AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #1 Skrevet 15. april 2020 Stemoren min døde for noen måneder siden, jeg og hun hadde et veldig godt forhold, spesielt etter at jeg ble voksen. Hun har egne barn fra før og hun og faren min fikk barn sammen. Så jeg har både ste og halvsøsken fra hennes side. Mine stesøsken og jeg har ikke et nært forhold, heller tvert om. De kom aldri over at moren deres gikk fra fare deres, selv om hun hadde vært skilt en stund før hun i det hele tatt traff min far. Etter hennes død fordelte barna hennes tingene hennes seg imellom, det var vanskelig å stå på siden som stebarn og få slengt at jeg hadde ikke rett på noe, men kunne velge noen småting om de godkjente det. Mens stemoren min levde hadde vi så mange hyggelige kvelder og måltider med et sett fat og tekopper hun hadde, jeg forelsket meg i de da jeg var liten jente og har alltid forbundet det med henne, hun brukte alltid å si at det var vårt spesielle og at jeg skulle få det en dag. Jeg fikk klarsignal om å overta det etter hennes død og de står fremme i et skap jeg har, føler varme og nærhet. Ellers plukket jeg ut en del klær og bøker de ellers ville kaste. Nå har ene stesøskenet mitt lest i et eller annet blad at det tekoppsettet jeg har er del av et stort og verdifullt servise og at de hver for seg er verdt en stor sum. Mine stesøsken vil at jeg selger delene og kan da dele verdien med dem og få en rettferdig del. Jeg vil ikke selge de, ikke om jeg så fikk alle pengene selv, fordi de betyr mer i affeksjonsverdi. Nå krever de at jeg da sparer opp og betaler de det de ville fått om vi solgte de. Hva skal jeg gjøre? Har ikke mye penger, og å spare opp et 5sifret beløp vil ta lang tid. Anonymkode: 3d723...b45
Gjest Blondie65 Skrevet 15. april 2020 #2 Skrevet 15. april 2020 Be dem gå til retten! Du har fått dette. At de ikke kjente verdien da du tok det ut er ikke ditt problem. Og så må jeg få si at du allerede har blitt vist en stor gunst ved at du fikk dette serviset. Du har nemlig ikke krav på noe som stebarn. Det kan føles vondt, men hvis man har verdier nok til at det er arv igjen etter at pliktdelsarv er delt ut må man faktisk skrive testamente. Når det ikke er gjort så er det heller ingenting i arv til deg. Men som sagt: du har alt fått dette serviset og det kan de nok ikke gå tilbake på.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #3 Skrevet 15. april 2020 De kan ikke kreve noe som helst, når de har gitt deg teserviset så er det for sent å ombestemme seg. Det er nå din eiendom og du kan gjøre hva du vil med det. Du beholder selvsagt serviset selv og gir de ikke en krone, makan til griske og kyniske mennesker!... Anonymkode: 3c4cd...be1 5
Martin13 Skrevet 15. april 2020 #4 Skrevet 15. april 2020 Åfyttikatta 😅 for et familiedrama det blir med engang "penger" kommer inn i bildet. Folk bør gå i seg selv, fordi penger har lite eller ingen verdi om man blir en bitter idiot pga dem. 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #5 Skrevet 15. april 2020 Takk, jeg setter pris på svarene deres. Jeg vet at jeg ikke hadde rett på noe, jeg ville heller ikke ha noe av verdier eller sånn, men jeg ville ha ting som var henne, feks bøker og klær, som de likevel skulle kaste i Fretex dunken. Og de koppene og fatene, det er bare noen veldig få og deler av noe mye større, det ser heller ikke så verdifullt ut og de tenkte vel ikke stort over det. Jeg har dårlig samvittighet nå som jeg vet at det er verdt en del, men jeg har jo samtidig fått det. Jeg skal be de ta det til retten om det betyr så mye. Delen er verdt noe til sammen, men den summen fordelt på antall personer som skulle fått blir på mange måter småpenger. Det er leit at de først og fremst ser pengene i hennes ting, de sluttet aldri å holde mot henne at hun gikk fra faren, og det var vondt å se at de oppførte seg dårlig mot henne hele livet. Anonymkode: 3d723...b45 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #6 Skrevet 15. april 2020 Femsifret? Hvilket servise er det når det er snakk om bare få deler? Anonymkode: 52b31...d4b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå