Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er ikke ute etter å bli fortalt at det er dumt å snuse i svangerskapet - det er jeg veldig klar over! Jeg er mer ute etter å høre andres erfaringer og om andre i samme situasjonen, og om dere har opplevd noen negative konsekvenser av snusbruk i graviditeten.

Jeg er i uke 15 og har vært av og på med snusen siden jeg ble gravid. Har vært en uke uten, men så sprukket, to uker uten så sprukket.. har så utrolig dårlig samvittighet! Føler meg helt forferdelig når jeg tenker over hva jeg har gjort.. i løpet av graviditeten har jeg nok kjøpt 5-6 bokser med snus, men har kastet flere av dem før jeg har fått brukt det opp.. før jeg ble gravid snuste jeg en boks daglig..

Var på tidlig ultralyd i uke 11 og da så alt fint ut.. er likevel livedd for å ha skadet babyen på noen som helst måte.. om jeg klarer å kutte det helt ut nå, vil jeg da kunne unngå komplikasjoner som prematur fødsel, lav fødselsvekt og leppe/ganespalte? Eller er det for sent?

Anonymkode: c394b...3dc

Jeg ville nok bekymret meg mer for skadene man ikke kan se, dessuten ser man langt fra alt på UL.

Undersøkte fem-seks år gamle barn av mødre i Stockholm som hadde brukt snus i svangerskapet hadde høyere systolisk blodtrykk, flere hjerterytmeforstyrrelser og stivere arterievegger (tidlige tegn på skade av blodkar som kan føre til arteriosklerose) enn jevnaldrende barn av mødre som ikke brukte noen form for tobakksprodukter i svangerskapet. Nordenstam F. Perinatal snus exposure and cardiovascular function in the child. Ph.D defence 2019. Karolinska Institute, Stockholm, Sweden. 

Du må kutte tvert nå, ikke på mandag, eller 1. mai eller en annen planlagt dato, nå. Om du vil unngå komplikasjoner om du slutter nå, kan ingen svare deg på men at du reduserer risikoen for skader; selvsagt!

Anonymkode: 677fa...471

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om motsatt idag. At røyk og snus var farlig, men at alkohol var enda verre. Jeg er i uke 15 snart og røyker dessverre fortsatt, men klart å redusere en del. Målet er å slutte, men redusering er bedre enn ingenting som legen sa når det kommer til både røyk og snus. 

Jeg er ikke stolt av meg selv nei, og har dårlig samvittighet, men det å hakke på meg eller være spydig har negativ effekt. Da får jeg tanker som jeg har jo ødelagt ting uansett. Det er mye mer motiverende når noen fokuserer på det jeg faktisk har klart allerede, og jobbe videre der fra. 

Anonymkode: ca15c...acf

Hvorfor slutter du ikke? Hvorfor vil du ditt ufødte barn så vondt? Vil du fortsette å sette dine egne behov først når barnet er født også? 

Anonymkode: a3f32...8ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til de mindre synlige skadene i blodårene som nevnes over, kan det være verdt å tenke på at blodårene dine trekkes sammen og hjertefrekvensen øker hver gang du tar en snus og dermed skaper du et midlertidig ubehag og en stressituasjon for babyen. Du bremser midlertidig blodtilførselen for baby hver gang du tar en snus. Dette bildet holdt i alle fall meg borte fra snusboksen i svangerskapet. 

Anonymkode: 8f016...d12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor slutter du ikke? Hvorfor vil du ditt ufødte barn så vondt? Vil du fortsette å sette dine egne behov først når barnet er født også? 

Dette er typisk sånne ting som ikke gir noen motivasjon, men som har stikk motsatt effekt. Hva slags planer legen og jeg har for å nå målet vet du heller ingenting om. Fint at noen klarer å slutte med med røyk/snus på dagen, men alle klarer det ikke uansett risiko. Det er tusenvis av grunner til at ikke alle klarer å stumpe røyken på dagen,Jeg er ikke feil fri. Det er det ingen som er. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er typisk sånne ting som ikke gir noen motivasjon, men som har stikk motsatt effekt. Hva slags planer legen og jeg har for å nå målet vet du heller ingenting om. Fint at noen klarer å slutte med med røyk/snus på dagen, men alle klarer det ikke uansett risiko. Det er tusenvis av grunner til at ikke alle klarer å stumpe røyken på dagen,Jeg er ikke feil fri. Det er det ingen som er. 

Du høres ut som en trassen ungdom. Å ha en plan om å nå målet høres ut som noe tull. Slutt, det er faktisk så forbanna enkelt. Og ja, jeg har selv vært der selv. Det er ikke noe poeng med dilling og dulling, det er helsen til et annet liv vi snakker om. 

