Gå til innhold

Hvordan vet man at man har valgt riktig studie/yrke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kunne spole tilbake i tid til før du valgte studie/yrkesretning, hvilke spørsmål ville du spurt deg selv først?

Med andre ord: noen ting du angrer på i dag, som du kanskje ikke tenkte på den gang? 

Anonymkode: 5af6c...5dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man merker det etterhvert. Syns man pensum er interresant? Tenker man mye at dette er kjedelig eller meningsløst så er det kanskje feil. 

man må nesten bare prøve seg frem. Det Værste som kan skje er at man får prøve seg på noe annet senere om man ikke skulle trives, men om man fullfører har man jo likevel ekstra kompetanse innenfor det feltet, og flere bein å stå på senere i livet. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord: noen ting du angrer på i dag, som du kanskje ikke tenkte på den gang? 

Viktig å vurdere om man orker å studere "tunge ting" i lengden. Det er kanskje ikke så lett å vurdere når man fortsatt er på vgs, men man burde absolutt tenke over det. 

Anonymkode: b5e7f...20e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk for et tungt studie som ga en flott jobb. Dette valget gjorde jeg rett etter vgs og jobbet hardt. Det viste seg at jeg skulle bli psykisk syk i voksen alder. Den jobben jeg har er krevende, mye ansvar og mye kontakt med folk. Hadde jeg visst at jeg ikke kom til å forbli den «verdensmesteren» jeg var som ung, hadde jeg nok valgt noe lettere og mer rutinepreget. Da hadde jeg nok klart å jobbe mer enn jeg gjør nå.

Anonymkode: 5eb7f...1b9

Skrevet (endret)

Jeg angrer mest på at jeg ikke tenkte mer igjennom jobbmulighetene da jeg studerte første gang. Jeg tok bare fag som jeg synes var interessant, uten tanke for hva arbeidslivet kom til å bringe. Kort sagt kunne jeg med min utdannelse bli enten lærer eller arbeidsledig. 

Hadde heller ikke tenkt igjennom dette med forventninger til lønn. Jeg trodde liksom alle jobber gav "god nok" lønn.

Endret av Knirke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...