AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #1 Skrevet 15. april 2020 Han sier ordene, men ikke til oss. Sier faktisk heller navnene våre enn mamma og pappa. Litt komisk, men mest trist. Ellers har han grei språkutvikling. Sier ord som traktor, pizza, takk, hei, hade, mat, drikke osv - og klarer innimellom å gjøre seg forstått med flere ord. «Sitte der,» «tok deg» osv. Han kan peke på meg hvis jeg spør hvor mamma er på et bilde, eller forstå at jeg er mamma om jeg er i et annet rom og han får beskjed om å gi noe til meg. Så det er jo ikke slik at han ikke forstår betydningen i det hele tatt. Men sier ikke mamma eller pappa til oss når han vil ha kontakt.. Bør jeg bekymre meg? Noe vi kan gjøre for at han skal bruke disse ordene? Anonymkode: c1afe...84f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #2 Skrevet 15. april 2020 Pleier du og din samboer å si mamma og pappa til hverandre? Kan hende at dersom dere bruker fornavn til hverandre så plukker han det opp på den måten. Anonymkode: 017a1...5de 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #3 Skrevet 15. april 2020 Har han sagt mamma/pappa tidligere? Min gutt (som i dag er 12 år og helt normal ) sa først mamma og pappa, før han rundt 2-årsalderen begynte å kalle meg navnet mitt. Har et kort og enkelt navn å uttale for barn, så det hadde sikkert litt å si, i tillegg tror jeg det var da han liksom oppdaget at jeg ikke het mamma, men faktisk hadde et navn jeg også. Han gikk tilbake til å si mamma etter en stund (et par måneder?). Anonymkode: 23253...367
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #4 Skrevet 15. april 2020 Ungen din er 2 ÅR!! Ikke 23 mndr... dummeste jeg ser🥱 Anonymkode: e0708...da4 20
Delilah1 Skrevet 15. april 2020 #5 Skrevet 15. april 2020 Omtaler du og din parter hverandre som mamma og pappa rundt hverandre? Spoiler
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #6 Skrevet 15. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ungen din er 2 ÅR!! Ikke 23 mndr... dummeste jeg ser🥱 Anonymkode: e0708...da4 For å poengtere at han er 23 mnd og ikke 2 år og 4 mnd f.eks.... Ts Anonymkode: c1afe...84f 10
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #7 Skrevet 15. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Pleier du og din samboer å si mamma og pappa til hverandre? Kan hende at dersom dere bruker fornavn til hverandre så plukker han det opp på den måten. Anonymkode: 017a1...5de Ja, vi sier jo «gå til mamma/pappa» osv, men bruker jo navnene våre på hverandre når vi snakker oss i mellom. Ts Anonymkode: c1afe...84f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #8 Skrevet 15. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har han sagt mamma/pappa tidligere? Min gutt (som i dag er 12 år og helt normal ) sa først mamma og pappa, før han rundt 2-årsalderen begynte å kalle meg navnet mitt. Har et kort og enkelt navn å uttale for barn, så det hadde sikkert litt å si, i tillegg tror jeg det var da han liksom oppdaget at jeg ikke het mamma, men faktisk hadde et navn jeg også. Han gikk tilbake til å si mamma etter en stund (et par måneder?). Anonymkode: 23253...367 Nei, aldri kalt oss mamma/pappa.. Ts Anonymkode: c1afe...84f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #9 Skrevet 15. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: For å poengtere at han er 23 mnd og ikke 2 år og 4 mnd f.eks.... Ts Anonymkode: c1afe...84f For å pirke litt videre da, kunne du ikke bare skrevet at han straks fyller to? Eller at han er nesten to? Nermer seg to? Blir to neste mnd? Anonymkode: 6c17d...467 3
Gjest Peanut Skrevet 15. april 2020 #10 Skrevet 15. april 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Pleier du og din samboer å si mamma og pappa til hverandre? Kan hende at dersom dere bruker fornavn til hverandre så plukker han det opp på den måten. Anonymkode: 017a1...5de Foreldrene mine brukte fornavn, men så måtte de begynne å si «mamma» og «pappa» fordi jeg begynte å kalle dem ved navn
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #11 Skrevet 15. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: For å pirke litt videre da, kunne du ikke bare skrevet at han straks fyller to? Eller at han er nesten to? Nermer seg to? Blir to neste mnd? Anonymkode: 6c17d...467 Hvis han hadde vært 22 måneder gammel så hadde ikke dette vært grunn til bekymring, det skjønner alle Viktig å være presis! Anonymkode: ad246...70d 1
