Gå til innhold

Veilederen for barnehagene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er spesielt at folk som ikke har peiling kommer med kommentarer som "det er bare å...".

Det verste for meg er ikke at skoler og barnehagene åpner, men at det legges retningslinjer for oss som det overhodet ikke blir mulig å følge. Jeg føler at vi i denne sektoren har prøvd å formidle hvilke utfordringer vi har til vanlig uten å bli hørt, men nå blir det enda tydeligere at de som bestemmer over vår hverdag ikke har peiling på hva jobben vår går ut på og hvordan den utføres og under hvilke omstendigheter. Jeg føler en stor frustrasjon over at vi ikke blir forstått, sett og hørt. Det hadde vært bedre om retningslinjene ble lagt frem med ærlige ord om at vi i barnehagene har meget begrensede muligheter til å gjennomføre anbefalte smittevernstiltak. Vi i barnehagen skal kalle alt en "utfordring" og ikke et problem, men dette er faktisk et problem. På tide at våre politikere får pålagt en praksisperiode i feltene de skal være minister for. Og da ikke på topp, men som en likeverdig ansatt. FHI har heller ikke peiling, men hadde noen i regjeringen hatt det så kanskje dette tullet ikke ble lagt frem.

Barnehagesektoren er så underfinansiert fra før at det ikke finnes penger til å gjennomføre tiltakene. Jeg må si det er spesielt at vi får retningslinjer det ikke er mulig å innfri, vi er ikke mange nok ansatte. Ei heller har vi nok fysisk plass, hverken inne eller ute. Man kan ta med en gruppe barn til et sted på uteområdet, (det blir utfordrende i seg selv å holde seg til samme lille grusflekk hele dagen uten at barna går lei), men når barna skal på do eller skifte bleie så har vi 2 toaletter fordelt på 70 barn. Kanskje det beste er å bruke sandkassa som do? Barn må ofte på do, det å hjelpe dem tar også tid. Det blir ikke lett for en voksen å holde to mindre grupper adskilt ute, sin egen og den andre som er et stykke unna. Dette er bare ett eksempel. Vi er rett og slett ikke nok folk på jobb for dette her. Det er krisetilstander til vanlig, nå blir barnehagen en oppbevaringsplass og overhodet ikke en pedagogisk instans.

Anonymkode: 0dbde...3d8

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg legger til: vi er en basebarnehage.

Hvordan skal vi liksom dele barnegruppa? Lokalene våre er SMÅ, da regjeringen har sagt at garderobe, gang, osv skal medregnes som areal godkjent for barnas lek. Helt tullete! Vi har for liten plass både inne og ute. Og som sagt har vi heller ikke nok voksne, utenom i kjernetiden som er mellom kl:10 og kl:13:30.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste forresten det hadde vært en rettssak der de hadde overholdt alle retningslinjer som 2 meter avstand osv. Likevel hadde alle i rommet blitt coronasmittet bortsett fra en. Lurer på hvordan de mener det er forsvarlig med åpen barnehage 

Anonymkode: 820f3...6ae

Det er et godt poeng. Nå en opplyst disiplinert ansamling av voksne ikke får til smittevern når de prøver sitt beste, så kan du bare glemme det i en barnehage.

Anonymkode: 3cb5c...621

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et godt poeng. Nå en opplyst disiplinert ansamling av voksne ikke får til smittevern når de prøver sitt beste, så kan du bare glemme det i en barnehage.

Anonymkode: 3cb5c...621

Ja og man føler seg ufattelig lite trygg på arbeidsplassen. Jeg har hatt diagnose dødsangst før og kjenner at dette tærer såpass mye på syken min at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Føler jeg utsetter livet ved å dra på jobb. I tillegg vet jeg ikke hvordan dødsangsten min blir om jeg faktisk blir syk. Jeg har slitt med pustevansker, lammelser i armer og ben, kvalme, hjertebank, tapt matlyst, søvnvansker, uvirkelighetsfølelse etc. Dette er jævlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja og man føler seg ufattelig lite trygg på arbeidsplassen. Jeg har hatt diagnose dødsangst før og kjenner at dette tærer såpass mye på syken min at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Føler jeg utsetter livet ved å dra på jobb. I tillegg vet jeg ikke hvordan dødsangsten min blir om jeg faktisk blir syk. Jeg har slitt med pustevansker, lammelser i armer og ben, kvalme, hjertebank, tapt matlyst, søvnvansker, uvirkelighetsfølelse etc. Dette er jævlig. 

Mente Psyken, p bokstaven kom ikke med. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente Psyken, p bokstaven kom ikke med. 

Du ringer fastlegen og ber om sykemelding/forskrift om å tilrettelegge for arbeid hjemme. Det er ikke meningen å komme på jobb på liv og død - få som kommer til å sette pris på det, sånn egentlig.

Anonymkode: 86c3d...d64

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du ringer fastlegen og ber om sykemelding/forskrift om å tilrettelegge for arbeid hjemme. Det er ikke meningen å komme på jobb på liv og død - få som kommer til å sette pris på det, sånn egentlig.

Jeg ble sykemeldt uken før barnehagen stengte pga dette men han mente at jeg ikke kan få sykemelding lengre enn det pga det vil ikke hjelpe angsten min. Men angsten min ville ikke vært tilstede hadde det ikke vært for coronaviruset.. Når jeg hadde dødsangst før var jo dette ut av det blå, men nå er det en reell fare om det gir mening. Syns det er vanskelig å tvinge meg selv på jobb å være så redd. Jeg kommer ikke til å klare å gjøre en god jobb med barna pga frykten min og det er veldig trist.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble sykemeldt uken før barnehagen stengte pga dette men han mente at jeg ikke kan få sykemelding lengre enn det pga det vil ikke hjelpe angsten min. Men angsten min ville ikke vært tilstede hadde det ikke vært for coronaviruset.. Når jeg hadde dødsangst før var jo dette ut av det blå, men nå er det en reell fare om det gir mening. Syns det er vanskelig å tvinge meg selv på jobb å være så redd. Jeg kommer ikke til å klare å gjøre en god jobb med barna pga frykten min og det er veldig trist.

Du kan prøve å snakke med fin arbeidsgiver om tilrettelegging; be legen å henvise deg til en spesialist som kan hjelpe deg/skrive en sykemelding

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve å snakke med fin arbeidsgiver om tilrettelegging; be legen å henvise deg til en spesialist som kan hjelpe deg/skrive en sykemelding

Har snakket med arbeidsgiver og fikk beskjed om å sykemelde meg. Jeg har blitt henvist til psykolog men dette tar en evighet så er vanskelig. Det som er mest trist av alt er at sist jeg hadde skikkelig dødsangst ødela det livet mitt i flere år. Jeg klarte ikke gå ut, være alene og var sikker på jeg skulle dø flere ganger for dagen. Derfor irriterer det meg at han vil jeg bare skal pushe meg når det kan bli utfallet igjen, eller enda værre: at jeg aldri klarer å bli frisk igjen fra angsten denne gangen

AnonymBruker
Skrevet

Et lite spørsmål. Det skal ikke taes med leker fra hjem, hvordan løses det med de minste som ikke har gått lenge i barnehage og er avhengig av en "kos", bamse av ett slag? I mitt tilfelle har jeg 2 så jeg kan evt vaske en og ha den liggende i barnehagen.
Og, hva med soving? Noen barn sover inne, andre får kun sove i barnevogn, hvordan er det planlagt å løse dette?

Ved overleveringen av barn ute, vil foreldre ha egne avtalte tider eller skal man ringe/melde fra når man kommer? 

Vet forskjellige barnehager løser sikkert slikt forskjellig, men er nysgjerrig på hvordan ting kan løses.

Anonymkode: 4f6fc...9ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et lite spørsmål. Det skal ikke taes med leker fra hjem, hvordan løses det med de minste som ikke har gått lenge i barnehage og er avhengig av en "kos", bamse av ett slag? I mitt tilfelle har jeg 2 så jeg kan evt vaske en og ha den liggende i barnehagen.
Og, hva med soving? Noen barn sover inne, andre får kun sove i barnevogn, hvordan er det planlagt å løse dette?

Ved overleveringen av barn ute, vil foreldre ha egne avtalte tider eller skal man ringe/melde fra når man kommer? 

Vet forskjellige barnehager løser sikkert slikt forskjellig, men er nysgjerrig på hvordan ting kan løses.

Har ikke peiling på dette med kos/leker egentlig, men ved henting må de hos oss skrive når de tenker å hente barna. Henting skal foregå ute men dersom ikke dette går skal det være maks 1 foreldre i garderoben om gangen

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste i veilederen at det som skal bli med til soving var ok. 

Anonymkode: f12ef...bf3

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leker må nok bli hjemme! Vi kommer ikke til å tillate det. Vi er innstilt til å trøste barna og bruke god tid etter foreldre drar.Hos oss sover alle ute. Hvordan det blir vel levering/henting aner jeg ikke enda. 

AnonymBruker
Skrevet

Korleis skal vi avvikle pauser? 

Ellers ser eg for meg at det skal gå greitt. Vi blir to vaksne på 12 barn. Så 6 barn per vaksen. Vi holder søsken i samme gruppa. Ei gruppa inne, ei gruppa ute. Bytte på inne og utedager. Vi er bare to vaksne, så eg veit ikkje korleis det blir med pause. Vanligvis tar vi pause under kvilestund når alle barna sover/kviler. Det blir ikkje kvilestund og samlingsstund no. Hmmm...

Anonymkode: 48e3d...14e

Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal man gjennomføre plantid for pedagoger (4 timer i uka)?

Anonymkode: d1dc5...cb9

Hvis deres pedagoger ikke hadde nok tid å planlegge for resten av året (ut juni) siden 12.mars hjemme, så trenger dere nye pedagoger. 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Drizzt skrev:

Hvis deres pedagoger ikke hadde nok tid å planlegge for resten av året (ut juni) siden 12.mars hjemme, så trenger dere nye pedagoger. 

Du vet det kan oppstå ting som man må planlegge?

Jeg har fått 4 barn som nylig kom som flyktninger. Jeg har da ha 4 foreldresamtaler i måneden med telefontolk + oppdateringsmøter til flyktningtjenesten i kommunen. I tillegg skal jeg gjøre rapporter til PPT og barnevern for 2 andre barn,  der jeg må gjøre observasjoner og kartlegginger før jeg kan ha nye foreldresamtaler. Har 2 IUPer som skal oppdateres i mai... +++

Men det et klart at vanlig plantid. utgår.

Det jeg ser på som den største utfordringen er hvordan jeg skal klare å forklare 16 2- og 3åringer at de ikke får leke med hvem de vil og hvor de vil. Vi blir 7x3 karhorter og ingen fysiske dører mellom rom  og på uteplassen. Jeg får ansvar på 5 små barn alene (to kan null norsk) og lurer på hvordan jeg skal hindre de å gå hvor som helst.  Innspill noen?

Anonymkode: 15688...6da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg legger til: vi er en basebarnehage.

Hvordan skal vi liksom dele barnegruppa? Lokalene våre er SMÅ, da regjeringen har sagt at garderobe, gang, osv skal medregnes som areal godkjent for barnas lek. Helt tullete! Vi har for liten plass både inne og ute. Og som sagt har vi heller ikke nok voksne, utenom i kjernetiden som er mellom kl:10 og kl:13:30.

Vi har barn i basebhg og er veldig spent på hvordan det skal løses. Det er to større rom og resten små. Kanskje bytter man på rom iløpet av dagen, men det er uansett ikke nok plass verken ute eller inne til at alle barn kan være der hver dag. Er forberedt på halv uke, evnt annenhver uke. 

Anonymkode: e0316...f3f

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken landsdel er det? Tror nok flere holder hjemme i Oslo og Viken enn resten av landet 😊

Anonymkode: 55976...2d8

Tror du.? Kjenner ingen med friske barn som skal holde hjemme. Og kjenner ganske mange med barn i Oslo/Viken. Vi holder hjemme pga øyekatar.

Anonymkode: 82187...1da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke klær som kan vaskes på 60 grader, og ikke økonomi til å kjøpe det heller. Hva gjør man da? 

I tillegg står det at barn kan gå i bhg selv om foreldre har luftveisinfeksjon så lenge det ikke er påvist corona? Hvordan blir det påvist corona når de nekter å teste noen bortsett fra risikogrupper og helsearbeidere? Da kan jo teknisk sett foreldre ha corona og barn dra i bhg å være stille smittere 

Det var de voksne som skulle ha klær som kunne vaskes på 60. Vi kommer til å vaske alt på 60 som ikke er ull, selv om det står 30/40 , der tåler det.

Det er forslag ute om at alle barnehagefamiler også skal testes 

Anonymkode: 82187...1da

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvordan dette skal gå opp. Selv jobber jeg i helsevesenet, og kan ikke gå tidligere av vakt fordi barnehagen har innført kortere dager. Mannen har brukt omsorgsdager hittil, men har ikke flere igjen. Og kan vel ikke bruke av dem når barnehagen er "åpen"? Det er jeg som må levere og hente da bhg er rett ved arbeidsplassen min.

Anonymkode: 3d935...bc0

Du kan overføre omsorgsdager til mannen din, de kan også brukes som enkelttimer. 

• Opprett ny...