Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å vite alt om hvordan det er.

Må man snakke mye offentlig?
Syntes du det var lett å få jobb?
Hvordan trives du med arbeidsdagen?
Er det mye overtid, kveldsarbeid, helg?
Er det stort sett jobber i det offentlige?
Trenger man master eller holder det med bachelor?
Kan man jobbe i bibliotek hvis man er utdannet innen arkivering? 
Var det vanskelig å få praksis i løpet av studietiden?

Anonymkode: 39cc9...2a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å vite alt om hvordan det er.

Må man snakke mye offentlig? Nei. Litt opplæring av andre i organisasjonen må du av og til regne med. Noen, men ikke alle, blir bedt om å holde innlegg på konferanser og møter. Alt i alt vil jeg si at det er ganske lite. 

Syntes du det var lett å få jobb? Det er ikke så veldig mange jobber å velge mellom til enhver tid, men det er heller ikke så veldig mange jobbsøkere som har relevant bakgrunn. Middels vanskelig, vil jeg si :) 

Hvordan trives du med arbeidsdagen? Veldig godt.

Er det mye overtid, kveldsarbeid, helg? Nei, i de fleste tilfeller er det ikke det, men i noen kommuner så er arkivet også sekretariat for kommunestyret, formannskapet og andre politiske utvalg, og da kan må de være tilstede under politiske møter. Noen kommuner har disse møtene på kveldstid, andre har dem på dagtid. Helgearbeid har jeg aldri hørt om i arkivsammenheng. (Kanskje hvis man må flytte et helt magasin, noe som ikke akkurat skjer særlig ofte.)  

Er det stort sett jobber i det offentlige? Begge deler. Dokumentforvaltning og informasjonsarkitektur i større konsern er viktige jobber i privat sammenheng. Men det er flest stillinger i det offentlige. 

Trenger man master eller holder det med bachelor? Det er ennå ganske få med mastergrad innen arkivvitenskap/dokumentasjonforvaltning her i landet. Imidlertid er det ganske mange arkivarer som har mastergrad i noe annet i tillegg til arkivutdanningen sin. Særlig i depotarkiv er det mange som er historikere. 

Kan man jobbe i bibliotek hvis man er utdannet innen arkivering? Som regel kreves det bibliotekarutdanning for å jobbe i bibliotek.

Var det vanskelig å få praksis i løpet av studietiden? Vet egentlig ikke. Det er ingen krav om praksis ved studiet i Oslo, og heller ingen praksisperioder. Hva de gjør på de andre studiestedene har jeg ikke undersøkt. 

Anonymkode: c811e...f2d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for utfyllende svar ❤️ 

Jeg har allerede en mastergrad i studier av kunnskap, teknologi og samfunn, så da holder det sikkert med bachelor for å få jobb håper jeg!

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vanlig startlønn med bachelor ?:) 

Anonymkode: d1fd5...bf8

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar ❤️ 

Jeg har allerede en mastergrad i studier av kunnskap, teknologi og samfunn, så da holder det sikkert med bachelor for å få jobb håper jeg!

Er det vanskelig å få jobb med mastergraden, eller avhenger det av grunnutdanning? Jeg har satt denne mastergraden på førstevalg nå til høsten. Har stått mellom STS og spesped (har bachelor i ped). Har tatt et emne av årstudiumet i STS og likte det veldig godt - derfor jeg ønsker å gå dypere inn i det. Kunne ikke ha tenkt meg å jobbe som spesped, da jeg ikke liker å jobbe med mennesker på den måten.

Anonymkode: 29950...55d

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det vanskelig å få jobb med mastergraden, eller avhenger det av grunnutdanning? Jeg har satt denne mastergraden på førstevalg nå til høsten. Har stått mellom STS og spesped (har bachelor i ped). Har tatt et emne av årstudiumet i STS og likte det veldig godt - derfor jeg ønsker å gå dypere inn i det. Kunne ikke ha tenkt meg å jobbe som spesped, da jeg ikke liker å jobbe med mennesker på den måten.

Anonymkode: 29950...55d

Jeg har ikke klart å få relevant jobb, men det avhenger sikkert av hva man har som bachelor også. Det er noen år siden jeg ble uteksaminert, og jeg tror ikke flertallet av kullet har relevant jobb i dag. Jeg hadde tenkt å ta doktorgrad så jeg var ikke så opptatt av om det var relevant for arbeidslivet, men det angrer jeg litt på nå siden jeg ombestemte meg. Tror en del jobber meg prosjektledere og konsulenter innenfor ulike ting, noen jobber på nav, andre med kommunikasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...