Gå til innhold

Hvorfor kortere åpningstider i barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Smitten vil jo skje uansett om barnehagen skal være åpen i 10 eller 7.5 timer. Når de setter en grense fra 8-15.30 vil det fort ende med at de fleste foreldrene står på døra på det tidspunktet. Altså flere foreldre sammen. Møtes i garderoben, snakker sammen osv. 

Jeg jobber selv inne helse og vi har kun en bil. Jeg er avhengig av bilen fra og til jobb. Med den åpningstiden rekker jeg ikke å hente eller levere. Mannen har hjemmekontor og rekker selvsagt ikke en hel arbeidsdag om det er åpningstidene. Samtidig blir han avhengig å ta kollektivt. Det samme med barna for å komme seg hjem igjen. Vi har holdt oss langt unna kollektivt i denne tiden og folk generelt. Men det blir jo veldig feil og ta med evt.smitte fra kollektivt inn i barnehagen også. 

Enten må jeg eller mannen ta ulønnet permisjon. Tenker det vil være veldig lite gunstig ettersom jeg jobber innen helse og mannens jobb virkelig trenger han etter all denne tiden han ikke har fått jobbet på nå. 

Er det ikke bedre at barnehageansatte jobber mer fremover enn at de fleste i Norge kanskje må jobbe færre timer fortsatt? Vi har da mange måttet jobbe overtid og ugunstige tidspunkt. Barnehageansatte har vel også hatt mer fri i det siste og likevel fått lønn. 

Hvorfor tenker jeg feil rundt dette? Regner med at alle faktorer er tenkt gjennom før de åpningstidene ble skrevet. Er det kun fordi de ansatte ikke skal jobbe lenger?

Anonymkode: 88447...f4b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å kunne ha flest mulig på jobb samtidig i bhg slik at de kan gruppere små grupper..

Anonymkode: 097ac...636

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skal betale overtiden til de ansatte i barnehagene da? 

Og folk MÅ slutte med den fantasien om at barnehageansatte ikke har jobbet den siste tiden - det stemmer ikke. 

Anonymkode: 4d14d...c74

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å kunne ha flest mulig på jobb samtidig i bhg slik at de kan gruppere små grupper..

Anonymkode: 097ac...636

Det går ann å jobbe lengre dager... 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og folk MÅ slutte med den fantasien om at barnehageansatte ikke har jobbet den siste tiden - det stemmer ikke. 

Kommunen som alle andre kommunale ansatte får overtidsbetaling for i disse tider....? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går ann å jobbe lengre dager... 

Kommunen som alle andre kommunale ansatte får overtidsbetaling for i disse tider....? 

Det er det ikke bevilget penger til. De fleste barnehager har allerede presset økonomi, og dette er det rett og slett ikke penger i kassen til. 

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke bevilget penger til. De fleste barnehager har allerede presset økonomi, og dette er det rett og slett ikke penger i kassen til. 

Det dukker likevel opp penger i disse situasjonene. Det var vel ikke akkurat planlagt at så mange helsepersonell skulle jobbe så mye overtid som det har blitt gjort nå heller? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det dukker likevel opp penger i disse situasjonene. Det var vel ikke akkurat planlagt at så mange helsepersonell skulle jobbe så mye overtid som det har blitt gjort nå heller? 

Det dukker opp penger? Det bevilges penger! Når penger er bevilget - da kan de ansatte i barnehagen jobbe overtid. Penger er ikke magiske ting som bare dukker opp når man trenger det. 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Denne situasjonen kan bli langvarig, så nei, du kan ikke forvente at barnehageansatte skal jobbe såpass mye mer fordi åpningstiden ikke passer deg. 

Anonymkode: a17b1...436

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva de har jobbet med? 

Jeg hadde personlig håpet på at de skulle ta alle sine planleggingsdager nå, men neida de skal selvsagt bruke de i august, slik at bhg er stengt torsdag og fredag hos oss. 

Anonymkode: 4863c...b66

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde personlig håpet på at de skulle ta alle sine planleggingsdager nå, men neida de skal selvsagt bruke de i august, slik at bhg er stengt torsdag og fredag hos oss. 

Det er veldig usjarmerende med hetsing av barnehageansatte. Mange av dem har vært på jobb. Plantid som hver pedagog har er noe helt annet enn planleggingsdager som du nevner. 

Anonymkode: 2555a...7a5

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

I vår kommune er det sakt at det IKKE bevilges mer penger til barnehagene så flere ansatte eller overtid er ikke aktuellt. Vi må regne med at dette varer ut året, så så mye overtid er ikke mulig. 

Sett inn de arbeidsledige, la de jobbe i 65% stillig som da tilsvarer arbeidsledighetstrygden. De må få politiattest først, men på sikt kan det være en løsning

Anonymkode: fbeed...824

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke jobbet noe særlig.  Jeg kjenner flere som jobber i Bhg og de er hvertfall ærlig nok til å innrømme at det de driver med ikke er full jobb. Litt planlegging her og der. 

De som har jobbet i Bhg har vært 4 voksne på tre barn og de har hatt det veldig rolig og fint med de barna som har vært der. Reduserte åpningstider også. 

Så fordelen er at de nå er godt uthvilte og klare for å ta i et tak 😊

Anonymkode: 73d74...cda

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jobber selv inne helse og vi har kun en bil. Jeg er avhengig av bilen fra og til jobb. Med den åpningstiden rekker jeg ikke å hente eller levere. Mannen har hjemmekontor og rekker selvsagt ikke en hel arbeidsdag om det er åpningstidene.

1) løsning på problemet, invester i en pendlerbil. At dere ikke kommer dere til og fra til riktig tid er verken bhg eller staten sitt problem, det er faktisk deres problem. 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten må jeg eller mannen ta ulønnet permisjon. Tenker det vil være veldig lite gunstig ettersom jeg jobber innen helse og mannens jobb virkelig trenger han etter all denne tiden han ikke har fått jobbet på nå. 

2) Har han hjemmekontor har han barna hjemme, problem solved! Da slipper dere også å investere i ny pendlerbil. Mange som fortsatt kommer til å benytte seg av hjemmekontor, jeg er helt sikker på at mannen din klarer det samme. Om dere tar ulønna eller benytter dere av omsorgsdager er opp til dere. Trenger han tilrettelegging tar han det opp med SIN jobb, bhg og stat har ikke ansvar her! 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

r det ikke bedre at barnehageansatte jobber mer fremover enn at de fleste i Norge kanskje må jobbe færre timer fortsatt? Vi har da mange måttet jobbe overtid og ugunstige tidspunkt. Barnehageansatte har vel også hatt mer fri i det siste og likevel fått lønn.

3) Bhg ansatte har også jobba overtid (uten overtidsbetalt, kun avspasering), åpent i hele påska, kvelder og noen bhg har til og med hatt åpent på natt. 
Hvorfor skal ansatte i bhg jobbe lengre? Vi jobber etter retningslinjer fra folkehelseinstituttet. Er det er problem KLAG til dem!

4) barnehageansatte har ikke hatt fri! Vi har jobba 7,5 time hver dag, til og med i påska. Vi jobber ikke turnus så vi får ikke hentet oss inn med fridager innimellom. I tillegg har vi sjonglert egne barn hjemme og hjemmeundervisning! 

At åpningstidene er redusert handler ikke om at de ansatte ikke vil jobbe lengre! Det handler om retningslinjer, forhindring av smitte. For å få til de retningslinjene vi har og ha en forsvalig bemanning må alle mann på dekk samtidig og siden staten/regjeringa ikke liker å bruke penger på bhg gjør de det som er lettest. Igjen, det hjelper ikke å klage på bhg ansatte eller selve bhg sektoren! Der må du høyere opp i systemet. 

Makan til enkel og egoistisk tankegang hos enkelte🤦🏼‍♀️ 

Anonymkode: 57194...75a

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange bhg har ryddet og tatt årets storvask og det er nyttig. 

Anonymkode: 7fd91...f6d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt åpent hele tiden for noen barn.

Til uka har så og si alle foreldre meldt fra at barna vil komme i bhg. 

En ansatt skal forholde seg til sin gruppe barn. Kohort. Det vil si at den ansatte må være på jobb den tiden akkurat den gruppen barn er i barnehagen. 

(Det blir også den ansatte som tar i mot disse barna om morgenen osv )

Vi åpner klokken 7 og stenger 17.00. Vi har ikke en arbeidstid på 10 timer. (Vi får heller ikke skrive overtid, det kommer ikke plutselig mer penger)

Anonymkode: 46d7c...d38

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

1) løsning på problemet, invester i en pendlerbil. At dere ikke kommer dere til og fra til riktig tid er verken bhg eller staten sitt problem, det er faktisk deres problem. 

2) Har han hjemmekontor har han barna hjemme, problem solved! Da slipper dere også å investere i ny pendlerbil. Mange som fortsatt kommer til å benytte seg av hjemmekontor, jeg er helt sikker på at mannen din klarer det samme. Om dere tar ulønna eller benytter dere av omsorgsdager er opp til dere. Trenger han tilrettelegging tar han det opp med SIN jobb, bhg og stat har ikke ansvar her! 

