Gå til innhold

Dekningskjøp - handel med en annen privatperson

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg kjøpte en vare fra en annen privatperson i påsken. Varen var annonsert til en god pris, så jeg slo til umiddelbart.

I dag fikk jeg tilbakeført summen jeg betalte, og beskjed om at kjøperen hadde forsøkt å sende pakken, men fått den i retur ettersom adressen skulle være feil.

Jeg tviler på dette av flere årsaker:

• Jeg sjekket adressen, og den er korrekt. Det er min folkeregistrerte adresse, og også min postadresse. Har aldri hatt problemer med levering av andre varer.

• Jeg er usikker på om posten ville rekke å returnere pakken så raskt. Kjøpsavtalen ble inngått i påsken, og det har ikke vært så mange virkedager siden kjøpet.

• Har ikke mottatt dokumentasjon på at varen har vært sendt.

Det kan være at posten har gjort en feil, men jeg tror det er mer sannsynlig at selger har ombestemt seg og finner på et påskudd for å heve kjøpet. 

Jeg er ikke helt stø i kjøpsrett, men er litt lei av at folk bryter kjøpsavtaler som er inngått. Har dessverre mye erfaring med dette både som kjøper og selger.

Har foreløpig tilbakeført pengene, og gitt beskjed om at adressen jeg tidligere hadde oppgitt er korrekt. Håper derfor at alt ordner seg, og at jeg mottar varen i posten.

Dersom jeg fortsatt ikke mottar noe - har jeg rett til å gjøre et dekningskjøp? Dersom jeg skal kjøpe tilsvarende vare i butikk er prisdifferansen ganske stor...

Anonymkode: 6ebdf...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har forøvrig opplevd noe lignende før, på EBay.

Jeg la inn bud på en auksjon med lav minstepris, på et designerskjørt. Vant auksjonen til en overraskende lav pris, og fikk melding fra selger om at hun dessverre hadde veltet en kaffekanne over skjørtet, som var i kremhvit silke. Det hadde visstnok fått flekker som ikke kunne fjernes, og hun ville derfor heve kjøpet.

Jeg ba om å få det tilsendt likevel, fordi jeg kunne farge det til en mørkere farge. Tre dager senere mottok jeg et skjørt i perfekt stand, uten antydning til flekker.

På grunn av strukturen, fargen og materialet er jeg helt sikker på at det aldri hadde blitt sølt på skjørtet, men at det var et påskudd for å ikke måtte selge skjørtet til avtalt pris.

Nå vet jeg at kjøp på EBay ikke håndheves av kjøpsloven, men jeg er så lei av at folk ombestemmer seg og finner på unnskyldinger for å heve kjøpsavtaler!

Anonymkode: 6ebdf...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...