Gå til innhold

Omtrent hvor mye koster det med megler og salg av bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er det vanlig at eiendomsmeglere tar for salg av borettslagsleilighet og alt papirarbeidet? Jeg hører om folk som sier det kan koste rundt 50-100.000kr. Er ikke det svimlende mye? Jeg vil tro at leiligheten min vil være helt grei å få solgt den dagen jeg evt flytter og at det ikke vil være behov for mange runder med visning og slikt.

Anonymkode: 024c3...47a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt fra 30 000-100 000 kr. Det varierer med meglerhusene. 

Anonymkode: 3ca92...355

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye er det vanlig at eiendomsmeglere tar for salg av borettslagsleilighet og alt papirarbeidet? Jeg hører om folk som sier det kan koste rundt 50-100.000kr. Er ikke det svimlende mye? Jeg vil tro at leiligheten min vil være helt grei å få solgt den dagen jeg evt flytter og at det ikke vil være behov for mange runder med visning og slikt.

Anonymkode: 024c3...47a

Det varierer en del.

Vanlig er rundt 100 000 kr og da er megler, fotograf, takstmann, omkostninger osv inkludert. Boligselgerforsikring koster også en del, gjerne rundt 4000 kr per million leilighet blir solgt for. 

Anonymkode: cce05...7b5

• Liker 1
Skrevet

Solgt to ganger, havna ca på 50-70.000 tenker jeg.. 

Skrevet

Det finnes i dag mange forskjellige måter å selge boligen sin på. Derfor varierer Prisene også. Dersom du har mulighet til å gjøre mye selv, så blir prisen lavere. Dersom du skulle ønske å gjøre hele prosessen selv, må du fremdeles betale en god del. Du kommer ikke utenom å innhente (og betale for) all informasjon fra kartverket, borettslaget, fort.fører, eierskiftegebyr, forkjøpsrett(dersom du har det), tinglysing, oppgjør, og eierskifteforsikring dersom du ønsker dette. osv. Du må også markedsføre boligen din og det koster en del for Finn.no etc. Så det er uansett ikke gratis og selge boligen din selv om du ønsker å gjøre det selv:-) men det er helt klart mulig å gjøre det billig selv med en megler også. Bare bruk litt tid på å innhente tilbud og sett deg ordentlig inn i det:-) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer en del.

Vanlig er rundt 100 000 kr og da er megler, fotograf, takstmann, omkostninger osv inkludert. Boligselgerforsikring koster også en del, gjerne rundt 4000 kr per million leilighet blir solgt for. 

Skrev feil. Mente ikke omkostninger, men meglerprovisjon. Er vanlig med ca 1,5 % meglerprovisjon av salgssum. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi står i den prosessen nå, og det kommer til å koste ca 75.000 til sammen. Det er helt vanlig. 

Anonymkode: 4ac1d...8b1

AnonymBruker
Skrevet

Da vi solgte huset til 3 mill i fjor betalte vi 75.000 til dnb.

Anonymkode: 288d7...133

Skrevet

Jeg solgte leilighet i januar, brukte ca 95 000 på megler, forsikring og fotograf. Litt dyrt, men fikk solgt over takst, så da var det absolutt verdt det for min del! 

Gjest Kvinne487
Skrevet

Jeg har nettopp skrevet kontrakt med DNB eiendom og totaltprisen ble 89.000,-  for alt.

AnonymBruker
Skrevet

Rundt 100 000 er vanlig. Det er mye jobb å selge selv. 

Anonymkode: d5c82...98d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betalte nylig 75000 til megler for en to-roms leilighet. I tillegg kom takstmann på 6000, eierskifteforsikring 10000 og eierskifte gebyr på 5000. Vanvittig dyrt å selge bolig! I tillegg kjøpt ny bolig og betalt dokumentasjonsavgift på 130 000. Så nesten et halvt netto årslønn på å bytte bolig

Anonymkode: 18040...8be

AnonymBruker
Skrevet

Endte på ca 100 000, det var inkludert forsikring og den dyreste markedsføringspakka. Ble solgt etter første visning så jeg er kjempe fornøyd! 

Anonymkode: 6bd38...b29

AnonymBruker
Skrevet

Betalte ca 70000 i fjord. Med selgerforsikring. Leilighet 40 kvm  

Anonymkode: aba61...f31

Skrevet (endret)

Fascinerende hvor mange på dette forumet som klager høylytt på elektrikerregning på 20k for nytt sikringsskap, men samtidig gladelig blar opp 100k for en slask i dress

Drar riktignok hele forumet over felles kam, men ellers hadde det ikke vært festlig

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet

Brukte nylig samsolgt fra DnB. Fastpris på 45 000 (har økt til 50 000 nå). Leiligheten gikk 300 000 over takst. Måtte holde visningene selv. Alt annet inkludert. Det meste av kommunikasjon med megler går gjennom samsolgt-portalen. Skal garantert bruke samme eller tilsvarende løsning når/hvis jeg selger igjen. 

Anonymkode: de603...f80

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betalte ca 70000 i fjord. Med selgerforsikring. Leilighet 40 kvm  

Anonymkode: aba61...f31

I hvilken fjord var det? Oslofjorden?

• Liker 6
Skrevet

Tenker det er et normalt prisintervall for kåk til et par millioner hvis megler skal gjøre «alt det vanlige», også på det som er lettsolgte leiligheter.

Skal du ha det billigere må du nok se på løsninger hvor megler gjør mindre og du gjør mer. 

Skrevet

Vi betalte 90 000 i 2016, da eksen og jeg solgte en rekkehusleilighet. Dette var eiendomsmegleravd i Dnb.

Skrevet

Hvor mye tar megler i honorar for å selge boliger til 500-600k? Skulle jo tro det var samme arbeidsoppgaver, så hvorfor skal det koste mindre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...