AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #1 Skrevet 15. april 2020 Jeg har siden fødsel vært veldig oppmerksom på at babyen skal få oppmerksomhet når han er våken. Som nyfødt sov han mye, og jeg var klar som et egg da han våknet til å gi han blikkontakt, til å se på han og snakke med han osv. Nå er han blitt 5 mnd og våkenperiodene blir bare lenger og lenger. Hvis jeg skal få gjort noe i løpet av en dag (laget meg mat, hengt opp klær osv) så må jeg nesten gjøre det når han er våken. Duppene blir kortere og kortere og færre og færre. Noe som selvsagt er kjempe gøy, men jeg kan ikke gi han oppmerksomhet hele tiden nå som han er våken så lenge.. Kan ikke ligge på gulvet å synge barnesanger i 3 timer i strekk 😅 Så hvor mye oppmerksomhet trenger han? Når jeg ikke ‘’leker’’ med han, ligger han i lekegrinden med tingene sine og pludrer/turner. Han ligger selvsagt ikke å gråte, men jeg får dårlig samvittighet når jeg ‘’forlater’’ han i lekegrinden for å tømme oppvaskemaskinen feks.. Noen som vet? Anonymkode: 56bb5...eb0 1
Anjatapinjata Skrevet 15. april 2020 #2 Skrevet 15. april 2020 Sålenge baby virker fornøyd og leker, pludrer så er det ikke noe i veien for å sette på en klesvask, vaske gulvet, oppvask osv. Du ser jo til baby/hører om baby blir lei seg osv. Min kan holde på en god stund alene med lekene sine, og det er jeg veldig glad for. Da får man en pust i bakken i ny å ne, samt gjort litt småting i huset😊 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #3 Skrevet 15. april 2020 Husk at babyen må få lov å trene seg på ferdighetene sine og! Jeg hadde dårlig samvittighet med førstemann, men med andremann strekker jeg ikke til- hun må ligge litt alene mens jeg hjelper størstemann. Og i dag så jeg henne med verdens mest konsentrerte mine som øvde og øvde på å gripe tak i en leke i babygymmen. Når hun var ferdig «ropte» hun på meg og var så innmari blid! Stolt kanskje? Hadde ikke fått trent sånn om jeg lå og skravla med henne, så tenk på det sånn- du gir babyen mulighet til å trene og utforske. Du får beskjed når babyen trenger deg! Anonymkode: 26edb...6dc 24
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #4 Skrevet 15. april 2020 Det er faktisk viktig og sundt at baby får litt alenetid. De trenger ikke stimuli utenifra hele tiden. Det er fint for baby og ligge alene og observere og leke selv, og bli trygg på at det ikke er farlig å ligge litt for seg selv. Så lenge baby er fornøyd, så er det en helt naturlig del av barnets utvikling. Å ligge og se, pludre, observere, og røre seg er godt for baby. De kan jo faktisk bli grinete og overstimulerte av ikke få denne alenetiden. Det er bare fint å la barnet ligge alene, når det trives i eget selskap. Egentid er bra for baby, og det er også viktig for deg. Anonymkode: b39ed...355 11
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #5 Skrevet 15. april 2020 Jeg funderte også på dette med førstemann. Og nå med nr. to, hvor jeg ikke kan gi like mye oppmerksomhet (særlig ikke nå med storesøster på to hjemme fra barnehagen) ser jeg hvor fint babyen sier i fra selv. Hun liker å se på at jeg gjør ting i huset, så jeg har henne i nærheten når jeg gjør husarbeid og småprater litt til henne innimellom. Men hun kan godt ligge lenge for seg selv og kose med å studere en leke eller mønsteret i et teppe. Og så "roper" hun på meg hvis hun blir lei. Storesøster kunne imidlertid nesten ikke ligge slik alene, hun ga ganske raskt beskjed om at hun trengte oppmerksomhet og nærhet. Så jeg fikk ikke nødvendigvis gjort så mye husarbeid da. Det er nok en del forskjell på babyer, men vi voksne har jo også ulike behov for egentid og sosialisering. Jeg tenker babyer stort sett gir beskjed i hvert fall Anonymkode: 04235...28e 4
Bokdamen Skrevet 15. april 2020 #6 Skrevet 15. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg funderte også på dette med førstemann. Og nå med nr. to, hvor jeg ikke kan gi like mye oppmerksomhet (særlig ikke nå med storesøster på to hjemme fra barnehagen) ser jeg hvor fint babyen sier i fra selv. Hun liker å se på at jeg gjør ting i huset, så jeg har henne i nærheten når jeg gjør husarbeid og småprater litt til henne innimellom. Men hun kan godt ligge lenge for seg selv og kose med å studere en leke eller mønsteret i et teppe. Og så "roper" hun på meg hvis hun blir lei. Storesøster kunne imidlertid nesten ikke ligge slik alene, hun ga ganske raskt beskjed om at hun trengte oppmerksomhet og nærhet. Så jeg fikk ikke nødvendigvis gjort så mye husarbeid da. Det er nok en del forskjell på babyer, men vi voksne har jo også ulike behov for egentid og sosialisering. Jeg tenker babyer stort sett gir beskjed i hvert fall Anonymkode: 04235...28e Sånn opplever jeg det og. Førstemann ropte bare jeg forlot synsfeltet og jeg var på pletten med en gang. Lillesøster kan fint ligge pg pludre for seg selv, observere, øve på ferdigheter e.l, men gir tydelig beskjed når hun skal ha nærhet og oppmerksomhet. Jeg prøver å være helt på når hun da roper på meg og tulle og kose og snakke, så er det lettere å la henne ligge innimellom.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 Har samme erfaring. Min på to mnd har allerede behov for egentid og har hatt det en stund. Ligger fint og øver på ferdigheter, pludrer, griper og putter i munnen. Er så konsentrert. Roper når han er lei. Jeg benytter tiden til å drikke varm kaffe, oppmerksomhet til storesøsken og plikter. Første ropte raskere, minste er lykkelig over å få litt tid for seg selv. (At bhg er strengt gjør at han får mer enn nok oppmerksomhet) Anonymkode: b69f1...3b0
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 Det er kjempeviktig å la babyen pludre for seg selv. De sier ifra når de ønsker kontakt. Vår helsesykepleier sa at det var vel så viktig at vi ikke avbrøt lek/pludring om barnet ikke ba om det. For babyer er blikk/menneskelig kontakt utmattende og slitsomt og ofte orker de ikke dette i alt for store mengder av gangen. Så bare å henge opp klesvasken 😁 Anonymkode: bc869...262
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 Haha, samme erfaring her. Lillesøster kan ligge lenge alene uten å protestere, storebror kunne aldri det. Det er nesten så jeg lurer på om jeg var litt for kjapp med å plukke opp eldste da han var baby 😛 Anonymkode: 45598...42b
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 Tar opp denne gamle tråden. Jeg får dårlig samvittighet når jeg gjør noe annet. Er det bare husarbeid og sånt som er greit mens babyen ligger å leker? Feks sitter jeg med mobiltelefon i sofaen og observerer eller ser på tv, får jeg dårlig samvittighet. Føler det ikke er "lov" å vise babyen at man vier en skjerm oppmerksomhet, selv om babyen ikke alltid ser det en gang. Babyen er mer rolig når jeg er i nærheten i motsetning til at jeg går på kjøkkenet, da begynner ofte sutringen. Mannen min bruker også mobil/laptop så babyen ser dette tydelig, mye fordi han jobber på hjemmekontor så da ser jo babyen at han sitter å stirrer i en skjerm hele tiden. Er dette skadelig? Vil ikke høres hysterisk ut men har hørt så mye negativt om mobilbruk/skjermbruk i nærheten av baby. Anonymkode: 85060...102
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tar opp denne gamle tråden. Jeg får dårlig samvittighet når jeg gjør noe annet. Er det bare husarbeid og sånt som er greit mens babyen ligger å leker? Feks sitter jeg med mobiltelefon i sofaen og observerer eller ser på tv, får jeg dårlig samvittighet. Føler det ikke er "lov" å vise babyen at man vier en skjerm oppmerksomhet, selv om babyen ikke alltid ser det en gang. Babyen er mer rolig når jeg er i nærheten i motsetning til at jeg går på kjøkkenet, da begynner ofte sutringen. Mannen min bruker også mobil/laptop så babyen ser dette tydelig, mye fordi han jobber på hjemmekontor så da ser jo babyen at han sitter å stirrer i en skjerm hele tiden. Er dette skadelig? Vil ikke høres hysterisk ut men har hørt så mye negativt om mobilbruk/skjermbruk i nærheten av baby. Anonymkode: 85060...102 Du bør ikke drive med telefonen mens du har babyen med deg, for du blir utrolig tom og kald i blikket av det. Babyen trenger kontakt med deg. En person kan fint jobbe med pc eller noe, men det bør ikke være den personen som også har babyen som trenger kontakt. Det sagt er det VELDIG innafor å la babyen ligge å dille for seg selv. De sier ifra når de er misfornøyde så lenge de opplever at du kommer når de trenger deg Anonymkode: 3127c...00e 1
aksase Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 Babyen sier i fra i form av gråt når den trenger oppmerksomhet. Om ungen sover eller er våken uten gråt, har den det fint, og du kan gjøre andre ting. Barn veldig forskjellige. Noen kan pludre for seg selv i lange tider, mens andre raskt begynner å sutre og vil ha oppmerksomhet og nærhet. Du lærer snart ditt barn å kjenne. Det kan også være fint å vende barnet til å være litt alene. Hvis du alltid gir barnet oppmerksomhet, 24/7, kan det bli vanskelig å flytte det til eget soverom når det blir større, f.eks... 1
Reign Skrevet 24. januar 2023 #13 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.4.2020 den 20.52): Så hvor mye oppmerksomhet trenger han? Når jeg ikke ‘’leker’’ med han, ligger han i lekegrinden med tingene sine og pludrer/turner. Han ligger selvsagt ikke å gråte, men jeg får dårlig samvittighet når jeg ‘’forlater’’ han i lekegrinden for å tømme oppvaskemaskinen feks.. Noen som vet? Anonymkode: 56bb5...eb0 Jeg forstår godt at du tenker på dette, kona og jeg snakket mye om dette. Vi lot vår sønn ligge å pludre med tingene sine selv, for han har alltid vært veldig tydelig i følelsesuttrykket sitt. Han sa (og sier) fra dersom han er misfornøyd med noe 😅
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #14 Skrevet 30. november 2023 Som førstegangsmor var det godt å lese denne tråden. Jeg får ofte dårlig samvittighet om jeg setter baby i vippestol eller under babygym for å få gjort noe husarbeid osv. Hun er 2mnd. Hun babler og virker som hun koser seg. De første 4 ukene var hun klistremerke og jeg kunne ikke legge henne fra meg. Jeg satt å sov på nettene med henne oppå meg, så endret det seg ved 5 uker hvor hun aksepterte mer og mer å ligge litt for seg selv. Nå koser hun seg i babygym, vippestol og babynest. Men jeg var vant til å ha henne på meg 24/7 de første 4 ukene, så jeg kan få dårlig samvittighet om jeg legger henne fra meg. Jeg responderer selvfølgelig om hun er lei seg, men må innrømme at det er godt å kunne få ha hendene fri til å gjøre andre ting, mens hun koser seg i babygym. Anonymkode: 02048...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #15 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (På 15.4.2020 den 20.52): Jeg har siden fødsel vært veldig oppmerksom på at babyen skal få oppmerksomhet når han er våken. Som nyfødt sov han mye, og jeg var klar som et egg da han våknet til å gi han blikkontakt, til å se på han og snakke med han osv. Nå er han blitt 5 mnd og våkenperiodene blir bare lenger og lenger. Hvis jeg skal få gjort noe i løpet av en dag (laget meg mat, hengt opp klær osv) så må jeg nesten gjøre det når han er våken. Duppene blir kortere og kortere og færre og færre. Noe som selvsagt er kjempe gøy, men jeg kan ikke gi han oppmerksomhet hele tiden nå som han er våken så lenge.. Kan ikke ligge på gulvet å synge barnesanger i 3 timer i strekk 😅 Så hvor mye oppmerksomhet trenger han? Når jeg ikke ‘’leker’’ med han, ligger han i lekegrinden med tingene sine og pludrer/turner. Han ligger selvsagt ikke å gråte, men jeg får dårlig samvittighet når jeg ‘’forlater’’ han i lekegrinden for å tømme oppvaskemaskinen feks.. Noen som vet? Anonymkode: 56bb5...eb0 Det er 100% individuelt. Alle babyer er forskjellige. Og vil variere på babyens alder. 5 mnd.. Klarer seg nok fint om du tømmer oppvaskmaskinen, setter på klesvask, lager middag etc. Du kjenner ditt barn best. Ikke vi. Finnes ingen fasit her Anonymkode: 9cc22...246
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #16 Skrevet 30. november 2023 Så lenge baby er fornøyd som mange sier så er det jo bare å holde på! Hadde vært noe annet hvis du lot han gråte og være lei seg mens du bare fortsatte å gjøre husarbeid 😂 Anonymkode: 1e699...492 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #17 Skrevet 30. november 2023 Jeg har hatt to klistremerkebabyer, og har måttet ha dem PÅ meg omtrent 24/7 hele babytiden.. Mens venninnen min hadde en som kunne ligge på gulvet aleine og pludre og være storfornøyd helt alene en time i strekk. De fleste babyer sier ifra når de er misfornøyde. Så lenge du er oppmerksom på babyens signaler, tenker jeg det er helt greit å la babyen leke alene. Om babyen blir veldig stille, ligger og følger deg med blikket, osv, er det et tegn på at han trenger oppmerksomhet - ikke alle hyler av fulle mugger når de er misfornøyd. Men pludrende og blid? No problem. Anonymkode: 456c0...7e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå