Gå til innhold

Treåring som tester grenser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en fantastisk, glad, sprudlende og herlig jente som kjeder seg veldig fort. Og da begynner hun å gjøre alt hun vet at hun ikke skal gjøre. Sparke i bilsetet når vi kjører bil, søler vann, drar katten i halen og så videre. Hun får masse kos og lek og oppmerksomhet fra meg og storesøsken. Men hun ignorerer beskjeder og nei fra meg totalt. Kan ikke huske søskenet var så.. Rampete. Tips? 😂

Anonymkode: cede5...159

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tålmodighet, forståelse og veiledning. Og tålmodighet, sa jeg det? 😅 Det går over heldigvis- for en stund i alle fall.

Anonymkode: 11fe6...db3

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en fantastisk, glad, sprudlende og herlig jente som kjeder seg veldig fort. Og da begynner hun å gjøre alt hun vet at hun ikke skal gjøre. Sparke i bilsetet når vi kjører bil, søler vann, drar katten i halen og så videre. Hun får masse kos og lek og oppmerksomhet fra meg og storesøsken. Men hun ignorerer beskjeder og nei fra meg totalt. Kan ikke huske søskenet var så.. Rampete. Tips? 😂

Sett grenser og vær konsekvent. I tillegg gir du oppmerskomhet på positiv adferd og ikke på negativ adferd. I ditt innlegg er du allerede ute å "unnskylder" hennes oppførsel med å si at "hun kjeder seg veldig fort". Sett grenser, å kjede seg er ikke frikort for å gjøre rampestreker. 

Anonymkode: 7e42c...f92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Når du sier sette grenser - ja hva skal en gjøre da når barnet rett og slett bare ler av mine tydelige beskjeder? Konsekvenser som du får ikke spille pc/lørdagsgodt fungerer ikke, hun bryr seg ikke om slikt og det er for langt fram i tid. HI

Gjest Chroma
Skrevet

Høres veldig kjent ut, er midt i samme fase selv. Det går over 😄

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Når du sier sette grenser - ja hva skal en gjøre da når barnet rett og slett bare ler av mine tydelige beskjeder? Konsekvenser som du får ikke spille pc/lørdagsgodt fungerer ikke, hun bryr seg ikke om slikt og det er for langt fram i tid. HI

Så lag konsekvenser som gir mer umiddelbar virkning. «Da går vi hjem». «Da slår jeg av TV». «Da stopper jeg bilen».

også gjør du nettopp det. Eldste trikset i boka.

Anonymkode: 6a72b...2b7

• Liker 1
Gjest Kvinne487
Skrevet

Dette strever jeg også med. Er like unna eksplosjon hver gang, men jeg går på et annet rom for å ikke brøle til 3 åringen. 

Vil aldri gjøre som jeg sier, tester meg ved å gjøre alt han vet han ikke har lov til. Er sur og grinete flere ganger om dag og jeg er i ferd med å klikke helt 😂

Tuller og fjaset og stikker av når det er noe vi skal gjøre( pusse tenner, spise middag, vil ikke rydde opp etter seg).

I tillegg hylskriker han om noe ikke skjer på sekundet!

AnonymBruker
Skrevet

Har en her også, som hiver ting etter/på hunden, slår osv.. Jeg tar vekk det han kaster, forklarer hvorfor man ikke skal gjøre sånn, men det hjelper ikke! Da han "gikk tom" for leker å kaste i dag, så hentet han en tung vintersko.. What to do? 😔

Anonymkode: 4b4df...7a0

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere er i etterskudd sv situasjonene? At dere kunne forberedt og tilrettelagt mer i forkant?  
Når barn kastede- en treåring er det atferden bak handlingen som er interessant å følge opp.. møt barnet på følelsen. Da vil barnet raskt dempes av deg som voksen.. ingen treårig gjør ting for å lage er h for oss foreldre.. de trenger at vi hjelper dem gjennom alle ting i verden dem ikke selv helt klarer å forstå helt sammenhengen av enda... 

Anonymkode: d54fc...82a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...