AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #1 Skrevet 15. april 2020 Hei! Jeg er ikke ute etter å bli fortalt at det er dumt å snuse i svangerskapet - det er jeg veldig klar over! Jeg er mer ute etter å høre andres erfaringer og om andre i samme situasjonen, og om dere har opplevd noen negative konsekvenser av snusbruk i graviditeten. Jeg er i uke 15 og har vært av og på med snusen siden jeg ble gravid. Har vært en uke uten, men så sprukket, to uker uten så sprukket.. har så utrolig dårlig samvittighet! Føler meg helt forferdelig når jeg tenker over hva jeg har gjort.. i løpet av graviditeten har jeg nok kjøpt 5-6 bokser med snus, men har kastet flere av dem før jeg har fått brukt det opp.. før jeg ble gravid snuste jeg en boks daglig.. Var på tidlig ultralyd i uke 11 og da så alt fint ut.. er likevel livedd for å ha skadet babyen på noen som helst måte.. om jeg klarer å kutte det helt ut nå, vil jeg da kunne unngå komplikasjoner som prematur fødsel, lav fødselsvekt og leppe/ganespalte? Eller er det for sent? Anonymkode: c394b...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #2 Skrevet 15. april 2020 Greide å slutte selv da jeg fikk positiv test, men mange av venninnene mine har både røyket og snust gjennom hele svangerskapet. Det er jo større sjanse for at ting går galt, men det går jo som regel greit. Hareskår er jo noe som skjer i første trimester, så det regner jeg med allerede er «satt». Det er vel ikke så stor sjanse for at barnet får det heller, men dette kan de se allerede på OUL. Anonymkode: 521ba...a9f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #3 Skrevet 15. april 2020 Det er jo ikke bare synlige skader ved selve fødselen man bør tenke på, det er potensielle senskader også. Anonymkode: b965b...920 12
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #4 Skrevet 15. april 2020 Det er forferdelig egoistisk å snuse som gravid. Dårlig start som mor. Anonymkode: 82c98...93e 16
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #5 Skrevet 15. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forferdelig egoistisk å snuse som gravid. Dårlig start som mor. Anonymkode: 82c98...93e Det var jo ikke sånn et svar TS var ute etter. Dersom du ikke kan lese er det også en dårlig start som mor. Anonymkode: 521ba...a9f 14
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #6 Skrevet 15. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det var jo ikke sånn et svar TS var ute etter. Dersom du ikke kan lese er det også en dårlig start som mor. Anonymkode: 521ba...a9f Det er et sånt svar TS trenger. Man trenger motivasjon for å slutte med nikotin, og dårlig samvittighet er en god motivasjon. For øvrig har jeg null planer om å få barn selv, så jeg trenger ikke en god start. Anonymkode: 82c98...93e 8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #7 Skrevet 15. april 2020 Dessverre er jo risikoen for komplikasjoner størst i første trimester, siden det er da organer og kroppsdeler dannes. Alt som kan påvirke denne prosessen negativt bør man unngå. Babyen din har alt på plass nå, og skal bare vokse de neste månedene. Hvis alt så bra ut, så syns jeg du skal slå deg til ro med det. Du har ikke snust så veldig mye, så sannsynligvis går dette helt fint. Noe som er verdt å tenke på, er at babyen blir avhengig av nikotin, så det kan bli ganske hardt for han/hun hvis han/hun får abstinenser etter fødselen. Du bør derfor prøve å slutte så fort som mulig. Og selv om sjansen for skade er størst i første trimester, så er jo sjansen fortsatt der i andre og tredje trimester også. Anonymkode: 77aa4...d14 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #8 Skrevet 15. april 2020 Mitt beste råd er å slutte med en gang. Jeg var så dum at jeg snusa litt hele svangerskapet. Barnet var perfekt, sunn og frisk. Alikavel hater jeg meg selv på alle måter fortsatt og den dårlige samvittigheten blir aldri borte. Tro meg, de ukene ubehaget og abstinensene er som verst er verdt det mot flere år med anger og føle seg som en dårlig mor. Anonymkode: 455e2...ce4 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #9 Skrevet 15. april 2020 Greit nok at barnet kanskje er som det skal, fødes frisk og til tiden. Men det er forferdelig å tenke på at barnet faktisk kan bli født med abstinenser. Så er vell kanskje deg beste at vi tar kneika med abstinenser? 😊 Anonymkode: 68e8b...57c 8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #10 Skrevet 15. april 2020 Dette er egoistisk. Jeg har brukt nesespray hver dag i flere år, har sluttet grunnet graviditeten og det gikk helt fint mtp hvorfor jeg sluttet. Vil ikke ha et barn født med abstinenser fordi at jeg ikke greide å sette mine egne behov til side. Nikotin kan føre til for tidlig fødsel så vidt jeg husker, det kan skade navlesnoren slik det skader dine egne blodårer og dermed får ikke barnet nok oksygen, her er også abstinenser en komplikasjon. Du vil nok ikke synes det er et fint syn å se barnet ditt ligge der med skjelvinger fordi den ikke får nikotin... Skal sies at det som oftest går bra, men jeg ville ikke tatt den risikoen. Anonymkode: 39a02...f84 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #11 Skrevet 15. april 2020 Det er jo dette med årsak da, man vet ikke alltid direkte årsak. Jeg var uvitende gravid frem til uke 10, og snuste i den perioden. Trappet gradvis nedover med plan om å slutte helt. Dessverre mistet jeg i uke 15. Årsak vet jeg ikke, så vanskelig å si om det er snusen. Men har angret mye på at jeg ikke sluttet tvert i uke 10 da jeg fant det ut. Anonymkode: 0c3a4...3b6 8
Kvinne87Rogaland Skrevet 15. april 2020 #12 Skrevet 15. april 2020 Snus er dobbelt så farlig som røyk når det kommer til søvnapné hos barn. Så slutt! https://www.dagbladet.no/nyheter/snus-dobbelt-sa-farlig-som-royk-for-spedbarn/63596832 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #13 Skrevet 15. april 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et sånt svar TS trenger. Man trenger motivasjon for å slutte med nikotin, og dårlig samvittighet er en god motivasjon. For øvrig har jeg null planer om å få barn selv, så jeg trenger ikke en god start. Anonymkode: 82c98...93e ‘Nei? TS er garantert klar over alle farene ved å fortsette å snuse. TS har garantert drepende dårlig samvittighet fra før. Jeg snuste også hele svangerskapet, og kommentarer som din gjorde av en eller annen grunn til at jeg snuste mer. Kan ikke forklare det, men den dårlige samvittigheten førte av ukjent årsak til en tankegang alá ‘’jeg har uansett allerede ødelagt ungen så det har ingen betydning om jeg tar en til’’. Det er ingen unnskyldning, jeg sier bare at TS er garantert klar over skadevirkningene og har helt sikkert superdårlig samvittighet fra før. TS: JA du kan unngå komplikasjonene du beskriver ved å slutte nå! Leppe/gane er noe av det siste som formes i svangerskapet. Du er ikke garantert en frisk unge om du slutter nå (men det hadde du ikke vært uansett) så jeg anbefaler absolutt å slutte. Samme med prematur fødsel eller lav fødselsvekt - du kan unngå det eller begrense et eventuelt omfang ved å slutte nå. Du minimerer også sjansene for komplikasjoner hvis du bare trapper ned så mye du klarer. Om det er for vanskelig å kutte alt totalt på en gang, så kutt ned så mye du klarer. 20 snus er bedre enn 25. 10 er bedre enn 20. 5 er bedre enn 10. Skjønner? Jo mindre du snuser, jo bedre. Full stopp er selvsagt det beste Anonymkode: 2ac74...e68 9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #14 Skrevet 15. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er ikke ute etter å bli fortalt at det er dumt å snuse i svangerskapet - det er jeg veldig klar over! Jeg er mer ute etter å høre andres erfaringer og om andre i samme situasjonen, og om dere har opplevd noen negative konsekvenser av snusbruk i graviditeten. Jeg er i uke 15 og har vært av og på med snusen siden jeg ble gravid. Har vært en uke uten, men så sprukket, to uker uten så sprukket.. har så utrolig dårlig samvittighet! Føler meg helt forferdelig når jeg tenker over hva jeg har gjort.. i løpet av graviditeten har jeg nok kjøpt 5-6 bokser med snus, men har kastet flere av dem før jeg har fått brukt det opp.. før jeg ble gravid snuste jeg en boks daglig.. Var på tidlig ultralyd i uke 11 og da så alt fint ut.. er likevel livedd for å ha skadet babyen på noen som helst måte.. om jeg klarer å kutte det helt ut nå, vil jeg da kunne unngå komplikasjoner som prematur fødsel, lav fødselsvekt og leppe/ganespalte? Eller er det for sent? Anonymkode: c394b...3dc Hei, jeg snuset i hele svangerskapet mitt med tvillinger. Jeg gikk på oppfølging hver mnd. Legene der sa at snusing ikke gjør noe. Røyking er værstingen. Sier ikke det er ok, men om du ikke klarer å slutte så reduser i hvertfall så mye du klarer. Anonymkode: e1cef...2b0
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #15 Skrevet 15. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: ‘Nei? TS er garantert klar over alle farene ved å fortsette å snuse. TS har garantert drepende dårlig samvittighet fra før. Jeg snuste også hele svangerskapet, og kommentarer som din gjorde av en eller annen grunn til at jeg snuste mer. Kan ikke forklare det, men den dårlige samvittigheten førte av ukjent årsak til en tankegang alá ‘’jeg har uansett allerede ødelagt ungen så det har ingen betydning om jeg tar en til’’. Det er ingen unnskyldning, jeg sier bare at TS er garantert klar over skadevirkningene og har helt sikkert superdårlig samvittighet fra før. TS: JA du kan unngå komplikasjonene du beskriver ved å slutte nå! Leppe/gane er noe av det siste som formes i svangerskapet. Du er ikke garantert en frisk unge om du slutter nå (men det hadde du ikke vært uansett) så jeg anbefaler absolutt å slutte. Samme med prematur fødsel eller lav fødselsvekt - du kan unngå det eller begrense et eventuelt omfang ved å slutte nå. Du minimerer også sjansene for komplikasjoner hvis du bare trapper ned så mye du klarer. Om det er for vanskelig å kutte alt totalt på en gang, så kutt ned så mye du klarer. 20 snus er bedre enn 25. 10 er bedre enn 20. 5 er bedre enn 10. Skjønner? Jo mindre du snuser, jo bedre. Full stopp er selvsagt det beste Anonymkode: 2ac74...e68 Hvordan kan de da oppdage 70% av alle leppe/ganespalte ved ultralyd i uke 18-19? Det hjelper i allefall ikke å lyve til TS. Anonymkode: 82c98...93e
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #16 Skrevet 15. april 2020 Snus er noe dritt. Prøv nikotonfritt i det minste Anonymkode: 79838...061
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #17 Skrevet 15. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg snuset i hele svangerskapet mitt med tvillinger. Jeg gikk på oppfølging hver mnd. Legene der sa at snusing ikke gjør noe. Røyking er værstingen. Sier ikke det er ok, men om du ikke klarer å slutte så reduser i hvertfall så mye du klarer. Anonymkode: e1cef...2b0 Var du gravid i 1970 eller? Anonymkode: 79838...061 21
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #18 Skrevet 15. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg snuset i hele svangerskapet mitt med tvillinger. Jeg gikk på oppfølging hver mnd. Legene der sa at snusing ikke gjør noe. Røyking er værstingen. Sier ikke det er ok, men om du ikke klarer å slutte så reduser i hvertfall så mye du klarer. Anonymkode: e1cef...2b0 Jeg fikk beskjed om motsatt idag. At røyk og snus var farlig, men at alkohol var enda verre. Jeg er i uke 15 snart og røyker dessverre fortsatt, men klart å redusere en del. Målet er å slutte, men redusering er bedre enn ingenting som legen sa når det kommer til både røyk og snus. Jeg er ikke stolt av meg selv nei, og har dårlig samvittighet, men det å hakke på meg eller være spydig har negativ effekt. Da får jeg tanker som jeg har jo ødelagt ting uansett. Det er mye mer motiverende når noen fokuserer på det jeg faktisk har klart allerede, og jobbe videre der fra. Anonymkode: ca15c...acf 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #19 Skrevet 15. april 2020 Venninna mi snuste hele svangerskapet. Mulig det er tilfeldig, men kan jo også ha en sammenheng, barnet hadde kraftig vekstavvik. 1,9kg til termin. Men hvem vet, kanskje det ville vært sånn uansett. Men vondt å ha det på samvittigheten, at det kan være en mulighet for at hun forårsaket det. Anonymkode: 0a650...17e 2
vikilLJA Skrevet 15. april 2020 #20 Skrevet 15. april 2020 (endret) Tips for å slutte med nikotin. Gå en lang tur, og plasser snusboksen eller røyken under en stein oppå en fjelltopp. Da må du virkelig ha lyst på snus, hvis du må gå opp en fjelltopp hver gang, og så vil bruken fort redusere seg selv. Du får i det minste trimmet litt. TS du får aldri en bedre motivasjon for å slutte, grip sjansen. Hvis du ikke greier det nå, så vil du lite sannsynlig klare det seinere. Hva ville barnet føltom det fikk greie på at du hadde snust under graviditeten? Barnet ville blitt trist, og ville klandret deg om det hadde fått kroniske sykdommer. Endret 15. april 2020 av vikilLJA 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå