Gå til innhold

Pigmentflekker i ansiktet

Ephemera

Anbefalte innlegg

Huff, jeg har oppdaget at jeg har fått pigmentflekker i kinnene. Og siden sommerværet har vært utrolig labert, skyldes det solarium, da jeg har solet meg i solarim en gang i uka siden påske.

For flere år siden fikk jeg pigmentflekker på partiet mellom øynene og på overleppa, som en forstørrende strek av leppekonturen. Da var jeg sikker på at det skyldtes p-piller, samtidig som jeg solte meg en påske uten solkrem. Disse har gjennom årene forsvunnet, ihvertfall mesteparten av dem.

Jeg blir omtrent aldri solbrent, så jeg er lite flink til å bruke solkrem til vanlig, og i solarium har jeg jo aldri brukt det.

Nå ser det liksom ut som jeg har klæsjet alt for mye solpudder foran på kinnene. Legger til at jeg bruker hormonspiral nå og det er vel første omgangen med soling siden jeg satte inn den. Kan det ha noe med saken å gjøre?

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre med dette? Er både interessert i å få bort dem jeg har fått nå og ikke minst å forebygge at det blir verre... :(

Jeg skal til og med på solferie i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Egentlig er det vel lite som egentlig hjelper, annet enn å bruke høy! (30 eller mer) solfaktor, og unngå solarium. Produkter med vitamin C skal hjelpe, men produkter med riktig prosent og PH fås kun hos hudpleiere (og vet ikke hvor tilgjengelig det er her i landet), og har andre bivirkninger, som at huden blir ekstremt tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Dersom dette er pigmentforandringer som skyldes hormonbasert prevansjon, så kan du lese litt her og her.

Disse flekkene oppstår gjerne i området rundt øynene, og på overleppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du solet deg i solarium en gang i uken siden påske?? :hakeslepp: det var ganske mye synes jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte svar!

Fikk lyst til å ringe legekontoret og spørre om de kan skrive ut 4 % hydrokinon i Aberela krem. Men det spørs vel om jeg ikke må innom legen først...

Går uansett til innkjøp av solkrem med høy faktor. Har bare faktor 4, 6 og 8 hjemme, men faktor 60 skal vel gjøre susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Og så kan du bruke selvbruner til ansiktet i tillegg :)

Regelmessig peeling er heller ikke så dumt; selv liker jeg Daily Microfoliant fra Dermalogica, men jeg har hud som ikke liker peeling med korn. Hvis du bruker produkter med fruktsyrer (ala MD Formulations) bør du holde deg helt unna sola, og kanskje ta en pause om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kallenavn

Du burde absolutt prøve microdermabrasjon (slipekrem som bruker mikrokrystaller). Den hjelper mot fine rynker og pigmentflekker. Du kan enten gjøre det hos en hudpleieren eller hjemme, ved bruk av en microdermabrasion krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, oj - mange fine tips her :P

Kjenner ei som gikk til hudpleier for å fjerne pigmentflekker, men jeg vet ikke om de forsvant. Det var ihvertfall dyrt.... (Jeg er ikke helt på talefot med henne for tiden, så jeg orker ikke å spørre henne om det nå...).

Jeg får se hva jeg finner på... Jeg bruker Nivea Visage Gentle Face Scrub med provitamin B5 ca. en gang i uka, og ansiktsvask uten såpe ellers.

Tror det lureste er å kontakte legekontoret vedr. den kremen som står i den ene linken jeg fikk fra Mie. Det hørtes veldig greit ut.

Men jeg blir litt skeptisk til å skulle bruke så høy solfaktor når jeg skal sole meg i ferien... man blir vel ikke brun i det hele tatt med faktor 60? Kanskje prøve med en mellomting... Hvor høy faktor kan jeg ha når jeg samtidig vil bli brun?

Jeg skjønner at det beste for pigmentflekkene mine er å unngå sol på dem, men jeg har jo lyst til å bli brun også... (på naturlig måte liksom...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Med faktor 15-20 blir du i hvertfall brun. Men når du blir brun, blir også pigmentflekkene brunere. Dét er dilemmaet. Jeg ville prøvd faktor 30, for man klarer aldri å smøre så tykt at man faktisk oppnår den beskyttelsen som oppgis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...