3) Bhg ansatte har også jobba overtid (uten overtidsbetalt, kun avspasering), åpent i hele påska, kvelder og noen bhg har til og med hatt åpent på natt. 
Hvorfor skal ansatte i bhg jobbe lengre? Vi jobber etter retningslinjer fra folkehelseinstituttet. Er det er problem KLAG til dem!

4) barnehageansatte har ikke hatt fri! Vi har jobba 7,5 time hver dag, til og med i påska. Vi jobber ikke turnus så vi får ikke hentet oss inn med fridager innimellom. I tillegg har vi sjonglert egne barn hjemme og hjemmeundervisning! 

At åpningstidene er redusert handler ikke om at de ansatte ikke vil jobbe lengre! Det handler om retningslinjer, forhindring av smitte. For å få til de retningslinjene vi har og ha en forsvalig bemanning må alle mann på dekk samtidig og siden staten/regjeringa ikke liker å bruke penger på bhg gjør de det som er lettest. Igjen, det hjelper ikke å klage på bhg ansatte eller selve bhg sektoren! Der må du høyere opp i systemet. 

Makan til enkel og egoistisk tankegang hos enkelte🤦🏼‍♀️ 

Pendlerbil? Jeg har ikke så lang reisevei, men arbeidsdagen er ikke så kort. Mannen har ikke engang lappen. Hadde ikke hjulpet heller, siden vi kun har en bil som sagt. Skulle vi virkelig betalt for en ny bil og førerkort er det faktisk billigere at jeg som jobber innen helse går ned i stilling. Men det er ikke det samfunnet vil. Selv om jeg ser at dette nok ender med det ja. 

Han klarer fint å ha hjemmekontor ja. Men ikke mer barna i tillegg. Du som er barnehageansatt vet sikkert at det ikke er særlig gunstig for barna. 

Jeg har selv familie og venner som jobber i barnehage og ikke en av de har jobbet så lange dager i det siste. Kjempe fint at noen har det! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt åpent hele tiden for noen barn.

Til uka har så og si alle foreldre meldt fra at barna vil komme i bhg. 

En ansatt skal forholde seg til sin gruppe barn. Kohort. Det vil si at den ansatte må være på jobb den tiden akkurat den gruppen barn er i barnehagen. 

(Det blir også den ansatte som tar i mot disse barna om morgenen osv )

Vi åpner klokken 7 og stenger 17.00. Vi har ikke en arbeidstid på 10 timer. (Vi får heller ikke skrive overtid, det kommer ikke plutselig mer penger)

Flott!! Syns det er trist at dere kan ende opp med å jobbe gratis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke jobbet noe særlig.  Jeg kjenner flere som jobber i Bhg og de er hvertfall ærlig nok til å innrømme at det de driver med ikke er full jobb. Litt planlegging her og der. 

De som har jobbet i Bhg har vært 4 voksne på tre barn og de har hatt det veldig rolig og fint med de barna som har vært der. Reduserte åpningstider også. 

Så fordelen er at de nå er godt uthvilte og klare for å ta i et tak 😊

Anonymkode: 73d74...cda

Hjemmekontor oppgaver Pedagogisk leder (noe av det jeg har gjort): 

-foreldresamtaler 1 gang per uke over tlf

- PPT henvisninger, drøftingsmøter (over tlf)

- Samtaler med barnevernet og oppfølging av enkeltbarn (dette skal loggføres)

- kurs ASK, seksuelle overgrep, Mitt valg, cos (cirkle of security), helsefremmede arbeid

- Evaluering av årsplan (refleksjonspørsmål) 

- Opparbeida nye retningslinjer innen hms, risiko osv

- Vaktlister (for de som arb. i bhg)

-leder møter (videochat)

-avd. Møter (videochat)

- Utarbeide ny virksomhetsplan

- Samtale med BUP 

- IOP (individuell opplæringsplan for de som mottar spesialpedagogisk hjelp). 

dette var det jeg kom på i farta.. har hatt mer men orker ikke å skrive alt. 

I tillegg har jeg hatt hjemmeundervisning av barn.

Så NEI jeg har ikke hatt ferie med lønn!!

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Flott!! Syns det er trist at dere kan ende opp med å jobbe gratis. 

Hva i all verden i mitt innlegg ser du på som flott?

Vi må varsle foreldrene om at åpningstiden blir redusert. 7,5 time skal vi holde åpent. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er bedre med litt barnehage enn ingen barnehage for dere, er det synd, men det er tilbudet nå. Jeg skjønner at dere har lagt opp livene etter sånn det er til vanlig, men jeg tror du får ganske mange imot deg om normalt kollektivt bruk og mange barn per voksen i barnehagen. Her inne vil du også få tyn om du har barna mer enn 7 timer i barnehagen.

Anonymkode: ea02a...f8b

• Liker 7
  • Opprett ny...