abc123detvardet Skrevet 15. april 2020 #12 Skrevet 15. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å pirke litt videre da, kunne du ikke bare skrevet at han straks fyller to? Eller at han er nesten to? Nermer seg to? Blir to neste mnd? Anonymkode: 6c17d...467 Du må ha et vanskelig liv... 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #13 Skrevet 15. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å pirke litt videre da, kunne du ikke bare skrevet at han straks fyller to? Eller at han er nesten to? Nermer seg to? Blir to neste mnd? Anonymkode: 6c17d...467 Altså, herregud. Snakk om avsporing. Jeg bare visste når jeg så tittelen på tråden at Ts kom til å få minst et svar på en som henger seg opp i at noen skriver måneder i stedet for år. Når de er så små så er det stor forskjell på 1 år og 11 måneder og 2 år og 4 måneder som eksempel. Så det er mye mer presist å skrive 23 måneder når man skal vurdere normal utvikling. Og hvorfor er det så viktig for deg at Ts skriver snart 2, eller blir 2 neste måned i stedet for 23 måneder, klarer du ikke regne ut hvor gammel barnet er ellers? Anonymkode: c0c63...5c2 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #14 Skrevet 15. april 2020 «amamamama» og «papapapappa» er de første lydene en baby pludrer med fordi det er lette lyder. (Det er ikke tilfeldig at ordene er like på veldig mange språk. Mamma er babyspråk). De fleste foreldre er super-overivrige og tyder velvillig «mamma» og «pappa» ut fra det som egentlig er rent vrøvl og stemmeøvelser. Og baby lærer seg at akkurat den lyden «ammamma» var effektiv. Ditt barn har lært seg at navnet ditt er like effektivt. Trolig har dere kommunisert med han uten at han må påkalle seg «mammmama», så han har ikke lagt seg til vanen. Noe som ikke er negativt. Det bare er sånn. Men det er dere som former alle babys vaner. Så der kan lære han at «vi kaller ikke mamma ved navn» på samme måte som du lærte han å gå trapper, å si «mat» eller å stable klosser etter størrelse. Gjennom mange, mange repetisjoner over tid, og positiv oppmerksomhet rundt å mestre oppgaven. Anonymkode: ae8b4...39b
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #15 Skrevet 15. april 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å pirke litt videre da, kunne du ikke bare skrevet at han straks fyller to? Eller at han er nesten to? Nermer seg to? Blir to neste mnd? Anonymkode: 6c17d...467 Utenom tema, men måtte bare: så en i en mammagruppe som skrev at datteren var 63 uker 🤣🤣🤣🤣 Anonymkode: f8d9e...a8f 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #16 Skrevet 15. april 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: «amamamama» og «papapapappa» er de første lydene en baby pludrer med fordi det er lette lyder. (Det er ikke tilfeldig at ordene er like på veldig mange språk. Mamma er babyspråk). De fleste foreldre er super-overivrige og tyder velvillig «mamma» og «pappa» ut fra det som egentlig er rent vrøvl og stemmeøvelser. Og baby lærer seg at akkurat den lyden «ammamma» var effektiv. Ditt barn har lært seg at navnet ditt er like effektivt. Trolig har dere kommunisert med han uten at han må påkalle seg «mammmama», så han har ikke lagt seg til vanen. Noe som ikke er negativt. Det bare er sånn. Men det er dere som former alle babys vaner. Så der kan lære han at «vi kaller ikke mamma ved navn» på samme måte som du lærte han å gå trapper, å si «mat» eller å stable klosser etter størrelse. Gjennom mange, mange repetisjoner over tid, og positiv oppmerksomhet rundt å mestre oppgaven. Anonymkode: ae8b4...39b Okei, takk for god forklaring Hvordan retter vi på dette i praksis da? Kan bare høre han rope navnene våre fra sengen f.eks, eller at han gjentar samboeren min når han roper meg ved navnet. Ellers sier han ikke navnene våres heller. Burde vi begynne å kalle hverandre for mamma og pappa? Altså, jeg og samboeren? Eller vil dette bare forvirre igjen når vi begynner å si navnene til hverandre igjen? Ts Anonymkode: c1afe...84f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #17 Skrevet 15. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Okei, takk for god forklaring Hvordan retter vi på dette i praksis da? Kan bare høre han rope navnene våre fra sengen f.eks, eller at han gjentar samboeren min når han roper meg ved navnet. Ellers sier han ikke navnene våres heller. Burde vi begynne å kalle hverandre for mamma og pappa? Altså, jeg og samboeren? Eller vil dette bare forvirre igjen når vi begynner å si navnene til hverandre igjen? Ts Anonymkode: c1afe...84f Ikke stress med det, mest sannsynlig sier han selv mamma og pappa om ikke lenge. Jeg og mannen min bruker navn på hverandre når vi snakker med hverandre, det gjør vel alle? Men ovenfor barna har vi feks sagt "kan du gi den til pappa" eller "nå kommer mamma hjem" feks. Anonymkode: 7350d...f82
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #18 Skrevet 15. april 2020 Min gutt kalte meg pappa og faren mamma helt til han var 2,5 år 😆 Det rettet seg nå som han er snart 3 år. Går seg til 😊 Øvde masse med å peke, vise bilder og repetere. Anonymkode: f4d1c...9b4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #19 Skrevet 15. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ungen din er 2 ÅR!! Ikke 23 mndr... dummeste jeg ser🥱 Anonymkode: e0708...da4 ☝️👏👏 3 timer siden, AnonymBruker skrev: For å poengtere at han er 23 mnd og ikke 2 år og 4 mnd f.eks.... Ts Anonymkode: c1afe...84f Hjelpes meg.. Så teit og omtale barnets alder som 23 mnd istedenfor 2år.. Finnes ikke normalt i det hele tatt. Anonymkode: 43ed7...3a0 2
Gjest Keikolina Skrevet 15. april 2020 #20 Skrevet 15. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: For å pirke litt videre da, kunne du ikke bare skrevet at han straks fyller to? Eller at han er nesten to? Nermer seg to? Blir to neste mnd? Anonymkode: 6c17d...467 Kan du ikke heller dra fram tråden om en mnd??r🙂🙂🙂😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå