Gå til innhold

Trenger råd om 18 åring

Anbefalte innlegg

Gjest Nala79
Skrevet

Hei! 
Jeg håper ingen halshugger meg nå, men jeg føler jeg trenger litt råd. 
Har en sønn som er 18 år og bor hjemme, går ikke på skole ( har søkt til høsten) men skal muligens i tiltak ( ble stoppet pga Corona og nå har han ingen inntekt) 

Jeg og min mann( ikke pappaen) har fryktelig lyst til å flytte på oss, sørover ca 2,5 times kjøring. Nå har jo sønnen min søkt skole her vi bor, selv om han egentlig har bodd et annet sted i oppveksten ( pappaen bor der fremdeles, men de har ikke noe ok forhold så han kan ikke bo med ham) 
Hva bør jeg gjøre? Bør jeg ofre min og mannens ønske i 3 år til mens sønnen min går videregående her? Bør jeg si til han at vi vil flytte og han får enten bli med eller flytte for seg selv..?  Hva gjør vi?  
Jeg har ikke lyst til kaste ut sønnen min, jeg føler ikke han er så altfor moden heller.. Han gjør ingenting hjemme og spiller natten lang mens han sover dagen lang. 
Men vi trives virkelig ikke her vi bor ( og vi leier) så ønsket som har vært der i lang tid føltes plustelig nærmere siden sønnen nå er blitt myndig.. Så litt rådvill! 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Din sønn er voksen og kan fint flytte for seg selv.

Anonymkode: 7e8e3...7e2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Personlig hadde jeg ofret meg for barna. 

Anonymkode: 64e3b...402

• Liker 2
Gjest Nala79
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg. Hvor lenge hadde du gjort det? Evig?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

For et barn som kun gamer og sover også?

Anonymkode: 46ea4...90b

• Liker 3
Skrevet

Har du prøvd å snakke med 18-åringen om det? Det kan jo være at han syns det er ok med en ny start..

• Liker 2
Gjest Nala79
Skrevet
Akkurat nå, molo80 skrev:

Har du prøvd å snakke med 18-åringen om det? Det kan jo være at han syns det er ok med en ny start..

Jeg har hintet litt.. Men ikke snakket direkte om det. Jeg har liksom ikke lyst til at han skal føle på det før jeg har funnet ut hva jeg kan gjøre. Vil ikke byrde han unødig.. Men det er kanskje lurt...? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nala79 said:

Jeg har hintet litt.. Men ikke snakket direkte om det. Jeg har liksom ikke lyst til at han skal føle på det før jeg har funnet ut hva jeg kan gjøre. Vil ikke byrde han unødig.. Men det er kanskje lurt...? 

Han er voksen. Syns han har all mulig rett til å være med å bestemme hva som skal skje i livet sitt....

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Han klarer seg helt fint alene.

Staten hjelper ham økonomisk om ikke dere har mulighet.

Dette går bra.

Anonymkode: 2dccc...eba

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Nala79 skrev:

Jeg skjønner deg. Hvor lenge hadde du gjort det? Evig?

Det kan hende ja..... Vanskelig å si nøyaktig, men jeg vet jeg hadde gjort det når han var atten. Jeg brukte mange år på å bli voksen og setter stor pris på mine foreldres tålmodighet :)

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et barn som kun gamer og sover også?

Om han var 18 år ja. Men nå var vel scenarioet at han hadde søkt på skole?

Gjest Nala79
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han er voksen. Syns han har all mulig rett til å være med å bestemme hva som skal skje i livet sitt....

Jeg vet at han har ønske om å bo for seg selv så snart han kan.. Men KAN jeg bare hive han ut??Føles så.. feil...  Når han skal begynne på skole..? Vi har ikke råd til å hjelpe han, det er en del av grunnen til flyttingen, til billigere sted.. 
Kan Nav hjelpe han..? Eller er vi pliktig siden han starter skole igjen? 

Skrevet
1 minutt siden, Nala79 skrev:

Ja det er lurt.. si at dere har tenkt litt på det og hva han tenker om det.. Også hjelper det selvsagt at der er noe for han der. Teoretisk sett er han jo voksen, men det hadde nå vært greit å fått han i gang med noe FØR dere flytter i alle fall.. (om han ikke vil være med).

• Liker 1
Skrevet

Selv om man er myndig, er man ikke nødvendigvis voksen nok til å stå helt på egne bein. Kan prege ham senere i livet om man føler på å bli "forlatt".  

• Liker 4
Gjest Nala79
Skrevet
1 minutt siden, molo80 skrev:

Ja det er lurt.. si at dere har tenkt litt på det og hva han tenker om det.. Også hjelper det selvsagt at der er noe for han der. Teoretisk sett er han jo voksen, men det hadde nå vært greit å fått han i gang med noe FØR dere flytter i alle fall.. (om han ikke vil være med).

Altså, han har fått vedtak at han skulle få hjelp til jobb fra Nav. De har gitt han klarsignal på å starte hos en butikk som ikke er langt unna, men dette ble stoppet pga Corona. Så nå vet jeg ikke hva som skjer der. Han har søkt skole i umiddelbar nærhet, da han har vært hjemme i 1.5 år. Han valgte feil linje først og andre gangen kom han ikke inn her omkring. ( Ble sendt laaaangt avgårde, han takket nei)  
Så nå er det å vente på ny skolegang.. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nala79 said:

Jeg vet at han har ønske om å bo for seg selv så snart han kan.. Men KAN jeg bare hive han ut??Føles så.. feil...  Når han skal begynne på skole..? Vi har ikke råd til å hjelpe han, det er en del av grunnen til flyttingen, til billigere sted.. 
Kan Nav hjelpe han..? Eller er vi pliktig siden han starter skole igjen? 

Han kan få borteboerstipend. Nav hjelper han ikke dersom han går VGS. 

AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg helt klart at du må vente. En 18 åring er ikke nødvendigvis voksen. Jeg forstår ikke de som mener at en 18 åring bare kan kastes ut. 
Nei ts, at du i det hele tatt vurderer dette forstå jeg virkelig ikke.

Anonymkode: 58974...b91

• Liker 3
Gjest Nala79
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her synes jeg helt klart at du må vente. En 18 åring er ikke nødvendigvis voksen. Jeg forstår ikke de som mener at en 18 åring bare kan kastes ut. 
Nei ts, at du i det hele tatt vurderer dette forstå jeg virkelig ikke.

Nei det gjør du nok ikke.. Og det visste jeg jo kom ;)  

AnonymBruker
Skrevet

Ikke akkurat det du lurer på, men hvis faren til gutten betaler bidrag til deg (eller gjorde det før han ble 18, da) kan gutten søke om å få det bidraget nå som han begynner på vgs igjen. Det gjorde jeg da jeg ble 18 og fikk 5000 kr i bidrag fra faren min. 

Anonymkode: f5a45...a76

Gjest Nala79
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke akkurat det du lurer på, men hvis faren til gutten betaler bidrag til deg (eller gjorde det før han ble 18, da) kan gutten søke om å få det bidraget nå som han begynner på vgs igjen. Det gjorde jeg da jeg ble 18 og fikk 5000 kr i bidrag fra faren min. 

Anonymkode: f5a45...a76

Takk for tipset, men faren har ikke betalt bidrag og jeg har ikke søkt om det heller for å hjelpe faren litt. Han sliter økonomisk enda mer enn oss, så det føltes riktig. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Nala79 skrev:

Nei det gjør du nok ikke.. Og det visste jeg jo kom ;)  

Hvordan hadde du selv følt det som 18 åring hvis du ble kastet ut hjemmefra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...