Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er selvsagt at man bør slutte. Det vet alle, også TS. Det vil ikke si at alle får det til helt uten videre. Det kan være mange grunner til at det er vanskeligere for noen enn for andre. Avhengighet kan være en veldig kraftig sak, som overstyrer sunn fornuft i øyeblikket. For eks. er det veldig for noen veldig vanskelig å faktisk ta inn over seg at det er et barn der inne. Ja, de vet det i teorien, men å faktisk ta det skikkelig inn er ikke like lett for alle. Det er ikke nødvendigvis det at man prioriterer seg selv over barnet, men at man rett og slett ikke klarer å tenke rasjonelt. 

Det vil ABSOLUTT IKKE  være ensbetydende med at TS vil bli en dårlig mor når barnet først er ute. 
Jeg forsvarer ikke valgt, det er opplagt et veldig dårlig valg, men det sier ikke noe om hvordan TS blir som mor. 

Å shame noen hjelper absolutt ingen verdens ting! Tror du at du sier noe hun ikke visste fra før? Tror du at du hun plutselig ser lyset fordi en random på KG var frekk? Nei!! Det eneste dere oppnår er å knuse hennes selvfølelse som mor, hvilket absolutt kan være negativt for hvordan hun vil ta seg av barnet når det kommer. Hva med å heller prøve å hjelpe og motivere?

Anonymkode: 607c5...339

Dette. Jeg klarer ikke å ha tro på eller ta innover meg at det skal gå bra. Har mistet mange ganger før, og klarer derfor ikke å se for meg at det blir noe av denne gangen heller. I de to første svangerskapene var jeg flink og røyket ikke. De to neste visste jeg ikke at jeg var gravid engang før jeg hadde en litt sen mens med klumper etc som kan ha vært tegn på  sa. I det femte gav jeg på en måte opp alt. Jeg kom til å miste uansett så hva var vitsen med å slutte. Eneste grunnen til at jeg tenkte på å slutte var pga babyen. Men i neste øyeblikk fant jeg ikke vitsen fordi jeg var overbevist om at det går jo galt uansett.

I dette svangerskapet føler jeg det samme. Er veldig vaklende og har ikke tro på at det skal gå bra. Klarer ikke å se for meg den lille inne i der. Klarer heller ikke se for meg st det blir noe barn. Klarer ikke å forholde meg til graviditeten. Den blir ikke konkret nok.  

Jeg har redusert mye foreløbig..jeg røyker ikke 20 om dagen lenger, noe jeg gjorde før jeg ble gravid. Hos meg sitter det mer psykologisk enn fysisk, men det er noe som jobbes med fra flere hold for å løse opp i. Det er en del som får en oppvekker den dagen de merker liv og klarer å se fysiske tegn på graviditeten som feks at man får mage, og det er først da de klarer å si helt farvel til uvanen sin.

Men hvis en del tror at jeg eller andre ikke bryr oss tar dere feil. Menneske hjernen er veldig komplisert. Det faktaet om å føle seg tvunget til å slutte, er også ofte det som gjør at en del ikke klarer det med en gang/klarer å slutte i det hele tatt uansett om det er røyk eller snus. Motivasjonen om at det er en baby der blir ikke nok, når man tror man kommer til å miste uansett. Da ser man ikke vitsen nødvendigvis.

Folk kan hakke på folk som ikke klarer å være perfekte i svangerskapet og være spydige, men dette hjelper ingenting. De gravide som enda ikke har klart å slutte å snuse eller røyke har dårlig samvittighet fra før. Å dytte dem ned i søla, har feil effekt. Det får dem bare til å føre seg verre. De vet selv hva slags konsekvenser og røyk kan ha for fosteret. Du trenger ikke å gni det inn, og få dem til å føle seg enda mer som dritt.

Anonymkode: ca15c...acf

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 10 måneder senere...
Skrevet

Hei. Vil starte med å si: jeg har vært der selv, som du er nå. Desverre! Jeg snuste hele min graviditet og hadde generelt ingen følelser for den lille i maven. Og trodde der og da ikke at jeg kom til å få følelser for h*n heller. Noe så dumt og egoistisk. Vil bare si: vær så snill, slutt og snus! Nå mens det ennå er tidlig. H*n ble født som ett friskt barn og nesten gjennomsnittlig barn, mtp vekst. Men til å være førstegangsfødende så gikk det utrolig fort før ungen var ute. Normal fødsel og ingen problemer. Måneder gikk og vi skjønte ikke hvorfor den lille gråt så fryktelig. Jordmor trodde det kunne være kolikk. Men det ga seg ikke med gråting før h*n var 5måneder. Urolig, pustet fort, gråt lett og viste store tegn til smerter, nektet tilslutt å ta bryst. Idag er h*n endel måneder eldre og har det fint, men puster fortsatt fort og det har siden fødsel hørt ut som om h*n har noe på lungene som man vil «hoste opp». Surkling! H*n var også træg med å lære seg og smile og le, grunnet mye smerter. Så vær så snill! Stopp.. Får ondt i meg bare av å skrive dette, og gjør det KUN for å advare!! Hadde jeg bare visst den utrolig store kjærligheten man får når barnet faktisk kommer til verden... Ja.. Men jeg var dum, rett og slett. Og piner meg selv for dette ofte! Ikke gjør samme feilen som meg. 

Anonymkode: 1a54c...b49

• Liker 1
Skrevet

Jeg snuste som normalt gjennom helse svangerskapet, rundt ei boks på 2 døgn. Ungen er enn så lenge forann andre i utviklingen. 

Anonymkode: 700fb...d49

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei. Vil starte med å si: jeg har vært der selv, som du er nå. Desverre! Jeg snuste hele min graviditet og hadde generelt ingen følelser for den lille i maven. Og trodde der og da ikke at jeg kom til å få følelser for h*n heller. Noe så dumt og egoistisk. Vil bare si: vær så snill, slutt og snus! Nå mens det ennå er tidlig. H*n ble født som ett friskt barn og nesten gjennomsnittlig barn, mtp vekst. Men til å være førstegangsfødende så gikk det utrolig fort før ungen var ute. Normal fødsel og ingen problemer. Måneder gikk og vi skjønte ikke hvorfor den lille gråt så fryktelig. Jordmor trodde det kunne være kolikk. Men det ga seg ikke med gråting før h*n var 5måneder. Urolig, pustet fort, gråt lett og viste store tegn til smerter, nektet tilslutt å ta bryst. Idag er h*n endel måneder eldre og har det fint, men puster fortsatt fort og det har siden fødsel hørt ut som om h*n har noe på lungene som man vil «hoste opp». Surkling! H*n var også træg med å lære seg og smile og le, grunnet mye smerter. Så vær så snill! Stopp.. Får ondt i meg bare av å skrive dette, og gjør det KUN for å advare!! Hadde jeg bare visst den utrolig store kjærligheten man får når barnet faktisk kommer til verden... Ja.. Men jeg var dum, rett og slett. Og piner meg selv for dette ofte! Ikke gjør samme feilen som meg. 

Anonymkode: 1a54c...b49

Du bare konkluderer sånn helt uten videre ar det et snusingen som er bakgrunnen for alle disse symptomene? Kjære deg. Det trenger jo ikke ha en sammenheng i det hele tatt. 

Anonymkode: bf94c...bb3

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Du bare konkluderer sånn helt uten videre ar det et snusingen som er bakgrunnen for alle disse symptomene? Kjære deg. Det trenger jo ikke ha en sammenheng i det hele tatt. 

Nei, men kan!?!?

Anonymkode: b423d...260

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg snuste som normalt gjennom helse svangerskapet, rundt ei boks på 2 døgn. Ungen er enn så lenge forann andre i utviklingen. 

Anonymkode: 700fb...d49

Håper han blir glupere enn moren sin da. For stort dummere enn du fremstår her går det ikke an å bli👏🏻👏🏻

Anonymkode: 6c568...5fe

• Liker 5
Skrevet

Jeg sluttet å snuse nå før jul pga en operasjon jeg skulle ta. Måtte være snusfri 2 uker før, og 2 uker etter. Var helt sjokkert over abstinensene jeg fikk. Svettet om natten, var glodvarm hele døgnet, dårlig humør og helt i ubalanse. Var ikke klar over den effekten nikotinen har for kroppen min. Du kan jo da tenke deg effekten har på ett lite foster.....

Anonymkode: 24ebb...30c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2020 den 21.10):

Alle jeg kjenner som hadde foreldre som røyket under svangerskapet har ingen skader eller handikap, utenom det jeg ser på som «lav IQ», men det ligger vel i familien(har over ti tanter og onkler der bestemødrene og fedrene røykte og de røykte også da de gikk gravide med mine søskenbarn). Men nå vet ikke jeg om det var noen spontanaborter inne i bildet heller. Skal sies at min mor ikke røyket da hun var gravid med meg og mine tre søsken. Vi er de med høyest utdannelse av alle i hele familien. Tilfeldig? Kanskje, men jeg tror ikke det.

Anonymkode: 38a0b...2a3

Min mor røkte med meg under svangerskapet og, og jeg har kun hatt toppkarakterer hele veien da jeg studerte, og er i dag i en høyprestisje-stilling. 

Tante røkte med mitt søskenbarn og, og hn er høyt utdannet, driver eget firma, og har funnet opp en maskin/teknologi som nå brukes i store deler av verden. 

Men røyking er ikke bra under svangerskapet, misforstå meg rett, men det må ikke nødvendigvis gjøre at barnet får lavere iq. 

Anonymkode: 8004f...f24

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mor røkte med meg under svangerskapet og, og jeg har kun hatt toppkarakterer hele veien da jeg studerte, og er i dag i en høyprestisje-stilling. 

Tante røkte med mitt søskenbarn og, og hn er høyt utdannet, driver eget firma, og har funnet opp en maskin/teknologi som nå brukes i store deler av verden. 

Men røyking er ikke bra under svangerskapet, misforstå meg rett, men det må ikke nødvendigvis gjøre at barnet får lavere iq. 

Mulig det, men er det verdt å ta den sjansen?

Anonymkode: 792b7...04a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor naar det er det saa store risikoer? Er folk virkelig saa egoistiske? Overrasker meg aa lese at det er saa mange her...

Alle jeg kjenner sluttet paa sekundet.

Anonymkode: b423d...260

• Liker 2
Skrevet

Ei jeg kjenner røykte under hele svangerskapet og mens hun ammet. Ungen hadde kolikk frem til 6mnd(da hun sluttet å amme), og har senere fått diagnosene ADHD, autisme og epilepsi. Sier ikke at det er en direkte sammenheng, men røyking/snusing i svangerskap er linket til større risiko for alt dette og mer. 

Anonymkode: 2e7bb...75f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2020 den 18.42):

Hei!

Jeg er ikke ute etter å bli fortalt at det er dumt å snuse i svangerskapet - det er jeg veldig klar over! Jeg er mer ute etter å høre andres erfaringer og om andre i samme situasjonen, og om dere har opplevd noen negative konsekvenser av snusbruk i graviditeten.

Jeg er i uke 15 og har vært av og på med snusen siden jeg ble gravid. Har vært en uke uten, men så sprukket, to uker uten så sprukket.. har så utrolig dårlig samvittighet! Føler meg helt forferdelig når jeg tenker over hva jeg har gjort.. i løpet av graviditeten har jeg nok kjøpt 5-6 bokser med snus, men har kastet flere av dem før jeg har fått brukt det opp.. før jeg ble gravid snuste jeg en boks daglig..

Var på tidlig ultralyd i uke 11 og da så alt fint ut.. er likevel livedd for å ha skadet babyen på noen som helst måte.. om jeg klarer å kutte det helt ut nå, vil jeg da kunne unngå komplikasjoner som prematur fødsel, lav fødselsvekt og leppe/ganespalte? Eller er det for sent?

