Gå til innhold

Det er ikke en menneskerett å ...

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor tror man at man tillegger en debatt noe som helst fornuftig når man påstår at det ikke er en menneskrett å

* få barn

* eie sin egen bolig

* bo i Oslo

* osv?

For meg er "det er ikke en menneskerett å ..." ensbetydende med "der gikk jeg tom for lyst til å være saklig".

Menneskerettigheter er noe man har. F.eks. rett til mat, husly, ytringsfrihet, religionsfrihet osv. De eneste gangene det er korrekt å si "det er ikke en menneskrett å ..." er når man legger til hvor og hvilken menneskrett som er brutt - f,eks. "I XXX land bryter de til stadighet de mest grunnleggende menneskrettigheter".

Hvor begynte denne misbruken av ordet? Hvorfor tror man at det er greit å uverdiggjøre sin debattmotstander på denne måten?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig. 

Etter å ha prøvd å få barn lenge, fikk jeg høre fra ei venninne at det ikke er en menneskerett å få barn. Jeg avsluttet vennskapet der og da. True story. 

Anonymkode: 7ec95...0f1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
On 4/15/2020 at 6:22 PM, Blondie65 said:

Hvorfor tror man at man tillegger en debatt noe som helst fornuftig når man påstår at det ikke er en menneskrett å

* få barn

* eie sin egen bolig

* bo i Oslo

* osv?

Dette er jo helt riktig. Ingenting av dette er med i menneskerettighetene:

https://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/

Anonymkode: fdac8...ff8

• Liker 2
Skrevet

Det mest provoserende er de som proklamerer at det ikke er en menneskerett å bo i sentralt i Oslo, disse folkene har ofte kommet seg inn på markede under andre forutsetninger enn nå😡 

og før noen roper misunnelse, så eier jeg 3-roms i Oslo sentrum. 

sykt at en sykepleier kun har anledning til å kjøpe 5% av salgsobjektene som ligger ute til salgs nå. Jeg vil bo i en by der det ikke kun bor overpriviligerte som har fått god hjelp fra foreldre eller at vi får en by som demografisk sett bare består av godt voksne mennesker. Det blir det ikke by-liv av.

• Liker 2
Gjest Bohrman
Skrevet

Hvorfor laget du i det hele tatt denne tråden? Det er ikke en menneskerett at noen skal svare i tråden din, vet du.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hehe, jeg har også irritert meg over dette mange ganger :P Det er mye her i verden som IKKE er en menneskerett, men det betyr jo ikke at vi skal drite i det av den grunn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 15.4.2020 den 18.22, Blondie65 skrev:

* få barn

* eie sin egen bolig

* bo i Oslo

* osv?

For meg er "det er ikke en menneskerett å ..." ensbetydende med "der gikk jeg tom for lyst til å være saklig".

Menneskerettigheter er noe man har. F.eks. rett til mat, husly, ytringsfrihet, religionsfrihet osv. De eneste gangene det er korrekt å si "det er ikke en menneskrett å ..." er når man legger til hvor og hvilken menneskrett som er brutt - f,eks. "I XXX land bryter de til stadighet de mest grunnleggende menneskrettigheter".

Hvor begynte denne misbruken av ordet? Hvorfor tror man at det er greit å uverdiggjøre sin debattmotstander på denne måten?

Selv om jeg selv ikke ville brukt begrepet slik, skjønner jeg de som gjør det.

For det er faktisk mange mennesker som snakker og oppfører seg som om man nærmest har rett på både det ene og det andre, eller i alle fall med rimelighet kan forvente det. Slik er jo ikke verden, og uttrykket «Det er jo ikke en menneskerett å ...» er ment å få slike folk litt mer ned på jorda.

Anonymkode: d1060...f4d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det er faktisk mange mennesker som snakker og oppfører seg som om man nærmest har rett på både det ene og det andre, eller i alle fall med rimelighet kan forvente det. Slik er jo ikke verden, og uttrykket «Det er jo ikke en menneskerett å ...» er ment å få slike folk litt mer ned på jorda.

Jeg har merket meg at det blir benyttet mange ganger ifbm ufrivillig barnløshet. Syns det er særs ufint og uhøflig! 

Anonymkode: c7074...87f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

HELT enig med deg!

