Gå til innhold

Skygge - hvilken rhododendron?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rhododendron-type egner seg best i halvskygge til skygge? Lite sol der den/de skal stå

Anonymkode: a93e8...456

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle typer tåler det

Anonymkode: 1aaf5...d15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var ikke et spørsmål om de tåler det. Spørsmålet var hvilke typer som egner seg best i skygge ettersom det er forskjell på de, noen trenger mer sol enn andre

Anonymkode: a93e8...456

AnonymBruker
Skrevet

Klimasone, andre vekstforhold, jordsmonn, antall timer sol og når på dagen, osv osv... Mange ting som spiller inn og du ender opp med å måtte prøve deg frem uansett fordi plantene gjør akkurat som de vil til syvende og sist 😛 Spør på et godt hagesenter :)

Anonymkode: 60226...953

Skrevet (endret)

Rhododendron er en surjordsplante, som blir gul om den står i feil jord. Har du mulighet til å grave ut et digert hull, fore det med plast (ikke i bunnen) langs kantene, og så fylle det med riktig surjord?

Det finnes også egen plantegjødsel til surjordsplanter som du bør bruke.

Jeg har aldri lest at noen rhododendron må ha sol...? De er vel skyggetålende planter alle som en - bare litt sol nå og da? Jeg ville bare plukket den jeg liker best og latt det stå til. Jeg personlig f.eks, elsker hvite rhododendron! De er flotte! Og tenk når den har grodd seg til og blir stor og blomstrer om våren med en stor sky av hvitt :- )

https://www.obp.no/rhododendron-i-all-sin-prakt/

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...