Anonymkode: c394b...3dc

Onico pure white hjelpe meg å slitte når jeg ble gravid , sykt lik vanlig white snus

Anonymkode: 0f99c...205

Skrevet

Jeg lurer på dere som ikke vil/klarer å slutte med røyk, snus eller andre ting, har dere vurdert å f. Eks adoptere et barn istedet for å bli gravid selv?  

En ting er de som blir gravid mens de går på prevensjon osv., jeg skjønner at det er vanskelig å skulle ta abort, men dere som er prøvere, eller ikke går på prevensjon? Altså dere som ønsker et barn, men ikke slutter? 

Det er jo ikke sånn at dere ikke kan bli supre foreldre, men å gå inn for å bli gravid når man er avhengig av noe som er skadelig for barnet? Jeg skjønner ikke helt tanken bak det..... 

Anonymkode: f994a...b5a

• Liker 2
Skrevet

Nå er nok ditt barn født TS, og jeg håper alt gikk bra.

Nikotin er utrolig avhengighetsskapende, og det er ikke rart det er vanskelig å slutte. Jeg har strevd veldig selv, og det som har holdt meg røykfri i svangerskapene, er at jeg har sagt til meg selv at det er midlertidig. Målet om å slutte helt ble for tøft, men jeg kunne holde opp en dag, så en uke, så en måned og til slutt hadde jeg klart et helt svangerskap. Det har stort sett holdt til første fest etter fødsel, men når fristelsen er innen rekkevidde, og det ikke går ut over andre enn meg er det for vanskelig å stå i mot.

Jeg tror det er bedre å fokusere på det man klarer (trappe ned, holde opp en stund), enn på hvor dårlig mor man er. Avhengighet er komplisert psykologi.

Anonymkode: 9a643...31f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og min mor røykte da hun var gravid med meg. Jeg er hardt rammet av astma og allergier. Tilfeldig? Det kan man ikke vite, så hvorfor ta sjansen? 

Anonymkode: dad71...61c

Skrevet

Snusen fører til dårligere blodgjennomstrømning og morkaken blir fortere «brukt opp» - derav øker også sjansen for prematur fødsel. Sjansen for dødfødsel er også større, det er skikkelig fælt å tenke på - men det er realiteten. 

Jeg snuste selv før jeg ble gravid, har vært fristet til å ta en snus flere ganger - men det som stopper meg er tanken på hvordan man føler seg når man ikke har snust på lenge og tar en snus. Du vet, man blir svimmel, kanskje litt kvalm, litt sånn «ruset» i noen sekunder.

Tenk deg nå en skapning som er bittebitteliten, som jo et forster eller babyen er. Mye mindre enn deg, men får samme mengde nikotin i seg gjennom blodet... Syns det er helt forferdelig å tenke på, kan jo ikke være behagelig for babyen.

Og tanken på et barn født med abstinenser på giftstoffer pga meg.. Nei, holder meg heller unna.

Du kan fremdeles skade babyen din, og man vet ikke senskadene. Men selvsagt reduseres risikoen hvis du slutter nå, gjort er gjort, snust er snust. Men ikke rettferdiggjøre videre bruk med at nå skal babyen bare vokse, det gikk jo bra så langt osv.

Forstår at det er vanskelig, men ikke kjøp snus, og erstatt det med noe annet - tyggis, en gåtur eller lignende.

Anonymkode: ee5b8...1f6

Skrevet

Enkelte her må roe seg kraftig ned. Nei, snusing i svangerskap er ikke bra, men når det er sagt så er det den ene etter den andre som konkluderer at snusbruk er skyld i alle plager til barnet. Noen plager kan skylden snusbruk, men det er jo ikke sånn at viss noen har snusa under svangerskapet så er alle problemer et symptom på snusbruk.. 

Et spedbarn er født uten et utviklet tarmsystem og det er svært vanlig med smerter ifb. med dette. Man tror bl.a. at kolikk kommer av tarmsystemet. Det er så mange faktorer og variabler som skyldes plager hos små. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...