustet til å drive undervisningsplanlegging og skoledrift enn de som er utdannet til det og har det som yrke. Det kommer til å gå seg til. 12
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye av poenget er jo å gi barna et sted å være for å frigjøre foreldrenes arbeidskraft. De klarer nok legge inn undervisning i uteskolene også. Anonymkode: b80d7...122 Ja jeg skjønner jo hva hensikten er, men det føles litt unødvendig bare, når lærer uttrykker såpass stor frykt for smitte at uteskole er eneste alternativ. Får håpe de klarer å legge inn litt læring på tur også, men har litt blandede erfaringer fra det tidligere. TS Anonymkode: 20995...9ce 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 Har tenkt samme tanken selv. Barna går på en skole med flere hundre elever mer enn den var skallet til. Det er veiarbeid og byggearbeid i stort monn i området. Forestiller meg at det blir grupper i hver en hage og hver ledig knaus. Elendige toalett fasiliteter og mangel på håndvask. Hjemmeskolen har fungert utmerket og klarer ikke å se for meg at de klarer å gi samme mengde arbeid/læring uten at det blir store mengder hjemmelekse etter skolen. Altså, barna blir oppbevart og arbeidet må gjøres hjemme uansett. Og alle som har aktive barn som er mye ute vet hvor sliten de blir etter en lang dag ute. Redd det kommer til å bli mye mer frustrasjon og grining om det blir slik jeg frykter, sammenlignet med den ro, harmoni og konsentrerte læringssituasjonen vi tilbyr nå. Anonymkode: 8f8ac...282 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 Jeg skjønner ikke hvordan enkelte kan tro at Norge kan være stengt stort lenger. Hvem skal ta regningen for at ansatte i barnehager og lærere ikke har lyst til å begynne og jobbe enda? Skjønner dere ikke at hvis Norge gradvis skal åpnes mer og mer, så må barna ivaretas før foreldrene skal ut på jobb igjen. Myndighetene hadde da ikke valgt å åpne barnehager og skoler hvis barna sto i fare. Å Norge kan da ikke være stengt i evighet heller. Anonymkode: 467fd...1f8 15
Nerine_ Skrevet 16. april 2020 #11 Skrevet 16. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg skjønner jo hva hensikten er, men det føles litt unødvendig bare, når lærer uttrykker såpass stor frykt for smitte at uteskole er eneste alternativ. Får håpe de klarer å legge inn litt læring på tur også, men har litt blandede erfaringer fra det tidligere. TS Anonymkode: 20995...9ce Men, du syns det er "nødvendig" at barna dine skal skjermes fra all sosial kontakt minst ut 2020? 7
Nuka Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 Nå er det lett fordi læringsmateriale er innskrenket. Det er mindre som gåes igjennom og mindre (ingen) lekser grunnet unntakstilstanden. Når skole nå starter opp igjen blir det vel på sikt samme mengde som tidligere(?) og det blir da vanskelig for alle å følge opp både skolearbeidet og leksene hjemme. I tillegg vil de fleste barna på sikt slite veldig om de ikke får treffe noen venner/andre barn på veldig lenge. klart man skal få ha tanker om det, men det går nok helt fint å lære bort det som skal gåes igjennom med uteskole også.. for de som er mer praktisk anlagt vil det nok også bli mye lettere å forstå 😊 vi her er skeptiske uansett på grunn av at far i hus har underliggende sykdommer og kommer til å ha fjernundervisning en stund til, men det er snakk om å sende på skolen i starten/senest midten av mai og det på grunn av barnets beste. Det er et vanskelig valg på grunn av smitten, men vi veier for og imot hele tiden. Har tilogmed snakket om andre alternativ så lenge vi har nett-tilgang og følger all undervisningen på PC/nettbrett 🌺 Det som er litt betenkelig er hvordan det da skal løses med de som må være hjemme, men som hører til en klasse som har startet opp igjen dersom det i stor grad blir uteskole? En vanskelig kabal å få til å gå opp.. Jeg syns lærerne er flinke! 😊 4
Nuka Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvordan enkelte kan tro at Norge kan være stengt stort lenger. Hvem skal ta regningen for at ansatte i barnehager og lærere ikke har lyst til å begynne og jobbe enda? Skjønner dere ikke at hvis Norge gradvis skal åpnes mer og mer, så må barna ivaretas før foreldrene skal ut på jobb igjen. Myndighetene hadde da ikke valgt å åpne barnehager og skoler hvis barna sto i fare. Å Norge kan da ikke være stengt i evighet heller. Anonymkode: 467fd...1f8 Alle kan stå i fare for å bli smittede, syke og få store plager. Et lite fåtall dø.. Skjønner meg ikke på de som fornekter at alt innebærer en viss risiko, spesielt med tiltakene som beviser at det ikke er trygt med ordinær skolepraksis.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvordan enkelte kan tro at Norge kan være stengt stort lenger. Hvem skal ta regningen for at ansatte i barnehager og lærere ikke har lyst til å begynne og jobbe enda? Skjønner dere ikke at hvis Norge gradvis skal åpnes mer og mer, så må barna ivaretas før foreldrene skal ut på jobb igjen. Myndighetene hadde da ikke valgt å åpne barnehager og skoler hvis barna sto i fare. Å Norge kan da ikke være stengt i evighet heller. Anonymkode: 467fd...1f8 Norge er ikke stengt. Lærere og barnehageansatte har lyst å gå tilbake til jobb og gjør det med glede om de føler det er trygt. Det er mange foreldre som uansett ikke skal tilbake til jobb, for eksempel turistnæringen ligger nærmest død og kommer til å slite til det blir en endring globalt. Og dette heter ikke Å Norge, for Norge er ikke noe som gjøres... Kanskje grunnskolen din ikke var så bra allikevel? Anonymkode: 8f8ac...282
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #15 Skrevet 16. april 2020 52 minutter siden, Nuka skrev: vi her er skeptiske uansett på grunn av at far i hus har underliggende sykdommer og kommer til å ha fjernundervisning en stund til, men det er snakk om å sende på skolen i starten/senest midten av mai og det på grunn av barnets beste. Jeg tenker stikk motsatt, og sender barnet nå med en gang, når det fremdeles er lite smitte i omløp. Om noen uker er nok smittefrekvensen mye høyere igjen, og blir den høy nok er det vel fare for at det stenges igjen? Anonymkode: ed6db...801 6
Example Skrevet 16. april 2020 #16 Skrevet 16. april 2020 Barna har godt av å komme tilbake på skolen igjen. Hvis dere voksne synes sosial distansering er vanskelig, tenk hvordan barn og ungdom har det. For mange barn og ungdom er læreren også et trygt punkt i hverdagen, og skolen er en kjærkommen del av hverdagen. Det finnes tusenvis av slik barn i Norge, og for meg er de viktigere enn 85-åringer med underliggende sykdommer og kort forventet levetid. Smerteterskelen på skolestengingen er i ferd med å gå. Det faglige trykket er én ting, men det sosiale aspektet er enda viktigere. 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #17 Skrevet 16. april 2020 Her i nord blir det jo veldig interessant å se hvordan det vil fungere å ha barna ute 6 timer hver dag. Til slutt ender mange opp syke og må være hjemme med forkjølelse. Hvordan kan man opprettholde hygiene ute? Gå på do, skifte, vaske hender, spise? Anonymkode: 42aaa...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #18 Skrevet 16. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: lærer har sagt klart og tydelig ifra om at de ihvertfall ikke skal ha vanlig skole inne i klasserommet, men bare være ute på turer i skogen osv. Begrenset læring av det, sånn i lengden, da synes jeg hjemmeskole-opplegget de har nå gir dem mye mer. De har fulle dager med matte, norsk, engelsk og daglige klassemøter via Teams, et opplegg som fungerer veldig bra for de fleste tror jeg, med tett oppfølging fra lærer. Stusser også litt over hygiene på tur i skogen, uten vask tilgjengelig blir det vel høyst litt antibac klasket på skitne hender - noe som har null effekt før evt matpakkespising. Jeg skjønner jo HVORFOR de åpner sånn økonomisk og samfunnsmessig sett, men det føles bortkastet likevel når læringen blir såpass dårlig og det føles som bortkastet smitterisiko å ta. Anonymkode: 20995...9ce Nå er det 11 dager til skolen begynner, så du får bare vente å se! Det er ikke mye mer å gjøre enn det. Retningslinjene for skolene har ikke kommet ennå og læreren vil få beskjed om hvordan skolen skal legges opp. Per dagens dato så er det ingen som vet hvordan det vil bli og det er ingen som vet hvordan fremtiden vil bli. At læreren allerede nå har uttrykt redsel og bestemt selv hvordan skoledagen skal være er veldig uprofesjonelt og burde meldes over hodet på læreren. Hvis du mener at du kan gjøre en bedre jobb som lærer så har du rett til å melde ditt barn ut av skolen og drive med hjemmeundervisning der du selv lager opplegget. Vi har EKSTREMT dårlig erfaring med hjemmeskolen, og håper det er noe vi aldri kommer til å oppleve igjen! Det er noe av det mest idiotiske jeg har vært borti noen gang. Jeg er enig med de som påpeker at sosial distansering er verre for barn enn for voksne og at det er viktig at barna kommer i gang igjen. Den 27. april så kommer jeg til å sende min 4. klassing på skolen. Det er en Oslo-skole som har hundrevis av elever. Jeg er ikke stresset og tenker at dette kommer til å bra! Skolene kommer til å finne ut av det og lage et godt opplegg som følger retningslinjene. Anonymkode: 9d7db...1bf 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #19 Skrevet 16. april 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker stikk motsatt, og sender barnet nå med en gang, når det fremdeles er lite smitte i omløp. Om noen uker er nok smittefrekvensen mye høyere igjen, og blir den høy nok er det vel fare for at det stenges igjen? Anonymkode: ed6db...801 Tvilsomt, all den tid barnehagene og skolene åpnes igjen også i Oslo. Anonymkode: d836b...fcc
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #20 Skrevet 16. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tvilsomt, all den tid barnehagene og skolene åpnes igjen også i Oslo. Anonymkode: d836b...fcc Nå henger jeg ikke helt med. Hva er det som er tvilsomt? At smittefrekvensen øker gradvis etter åpningen av skoler og barnehager? Eller at det er fare for lockdown hvis smittefrekvensen blir altfor høy? Godt mulig du har rett i det siste der, altså, men jeg tar ikke sjansen. For både barn og voksnes skyld vil vi ha med oss de første, mest smittefrie ukene. Og så krysser vi fingrene for at smittebølgen blir moderat nok til at skolen kan fortsette å holde åpent. Anonymkode: ed6db...801 3
Anbefalte innlegg