Uttrykket betyr: Du framlegger et ønske som et krav, slutt med det!

Anonymkode: 816fb...fbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har merket meg at det blir benyttet mange ganger ifbm ufrivillig barnløshet. Syns det er særs ufint og uhøflig! 

Anonymkode: c7074...87f

Det er jeg enig i.

Skrevet

Når det kommer til barn er det vel egentlig at Hos de fleste menesker så ligger det et dypt behov for å forplante seg og føre slekta videre. Det er et primær behov, men ikke en rett. Men uten å få dette behovet dekket, vil en del bli ulykkelige. 

Det å få barn er naturens gang på en måte, og fra naturen sin side er det ment at de fleste skal reprodusere seg og få nye avkom slik at nye generasjoner skal vokse opp, og avle fram nye generasjoner igjen.

For å ikke støte noen her, så har jeg respekt for de som ikke vil ha barn også, men for de som vil ha barn så er det viktig at behovet blir fulgt.

AnonymBruker
Skrevet
På 17.4.2020 den 18.18, AnonymBruker skrev:

Enig. 

Etter å ha prøvd å få barn lenge, fikk jeg høre fra ei venninne at det ikke er en menneskerett å få barn. Jeg avsluttet vennskapet der og da. True story. 

Anonymkode: 7ec95...0f1

Dette er jo en grusom måte å bruke det på! Huff :(

Men ellers pleier jeg bruke det, mest for å provosere - aaaaaaaaaaaah :----) 

Anonymkode: daa55...c3e

Gjest Blondie65
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ellers pleier jeg bruke det, mest for å provosere - aaaaaaaaaaaah :----) 

Anonymkode: daa55...c3e

Nettopp!

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig å bruke uttrykket fordi jeg mener at det dreper debatten. Det tilfører ihvertfall ikke noe positivt.

Jeg er fullt klar over at noen har et urimelig forhold mellom ønske og rett, og det kan man vel påvise uten å ty til hersketeknikk?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Jeg synes ikke det er nødvendig å bruke uttrykket fordi jeg mener at det dreper debatten. Det tilfører ihvertfall ikke noe positivt.

Jeg er fullt klar over at noen har et urimelig forhold mellom ønske og rett, og det kan man vel påvise uten å ty til hersketeknikk?

Det kan muligens føre enkelte debatter inn på et mer fornuftig spor? Redusere folks ønsker og krav?

At det kan misbrukes som hersketeknikk er sant, men det gjelder mange argumenter og retoriske grep.

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan muligens føre enkelte debatter inn på et mer fornuftig spor? Redusere folks ønsker og krav?

At det kan misbrukes som hersketeknikk er sant, men det gjelder mange argumenter og retoriske grep.

Jeg har enda til gode å se en eneste debatt der dette uttrykket er brukt bli ført inn på et mer fornuftig spor. Dette blir jo brukt mot noen som har et sterkt ønske - istedenfor å hjelpe dem forteller du dem at deres ønske ikke er berettiget. 

La oss ta "det er ikke en menneskerett å eie bolig" som eksempel. Hvis noen er lei seg fordi de ikke har greid å spare egenkapital, og føler seg utenfor fordi de ikke kan kjøpe bolig, samtidig som fryktelig mange rundt bruker floskelen "å leie er å kaste penger ut vinduet" (et annet uttrykk jeg ønsker død og begravet da det er veldig misvisende) så hjelper det ikke noen at de får beskjed om at det ikke er en menneskerett å eie bolig. Verden rundt oppfører jo seg som om det er bare dumme personer som ikke eier. Da er det ikke nok en beskjed om at ønsket deres ikke er legitimt som trengs, men at de aller fleste av oss må faktisk leie en periode mens vi sparer egenkapital. Det er også fint med råd om hvordan man sparer (BSU, spareplan, budsjett, osv). Det tilfører debatten noe fremfor uttrykket som bare gjør TS mindre motivert og mottakelig for råd.

AnonymBruker
Skrevet

Det er godt at du tar dette opp. I prostitusjonstråder bruker feminister ofte argumentet at det ikke er noe menneskerett å ha sex. Jeg er glad flere ser hvor absurd dette argumentet er.

Anonymkode: e65c7...34f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...