Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har igår begynt å gå gjennom selvangivelsen for 2019, og oppdaget at man kan legge til opplysninger på at noen skylder deg penger. Jeg er usikker på hvordan dette gjøres. Jeg har lånt penger til en eks av meg da vi var sammen og etter bruddet har han ikke villet signere noe gjeldsbrev, da vi avtalte om å møttes for å sette opp en avtale lo han det bare bort når jeg snakket at vi måtte skrive på gjeldsbrevet men jeg tenker at skriftlige (sms) og muntlige avtaler kan være like bindende i utgangspunktet. Han har siden desember ifjor betalt inn et månedsbeløp og gjort dette frem til nå. Det jeg nå lurer på er kan jeg føre opp hele beløpet på gjelden og hva vil skje i praksisen etter dette er gjort, kommer han kanskje til å få en varsel om det? Vil jeg senere måtte skatte av disse pengene når de er tilbakebetalt? Hilsen en som ble ganske usikker på hvordan går videre med det. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han betaler renter vil du måtte skatte av disse, men ellers har det ingen praktisk betydning.

Anonymkode: cc50e...de6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dersom han betaler renter vil du måtte skatte av disse, men ellers har det ingen praktisk betydning.

Nei, ikke noe rente som påløper på gjelden, blir nok bare glad når alt blir tilbake betalt som avtalt. 

Så da vil han ikke få noe varsel om jeg fører gjelden opp? 

Blir det noe ytterligere skattefradrag når jeg fører opp pengekrav eller har det ikke noe å si? 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Flores skrev:

Nei, ikke noe rente som påløper på gjelden, blir nok bare glad når alt blir tilbake betalt som avtalt. 

Så da vil han ikke få noe varsel om jeg fører gjelden opp? 

Blir det noe ytterligere skattefradrag når jeg fører opp pengekrav eller har det ikke noe å si? 

Nei, man får selvfølgelig ikke skattefradrag av å låne bort penger.

Skrevet

Hvis du skal føre opp en fordring på din skattemelding så skal skyldneren også føre opp skyldig beløp på sin skattemelding. Sist jeg gjorde dette mener jeg å huske at begge også måtte legge inn navn og adresse på den andre.

Om eksen din ikke gjør tilsvarende endring på sin skattemelding så ser jeg for meg at det kan være grunnlag for en ekstra sjekk hos skatteetaten. 

I praksis har det ingen verdens ting å si for ditt skatteoppgjør. Siden han er helt uvillig til å signere et gjeldsbrev, så vedder jeg en femmer på at han også er uvillig til å føre det opp i skattemeldingen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...