AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #21 Skrevet 18. april 2020 Som andre har skrevet, det er frivillig å lage en profil der. Jeg anser ikke utdanning og arbeidssted sensitivinfo. Bosted kan man enkelt søke seg opp til gjennom telefonkatalog. Jeg har ikke kontakter på Linkedin som ikke er interessante for min karriere. For min del er Linkedin ideelt å bruke i forbindelse med nettverksbygging. Istedenfor å gi visittkort, blir jeg Linkedin-kontakt med dem jeg møter. Da er veien mye kortere og mer naturlig for å følge opp kontakten videre. Anonymkode: 6cf98...483 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #22 Skrevet 18. april 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, og bare det at hvem som helst, tom folk man har mislikt som følger med på deg, kan vite ALT du har gjort de siste årene, hvor du jobber (og dermed også by du bor i), hvilket år du bodde i utlandet osv osv. Føles som overvåkning. Og man vet aldri hvem som finner på noe for å lage kvalme for deg. I tillegg gir det et press om at man alltid må oppdatere og vise seg frem, hvis noe går galt eller man blir syk vet du at folk følger med på deg og finner ut av det. Man kan ikke trekke seg tilbake og ta en pause fordi folk følger med og man er forventet å vise seg frem. Ekkelt. Skjønner ikke at folk flest vil ha dette? Folk er utrolig lite oppdatert på personvern og viktigheten av det. Noen tanker om hvorfor det er så mange sauer? Anonymkode: 631a3...126 Nettopp det. Og man skal være litt av en "Picture Perfect" for å ha gått la oss si 30 - 35 år gjennom livet uten å ha fått et par uvenner eller folk som ikke liker en. Mulig at disse Generasjon Prestasjon som bor i sin egen boble med fine hus og får ellers leilighet servert gratis av foreldrene ikke trenger å komme i situasjoner som kan fremprovosere gnistninger, men vi som har levd et vanlig liv med sine problemer, ved hvor onde enkelte individer kan være. Et råttent eple er nok til å ødelegge hele fruktfatet. Det er som du riktig påpeker, bare en person som trengs for å begynne å lage kvalme. Det er så enkelt når "alt er digitalt" og bare noen få tastetrykk unna. Her er noen teoretiske scenarioer: 1) Direkte jobb-sabotasje. Som nevnt tidligere, å skrive en kreativ e-mail til sjefen av den personen man misliker. Som nevnt før, har lest om tilfeller fra USA og England hvor dette har skjedd gjentatte ganger. 2) Indirekte sabotasje. At man oppretter en blogg om personen på en utenlandsk bloggside og skriver en del crap. Sånt kommer sjefen eller kollegaer ved å se dukke opp i Google Search. Hvor mange utallige artikler har man ikke lest om folk som klager over at "sensitive bilder er på avveie". Vel, her trenger ikke engang sensitive bilder være på avveie. Det holder med å skrive noe anonym (og kvalm) tekst på en utenlandsk bloggside, fra en anonym IP adresse. Kanskje beskyldninger om seksuell trakassering hvis det er en mann man ønsker å ta. Eller beskyldninger om at den kvinnelige ansatte har vært prostituert tidligere, om det er en kvinne man ønsker å ta. Det er bare fantasien som setter grenser for slikt. Husk at denne personen kan også slette bloggen etterhvert, men poenget er at skaden allerede har skjedd. Disse to scenarioene over gjelder for eksempel hvis man har hatt gruppeintervju og du kjenner til motstanderen, (for å prøve å slå ut konkurransen) men disse to scenarioene gjelder også hvis man ønsker å "ta" en person som allerede er ansatt. 