AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #1 Skrevet 15. april 2020 Jeg skjønner ikke at folk vil ha hele arbeidslivet sitt og utdannelsesbakgrunn der. Er det ingen som bryr seg om personvern? Jeg hadde syntes det var meget ubehagelig om hvem som helst, også folk fra ungdomsskolen osv, bare kunne søke opp alt jeg hadde gjort de siste årene, fått vite hvor jeg bodde og i hvilket selskap jeg jobbet i. Og nei, jeg er ikke misunnelig, har hatt spennende jobber og gått på bedre universiteter enn den gjennomsnittlige person på LinkedIn. Anonymkode: 631a3...126
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #2 Skrevet 15. april 2020 LinkedIn er bare selvskryt og bullshit fra sosiale sommerfugler. Ingen substans. Anonymkode: 98d49...be4 9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #3 Skrevet 15. april 2020 Du må lære deg å ha riktige personverninstilliger, da kan ikke hvermansen se annet enn det du vil. Jeg har en ettertraktet utdannelse, får hyppige jobbtilbud fra ulike firma på LinkedIn, syns det er greit å kunne holde litt løs kontakt der med interessante potensielle arbeidsgivere. Anonymkode: a4459...6ec 27
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #4 Skrevet 15. april 2020 Mulig jeg er dum, men hva er problemet? Hvor du har gått på skole, jobb etc er vel ikke akkurat sensitiv informasjon? Med mindre du lever med skjult identitet elno. Anonymkode: bce60...854 30
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må lære deg å ha riktige personverninstilliger, da kan ikke hvermansen se annet enn det du vil. Jeg har en ettertraktet utdannelse, får hyppige jobbtilbud fra ulike firma på LinkedIn, syns det er greit å kunne holde litt løs kontakt der med interessante potensielle arbeidsgivere. Anonymkode: a4459...6ec Da kan jo folk bare lage seg en profil og gå inn og se på det du har lagt ut. Når du har åpnet for at selskaper kan se innstillingene kan andre innloggede medlemmer også se det. Anonymkode: 631a3...126
Mariángel Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan jo folk bare lage seg en profil og gå inn og se på det du har lagt ut. Når du har åpnet for at selskaper kan se innstillingene kan andre innloggede medlemmer også se det. Anonymkode: 631a3...126 Det er jo hele poenget. Du velger selv hva du legger ut og ikke så her har man alle muligheter til å begrense hva du ønsker å fremheve. Linkedin er din digitale CV utad og innhold i en CV går ikke under som personsensitive opplysninger. Vet ikke om jeg klarer å få grep om hva som egentlig er problemet? 29
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 Om du ikke ønsker å være registrert på den nettsiden, er det jo bare å slette profilen din. Jeg skjønner ikke problemet ditt (om du ikke er veldig paranoid, da - da forstår jeg hvor du kommer fra), det er jo frivillig å registrere seg der... Anonymkode: 6a3fe...800 9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #8 Skrevet 17. april 2020 På 16.4.2020 den 9.37, Mariángel skrev: Det er jo hele poenget. Du velger selv hva du legger ut og ikke så her har man alle muligheter til å begrense hva du ønsker å fremheve. Linkedin er din digitale CV utad og innhold i en CV går ikke under som personsensitive opplysninger. Vet ikke om jeg klarer å få grep om hva som egentlig er problemet? Det viser jo hvor du bor og i hvilket selskap du jobber i. Så det er jo sensitivt. Anonymkode: 631a3...126
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #9 Skrevet 17. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det viser jo hvor du bor og i hvilket selskap du jobber i. Så det er jo sensitivt. Anonymkode: 631a3...126 Omtrent like sensitiv informasjon som navnet mitt. Ser ikke problemet. Den samme informasjonen finner du på Facebook hos de aller fleste. Anonymkode: 6525e...0bf 10