Lurer på hvordan du får sove om du har en liten ved siden av deg som sliter med kraftig astma pga din røyking. Blir nattesøvnen din god da? 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Fytti så mange jævlige, selvgode drittsekker her! Tror dere at dere kan si noe til TS som hun ikke visste selv? Det eneste dere oppnår er å trykke en vordene mor ned i søla.

TS, sannsynligvis går det helt fint, man vet jo aldri, men som oftest gjør det det! Bekymringer og stress over noe som allerede er gjort vil i hvertfall ikke hjelpe. Slutt i dag. Gjør ditt aller beste, og strekk deg littegrann ekstra, også tar du en dag av gangen og gir deg selv en klapp på skulderen! 
For meg hjalp det å tenke at hvert snus-sug bare varer et par minutter. Så når du kjenner det blir vanskelig teller du til du merker at det dabbet av. Da kan du le litt for deg selv, føle at du vant den kampen og tenke «one down, one closer to the goal!»

Anonymkode: 607c5...339

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alle jeg kjenner som hadde foreldre som røyket under svangerskapet har ingen skader eller handikap, utenom det jeg ser på som «lav IQ», men det ligger vel i familien(har over ti tanter og onkler der bestemødrene og fedrene røykte og de røykte også da de gikk gravide med mine søskenbarn). Men nå vet ikke jeg om det var noen spontanaborter inne i bildet heller. Skal sies at min mor ikke røyket da hun var gravid med meg og mine tre søsken. Vi er de med høyest utdannelse av alle i hele familien. Tilfeldig? Kanskje, men jeg tror ikke det.

Anonymkode: 38a0b...2a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler onico ☺️ Det er trygt å bruke. Det er kjempetøft, jeg vet! Heier på deg ❤️

Anonymkode: ea295...6c4

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fytti så mange jævlige, selvgode drittsekker her! Tror dere at dere kan si noe til TS som hun ikke visste selv? Det eneste dere oppnår er å trykke en vordene mor ned i søla.

TS, sannsynligvis går det helt fint, man vet jo aldri, men som oftest gjør det det! Bekymringer og stress over noe som allerede er gjort vil i hvertfall ikke hjelpe. Slutt i dag. Gjør ditt aller beste, og strekk deg littegrann ekstra, også tar du en dag av gangen og gir deg selv en klapp på skulderen! 
For meg hjalp det å tenke at hvert snus-sug bare varer et par minutter. Så når du kjenner det blir vanskelig teller du til du merker at det dabbet av. Da kan du le litt for deg selv, føle at du vant den kampen og tenke «one down, one closer to the goal!»

Tuller du? De som er sjokkert over at noen fremdeles bruker nikotin i svangerskapet, de er egoistiske? Den egoistiske her er jo TS. Dersom man ikke har selvkontroll nok til å slutte med noe man VET er potensielt skadelig for fosteret, egner man seg rett og slett ikke som forelder. Man må lære å sette barnet sitt først, spesielt foran egoistiske og destruktive vaner. Dette burde være så selvsagt i 2020 at jeg blir helt matt. 

Anonymkode: 12f8c...e84

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? De som er sjokkert over at noen fremdeles bruker nikotin i svangerskapet, de er egoistiske? Den egoistiske her er jo TS. Dersom man ikke har selvkontroll nok til å slutte med noe man VET er potensielt skadelig for fosteret, egner man seg rett og slett ikke som forelder. Man må lære å sette barnet sitt først, spesielt foran egoistiske og destruktive vaner. Dette burde være så selvsagt i 2020 at jeg blir helt matt. 

Alle har sine feil. Vi har alle mennesker. Foreslår at du leser deg opp på hvorfor en del sliter med å slutte med røyk og snus i svangerskapet, istedenfor å være så firkantet og dømmende. Det er ikke sånn at disse menneskene ikke tenker på evt skadevirkningene. 

Nei det er ikke unnskyldninger men forklaringer. Ingen av oss skal dømme noen som ikke er i andre sine sko.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle har sine feil. Vi har alle mennesker. Foreslår at du leser deg opp på hvorfor en del sliter med å slutte med røyk og snus i svangerskapet, istedenfor å være så firkantet og dømmende. Det er ikke sånn at disse menneskene ikke tenker på evt skadevirkningene. 

Nei det er ikke unnskyldninger men forklaringer. Ingen av oss skal dømme noen som ikke er i andre sine sko.

Neivel? De bare driter i det, da? Det er ikke slik at det er tanken som teller når man snakker om helsen til et nyfødt barn. 

Håper du lever fint med deg selv den dagen barnet ditt blir syk, du kan aldri vite om du er ansvarlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er selvsagt at man bør slutte. Det vet alle, også TS. Det vil ikke si at alle får det til helt uten videre. Det kan være mange grunner til at det er vanskeligere for noen enn for andre. Avhengighet kan være en veldig kraftig sak, som overstyrer sunn fornuft i øyeblikket. For eks. er det veldig for noen veldig vanskelig å faktisk ta inn over seg at det er et barn der inne. Ja, de vet det i teorien, men å faktisk ta det skikkelig inn er ikke like lett for alle. Det er ikke nødvendigvis det at man prioriterer seg selv over barnet, men at man rett og slett ikke klarer å tenke rasjonelt. 

Det vil ABSOLUTT IKKE  være ensbetydende med at TS vil bli en dårlig mor når barnet først er ute. 
Jeg forsvarer ikke valgt, det er opplagt et veldig dårlig valg, men det sier ikke noe om hvordan TS blir som mor. 

Å shame noen hjelper absolutt ingen verdens ting! Tror du at du sier noe hun ikke visste fra før? Tror du at du hun plutselig ser lyset fordi en random på KG var frekk? Nei!! Det eneste dere oppnår er å knuse hennes selvfølelse som mor, hvilket absolutt kan være negativt for hvordan hun vil ta seg av barnet når det kommer. Hva med å heller prøve å hjelpe og motivere?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om motsatt idag. At røyk og snus var farlig, men at alkohol var enda verre. Jeg er i uke 15 snart og røyker dessverre fortsatt, men klart å redusere en del. Målet er å slutte, men redusering er bedre enn ingenting som legen sa når det kommer til både røyk og snus. 

Jeg er ikke stolt av meg selv nei, og har dårlig samvittighet, men det å hakke på meg eller være spydig har negativ effekt. Da får jeg tanker som jeg har jo ødelagt ting uansett. Det er mye mer motiverende når noen fokuserer på det jeg faktisk har klart allerede, og jobbe videre der fra. 

Har du fortsatt ikke sluttet? Kjenner deg igjen, du har mistet mange ganger og har røykt hver gang. Nå har du kommet til uke 15 og har fortsatt ikke stumpet røyken. Det er nesten så du ikke fortjener at dette svangerskapet skal gå bra, den dagen du slutter å røyke skal jeg unne deg et barn. 

Anonymkode: 51214...016

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars baby! Må få det i kroppen i hele 9 mnd ! Idiotisk og ikke klare 9 mnd av ditt liv på og slutte for babyen skyld ! 

Anonymkode: d7640...8ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid med nr 2 nå, og har sluttet å snuse dagen jeg testet positivt med begge. Jeg hadde aldri orket å ha det på samvittigheten min dersom noe skulle skje med barna mine pga noe så dumt som snus.. Det synes jeg er forferdelig egoistisk når vi vet at det absolutt kan være skadelig. 

Vil anbefale deg å prøve onico, det hjalp å ha noe under leppa. Når jeg slet med abstinenser og stress hjalp det også å trene. 
Håper det kommer til å gå bra med barnet ditt. 

Anonymkode: fd51b...841

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fortsatt ikke sluttet? Kjenner deg igjen, du har mistet mange ganger og har røykt hver gang. Nå har du kommet til uke 15 og har fortsatt ikke stumpet røyken. Det er nesten så du ikke fortjener at dette svangerskapet skal gå bra, den dagen du slutter å røyke skal jeg unne deg et barn. 

Anonymkode: 51214...016

Akkurat hva tenkte du at det innlegget skulle oppnå?

Bortsett fra å få noen til å føle seg enda mer dritt...Tror du at du sa noe vedkommende ikke visste? Tror du at det ville gi noen effekt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det å være gravid burde være sterk nok motivasjon til å slutte! 
Jeg slutta sekunder jeg fikk positiv test. Dette er nå 1.5år siden, fortsatt ikke sprukket.

Anonymkode: fe8f3...1d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet godt hvor vanskelig det er å slutte med snus! Jeg er ekstremt avhengig selv og har begynt igjen etter hver graviditet/ammeperiode.
Jeg snuste under første graviditet. Trappet ned, men tok ca 8 ila en dag. Jeg spontanaborterte i uke 11. Det er sent, og det kan godt hende at snusen utløste det. Det får jeg aldri svar på. Dette satte uansett skrekken i meg. De to andre graviditetene sluttet jeg tvert etter positiv test. Jeg anbefaler deg å slutte tvert uten nedtrapping eller erstatning. Det er ofte enklest. Da slipper du all bekymringen og får det lettere med deg selv. Og det er selvfølgelig det beste for babyen 

Anonymkode: 51a55...061

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke begynn igjen, slik som meg. Jeg hadde større motivasjon til å slutte da jeg var gravid enn nå.. 

Anonymkode: 51a55...061

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke ha noe annet tilgjengelig når du får abstinenser? Kanskje tyggis, sjokolade, vepsebol, mentos eller noe annet som funker greit for deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...