3) Det tredje scenarioet er også kreativt. Leste om dette også på andre forum. Det trenger ikke engang være en person du misliker. Og det trenger ikke engang være en intervjusituasjon. Alt som trengs er: - Du velger en bedrift / firma du ønsker å jobbe hos. La oss si et firma på et "medium" nivå. Disse firmaene har typisk bilder og informasjon om egne ansatte på egne nettsider. Så peiler man ut de som er i samme stilling som du kunne tenkt deg å være i. Eller som du er kvalifisert for. Så researcher du først et par av disse ansatte på andre sosiale medier for flere år tilbake. Bare for å se om det er noen uakseptable kommentarer de kan linkes til eller noen andre ekstreme, politiske meninger. Hvis ikke, så finner man opp bare noe selv, akkurat som i scenario 2. På den måten kan det føre til at personen mister jobben og stillingen du har lyst på, blir ledig. Det er ikke dermed sagt at man får jobben, men hvis man har lagt inn en "åpen søknad", så kan det være at man blir foretrukket og får den jobben likevel. Vi bor i en verden som blir stadig mer ekstrem. Og ikke minst ser det ut til at folk ikke har noen grenser for hva de er villige til å gjøre for å få det som de vil og for å oppfylle sine (syke) ambisjoner. Men de er villige til å gå nærmest over lik for å få det som de vil, og når du har stillinger som mottar 150+ søknader der kanskje bare 10 - 12 blir kalt inn til intervju, så skal man ikke bli overrasket over at noen spiller "dirty". På samme måte som man har juksing når det gjelder karakterer. Doping på Ritalin-tabletter for å prestere bedre. Betaling av private lærere som hjelper deg med visse fag. Dette heter ikke engang juks, men bare "priviligert" og er fullt lovlig. Så har du tilfeller der andre skriver oppgaver for en, osv. På samme måte har man de samme folkene som gjerne vil ha en jobb og er helt ekstreme på dette området. Synes det er så "søtt" at jeg bare må le, når det er visse folk her i tråden som tror at alt og alle prosesser og avgjørelser foregår "riktig for seg", hehe. Anonymkode: 613a2...a25 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #23 Skrevet 18. april 2020 Det er søtt at du er såpass paranoid også. Du burde ta en pause fra Netflix og True Crime. Anonymkode: 6525e...0bf 14
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #24 Skrevet 18. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nettopp det. Og man skal være litt av en "Picture Perfect" for å ha gått la oss si 30 - 35 år gjennom livet uten å ha fått et par uvenner eller folk som ikke liker en. Mulig at disse Generasjon Prestasjon som bor i sin egen boble med fine hus og får ellers leilighet servert gratis av foreldrene ikke trenger å komme i situasjoner som kan fremprovosere gnistninger, men vi som har levd et vanlig liv med sine problemer, ved hvor onde enkelte individer kan være. Et råttent eple er nok til å ødelegge hele fruktfatet. Det er som du riktig påpeker, bare en person som trengs for å begynne å lage kvalme. Det er så enkelt når "alt er digitalt" og bare noen få tastetrykk unna. Her er noen teoretiske scenarioer: 1) Direkte jobb-sabotasje. Som nevnt tidligere, å skrive en kreativ e-mail til sjefen av den personen man misliker. Som nevnt før, har lest om tilfeller fra USA og England hvor dette har skjedd gjentatte ganger. 2) Indirekte sabotasje. At man oppretter en blogg om personen på en utenlandsk bloggside og skriver en del crap. Sånt kommer sjefen eller kollegaer ved å se dukke opp i Google Search. Hvor mange utallige artikler har man ikke lest om folk som klager over at "sensitive bilder er på avveie". Vel, her trenger ikke engang sensitive bilder være på avveie. Det holder med å skrive noe anonym (og kvalm) tekst på en utenlandsk bloggside, fra en anonym IP adresse. Kanskje beskyldninger om seksuell trakassering hvis det er en mann man ønsker å ta. Eller beskyldninger om at den kvinnelige ansatte har vært prostituert tidligere, om det er en kvinne man ønsker å ta. Det er bare fantasien som setter grenser for slikt. Husk at denne personen kan også slette bloggen etterhvert, men poenget er at skaden allerede har skjedd. Disse to scenarioene over gjelder for eksempel hvis man har hatt gruppeintervju og du kjenner til motstanderen, (for å prøve å slå ut konkurransen) men disse to scenarioene gjelder også hvis man ønsker å "ta" en person som allerede er ansatt. 3) Det tredje scenarioet er også kreativt. Leste om dette også på andre forum. Det trenger ikke engang være en person du misliker. Og det trenger ikke engang være en intervjusituasjon. Alt som trengs er: - Du velger en bedrift / firma du ønsker å jobbe hos. La oss si et firma på et "medium" nivå. Disse firmaene har typisk bilder og informasjon om egne ansatte på egne nettsider. Så peiler man ut de som er i samme stilling som du kunne tenkt deg å være i. Eller som du er kvalifisert for. Så researcher du først et par av disse ansatte på andre sosiale medier for flere år tilbake. Bare for å se om det er noen uakseptable kommentarer de kan linkes til eller noen andre ekstreme, politiske meninger. Hvis ikke, så finner man opp bare noe selv, akkurat som i scenario 2. På den måten kan det føre til at personen mister jobben og stillingen du har lyst på, blir ledig. Det er ikke dermed sagt at man får jobben, men hvis man har lagt inn en "åpen søknad", så kan det være at man blir foretrukket og får den jobben likevel. Vi bor i en verden som blir stadig mer ekstrem. Og ikke minst ser det ut til at folk ikke har noen grenser for hva de er villige til å gjøre for å få det som de vil og for å oppfylle sine (syke) ambisjoner. Men de er villige til å gå nærmest over lik for å få det som de vil, og når du har stillinger som mottar 150+ søknader der kanskje bare 10 - 12 blir kalt inn til intervju, så skal man ikke bli overrasket over at noen spiller "dirty". På samme måte som man har juksing når det gjelder karakterer. Doping på Ritalin-tabletter for å prestere bedre. Betaling av private lærere som hjelper deg med visse fag. Dette heter ikke engang juks, men bare "priviligert" og er fullt lovlig. Så har du tilfeller der andre skriver oppgaver for en, osv. På samme måte har man de samme folkene som gjerne vil ha en jobb og er helt ekstreme på dette området. Synes det er så "søtt" at jeg bare må le, når det er visse folk her i tråden som tror at alt og alle prosesser og avgjørelser foregår "riktig for seg", hehe. Anonymkode: 613a2...a25 Helt enig i det du skriver. Men hvorfor tror du det er så mange sauer, som f.eks alle her i tråden som mener det baaare er supert å ha profil der og at vi er paranoide? Skremmende hvor mange som bare hiver seg på LinkedIn og andre sider uten å tenke noe som helst kritisk over det. Har folk blitt dummere med årene? Anonymkode: 631a3...126 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #25 Skrevet 18. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 1) Direkte jobb-sabotasje. Som nevnt tidligere, å skrive en kreativ e-mail til sjefen av den personen man misliker. Som nevnt før, har lest om tilfeller fra USA og England hvor dette har skjedd gjentatte ganger. Anonymkode: 613a2...a25 1) du trenger ikke å la disse enkeltpersonene følge deg på Linkedin eller andre sosiale media. 2) du kan ha en lukket profil der bare kontaktene du har godkjent kan se hvor du jobber. 3) hvis du ikke ønsker at kontaktene dine skal kunne se dine kontakter, så kan du gjøre innstillinger for det. 4) du kan også slette de personene dette gjelder hvis de allerede er kontakter Hvis det er noen som er ute etter jobb-sabotasje så kan de veldig enkelt forhøre seg med felles kontakter hvor du jobber og ringe eller sende e-post til sjefen uansett. Anonymkode: 6cf98...483 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #26 Skrevet 18. april 2020 On 4/15/2020 at 7:36 PM, AnonymBruker said: LinkedIn er bare selvskryt og bullshit fra sosiale sommerfugler. Ingen substans. Anonymkode: 98d49...be4 Tvert imot. Ingen får samme arbeidsgiver i 40 og går sv med gullklokke og gullpensjon. Å IKKE bygge et nettverk som rekker folk du har ikke jobbet er det som er tullete og naivt. Anonymkode: a6630...d19 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #27 Skrevet 18. april 2020 I min bransje får du nærmest ikke jobb om du ikke er til stede på LinkedIn, og link til LinkedIn-profilen legges ved i alle søknader. Anonymkode: 2d96b...125 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #28 Skrevet 19. april 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Tvert imot. Ingen får samme arbeidsgiver i 40 og går sv med gullklokke og gullpensjon. Å IKKE bygge et nettverk som rekker folk du har ikke jobbet er det som er tullete og naivt. Anonymkode: a6630...d19 Man trenger ikke nettverk på LinkedIn hvis man har en bra utdannelse. Da kan man bare sende søknader og velge og vrake. Anonymkode: 631a3...126
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #29 Skrevet 19. april 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: I min bransje får du nærmest ikke jobb om du ikke er til stede på LinkedIn, og link til LinkedIn-profilen legges ved i alle søknader. Anonymkode: 2d96b...125 Hva slags bransje er dette? Noe som omhandler sosiale medier? Der det er flere hundre søkere per jobb og ingen har noe spesielt spennende på CV-en slik at det blir viktig å kjenne de rette personene isteden? Anonymkode: 631a3...126 2
Tarmegenbolle Skrevet 19. april 2020 #30 Skrevet 19. april 2020 Der dr selvsagt både dumme folk og folk som ikke er dumme. Som ellers.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #31 Skrevet 19. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke nettverk på LinkedIn hvis man har en bra utdannelse. Da kan man bare sende søknader og velge og vrake. Anonymkode: 631a3...126 Mange må bygge nettverk til bruk for bedriften de jobber i. Anonymkode: 6cf98...483 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #32 Skrevet 19. april 2020 43 minutter siden, AnonymBruker said: Mange må bygge nettverk til bruk for bedriften de jobber i. Anonymkode: 6cf98...483 Det beste job får man ved nettverk. Ikke søknader. Anonymkode: a6630...d19 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #33 Skrevet 19. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags bransje er dette? Noe som omhandler sosiale medier? Der det er flere hundre søkere per jobb og ingen har noe spesielt spennende på CV-en slik at det blir viktig å kjenne de rette personene isteden? Anonymkode: 631a3...126 Absolutt ikke. Vil ikke være for spesifikk, men er innen økonomi/finans. Er som regel krav om minst mastergrad. Anonymkode: 2d96b...125
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #34 Skrevet 19. april 2020 På 18.4.2020 den 17.14, AnonymBruker skrev: Helt enig i det du skriver. Men hvorfor tror du det er så mange sauer, som f.eks alle her i tråden som mener det baaare er supert å ha profil der og at vi er paranoide? Skremmende hvor mange som bare hiver seg på LinkedIn og andre sider uten å tenke noe som helst kritisk over det. Har folk blitt dummere med årene? Anonymkode: 631a3...126 Det virker som en del er sauer, ja. Jeg vil tippe at man får mer forståelse av IT-folk som vet hvordan slik informasjon lett kan misbrukes digitalt. For ikke å snakke om folk som har opplevd noe negativt på nettet. Informasjon er makt og en del folk er meget naive. Alt som trengs er en person som er litt "vrang", så har du det gående. Hvor mange ganger har vi ikke lest at visse "offentlige profiler", slik som politikere har måttet slutte pga netthets? Det er bare et eksempel, og netthets kan foregå i mange kreative versjoner som jeg har nevnt tidligere. Synes det er litt komisk når folk her