Gå til innhold

Brannalarmselskapet har fakturert blodpris for en liten jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Lurer på om noen her har erfaring med lignende saker:

Vi hadde et par feilmeldinger på vårt brannalarm anlegg og bestilte serviceteknikker for å komme hit og se på det.

Han byttet batteri og drev med feilsøking, fant ut av det ene problemet, men ikke det andre. Hans eneste løsning på det andre problemet var at vi kan oppgradere anlegget vårt for 60K, noe som senere viste seg å være uriktig (oppgradering er egentlig ikke nødvendig).

Han var kun her 1,5 timer, men nå har vi fått faktura på TRE timers tidsbruk. Og timepris er 1850 + mva, så det blir nesten 9000 kr ink mva, noe jeg synes er helt hinsides. 

De hevder de har brukt tid på kjøring, men kontoret deres ligger max 10 minutter unna. Vi har bedt om forklaring på hvordan de har lagt til 1,5 timer med denne blodprisen, og de sier det er helt normalt å gjøre. Skjønner at man tar betalt for kjøring, men er det virkelig innafor å ta betalt nesten 2000 kr per time for KJØRING? I tillegg har de rundet opp tiden, noe jeg synes at ekstremt urimelig med såpass høy timepris.

Har kranglet med de i to dager og sagt at vi ikke vil betale mer enn 1,5 timer. Vi har tidligere lignende problemer med overfakturering fra de tidligere og fikk da redusert prisen med nesten 70%. Så virker som overfakturering er hele business-modellen deres. 

De nekter å redusere beløpet. Vi tenker at neste steget er Forbruksrådet. Tror dere vi har en sak?

Anonymkode: 96a1d...ee7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde faen ikke gitt meg i alle fall😡 Det høres jo litt ulovlig ut, men jeg kan ikke lovverket. 

Anonymkode: 10942...6f0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Forsvarer ikke timeprisen, men kan være de tar betalt fra kjøring der de er, dvs fra en annen jobb. I timeprisen legges også oppdatering av dokumentasjon osv. Men prisen høres hinsides ut.

Anonymkode: 302d8...937

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Få alltid pris før de starter på jobben!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Forsvarer ikke timeprisen, men kan være de tar betalt fra kjøring der de er, dvs fra en annen jobb. I timeprisen legges også oppdatering av dokumentasjon osv. Men prisen høres hinsides ut.

Anonymkode: 302d8...937

...så om de har lite oppdrag en dag, så mener du det er innafor å legge inn kjøring fra Alta til Hønefoss når de har kontor i Oslo? 

Anonymkode: a33f5...f4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 said:

Få alltid pris før de starter på jobben!

De sier at de ikke kan estimere prisen siden de ikke vet hvor mye tid de skal bruke. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dyrt. Men blir det ikke rett under 7000 kr for 3 timer? Hvis timespris er på 1850 pluss 25% mva?

Bare stusset på det siden du skrev at det kom på nesten 9000 kr

Anonymkode: 04fb2...be6

AnonymBruker
Skrevet

De fakturerte også for batterier og materialer. Totalen var 8555. 

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De sier at de ikke kan estimere prisen siden de ikke vet hvor mye tid de skal bruke. 

ts

Dette må du ikke finne deg i en annen gang. Du skulle fått oppgitt timeprisen, hvor langt de måtte kjøre / pris pr km. At det tilkommer deler og at det er vanskelig å forutsi antall timer er jeg helt med på, men de kan gi deg enhetsprisene.

Må du bruke disse i fremtiden?

Når det gjelder kjøringen er nok det slik at de kjører en slags rute og at den ruten blir fordelt på kundene. Altså: De starter ved punkt A og fortsetter til B osv og så fordeles den totale kjøretiden på kundene. Det kan virke urimelig for den kunden som ligger nærmest utgangspunktet eller sluttpunktet. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen hensikt å slippe de inn om de ikke har noe ca. pris. Jeg trodde ikke noen yrker kunne ha så høy times pris i Norge. 

Må dere ha den type brannalarm, bor dere i enebolig?

