Gå til innhold

Rådebank

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 4.2.2021 den 10.14):

Nei, du tolket det dit hen at han er borte for godt

Anonymkode: 500c8...ce0

Ja. Men jeg utdypte senere.  Omtrent det du sa.  Men samme det, da.   😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en serie som treffer mange av oss hardt, uansett alder/interesser ++ Husker selv da bestevenninnen min døde da vi var 25, vi vet ikke om det var med vilje eller om det var en ulykke. Jeg husker raseriet som dukket opp, og hvor sint jeg var på alt og alle. Kjente meg veldig igjen i reaksjonen til Hege. Tror vi er mange som kjenner oss igjen i noe av dette. Bra serie, er glad det kommer en sesong til! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 21.10):

Jeg tror dessverre det er ofte lettere for guttene å tenke selvmord med en gang livet går mot dem. Har hatt veldig mange gutte venner som i senere tid har innrømmet at de var på nippen. At det vonde var så vondt at de rett og slett ikke visste hvordan ta tak i det. Sånn følelsesmessig. Jeg tror det er en viktig ting her i livet å lære guttene til å klare å fordøye sine egne problemer. 

Anonymkode: 099f6...505

Nja, flere kvinner enn menn forsøker å ta livet sitt (tre ganger så mange), så det stemmer nok ikke helt. Men det er uansett en tematikk som er veldig viktig å ta opp.

Har sett hele serien nå og den er råbra. Jeg er glad for at det kommer en 3. sesong!

Anonymkode: 04ebd...bb7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cleo88 skrev (1 minutt siden):

Joda. Flere kvinner prøver men flest menn "lykkes." Kvinner velger gjerne metoder som er mer 50/50 og får derfor hjelp når planen ikke går opp. Menn bruker andre metoder som er mer definitte og får derfor aldri sjangs til å rette opp i problemene. Derfor er det viktig å få gutter og menn til å bli flinkere til å snakke om følelser. Det er viktig for kvinner også men rent statistisk er det vel der begrunnelsen for dette fokuset ligger. 

Jeg svarte en som mente at gutter lettere tenker på selvmord når livet er vanskelig. Men kvinner forsøker altså på det tre ganger så ofte, så poenget mitt var at hvis man absolutt skal skille på kjønn, så er det faktisk mer sannsynlig at det er kvinner som oftere tenker på det.

Men uansett bør ikke fokuset ligge på kjønn overhodet, men på at alle som trenger det får den hjelpen de trenger, uavhengig av kjønn. Selv om det statistisk sett er flere kvinner som sliter, er det fullstendig irrelevant, for det er like ille for den ene gutten som det er for de tre jentene. Fokuset bør ligge på å hjelpe alle fire og ikke bare på de det er flest av fordi de tilfeldigvis har samme kjønn. På samme måte er det like ille for den ene kvinnen som tar livet sitt som det er for de to mennene som gjør det (to tredjedeler av de som begår selvmord er menn). Hvorfor fokusere på å hjelpe de to mennene, fordi de tilfeldigvis er menn, i stedet for alle tre? Som samfunn er vi altfor opphengt i kjønn og alle taper på det.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cleo88 skrev (13 minutter siden):

Joda. Alle er like viktige selvsagt :)Men denne serien er et viktig bidrag til fokus på menns mentale helse. Det har tradisjonelt sett vært mer fokus på kvinner. Det var vel poenget mitt. 

Enig i at denne serien er et viktig bidrag! 😀 Men jeg tror som sagt at man ikke bør å dele det opp i kjønn.

Men har det virkelig vært mer fokus på kvinners mentale helse? For det er ikke mitt inntrykk. Feks så vet "alle" at menn oftere tar livet sitt og stort sett alt jeg ser om selvmordsproblematikk i media handler om menn. Og det er veldig få som vet at kvinner gjør flest forsøk på det og sliter mer psykisk generelt. Det er også en vanlig oppfatning at menn ikke klarer å snakke om følelser, mens kvinner oppsøker hjelp med en gang de sliter med den minste ting. Men det stemmer jo ikke. I virkeligheten er det de færreste som oppsøker hjelp, men av de få som gjør det, er det flest kvinner. Men at det er flest kvinner er noe helt annet enn at de fleste kvinner oppsøker hjelp.

(Dette er kanskje litt for mye en avsporing, som vi godt kan legge, vel, død. (Beklager, det er upassende å bruke det ordet, men kom ikke på noen annen måte å formulere det på. Og beklager av avsporingen. Jeg likte som sagt serien kjempegodt, og bra at de tar opp de temaene!)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nja, flere kvinner enn menn forsøker å ta livet sitt (tre ganger så mange), så det stemmer nok ikke helt. Men det er uansett en tematikk som er veldig viktig å ta opp.

Har sett hele serien nå og den er råbra. Jeg er glad for at det kommer en 3. sesong!

Her tar du faktisk helt feil!

De siste 10–15 årene har selvmordsraten likevel ligget nokså stabilt på ca. 12–14 per 100 000 innbyggere. Raten er 2–3 ganger høyere hos menn enn hos kvinner. Dette innebærer totalt 500 til 600 selvmord hvert år ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

Anonymkode: 48a4c...b1d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2021 den 13.31):

Her tar du faktisk helt feil!

De siste 10–15 årene har selvmordsraten likevel ligget nokså stabilt på ca. 12–14 per 100 000 innbyggere. Raten er 2–3 ganger høyere hos menn enn hos kvinner. Dette innebærer totalt 500 til 600 selvmord hvert år ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

Anonymkode: 48a4c...b1d

Nei, jeg tar faktisk helt riktig.

Flere menn begår selvmord enn kvinner, ja. Men jeg skrev om FORSØK på å ta livet sitt, og det er faktisk 3 ganger så mange kvinner som FORSØKER å begå selvmord sammenliknet med menn.

Du må lese nøyere før du kritiserer 😉

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp ferdig med sesong to, og stusser over teksten på toalettet.

Sivert omkom 21.06 (St. hans), noe som også står i folderen i begravelsen.

...teksten sier 23.06, altså to dager etter. Er det en mening med dette, eller er det rett og slett en feil?

Anonymkode: 16704...f65

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 16.02):

Nei, jeg tar faktisk helt riktig.

Flere menn begår selvmord enn kvinner, ja. Men jeg skrev om FORSØK på å ta livet sitt, og det er faktisk 3 ganger så mange kvinner som FORSØKER å begå selvmord sammenliknet med menn.

Du må lese nøyere før du kritiserer 😉

Det er forskjell på forsøk og «forsøk». Det er vel en stor del av grunnen til at statistikken ser ut som den gjør..

Anonymkode: f56e7...853

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nettopp ferdig med sesong to, og stusser over teksten på toalettet.

Sivert omkom 21.06 (St. hans), noe som også står i folderen i begravelsen.

...teksten sier 23.06, altså to dager etter. Er det en mening med dette, eller er det rett og slett en feil?

Anonymkode: 16704...f65

St.hans aften (feiring med bål) er 23. juni. Min bursdag

Anonymkode: a2a44...f90

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2021 den 23.40):

Jeg så den episoden igjen istad fordi den tilfeldigvis gikk på TV, og jeg tenkte det samme. Om de hadde dratt på fisketur hadde det nok ikke skjedd, hvertfall ikke den dagen. Men man kan jo ikke egentlig tenke sånn, det er sammensatte grunner til at folk tar livet sitt. Basert på samtalen Sivert har med GT om selvmord i sesong 1, regner jeg med at det kanskje er noe han også har vurdert tidligere. I tillegg er det mange ting som skjærer seg for ham på én gang. Likevel er det jo ikke sånn at alle som opplever vanskelige ting automatisk tenker på å ta livet sitt, og hvis man skal tenke sånn kan man aldri endre planer eller avlyse avtaler med noen. Men jeg tenker nok at GT har sterk skyldfølelse fordi endringen av akkurat den avtalen ga Sivert mulighet til å gjennomføre det og kanskje han hadde åpnet seg på fisketuren. Hvem vet. Jeg tror nok ingen så det komme og dessverre er det jo sånn noen ganger. Folk kan være bedre skuespillere enn man tror, jeg snakker dessverre av erfaring. :( Synes hvertfall det er en utrolig god skildring, og serien åpner for mange tanker og samtaler.

Anonymkode: fb8f3...b63

Hvilken episode er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 22.40):

Mulig jeg er veldig treg, men hva skulle den malinga symbolisere? 

Anonymkode: dd4a2...d73

Den var nok litt åpen for tolkning - det ser vi også her hvor mange har skrevet hva de tenker.

Min tolkning er at filmskaperne ville to ting med den scenen.

1. Vise målgruppen (ungdommen) at døden er endelig. Det er ingen vei tilbake. Så brutalt er det. Problemer kan løses mens du lever, men døden kan ikke endres. 

2. Vise at for de som er igjen må livet gå videre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lilu skrev (7 timer siden):

Hvilken episode er det?

Husker ikke nummer, men jeg så igjen den episoden der Sivert dør (sankthans). Det er også da fisketuren blir avlyst.

Angående oppussingen av toalettet tolker jeg det også som at døden er endelig. Og at de rundt uansett må gå videre. Vennene hans reiser jo til Sverige akkurat samtidig for å feire det som ble sagt på radioen. De sørger, men de kommer jo også til å oppleve fine ting sammen. Sivert er borte for bestandig og får ikke vært med mer. Det er den brutale sannheten.

Anonymkode: fb8f3...b63

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakker ordføreren (moren til Malene) Bø-dialekt?

Anonymkode: f53ff...5c5

Hun er vel en av få i serien som har noe lignende Bø-dialekt.

Anonymkode: 40094...540

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenkt å se den. Får litt guffen følelse av at nrk nå ødelegger for en subkultur ved å lage et kleint og skjeivt bilde av den. Har skjedd før det. Tror tv2s reality-serie  wunderland er bedre.

Anonymkode: 740f2...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...