er så anonyme og redde for å avsløre hvem de er, men dette er de samme folkene som sikkert har lagt ut det meste om seg selv på andre sosiale medier, men på akkurat dette forumet er dem livredde for å avsløre hver minste detalj. Det bekrefter bare at de vet egentlig at folk kan være onde, men likevel er det en logisk brist når de har sosiale medier selv med alt mulig av detaljer der ute. Bare se på når de starter en tråd. De unngår å skrive detaljer og bruker alltid unnskyldningen "er redd for å bli gjenkjent", til tross for at tråden de startet ikke nødvendigvis har noe med "sterke meninger" å gjøre. Ellers så føles jeg personlig noe nedverdigende å ha sosial profil og hele CVen ute på nettet. Det minner nok en gang om at man er bare "en salgsvare" som der man skal "by på seg selv". Hyperkapitalismen kjenner ingen grenser og sånn sett ser man at den krever at vi skal "akseptere mer og mer" av ditten og datten. Og et sted må man sette strek og holde stand. Når vi er inne på dette med å "by på seg selv på nettet" og at man skal kunne bli "shoppet" av en annen arb.giver. Vet du hva det minner meg om? Om prostituerte man kunne lese om som står i vinduer i Amsterdam og "byr på seg selv", så kan kundene "shoppe". Men men, de får bare legge ut masse detaljer om seg selv, så kommer de til å se at det biter dem i baken. Det er en grunn til at tjenester visse digitale / teknologiske start-ups tilbyr som har med "fjerning av uønsket materiale på nettet" er veldig etterspurt. Anonymkode: 613a2...a25 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #35 Skrevet 19. april 2020 On 4/15/2020 at 7:34 PM, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke at folk vil ha hele arbeidslivet sitt og utdannelsesbakgrunn der. Er det ingen som bryr seg om personvern? Jeg hadde syntes det var meget ubehagelig om hvem som helst, også folk fra ungdomsskolen osv, bare kunne søke opp alt jeg hadde gjort de siste årene, fått vite hvor jeg bodde og i hvilket selskap jeg jobbet i. Og nei, jeg er ikke misunnelig, har hatt spennende jobber og gått på bedre universiteter enn den gjennomsnittlige person på LinkedIn. Anonymkode: 631a3...126 Du har gått på bedre universitetet men ikke fått med deg at LinkedIn er laget for at folk kan utvide fortetningsnertverket sitt? Anonymkode: c7bb6...b41 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #36 Skrevet 19. april 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er noen som er ute etter jobb-sabotasje så kan de veldig enkelt forhøre seg med felles kontakter hvor du jobber og ringe eller sende e-post til sjefen uansett. Anonymkode: 6cf98...483 Nei, det er ikke det samme. Fordi ditt scenario innebærer at den som hypotetisk sett vil sabotere noe for meg, må ta direkte kontakt med mine venner eller kollegaer for å finne ut hvor jeg jobber. Med andre ord, krever en slik sabotasje først og fremst en menneskelig kontakt. 2) Det øker også sjansen for at jeg finner lett ut hvem det er som forhører seg angående meg. Mine venner og kollegaer har ikke noe grunn til å nekte meg å si at noen faktisk har spurt hvor jeg jobber. Så ting på nettet er mye verre fordi: 1) De krever ikke menneskelig kontakt direkte 2) Du vet ikke hvem det er som gjør disse tingene mot deg 3) Det kan gjøres digitalt og anonymt. Ingen kommer til å ha peiling hvem som gjorde det. Poenget er selvfølgelig at når ting er ute på nettet, så har du overhodet ingen kontroll på hvem som kikker innom og ser på profilen din eller på din Instagram / Twitter eller på din Facebook, ikke bare LinkedIn. Folk har profiler "all over the place" nå for tiden - ikke bare en plass. Så under ditt scenario kunne jeg funnet ut hvem som har prøvd å sabotere for meg, hypotetisk sett, siden det ikke er mer enn 35 - 40 personer som vet hvor jeg