Gå til innhold

Tyskland anbefaler bruk av munnbind i offentligheten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forbundskansler Angela Merkel har onsdag blitt enige med regjeringssjefene i Tysklands delstater om ytterligere tiltak i coronakrisen. Borgerne blir nå “innstendig” anbefalt om å bruke munnbind, melder Die welt.

Burde vært anbefalt i Norge og.

Anonymkode: 6b743...b49

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I Spania deler de ut munnbind på kollektivtrafikkstopp og stasjoner.

Anonymkode: ba090...4c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne å bruke det nå, må bare få tak i noen først. Gidder ikke vente til myndighetene får ut fingeren.

Anonymkode: 2bb47...a96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal begynne å bruke det nå, må bare få tak i noen først. Gidder ikke vente til myndighetene får ut fingeren.

Jeg bruker p3 maske i butikker. Sånn som de bruker på intensiven mange steder.

Anonymkode: 6b743...b49

AnonymBruker
Skrevet

Donald Trump og CDC gikk ut med denne anbefalingen for snart 14 dager siden...

Anonymkode: ecf87...ae2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Norge vil nok aldri gå ut med den anbefalingen. Altså se hva som hendte når det hele startet, matbutikkene ble tømt for gjær 😅 

Hva tror du vil skje om de anbefaler bruk av masker da? 

Anonymkode: 9070b...8f4

AnonymBruker
Skrevet

Nei her åpner vi jo opp skoler, bhg, frisører og annet. Folk tror det er over. Ser folk går tett og tar ingen hensyn lengre. På kjøpesentrene er det fullt med biler. Mange tror ikke dette er alvorlig.

Anonymkode: 52b84...581

• Liker 2
Skrevet (endret)

Stadig flere land gjør dette. Spesielt steder innendørs hvor folk samles som i butikker og offentlig transport.

Nå er det på tide at Norge får ut fingeren her!

Og det har faktisk dokumentert effekt fra når et østeuropeisk land innførte det (husker ikke helt hvilket nå).

Det burde bli et generelt råd om maskebruk når man er utenfor hjemmet (hjemmelagde fungerer også). Og det burde bli et påbud i butikker hvor de da deler ut masker utenfor butikken. Dette for å hindre både dråpesmitte og indirekte overflatesmitte fra smittede personer i butikken. For dråpesmitte fra en smittet person (med eller uten symptomer) når denne puster og snakker kan ikke bare smitte de som er rundt h*n, men lander også på overflater over alt i butikken og smitter dermed som overflatesmitte videre. Med en maske blir dråpesmitten fra smittede personer massivt redusert både i mengde, og distanse dråpene går. Og det meste av de dråpene som da unnslipper masken havner bare på klærne til den smittede, og noe på gulvet, og ikke på samlebånd, varehyller, handlevogner, osv.

Endret av ForumBrukeren
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ForumBrukeren skrev:

Stadig flere land gjør dette. Spesielt steder innendørs hvor folk samles som i butikker og offentlig transport.

Nå er det på tide at Norge får ut fingeren her!

Og det har faktisk dokumentert effekt fra når et østeuropeisk land innførte det (husker ikke helt hvilket nå).

Det burde bli et generelt råd om maskebruk når man er utenfor hjemmet (hjemmelagde fungerer også). Og det burde bli et påbud i butikker hvor de da deler ut masker utenfor butikken. Dette for å hindre både dråpesmitte og indirekte overflatesmitte fra smittede personer i butikken. For dråpesmitte fra en smittet person (med eller uten symptomer) når denne puster og snakker kan ikke bare smitte de som er rundt h*n, men lander også på overflater over alt i butikken og smitter dermed som overflatesmitte videre. Med en maske blir dråpesmitten fra smittede personer massivt redusert både i mengde, og distanse dråpene går. Og det meste av de dråpene som da unnslipper masken havner bare på klærne til den smittede, og noe på gulvet, og ikke på samlebånd, varehyller, handlevogner, osv.

Burde ikke bruk av maske være påbudt av alle, alltid? Det er ikke bare Sara-CoV-2 det beskytter mot.

Anonymkode: 6fd43...9d5

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde ikke bruk av maske være påbudt av alle, alltid? Det er ikke bare Sara-CoV-2 det beskytter mot.

Anonymkode: 6fd43...9d5

Kanskje bare begynne med burka for sikkerhets skyld?

Anonymkode: 91b50...f06

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Norge vil nok aldri gå ut med den anbefalingen. Altså se hva som hendte når det hele startet, matbutikkene ble tømt for gjær 😅 

Hva tror du vil skje om de anbefaler bruk av masker da? 

Anonymkode: 9070b...8f4

At det blir tomt for dopapir igjen 😏

AnonymBruker
Skrevet

Slik også EUs smittevernbyrå endelig anbefaler. Fascinerende hvordan de til stadighet kommer etter og gjør det vi "bedrevitere" på KG i lang tid har sagt bør gjøres. Hvor er dere som sier at ikke det er noen vits eller at det øker smittefaren nå?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slik også EUs smittevernbyrå endelig anbefaler. Fascinerende hvordan de til stadighet kommer etter og gjør det vi "bedrevitere" på KG i lang tid har sagt bør gjøres. Hvor er dere som sier at ikke det er noen vits eller at det øker smittefaren nå?

FHI VURDERER det visstnok. De tar seg god tid som vanlig. Godt vi bare kan høre på ekspertene våre, siden de aldri ombestemmer seg eller tar feil. 

Anonymkode: 08ac1...a40

Skrevet

Ryddet for avsporinger og innhold med opphavsrett.

Edie, adm.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sa jeg også, men det var før jeg merket de sosiale sanksjonene! 

Folk stirrer som om de har sett fanden på høylys dag når man går med NK95 på gata! Jeg tenkte med meg selv at "jeg er da herre over min egen bekledning!", men det er faktisk utrolig hvor selvbevisst man kan være. 

Det er nok ikke uten grunn at vi blir omtalt som sosiale dyr :( 

Når det er sagt vil jeg absolutt begynne å bruke de fast dersom smitten øker i samfunnet igjen. Dessuten har jeg flere hundre kirurgiske munnbind i tollen nå. De er nok litt mindre oppsiktsvekkende enn NK95 også, hvilket er et pluss. 

• Opprett ny...