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #10 Skrevet 17. april 2020 Ser ikke problemet. På Facebook deler jeg ingenting om hva jeg har gjort eller gjør, men på LinkedIn deler jeg CV-en min og et bilde av meg selv. Har ført til mange jobbtilbud og henvendelser, så for meg har det vært nyttig. Anonymkode: 1e84f...4eb 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #11 Skrevet 17. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det viser jo hvor du bor og i hvilket selskap du jobber i. Så det er jo sensitivt. Anonymkode: 631a3...126 I mange jobber ligger navnet til de som er ansatte ofte ute på arbeidsgiver sitt nettsted uansett. I enkelte bransjer er det også vanlig at det ligger en slags CV for hver av de ansatte på arbeidsgivers nettside. Jobber man som offentlig saksbehandler eller i konsulentfirmaer, vil navnet uansett kunne være med i dokumenter som man lett får tak i via Google. Når det gjelder bostedsadresse, så er jo dette uansett noe som som regel ligger på feks 1881, såfremt man ikke har tatt aktive grep for å fjerne det eller har skjult adresse. Anonymkode: b6645...e7d 9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #12 Skrevet 17. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Omtrent like sensitiv informasjon som navnet mitt. Ser ikke problemet. Den samme informasjonen finner du på Facebook hos de aller fleste. Anonymkode: 6525e...0bf Jeg er ikke på Facebook heller. Det selskapet er jo fullstendig blåst når det kommer til personvern. Bare sauer vil være en del av noe møkk som det. Anonymkode: 631a3...126
Gjest SecondTry Skrevet 17. april 2020 #13 Skrevet 17. april 2020 Jeg har fått 2 jobber via LinkedIn. Virker som bare det for min del.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #14 Skrevet 17. april 2020 På 15.4.2020 den 19.34, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke at folk vil ha hele arbeidslivet sitt og utdannelsesbakgrunn der. Er det ingen som bryr seg om personvern? Jeg hadde syntes det var meget ubehagelig om hvem som helst, også folk fra ungdomsskolen osv, bare kunne søke opp alt jeg hadde gjort de siste årene, fått vite hvor jeg bodde og i hvilket selskap jeg jobbet i. Og nei, jeg er ikke misunnelig, har hatt spennende jobber og gått på bedre universiteter enn den gjennomsnittlige person på LinkedIn. Anonymkode: 631a3...126 Helt enig i din skepsis. Det er klart at en viss andel folk kommer alltid til å forsvare slike plattformer som LinkedIn, men det er også en del som er veldig skeptiske. Om noen hadde fortalt oss for 15 år siden at folk skulle legge alt av sensitiv informasjon om seg selv, frivillig på nettet, så hadde de fleste ledd og sagt "ikke faen". Men så har det skjedd og en del folk er som sauer. I utgangspunktet forstår ikke folk "the power of information", og hvor lett den faktisk kan misbrukes. Jeg synes det var allerede drøyt når man kan søke opp folks adresse på 1881 og Gulesider, men det er veldig bra at man kan reservere seg mot dette, slik jeg har gjort. Jeg liker overhodet ikke tanken på at hvem som helst kan bare taste inn mobil nr mitt eller navnet mitt og få opp adressa mi. Liker heller ikke at man kan finne ut hvem som er eieren av bilen ved å sende SMS av regnr til et visst nr, så får man svar på det med engang. Synes at sånne ting skulle bare den offentlige administrasjonen hatt tilgang til, å lete i databasen (f eks Vegvesenet, politi, osv). Har aldri likt tanken på at hvem som helst kan gjøre det. I utgangspunktet kan et reg nr på bilen føre til at man finner navnet på eieren + eieren sitt mob nr i tillegg til hjemadresse. Å legge ut CV-en som er hele "livsløpet" omtrent er enda dummere ting å gjøre. Det finnes mange gale folk der ute, det holder med bare en som kanskje bestemmer seg for å lage litt tull for "deg", så plutselig kan cyber-mobberen gå inn for å skrive dritt om "deg" til din forrige og spesielt nåværende arbeidsgiver. Det holder bare at man sår litt tvil om "deg", så får man straks kjempeproblemer. Arbeidsgiver kan tenke: "Men ingen skriver slike e-mails om en av mine ansatte om det ikke er iallfall litt hold i det som står i mailen". Og i mailen kan det stå hva som helst, så lenge det er skrevet kreativt. Sånn sett kan man i utgangspunktet ende noen sin videre jobb eller karriere med noen få tastetrykk. Jeg har faktisk lest om et par tilfeller rundt dette, der over-ambisiøse psykopater konkurrerte om jobb på samme plass, så begynte de å sabotere "diskre" for hverandre slik, ved å skrive dritt om hverandre til sjefen. Anonymkode: 613a2...a25 7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #15 Skrevet 17. april 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig i din skepsis. Det er klart at en viss andel folk kommer alltid til å forsvare slike plattformer som LinkedIn, men det er også en del som er veldig skeptiske. Om noen hadde fortalt oss for 15 år siden at folk skulle legge alt av sensitiv informasjon om seg selv, frivillig på nettet, så hadde de fleste ledd og sagt "ikke faen". Men så har det skjedd og en del folk er som sauer. I utgangspunktet forstår ikke folk "the power of information", og hvor lett den faktisk kan misbrukes. Jeg synes det var allerede drøyt når man kan søke opp folks adresse på 1881 og Gulesider, men det er veldig bra at man kan reservere seg mot dette, slik jeg har gjort. Jeg liker overhodet ikke tanken på at hvem som helst kan bare taste inn mobil nr mitt eller navnet mitt og få opp adressa mi. Liker heller ikke at man kan finne ut hvem som er eieren av bilen ved å sende SMS av regnr til et visst nr, så får man svar på det med engang. Synes at sånne ting skulle bare den offentlige administrasjonen hatt tilgang til, å lete i databasen (f eks Vegvesenet, politi, osv). Har aldri likt tanken på at hvem som helst kan gjøre det. I utgangspunktet kan et reg nr på bilen føre til at man finner navnet på eieren + eieren sitt mob nr i tillegg til hjemadresse. Å legge ut CV-en som er hele "livsløpet" omtrent er enda dummere ting å gjøre. Det finnes mange gale folk der ute, det holder med bare en som kanskje bestemmer seg for å lage litt tull for "deg", så plutselig kan cyber-mobberen gå inn for å skrive dritt om "deg" til din forrige og spesielt nåværende arbeidsgiver. Det holder bare at man sår litt tvil om "deg", så får man straks kjempeproblemer. Arbeidsgiver kan tenke: "Men ingen skriver slike e-mails om en av mine ansatte om det ikke er iallfall litt hold i det som står i mailen". Og i mailen kan det stå hva som helst, så lenge det er skrevet kreativt. Sånn sett kan man i utgangspunktet ende noen sin videre jobb eller karriere med noen få tastetrykk. Jeg har faktisk lest om et par tilfeller rundt dette, der over-ambisiøse psykopater konkurrerte om jobb på samme plass, så begynte de å sabotere "diskre" for hverandre slik, ved å skrive dritt om hverandre til sjefen. Anonymkode: 613a2...a25 Ja, og bare det at hvem som helst, tom folk man har mislikt som følger med på deg, kan vite ALT du har gjort de siste årene, hvor du jobber (og dermed også by du bor i), hvilket år du bodde i utlandet osv osv. Føles som overvåkning. Og man vet aldri hvem som finner på noe for å lage kvalme for deg. I tillegg gir det et press om at man alltid må oppdatere og vise seg frem, hvis noe går galt eller man blir syk vet du at folk følger med på deg og finner ut av det. Man kan ikke trekke seg tilbake og ta en pause fordi folk følger med og man er forventet å vise seg frem. Ekkelt. Skjønner ikke at folk flest vil ha dette? Folk er utrolig lite oppdatert på personvern og viktigheten av det. Noen tanker om hvorfor det er så mange sauer? Anonymkode: 631a3...126 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #16 Skrevet 17. april 2020 Jeg gikk på NAV jobbklubb kurs for 2 år siden, der ble vi anbefalt en slik profil, husker jeg ragerte og rakk opp hånden, snakket om personvern, det ble stille og fikk så og si ingen respons. Min ligger ute, men kommer til å redigere den kraftig, informasjon kan misbukes. Anonymkode: 12b49...d9b
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #17 Skrevet 17. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt enig i din skepsis. Det er klart at en viss andel folk kommer alltid til å forsvare slike plattformer som LinkedIn, men det er også en del som er veldig skeptiske. Om noen hadde fortalt oss for 15 år siden at folk skulle legge alt av sensitiv informasjon om seg selv, frivillig på nettet, så hadde de fleste ledd og sagt "ikke faen". Men så har det skjedd og en del folk er som sauer. I utgangspunktet forstår ikke folk "the power of information", og hvor lett den faktisk kan misbrukes. Jeg synes det var allerede drøyt når man kan søke opp folks adresse på 1881 og Gulesider, men det er veldig bra at man kan reservere seg mot dette, slik jeg har gjort. Jeg liker overhodet ikke tanken på at hvem som helst kan bare taste inn mobil nr mitt eller navnet mitt og få opp adressa mi. Liker heller ikke at man kan finne ut hvem som er eieren av bilen ved å sende SMS av regnr til et visst nr, så får man svar på det med engang. Synes at sånne ting skulle bare den offentlige administrasjonen hatt tilgang til, å lete i databasen (f eks Vegvesenet, politi, osv). Har aldri likt tanken på at hvem som helst kan gjøre det. I utgangspunktet kan et reg nr på bilen føre til at man finner navnet på eieren + eieren sitt mob nr i tillegg til hjemadresse. Å legge ut CV-en som er hele "livsløpet" omtrent er enda dummere ting å gjøre. Det finnes mange gale folk der ute, det holder med bare en som kanskje bestemmer seg for å lage litt tull for "deg", så plutselig kan cyber-mobberen gå inn for å skrive dritt om "deg" til din forrige og spesielt nåværende arbeidsgiver. Det holder bare at man sår litt tvil om "deg", så får man straks kjempeproblemer. Arbeidsgiver kan tenke: "Men ingen skriver slike e-mails om en av mine ansatte om det ikke er iallfall litt hold i det som står i mailen". Og i mailen kan det stå hva som helst, så lenge det er skrevet kreativt. Sånn sett kan man i utgangspunktet ende noen sin videre jobb eller karriere med noen få tastetrykk. Jeg har faktisk lest om et par tilfeller rundt dette, der over-ambisiøse psykopater konkurrerte om jobb på samme plass, så begynte de å sabotere "diskre" for hverandre slik, ved å skrive dritt om hverandre til sjefen. Anonymkode: 613a2...a25 Signerer. Anonymkode: 12b49...d9b 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #18 Skrevet 18. april 2020 Dere høres fullstendig paranoide ut... Anonymkode: 6525e...0bf 14
Mariángel Skrevet 18. april 2020 #19 Skrevet 18. april 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det viser jo hvor du bor og i hvilket selskap du jobber i. Så det er jo sensitivt. Anonymkode: 631a3...126 NEI. Da må du lese deg opp på GDPR. Hvilket selskap man jobber i og hvilken by du bor i går ikke under sensitive personopplysninger (med mindre dette er stemplet som hemmelig i en politisak (relokalisering). Til og med personnummeret ditt går ikke under «sensitive personopplysninger» i et vanlig tilfelle. Eksempler på sensitive personopplysninger hentet fra Datatilsynet og NHO: Eksempler på slike opplysninger er en persons rasemessige eller etniske bakgrunn, politiske oppfatning, religion, filosofiske overbevisning eller medlemskap i fagforening. Også helseforhold (som allergier, sykefravær, legebesøk og graviditet) og seksuelle forhold og orientering vil være sensitive opplysninger. Det samme gjelder genetiske og biometriske opplysninger, når formålet med dem er å identifisere en person. 9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #20 Skrevet 18. april 2020 Føler ikke akkurat det er konfidensiell informasjon hvilken mastergrad jeg har, hvor jeg tok den, hvor jeg har jobbet, og hvilke spesialiseringer jeg har. Bryr meg virkelig ikke om hvem som ser det. Linkedin har gitt meg mye. Jobbtilbud, og kontakter. Plutselig er det en av mine kontakter som er kontakt med noen som har en kompetanse jeg trenger inn mot en kunde. Og nyhetsfeeden er veldig fin for å holde seg faglig oppdatert. Så på Linedin er jeg en åpen bok, da det utelukkende er det profesjonelle meg. I motsetning til facebook som er det private meg, og noe jeg holder mye tettere. Anonymkode: cf595...e98 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå