Gå til innhold

Lapskaus oppskrift

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av annen tråd, så vil jeg svært gjerne ha en skikkelig god lapskausoppskrift jeg kan lage masse av og fryse ned i posjoner. Gjerne litt enkelthets juks med frossen oppkuttet rotgrønnsaker, så jeg slipper å kutte så mye, men med kraftig og god smak. Ikke pølselapskaus.

Noen som har?

Anonymkode: b7fc0...03a

Skrevet

Jeg bruker lettsaltet lammekjøtt (har også brukt rester av pinnekjøtt). Kutter opp kålrot, poteter, gulrot, løk og purreløk. Bruker kraften av å ha kokt kjøttet som kraft. Salter ved behov og har i pepper. Synes det er en nydelig lapskaus. Bruker litt mer grønnsaker enn kjøtt, særlig av kålrot, poteter og gulrot. Løk og purreløk har jeg i rundt slutten av koketiden når grønnsakene er gjennomkokt. Har ikke brukt ferdige grønnsaker, så jeg vet ikke hvordan det blir. Jeg bare ser for meg det blir mindre smak av det. Også liker jeg da å føle at jeg virkelig har laget maten selv uten å ty til lettvindte løsninger 😄

Skrevet

Jeg laget akkurat en veldig god lapskaus her om dagen.  Hadde et stykke med grytekjøtt som var på tilbud da det snart gikk ut på dato.  Kuttet det opp i småbiter og brunet det lett i pannen med et dryss av natvigs  krydder over.  Puttet så kjøttet over i en gryte,  helte over vann, 2 buljongterninger med kjøttkraft,  2 lauberblad,  1 skrelt gul løk og de store grønne bladene på en purre. Krydret med litt pepper oppi.   Dette kokte jeg i 1,5 time .  Så puttet jeg oppi en pakke bacon som jeg hadde kuttet opp i mindre biter og lot det koke videre en halv time til.  Da var kjøttet så mørt som smør.

Så tok jeg ut alt av gryten bortsett fra kraften . Tok vekk purrebladene.   Puttet så en pose lapskausblanding opp i gryta med kraften og gav  denne et oppkok slik at grønnsakene ble møre.

Tok de og ut når de var klare og blandet sammen grønnsakene pluss kjøtt og kokt bacon i en ny gryte.  Spedde opp med noe av kraften til jeg hadde ønsket konsistens.   Smakte til med litt salt og pepper.   Serverer med flatbrød til.   

Andre ganger så bruker jeg lettsaltet svineknoke som koker i et par timer sammen med lauberblad, løk og purre og pepper.  Tar den opp og renser kjøtt fra ben.  Koker opp poteter, kålrot, sellerirot sammen med renset kjøtt og putter oppi oppkuttede gulrøtter pluss purre på slutten. 

Med svineknoke trenger jeg ikke buljongterning da knoken gir god kraft fra benet.

Med disse grønnsakene pleier jeg å stampe de med en potetstamper  når de er ferdig kokt før jeg legger de tilbake sammen med kjøttet men det trenger man ikke.  Det er litt smak og behag pluss hvor små eller store biter man har kuttet opp grønnsakene. Også her tar jeg alt fast over i en ny gryte og sper opp med kraften til ønsket konsistens. 

Resten av kraften tar jeg alltid vare  på da det kan være greit å spe opp med dagen derpå om lapskausen skulle bli litt for tykk av å stå til neste dag eller så bruker jeg kraften til en suppe .

Skrevet

Min favoritt er med saltet røkt svineknoke. Bløtlegger knoken i ca 12 timer og trekker den i 2-3 timer. Hvis beinet i knoken er delt kutter jeg den i tre. Da trenger jeg mindre vann. Siste timen har jeg i gulrot, kålrot, purreløk, sellerirot, og poteter. Av potet bruker jeg halvt om halvt med kokefaste og melne poteter. De melne koker i stykker og jevner lapskausen. Før jeg har i potetene, fisker jeg ut knoken, lar den avkjøle seg litt  og deler opp kjøttet i mindre biter.

Lager så mye at det nesten fyller 10 liter panna. Bruker 1 knoke, 1 kg gulrot, 1 kålrot, 2 purreløk, 1/2 sellerirot, rundt 2 kg potet. Fyller på med vann ved behov.  Da spiser vi lapskaus i to dager og får mange middager til frysen. 

Jeg bruker bare 1 knoke, vi synes det er nok kjøtt.

AnonymBruker
Skrevet

Så bra forslag dere har! Tusen takk.

Anonymkode: b7fc0...03a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...