jobber og jeg går ikke rundt og sier til alle og enhver hvor jeg jobber heller, så det betyr at man har full kontroll på å si til hvem jeg vil og hva jeg vil. Men straks du har lagt ut noe på nettet, inkludert ditt bilde, så er ting utenfor din kontroll. Jeg er veldig skeptisk mot nettet fordi det finnes ingen effektive straffetiltak mot de som gjør noe mot "deg" på nettet. Bare et eksempel blant mange på LinkedIn brutalitet - What do You do when An Enemy goes to Extremes to DESTROY Your career? https://www.inc.com/suzanne-lucas/someone-sabotaged-my-linkedin-account.html Da jeg var student, kunne jeg selv ha sabotert flere om jeg ville. Siste årsstudenter, som ikke hadde rent mel i posen (de fikk andre til å skrive oppgaver for de mot betaling) og jeg visste hvor de ønsket å jobbe som nyutdannede og ironien er at selv om jeg studerte sammen med disse studentene, så fikk jeg likevel vite langt flere detaljer om dem på noen få sekunder via nettet enn via bekjentskaper med dem. Det tar veldig lang tid å "samle info" som bekjent, men har du lagt ut alt på nettet, så er alt der ute og klart til å kunne misbrukes. Anonymkode: a686a...8ba 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #37 Skrevet 19. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Poenget er selvfølgelig at når ting er ute på nettet, så har du overhodet ingen kontroll på hvem som kikker innom og ser på profilen din eller på din Instagram / Twitter eller på din Facebook, ikke bare LinkedIn. Folk har profiler "all over the place" nå for tiden - ikke bare en plass. Anonymkode: a686a...8ba Du kan velge å bare tillate kontakter å se profilen din, og selvsagt velge å ikke tillate de du ikke stoler på som kontakt. 1 time siden, AnonymBruker skrev: jeg finner lett ut hvem det er som forhører seg angående meg. Anonymkode: a686a...8ba Så du mener at hvem som helst kan være ute etter å sabotere deg? Det hørtes ut som en utrygg tilværelse for deg. Anonymkode: 6cf98...483 3
Hotwife Skrevet 19. april 2020 #38 Skrevet 19. april 2020 De fleste jobber blir ikke utlyst. Firmaene finner sine ansatte selv. Enten via kontakter, eller noe så enkelt som Linkendn. Når noen av dere nevner "sauer", så lurer jeg litt på om dere mener dere selv? De som søker på samme jobb, med samme kjipe CV, som pynter seg i sin ene finskjorte før jobbintervju? 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #39 Skrevet 19. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan velge å bare tillate kontakter å se profilen din, og selvsagt velge å ikke tillate de du ikke stoler på som kontakt. Så du mener at hvem som helst kan være ute etter å sabotere deg? Det hørtes ut som en utrygg tilværelse for deg. Anonymkode: 6cf98...483 Hva er vitsen om man bare skal ha kontakt med folk man kjenner fra før? Da er det jo bare som Facebook. Anonymkode: 631a3...126
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #40 Skrevet 19. april 2020 9 minutter siden, Hotwife skrev: De fleste jobber blir ikke utlyst. Firmaene finner sine ansatte selv. Enten via kontakter, eller noe så enkelt som Linkendn. Når noen av dere nevner "sauer", så lurer jeg litt på om dere mener dere selv? De som søker på samme jobb, med samme kjipe CV, som pynter seg i sin ene finskjorte før jobbintervju? Nei, men man kan sende CVen til de selskapene man er interessert i. Ville heller ansatt noen som tok kontakt og var interessert enn noen randoms som skulle vise seg frem på LinkedIn. Jeg har en spennende CV og gått et prestisjestudium i Norge og har 0 problem med å få jobb, selv uten LinkedIn.Lurer bare på hvorfor så mange prostituerer seg på denne måten. Gjør seg om til en vare som skal vise frem prestasjonene sine for hvermannsen. Anonymkode: 631a3...126 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå