Gå til innhold

Noen som har kombinert medleverturnus med liten baby?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart ha barn og tenker på hvordan det blir å gå tilbake til jobb når barnet bare så vidt er 7 måneder gammel.
Jeg jobber medleverturnus i barnevernstiltak der jeg jobber 4 døgn i strekk. Nå er det jo sånn at fedre er pålagt å ha 15 uker permisjon, så om jeg tar min del + fellesdelen først er barnet bare 7 måneder når jeg skal reise tilbake til jobb og være borte i 4 døgn i slengen. Arbeidsstedet mitt er ca. 5 timer kjøretur unna min hjemplass.
Jeg har ingen kolleger med små barn. Det er enten menn med barn fra 8år + eller folk med store barn 16+, eller folk på min alder uten barn. Har hatt et par kolleger som fikk barn og de sluttet i jobben kort tid etter de fikk små barn.
Er det noen av dere eller noen dere kjenner til som har kombinert småbarnsliv med medleverturnus?
Dette er mitt første barn, så vet svært lite - er det forsvarlig å forlate et lite ammebarn på 7 måneder i 4 døgn i slengen?

Anonymkode: a4917...db3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt går. Men jeg tror ikke du kommer til å ha lyst til å være så lenge borte fra babyen din. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort. Hadde ikke fått barn med en slik jobb, hadde sørget for å bytte jobb før jeg ble gravid. 

Gjort er gjort, du får søke nye jobber eller si opp. 

Anonymkode: 9451e...8f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei. Jobbet 4 døgn før jeg fikk barn. Jeg jobber 1 time unna hjemplassen min og fikk en tilrettelagt turnus noen mnd med max 1 døgn, Tok også noen mnd ulønnet permisjon først. Nå er barnet nesten 2 år, jeg jobber stort sett max 2-3 døgn, slik de fleste andre kollegaene med så små barn.

Du må kjenne på det selv, men 4 døgn borte fra baby er ganske hardt!

Anonymkode: 85e6b...170

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan de nekte om jeg søker ulønnet permisjon?
Jeg hadde en kollega som sykemeldte seg når hun egentlig skulle begynne på jobb igjen. Tror hun fikke gjennomslag hos legen både at hun psykisk slet med å skulle forlate en baby på knappe halve året i over en halv uke i slengen, men også at babyen ikke var klar for det og at det ikke var forsvarlig å separeres i så lange perioder fra mor når barnet var så lite. Jobben kan jo heller ikke tilrettelegge da tiltakene ofte er langt unna hvor personalet selv bor, samt at det ikke er forsvarlig å ta en baby inn på en institusjon med mye utagering + at det heller ikke er lov pga. taushetsplikt. Hun var sykemeldt i ca. 2 måneder etter hun egentlig skulle begynne på jobb igjen før hun plutselig fikk seg en dagjobb på nav.

AnonymBruker
Skrevet

Nei de kan vel ikke nekte deg ulønnet permisjon, tror du har krav på å kunne ta opptil 2 år?  

Jeg og flere kollegaer har alle gjort det. Vi har også bedre mulighet til å tilrettelegge arbeidstid da mange av oss bor max 1,5 time unna, så har vert heldig sånn  :) kan legge til at bare 1 døgn borte fra en på 1år er sykt hardt.  Men det fins mange mødre som jobber på plattform. Du må kjenne på hvor gla du er i jobben. Men det er umulig å forklare tilknytningen til barnet på forhånd,  jeg hadde aldri trodd det skulle bli så hardt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså tatt ulønnet permisjon (men ikke 2 år da,  men mener det er noe sånt man har "rett" på).

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hadde jeg aldri gjort. Hadde ikke fått barn med en slik jobb, hadde sørget for å bytte jobb før jeg ble gravid. 

Gjort er gjort, du får søke nye jobber eller si opp. 

Anonymkode: 9451e...8f5

Det er vel opp til TS og ikke deg, er det ikke?

Anonymkode: e490e...4ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!
Jeg er ellers glad i turnusjobb der jeg kan konsentrere meg fullt om jobb og ha tråden i arbeidet over flere døgn, for så å ha fri i flere døgn til å gjøre ting rundt/med huset, gå på fjellturer, evt. reise osv. Friuken jeg får med barnet etter hver jobbperiode er nok også godt, men tenker også at det blir tungt å dra 5 timer unna hjemmefra og forlate min baby på 7 måneder i 4 døgn. Tror ikke jobbene er villig til å kunne tilrettelegge på noe vis slik at jeg f.eks. jobber to døgn med bare 4 døgn fri mellom hver jobbperiode, siden dette ødelegger med de andre faste ansattes jobbperioder.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke helt det samme, men jeg vet av flere som fortsatte i sin offshore jobb når barnet var 1 år. Riktignok er barnet litt eldre, men da er man borte i 14 dager. Noen fikk det til å fungere, andre syntes det ble litt hardt og sluttet etter et år eller to (vet ikke årsak). 

Selv venter jeg også mitt første barn og planlegger å starte og jobbe igjen etter 3 måneder. Jeg tror det meste lar seg gjøre om man ser etter løsninger og det er noe man virkelig vil:)

Anonymkode: e44ad...0e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke helt det samme, men jeg vet av flere som fortsatte i sin offshore jobb når barnet var 1 år. Riktignok er barnet litt eldre, men da er man borte i 14 dager. Noen fikk det til å fungere, andre syntes det ble litt hardt og sluttet etter et år eller to (vet ikke årsak). 

Selv venter jeg også mitt første barn og planlegger å starte og jobbe igjen etter 3 måneder. Jeg tror det meste lar seg gjøre om man ser etter løsninger og det er noe man virkelig vil:)

Okei så du skal ikke amme babyen da?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er for førstegangsfødende vanskelig å se for seg før babyen kommer. Jeg ville ikke jobbet medlever med yngre barn enn mine, som var 4 og 6 da jeg startet.

Anonymkode: 4bd72...be6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 15.4.2020 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Kan de nekte om jeg søker ulønnet permisjon?
Jeg hadde en kollega som sykemeldte seg når hun egentlig skulle begynne på jobb igjen. Tror hun fikke gjennomslag hos legen både at hun psykisk slet med å skulle forlate en baby på knappe halve året i over en halv uke i slengen, men også at babyen ikke var klar for det og at det ikke var forsvarlig å separeres i så lange perioder fra mor når barnet var så lite. Jobben kan jo heller ikke tilrettelegge da tiltakene ofte er langt unna hvor personalet selv bor, samt at det ikke er forsvarlig å ta en baby inn på en institusjon med mye utagering + at det heller ikke er lov pga. taushetsplikt. Hun var sykemeldt i ca. 2 måneder etter hun egentlig skulle begynne på jobb igjen før hun plutselig fikk seg en dagjobb på nav.

I teorien kan de nekte ulønnet permisjon på grunn av bedriftens forhold (sjekk aml), men i praksis skal det svært mye til når det er snakk om permisjon pga omsorg for små barn. Det er også viktig å være klar over at arbeidsgiver har bevisbyrden. 
Sykmelding er ikke en løsning på dette, og er egentlig misbruk av ordningen. 
Personlig ville jeg sett meg om etter en annen jobb med en gang. Det kan bli vanskelig, spesielt hvis du ammer. Ikke alle barn tar flaske, og det kan være vanskelig å opprettholde melkeproduksjonen gjennom pumping. Pluss at det vil bli en hard overgang for både babyen og deg.

Anonymkode: 384e9...4c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du jobber ikke i Nordsjøen selv? Der er enormt stor forskjell på å være borte i dager eller uker i strekk når man har baby, og å ha en fleksibel dagjobb! Det er ikke mange «løsninger» som eksisterer når man jobber i Nordsjøen. Det er også STOR forskjell på tre mnd og ett år...

AnonymBruker
Skrevet
On 4/15/2020 at 10:38 PM, AnonymBruker said:

Jeg skal snart ha barn og tenker på hvordan det blir å gå tilbake til jobb når barnet bare så vidt er 7 måneder gammel.
Jeg jobber medleverturnus i barnevernstiltak der jeg jobber 4 døgn i strekk. Nå er det jo sånn at fedre er pålagt å ha 15 uker permisjon, så om jeg tar min del + fellesdelen først er barnet bare 7 måneder når jeg skal reise tilbake til jobb og være borte i 4 døgn i slengen. Arbeidsstedet mitt er ca. 5 timer kjøretur unna min hjemplass.
Jeg har ingen kolleger med små barn. Det er enten menn med barn fra 8år + eller folk med store barn 16+, eller folk på min alder uten barn. Har hatt et par kolleger som fikk barn og de sluttet i jobben kort tid etter de fikk små barn.
Er det noen av dere eller noen dere kjenner til som har kombinert småbarnsliv med medleverturnus?
Dette er mitt første barn, så vet svært lite - er det forsvarlig å forlate et lite ammebarn på 7 måneder i 4 døgn i slengen?

Du kommer ikke til å takle å være borte fra en så liten unge i 4 døgn.

jeg var 4 dager på kurs når barnet var 15

mndr og holdt på å dø. En fysisk og psykisk smerte og lengsel jeg aldri før hadde kjent. Kunne ikke komme meg hjem raskt nok. Tror jeg gråt hver kveld...😥

Anonymkode: 3e40a...199

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer ikke til å takle å være borte fra en så liten unge i 4 døgn.

jeg var 4 dager på kurs når barnet var 15

mndr og holdt på å dø. En fysisk og psykisk smerte og lengsel jeg aldri før hadde kjent. Kunne ikke komme meg hjem raskt nok. Tror jeg gråt hver kveld...😥

Anonymkode: 3e40a...199

uff så fælt. Gruer meg til å måtte være borte i 4 døgn i slengen når babyen bare er 7mnd 😥

Skrevet

Jeg har gjort det, men sparte penger for å være hjemme frem til 1 år ulønnet. Jobbet heller ekstra vakter ett annet sted imens jeg gikk ulønnet fra medlever..så fra ett år jobbet jeg medlever og det har gått fint. Jeg synes fjerde døgnet var tungt, så jeg fjernet etterhvert dette døgnet i turnus. Barnet hadde det fint, var verre med mine følelser og savn iblant, men det gikk seg til. Koste meg masse med en uke fri. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, mortilen skrev:

Jeg har gjort det, men sparte penger for å være hjemme frem til 1 år ulønnet. Jobbet heller ekstra vakter ett annet sted imens jeg gikk ulønnet fra medlever..så fra ett år jobbet jeg medlever og det har gått fint. Jeg synes fjerde døgnet var tungt, så jeg fjernet etterhvert dette døgnet i turnus. Barnet hadde det fint, var verre med mine følelser og savn iblant, men det gikk seg til. Koste meg masse med en uke fri. 

Fikk du ordnet det slik med jobben at de fikk inn vikar for deg det 4. døgnet hver gang i turnus? Så ble du trekt to døgn i måneden i lønn? Vi jobber 10 og 11 døgn annenhver måned.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du jobber ikke i Nordsjøen selv? Der er enormt stor forskjell på å være borte i dager eller uker i strekk når man har baby, og å ha en fleksibel dagjobb! Det er ikke mange «løsninger» som eksisterer når man jobber i Nordsjøen. Det er også STOR forskjell på tre mnd og ett år...

Beklager, skulle presisert bedre. Jeg har landjobb nå, begynner ikke offshore igjen før barnet er 1 år tenker jeg. Så blir ikke helt likt som TS, var bare ment som eksempler på alternative måter og gjøre det på. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei så du skal ikke amme babyen da?

Skulle presisert bedre, jeg drar tilbake i jobb på land etter 3 mnd. Om jeg skal amme eller ikke har vel ikke så mye med tråden og gjøre;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...