AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #1 Skrevet 15. april 2020 Myndighetene har lagt opp til at hver enkelt kommune kan gjøre lokale vurderinger med tanke på å åpne skianleggene. Nå har enkelte kommuner fått lov til å åpne - ved gjennomføring av gode smittevernstiltak og flere har søkt om å få åpne. Når ett skianlegg får lov, så er det raskt at andre kommuner følger etter.... Kilde: https://www.nrk.no/vestland/fleire-skianlegg-opnar-_-pa-voss-blir-skianlegga-stengde-ut-sesongen-1.14982954 Argumentet er at det er for de lokale, at det er god avstand i bakken og at det er bra for de psykiske og fysiske for enkeltpersoner. Greitt nok det, det er ikke selve smittenspredningen i skianlegget jeg er bekymret for, men det at disse skianleggene åpner samtidig som hytteforbudet oppheves. Sammen med knallvær og gode skiforhold i vente - så er dette er idiotsikker oppskrift på at folk trosser anbefalinger om å unngå unødige fritidsreiser og kjempemange kommer til å dra hytta i helgene. Attpåtil er det kommuner som har lite smitte og kontroll på situasjonen, forstår ikke at de faktisk tar denne risikoen? Tror virkelig kommunene at folk ikke kommer til å reise på hyttene når skianleggene holder åpent? Tror de at disse folkene ikke kommer til å benytte seg av de lokale butikkene, spisesteder og trenge medisinsk hjelp når de skader seg i bakken? Sammen med de andre tiltakene som starter, så er det bare å vente seg en smitteboom i mai som fort kan bli mye større. Da tror jeg fort landet blir stengt ned og vi kan glemme reise i sommer. Da er det bare å gratulere kommunene som valgte å åpne skianleggene for å redde en sesong som er helt på slutten - og ødelegge for en hel sommersesong. Godt jobbet, dette er prisen av å gi enkeltindivid og kommuner alt for stor frihet. Anonymkode: d7132...663 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #2 Skrevet 15. april 2020 Smitten vil skje i heiskøen og varmestuene. Og ikke minst i hytter og hotell hvor folk bor og butikker i nærområdet. Anonymkode: a8a65...ea3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 Men herregud slapp nå av da. En håndfull små skisentre med tautrekk får ha åpent, med stengte kafeer, og smittervernstiltak forvørig og dermed blir det katastrofe?? Ja selvfølgelig regner de med at folk kommer på hyttene, hytteforbudet oppheves jo. Er vel nettopp derfor de vil åpne heisene. Jeg regner med at butikkene der er i stand til å ordne med smittevernstiltak akkurat som butikker i f.eks Oslo og Bergen. Hvorfor skulle det bli noe mer smitteboom av dette enn av turgåing og handling i byene? Anonymkode: 69ec3...a92 18
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 Bra tiltak, det ville virkelig vært katastrofe hvis ikke. Anonymkode: 7deee...d88 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 Flott tiltak. Vi må tilbake til livet og hverdagen etterhvert. Vi er heldige som bor i et land der vi har såpass god plass at vi kan leve relativt fritt i denne situasjonen. Og om smitten eskalerer igjen, så stenger man ned igjen, ikke verre enn det. Anonymkode: ebede...31f 11
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 Så at folk drar på hytta gir masse smitte? Hva er logikken i det? Anonymkode: 1945a...a59 10
Isambard Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 Det må være mulig å drive et skianlegg hvis man har riktige restriksjoner. I alle fall er det enorme forskjeller fra sted til sted, så kommunene må få bestemme selv. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så at folk drar på hytta gir masse smitte? Hva er logikken i det? Anonymkode: 1945a...a59 De har ikke forstått at hytteforbudet aldri var ment som smitteverntiltak. Det var ment som tiltak mot å overbelaste helsevesenet i små hyttekommuner hvis folk blir dårlig, brekker foten osv. 2
Jytte Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så at folk drar på hytta gir masse smitte? Hva er logikken i det? Anonymkode: 1945a...a59 La meg ta meg selv som et eksempel. Jeg kan dra på hytta på mandag, men må handle der for jeg har ikke bil. Jeg må ta tog og buss dit og taxi fra butikken. Jeg bor i Oslo som er inne i fase tre? Hva om jeg føler meg frisk, for det gjør jeg, og drar som en potensiell smittebombe. Kommunen er liten, og mange andre tar kanskje også tog og buss. Bør jeg dra synes du? Jeg holder meg hjemme etter å ha rådført med meg selv. 4
Nokia Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, Jytte skrev: La meg ta meg selv som et eksempel. Jeg kan dra på hytta på mandag, men må handle der for jeg har ikke bil. Jeg må ta tog og buss dit og taxi fra butikken. Jeg bor i Oslo som er inne i fase tre? Hva om jeg føler meg frisk, for det gjør jeg, og drar som en potensiell smittebombe. Kommunen er liten, og mange andre tar kanskje også tog og buss. Bør jeg dra synes du? Jeg holder meg hjemme etter å ha rådført med meg selv. Så kan man ta meg som eksempel: Jeg kan dra på hytten på mandag. Jeg handler på den butikken jeg har handlet i gjennom hele krisen. Jeg setter meg i min egen bil og kjører direkte til hytten og parkerer utenfor døren. Jeg kan også risikere å være en potensiell smittebombe, men blir jeg syk, har jeg familie som kjører meg hjem om det skal trenges. Jeg har ennå ikke bestemt meg for om vi skal dra på hytten, men jeg ser ikke risikoen med det for vår del. Nå skal det være sagt: jeg har vært helt "lydig" hva hytteforbudet angår, selv om vår hytte nok ikke har de samme premissene som i de store hyttekommunene. Jeg har holdt meg hjemme, ikke klaget og respektert at "sånn er det". Men må innrømme at nå som bestemmelsene blir opphevet, så er det fristende å få litt stueforandring.... 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #11 Skrevet 16. april 2020 7 minutter siden, Jytte said: La meg ta meg selv som et eksempel. Jeg kan dra på hytta på mandag, men må handle der for jeg har ikke bil. Jeg må ta tog og buss dit og taxi fra butikken. Jeg bor i Oslo som er inne i fase tre? Hva om jeg føler meg frisk, for det gjør jeg, og drar som en potensiell smittebombe. Kommunen er liten, og mange andre tar kanskje også tog og buss. Å dra på hyttetur gir litt økt spredning, men det er nok marginalt i den store sammenhengen. Det er jo ikke slik at vi kan stoppe viruset, alt vi gjør medfører økt spredning. Men det er neppe sånn at å gå i butikken smitter masse folk. Anonymkode: 1945a...a59 5
Isambard Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, Jytte skrev: La meg ta meg selv som et eksempel. Jeg kan dra på hytta på mandag, men må handle der for jeg har ikke bil. Jeg må ta tog og buss dit og taxi fra butikken. Jeg bor i Oslo som er inne i fase tre? Hva om jeg føler meg frisk, for det gjør jeg, og drar som en potensiell smittebombe. Kommunen er liten, og mange andre tar kanskje også tog og buss. Bør jeg dra synes du? Jeg holder meg hjemme etter å ha rådført med meg selv. Hvis du må ta buss, tog og taxi for å dra på hytta og i tillegg handler i nærbutikken får du bli hjemme. Det tror jeg alle er enige i. Jeg derimot handler hjemme og kjører egen bil dit. Er ikke i kontakt med en sjel. Vi er 2 friske med førerkort. Bør jeg dra? Hva er risikoen, bortsett fra fantasifulle historier om akutt korona og beinbrudd på en gang? Det er allerede koronasmitte i kommunen. Det har de skaffet, seg helt selv. Det er BS at de skulle fått store problemer med ett tilfelle som uansett ikke skal behandles der. Vi fikk forresten melding fra nærbutikken om at vi var velkomne til dagsturer og at de kan bringe varer til døren. De er desperate. Kommunen er hysterisk og vil ikke ha noen uansett. Vi hører på kommunen og drar altså ikke. 5
Jytte Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å dra på hyttetur gir litt økt spredning, men det er nok marginalt i den store sammenhengen. Det er jo ikke slik at vi kan stoppe viruset, alt vi gjør medfører økt spredning. Men det er neppe sånn at å gå i butikken smitter masse folk. Anonymkode: 1945a...a59 Nei og jeg mente heller ikke at jeg ikke skal gå i butikken her jeg bor. Men bare tanken på at om jeg drar på hytta uvitende om at jeg har corona og smitter andre, den tanken er ikke så god hvis du skjønner? Er klar over at vi ikke kan stoppe viruset, men det er en grunn til at Oslo er overrepresentert og at mindre kommuner og små steder har unngått smitten. 1
Isambard Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å dra på hyttetur gir litt økt spredning, men det er nok marginalt i den store sammenhengen. Det er jo ikke slik at vi kan stoppe viruset, alt vi gjør medfører økt spredning. Men det er neppe sånn at å gå i butikken smitter masse folk. Anonymkode: 1945a...a59 Nei. Alle fagmiljø sier at det gir mindre spredning. Regjeringen sier at det ikke er et smitteverntiltak. De fleste på hytta holder seg for seg selv. Man smitter flere i byen. 4
Jytte Skrevet 16. april 2020 #15 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, Isambard skrev: Hvis du må ta buss, tog og taxi for å dra på hytta og i tillegg handler i nærbutikken får du bli hjemme. Det tror jeg alle er enige i. Jeg derimot handler hjemme og kjører egen bil dit. Er ikke i kontakt med en sjel. Vi er 2 friske med førerkort. Bør jeg dra? Hva er risikoen, bortsett fra fantasifulle historier om akutt korona og beinbrudd på en gang? Det er allerede koronasmitte i kommunen. Det har de skaffet, seg helt selv. Det er BS at de skulle fått store problemer med ett tilfelle som uansett ikke skal behandles der. Vi fikk forresten melding fra nærbutikken om at vi var velkomne til dagsturer og at de kan bringe varer til døren. De er desperate. Kommunen er hysterisk og vil ikke ha noen uansett. Vi hører på kommunen og drar altså ikke. Ja, det var dette med kommunen da og det ryktet man får på seg i mange år. Men i ditt tilfelle ville det være greit å dra tror jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #16 Skrevet 16. april 2020 Nå er vi også uansett halvveis i april, så det er ikke så veldig mye igjen av skisesongen... Og selv om det nå er åpent for å dra på hytta så vil det jo bli færre som kan dra dit nå da det ikke er ferie... Så jeg tror dette er en grei forsiktig åpning jeg og så må også folk bruke litt fornuft og vurdere om de bør og sjal dra... Anonymkode: 914dd...ff9 3
Druid Skrevet 16. april 2020 #17 Skrevet 16. april 2020 (endret) 59 minutter siden, Jytte skrev: La meg ta meg selv som et eksempel. Jeg kan dra på hytta på mandag, men må handle der for jeg har ikke bil. Jeg må ta tog og buss dit og taxi fra butikken. Jeg bor i Oslo som er inne i fase tre? Hva om jeg føler meg frisk, for det gjør jeg, og drar som en potensiell smittebombe. Kommunen er liten, og mange andre tar kanskje også tog og buss. Bør jeg dra synes du? Jeg holder meg hjemme etter å ha rådført med meg selv. Dette ser ut til å være veldig vanskelig å forstå : Fra ett smittevern-perspektiv er det VIKTIG at du reiser på hytta. I det perspektivet er det nesten umulig for deg å være en større del av problemet på hytta enn i Oslo. Dette er grunnen til at FHI er uenig med Helsedirektoratet: FHI er ansvarlig for det strategiske valgene for å takle pandemien, de ønsker å TVANGSSENDE deg på hytta. Helsedirektoratet er ansvarlig for helsevesenet, de ønsker å holde deg der helsekronene dine er budsjettert. Det som har vært en diskusjon i hytteforbudet, er kapasiteten i lokalhelsevesenet, og det er ett volum spørsmål. Et volum spørsmål kun lokalsamfunnet kan vurdere. Men ett volumspørsmål som blir overordnet når vi kommer til utfartsperioder der alle reiser, og vi har helt unike problemer i tillegg. Hvilket førte til hytteforbudet i første omgang. Endret 16. april 2020 av Druid 2
Knirke Skrevet 16. april 2020 #18 Skrevet 16. april 2020 Og hvis man blir smittet i et skianlegg, hva så? Det er ikke gamle og syke folk som står på ski, det er unge og friske folk som kommer til å bli nektet testing for Covid-19 uansett. De fleste som har hytte disponerer bil, og klarer å komme seg hjem for egen maskin. Overbelastning av helsevesen? De små kommunene behandler ikke koronapasienter uansett, de blir sendt til de store sykehusene. Brukne bein har de mer enn nok kapasitet til å ta seg av i hyttekommunene, de er jo tross alt vant til flere tusen alpinturister. Snakk om å male fanden på veggen 2
Druid Skrevet 16. april 2020 #19 Skrevet 16. april 2020 6 minutter siden, Knirke skrev: ... Brukne bein har de mer enn nok kapasitet til å ta seg av i hyttekommunene, de er jo tross alt vant til flere tusen alpinturister. Snakk om å male fanden på veggen Dette var en offentlig oppfatning man faktisk fikk korrigert som del av denne krisen, og som forhåpentligvis får konsekvenser etter denne krisen. Hyttekommuner har i stor grad ikke forsvarlig helsedekning i utgangspunktet, og misbruker andre løsninger for å dekke over det. Dette er ekstremt mye mer problematisk enn det høres ut, for svært mange av disse kommunene er også store på hotell og resorts. Man kan argumentere for at fritidseiendom tilhørende primært sogner til folkregistrert adresse. (Det er selvfølgelig totalt idiotisk, hverken finansieringen eller samfunnplanleggingen er bygd på dette.) Men det kan man uansett ikke akseptere for hoteller. I tillegg viser det seg at de rapporterer Røde Kors frivillige som del av helsedekningen. Jeg vet ikke hvordan de slipper unna med dette ovenfor Helsedirektoratet, gitt at tallen de skulle fått rapportert skulle vært ganske tydlige, men jeg mistenker at mange av kravene henger på befolkningsantall, og ikke tar høyde for befolkningtetthet. Man rapporterer legevakt dekning på befolkning, men nevner ikke at legevaktdekningen er interkommunalt og synliggjør ikke midlere avstand fra populasjon og legevakt. Dermed kan Geilo med alle sine hoteller og hytter ende opp uten egen helårlig legevakt. Det er selvølgelig totalt uansvarlig av kommunen uansett hvordan man ser på dette. Det er kommet fram at det er svært mange steder, som basert på de grunnleggende infrastrukturelle behovene, skulle vært markant overdimensjonert med helsekapasitet, som det nå viser jeg svindler staten og innbyggerene, og det er kun denne saken som har avslørt hvor alvorlig det står til. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #20 Skrevet 16. april 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er vi også uansett halvveis i april, så det er ikke så veldig mye igjen av skisesongen... Og selv om det nå er åpent for å dra på hytta så vil det jo bli færre som kan dra dit nå da det ikke er ferie... Så jeg tror dette er en grei forsiktig åpning jeg og så må også folk bruke litt fornuft og vurdere om de bør og sjal dra... Anonymkode: 914dd...ff9 Det er ekstremt mye snø i fjellet, så på Hovden snakket de om å holde åpent til over 17. mai. Anonymkode: 2282b...276
Anbefalte innlegg