AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #1 Skrevet 15. april 2020 Det er ikke barna sykdom man trenger å bekymre seg for, de får det visstnok mildt. Men poenget er at når barna begynner i barnehagen så møter de ansatte og andre barn, barna er like mye smittebærere som andre. Smitten tar de med hjem til foreldrene. Det er foreldrene som blir smittet. Så det hjelper ikke at foreldrene er flinke å holde seg unna andre mennesker med hjemmekontoret sitt, faren er jo at de kommer til å få smitten via barnet sitt. Er man klar over dette? Syntes det bare fokuseres på at barna får mild sykdom, men ikke på at det faktisk blir de som smitter sine foreldre. Anonymkode: 05c51...1e9 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #2 Skrevet 15. april 2020 Ja, det er jeg klar over, men det er en liten risiko jeg er helt villig til å ta. Regner egentlig med at vi blir smittet før eller siden, og det lever jeg greit med. Derimot kommer vi til å holde oss mye inne ellers og forsøke å smitte færrest mulig videre. Anonymkode: 2da7f...b33 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #3 Skrevet 15. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke barna sykdom man trenger å bekymre seg for, de får det visstnok mildt. Men poenget er at når barna begynner i barnehagen så møter de ansatte og andre barn, barna er like mye smittebærere som andre. Smitten tar de med hjem til foreldrene. Det er foreldrene som blir smittet. Så det hjelper ikke at foreldrene er flinke å holde seg unna andre mennesker med hjemmekontoret sitt, faren er jo at de kommer til å få smitten via barnet sitt. Er man klar over dette? Syntes det bare fokuseres på at barna får mild sykdom, men ikke på at det faktisk blir de som smitter sine foreldre. Anonymkode: 05c51...1e9 Det hjelper jo at foreldre ikke sprer smitten videre til andre i samfunnet hvis de overholder myndighetenes anbefalinger og holder seg hjemme/på hjemmekontor. Anonymkode: a9da4...f38 4
ItchyBitchySpider Skrevet 15. april 2020 #4 Skrevet 15. april 2020 Denne forelderen her bikker snart under av alt presset med hjemmeskole, hjemmekontor og hjemmebarnehage. Barna har krav på utdanning og foreldrene har krav på forsvarlig arbeidsmiljø. Her er det ingen av delene. 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #5 Skrevet 15. april 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke barna sykdom man trenger å bekymre seg for, de får det visstnok mildt. Men poenget er at når barna begynner i barnehagen så møter de ansatte og andre barn, barna er like mye smittebærere som andre. Smitten tar de med hjem til foreldrene. Det er foreldrene som blir smittet. Så det hjelper ikke at foreldrene er flinke å holde seg unna andre mennesker med hjemmekontoret sitt, faren er jo at de kommer til å få smitten via barnet sitt. Er man klar over dette? Syntes det bare fokuseres på at barna får mild sykdom, men ikke på at det faktisk blir de som smitter sine foreldre. Anonymkode: 05c51...1e9 Og hva så? Hvor gamle er de gjennomsnittlige småbarnsforeldrene? 30-40 år? De er jo ikke i risikogruppen? Anonymkode: 452ad...f33 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #6 Skrevet 15. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva så? Hvor gamle er de gjennomsnittlige småbarnsforeldrene? 30-40 år? De er jo ikke i risikogruppen? Anonymkode: 452ad...f33 Riktig! Er vel ikke slik at småbarnsforeldre har dødd i hopetall av korona i feks Sverige? Anonymkode: a8090...94e 8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #7 Skrevet 15. april 2020 51 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke barna sykdom man trenger å bekymre seg for, de får det visstnok mildt. Men poenget er at når barna begynner i barnehagen så møter de ansatte og andre barn, barna er like mye smittebærere som andre. Smitten tar de med hjem til foreldrene. Det er foreldrene som blir smittet. Så det hjelper ikke at foreldrene er flinke å holde seg unna andre mennesker med hjemmekontoret sitt, faren er jo at de kommer til å få smitten via barnet sitt. Er man klar over dette? Syntes det bare fokuseres på at barna får mild sykdom, men ikke på at det faktisk blir de som smitter sine foreldre. Anonymkode: 05c51...1e9 Og hva så? De fleste småbarnsforeldre er i ung alder og ikke rammet noe særlig av viruset. