Gå til innhold

Praktiserer ikke barnehager smittetiltak til vanlig??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn, men vet jo at barnehager er smittebomber til vanlig. Omgangssyken, influensa, noro, og mye annet jeg ikke vet spesifikt.

Man skulle tro at barnehager var drevne på å begrense smitte mellom barn mest mulig da de daglig har dette problemet. Er det ikke så nøye når det ikke er snakk om corona?

I veilederen ble det poengtert diverse tiltak, og det ble ramset opp at det skal vaskes hender etter dobesøk, før og etter lek osv, dette er vel ikke nytt?? 

Anonymkode: 2ca3d...57b

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme undrer jeg meg over. Vasker de ikke hendene til vanlig i barnehagen, liksom? Skjønt - man kan jo lure. Barna mine blir stadig vekk syke av diverse ting som går i barnehagen, og ikke så sjeldent smitter de meg også.

Anonymkode: 8165f...e9f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jo. Alt som nevnes i veilederen gjøres allerede.

Derfor er det bare fine ord på papiret

Anonymkode: 6e9c0...b5f

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Veilederen kom med veldig lite nytt, og barnehager rundt om kring har selvfølgelig allerede på plass gode rutiner rundt håndvask/hygiene, vask og kloring av overflater, vask av leker osv. Alle barnehager burde i alle fall ha gode rutiner på det. 

Vet om mange barnehageansatte som reagerte på at veilederen kunne oppfattes som nedlatende på en måte. Den åpner jo for at foreldre tenker at de ikke er så nøye med for eksempel håndvask til vanlig... 

Anonymkode: 87637...7f2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig vaskes hender og annet til vanlig også. Men det er jo sikker noen som ikke er så nøye på det - som ellers i samfunnet. Det dukket jo bl.a. opp en video av en ansatt på Narvesen som brukte spytt til å fukte vaskekluten da h*n vasket.
Nå tror jeg ikke det finnes så dumme mennesker i barnehagene, men man vet jo ikke.

Er det sykdom i en barnehage, kan det spres ganske raskt. Ungene leker jo sammen og det er jo ikke akkurat så stor boltreplass i alle barnehager. Så det er jo bare en naturlig ting. Det er jo derfor unger skal være hjemme om de er syke.

Og selvfølgelig står det sånne helt åpenbare ting i den veilederen. Noe annet hadde vært rart. De understreker viktigheten av det

Anonymkode: 1a762...64a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det folk trodde skulle dukke opp i veiledningen egentlig, magi? Vi må jo åpne, og vi kan bare gjøre vårt beste. Smitte blir det jo, handler bare om å dempe spredningen. Det viktigste er vel å sørge for at gruppene i barnehagen holdes så adskilt som mulig.

Anonymkode: 063fd...971

• Liker 10
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det folk trodde skulle dukke opp i veiledningen egentlig, magi? Vi må jo åpne, og vi kan bare gjøre vårt beste. Smitte blir det jo, handler bare om å dempe spredningen. Det viktigste er vel å sørge for at gruppene i barnehagen holdes så adskilt som mulig.

Anonymkode: 063fd...971

Og det er ikke bare for å forhindre smitte, men også for å gjøre det lettere å spore ev smittetilfeller. 
Jeg tror barnehagene stort sett er flinke på det med håndvask, men ser for meg at de kanskje ikke har hatt så mye fokus på hygiene i forbindelse med fex å tørke snørr på barn ute. Da min eldste gikk i barnehage var hun mye syk i en periode. Jeg foreslo at de skulle ha med seg antibact slik at de kunne bruke det mellom hvert barn; den ansatte så helt uforstående ut. 
På nittitallet dette. 

Må innrømme at jeg gikk litt lei av all krisemaksimeringa i noen andre tråder. Det er ingen som sier at man skal holde småunger på 2-meters avstand; alle skjønner dessuten at ansatte må få lov å trøste barn, ha dem på fanget..

Det er som i alle jobber; du har det ideelle og realiteten. Må bare gjøre det best mulig og bruke sunn fornuft. Alt kan ikke stå i en veileder. Det er klart at det ideelle fex hadde vært å vasket arbeidstøyet sitt daglig på 60 gr, men hvis ikke dette er mulig å få til i praksis, får det holde å skifte ofte og å vaske på 40. Man trenger ikke å ha på seg den fine blusen som må vaskes på 30. 
Personalet burde forresten hatt klesgodtgjørelse nå. 

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veilederen kom med veldig lite nytt, og barnehager rundt om kring har selvfølgelig allerede på plass gode rutiner rundt håndvask/hygiene, vask og kloring av overflater, vask av leker osv. Alle barnehager burde i alle fall ha gode rutiner på det. 

Vet om mange barnehageansatte som reagerte på at veilederen kunne oppfattes som nedlatende på en måte. Den åpner jo for at foreldre tenker at de ikke er så nøye med for eksempel håndvask til vanlig... 

Anonymkode: 87637...7f2

Ikke mer enn det som er klistret opp overalt til resten av befolkningen om håndvask, nyse i armkrok etc.

Endret av WhisperingWind
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke barn, men vet jo at barnehager er smittebomber til vanlig. Omgangssyken, influensa, noro, og mye annet jeg ikke vet spesifikt.

Man skulle tro at barnehager var drevne på å begrense smitte mellom barn mest mulig da de daglig har dette problemet. Er det ikke så nøye når det ikke er snakk om corona?

I veilederen ble det poengtert diverse tiltak, og det ble ramset opp at det skal vaskes hender etter dobesøk, før og etter lek osv, dette er vel ikke nytt?? 

Anonymkode: 2ca3d...57b

I barnehagen der ene barnet mitt går har det alltid vært slik at de må vaske hendene når de kommer om morgenen, før mat og selvfølgelig etter dobesøk.

Men nå er det jo ikke slik at barn skal skånes fullstendig for å bli syke i hverdagen heller når det gjelder vanlige sykdommer. Barn trenger å bli syke iblant for å kunne bygge opp et immunforsvar.

Skrevet
9 minutter siden, Helgeline skrev:

Og det er ikke bare for å forhindre smitte, men også for å gjøre det lettere å spore ev smittetilfeller. 
Jeg tror barnehagene stort sett er flinke på det med håndvask, men ser for meg at de kanskje ikke har hatt så mye fokus på hygiene i forbindelse med fex å tørke snørr på barn ute. Da min eldste gikk i barnehage var hun mye syk i en periode. Jeg foreslo at de skulle ha med seg antibact slik at de kunne bruke det mellom hvert barn; den ansatte så helt uforstående ut. 
På nittitallet dette. 

Det kan jeg forstå at de ble uforstående til. Det skal ikke være nødvendig å bruke antibac i det daglige. Anbefaler virkelig de som har smitteskrekk til vanlig å se denne videoen med Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi ved universitetet i Gøteborg

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen der mine gikk vasket de ikke hendene før mat. Jeg tok det opp med dem flere ganger. Fikk alltid tilsvar at det passet ikke inn i deres dagsorden, de hadde ikke tid og det ble for mye griseri🙈

Anonymkode: a9a65...97b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen vår har ikke vært nøye på hygiene i det hele tatt, så jeg håper på forbedring nå! Plastfigurene og bilene var fulle av synlig skit da jeg undersøkte. Har observert barn som går alene på do og som «vasker» hendene i 2 sek etterpå uten såpe. Ingen ansatte som fulgte med. Byttet bleie på jenta mi før vi dro hjem. Vasket stellematten først, og da ble kluten helt brun... Ikke rart de ofte ble syke med omgangssyke 

Anonymkode: ebf04...c5a

AnonymBruker
Skrevet

Mye av det i veilederen gjør vi allerede. 
Rutiner på håndvask mange ganger om dagen, snørrtørk, håndtering av oppkast, blod osv.  Det samme gjelder i mine barns barnehage. 

Nå gjelder nye rutiner i tillegg, med vasking tidligere utført av vaskepersonell, bare at nå er det de ansatte i barnehagen som skal gjøre det i tillegg til å være med barna i sin kohort.

Dere som er så misfornøyd med hygienetiltakene i barnehagen deres,har dere sagt fra? 

Anonymkode: f82ec...c1e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Som renholder må jeg si at ; JO, vi gjør mye til vanlig og , vask av kontaktpunkter grundig en gang om dagen er fast. Men nå er jo smitten mye større og det må intensiveres så ikke noen/mange blir syke. Litt forkjølelse og annet rusk er normalt i hverdagen. Og litt normale bakterier er sunt. For sterile rutiner kan føre til resistens og at ungene ikke tåler noe. 

Men i framtida blir det sikkert gjort mer nøye i hverdagen og, vi forandrer nok rutiner for alltid. Sånn automatisk

Anonymkode: aa3e9...1a8

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for avsporinger.

Edie, adm.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som renholder må jeg si at ; JO, vi gjør mye til vanlig og , vask av kontaktpunkter grundig en gang om dagen er fast. Men nå er jo smitten mye større og det må intensiveres så ikke noen/mange blir syke. Litt forkjølelse og annet rusk er normalt i hverdagen. Og litt normale bakterier er sunt. For sterile rutiner kan føre til resistens og at ungene ikke tåler noe. 

Men i framtida blir det sikkert gjort mer nøye i hverdagen og, vi forandrer nok rutiner for alltid. Sånn automatisk

Anonymkode: aa3e9...1a8

Vi får nok pålagt enda fler rutiner i fremtiden ja. Det er ingen grenser for hva vi skal rekke over. 

Anonymkode: 400f3...a8d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ble ganske skuffet over veilederen. Det meste som sto der er ganske logisk for en som arbeider i barnehage, kanskje for de som ikke arbeider der også. Men det er mye nytt også, som at foreldrene ikke han hente/levere samtidig. I barnehagen jeg jobber i kan garderoben bli full av foreldre rett før stengetid. 

Det sto også at for å begrense smitte skal man deles inn i grupper, seks storbarn + en voksen eller tre småbarn + en voksen. Til vanlig er vi 18 barn på 2-3 voksne. Til vanlig er man en tidligvakt som tar i mot barna, og kan fort bli alene med 10-15 barn. Seinvakt kan fort bli alene med 18 barn. Når det er pauser er man også to voksne på de 18 barna. Det er dette som blir utfordringen til mange barnehager. Det er kun i noen få timer man er full bemanning til vanlig i en normal hverdag.

Anonymkode: 455c3...a6e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som vikar i barnehage. Det var alltid håndvask før mat og etter dobesøk.

Anonymkode: cdd24...165

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, hvorfor tror du vi ikke gjør det?

En sykepleier blir også bedt om å bruke smittevernutstyr, det betyr ikke at de ikke allerede gjør det. Veldig rar konklusjon av deg.

Anonymkode: 09c45...b15

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig har vi vasket hender. Men vi har ikke vasket leker hver dag, toalett etter hver bruk. Alle kontaktflater før vi forlater rommet, hatt håndvask av hvert barn 40-60 minutter mens andre barn ikke skal være nærmere enn en meter, bli levert ute og være ute hele dagen osv.. vi er vant til å være flere barn sammen, bevege oss over hele barnehagen, blande grupper, invitere foreldre inn, ha samlingsstunder og felles hvilestunder osv nå er alt som er vanskelig å vaske ryddet bort. Barna har færre leker å velge i, de kan kun leke med sin gruppe. De som allerede fra småbarn er vant til å smøre maten sin selv får ikke lenger lov til å forsyne seg selv en gang. Det er mye nytt. Det er ikke bare snakk om å vaske hendene etter dobesøk. Det har de selvfølgelig gjort. 

Anonymkode: 1209a...525

• Liker 7
  • Opprett ny...