Anonymkode: 4c29e...a02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Timeprisen synes jeg er veldig stiv. Dette er en god konsulent pris! visste dere om, og godtok timeprisen på forhånd?

Timeforbruket er ikke ille. Kjøring, rapportering, loggføring, pakking og rydding av utstyr, innkjøp av deler, skrive faktura. Dette er ting du må betale for, og jo mindre jobben er jo større er denne delen. Selvsagt fakturerer man normal timepris for kjøring, kostnaden er jo den samme og montøren skal jo ha lønn for dette. Og ja, det er helt vanlig at man runder opp. 45 min blir en time.

Men som sagt, timeprisen var unormalt høy! 

Anonymkode: eaa78...32a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket selskap?? Bare sånn at jeg vet hvilke jeg skal styre unna. 

Hadde bedt om en spesifisert regning. Pass på å ta all kommunikasjon skriftlig. 

Anonymkode: 4622d...f50

• Liker 3
Skrevet

var dette utrykning på rød dag i forbindelse med påsken eller noe?

• Liker 2
Skrevet

Gi beskjed om at du kommer til å ta kontakt med Forbrukerrådet om de ikke sender deg en detaljert faktura på faktisk arbeidstid og beløp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, cattleya said:

var dette utrykning på rød dag i forbindelse med påsken eller noe?

Nei, dette var for en måned siden på en vanlig arbeidsdag.

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ingen hensikt å slippe de inn om de ikke har noe ca. pris. Jeg trodde ikke noen yrker kunne ha så høy times pris i Norge. 

Må dere ha den type brannalarm, bor dere i enebolig?

Anonymkode: 4c29e...a02

Det er et borettslag med fire leiligheter. Siden de er produsenter av brannanlegget tror jeg at vi må fortsette å bruke de, med mindre vi vil skifte ut leverandør (og kanskje da hele systemet?) som sikkert også ville føre til store ekstrakostnader. :sad:

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Timeprisen synes jeg er veldig stiv. Dette er en god konsulent pris! visste dere om, og godtok timeprisen på forhånd?

Timeforbruket er ikke ille. Kjøring, rapportering, loggføring, pakking og rydding av utstyr, innkjøp av deler, skrive faktura. Dette er ting du må betale for, og jo mindre jobben er jo større er denne delen. Selvsagt fakturerer man normal timepris for kjøring, kostnaden er jo den samme og montøren skal jo ha lønn for dette. Og ja, det er helt vanlig at man runder opp. 45 min blir en time.

Men som sagt, timeprisen var unormalt høy! 

Kontoret deres ligger en 5-10 min kjøretur unna. Var ikke noen deler han måtte kjøpe inn, batterier hadde han med. Også har de sagt at de har opprundet all tiden. Synes at det er sykt at man runder opp tidsbruk hvis timepris er såpass høy. Visste ikke på forhånd nei. Hadde aldri forventet en slik pris for sjekk av feilmeldinger + bytte av batteri.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontoret deres ligger en 5-10 min kjøretur unna. Var ikke noen deler han måtte kjøpe inn, batterier hadde han med. Også har de sagt at de har opprundet all tiden. Synes at det er sykt at man runder opp tidsbruk hvis timepris er såpass høy. Visste ikke på forhånd nei. Hadde aldri forventet en slik pris for sjekk av feilmeldinger + bytte av batteri.. 

Som sagt, tror ikke du kommer noen vei med å klage på timene, heller ikke i forbrukerrådet. For akt du vet kan han ha måttet stoppe på grossisten på vei til deg for å kjøpe deler. Uten at jeg noe om dagen til akkurat denne montøren høres det ikke så galt ut. 1,5 time pr.prosjekt på kjøring, rigg og admin er helt innafor. Og det å runde opp er som sagt helt normalt. 

Derimot så tenker jeg du kan klage på timeprisen hvis du ikke visste om den, og klage på at den burde vært opplyst om på forhånd. Det skal den alltid, men spesielt når den er så mye høyere enn normalt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for alle svar.

De synes for øvrig at prisene deres er "konkurransedyktige". :) Kanskje hvis man skal konkurrere med advokater og hjernekirurger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...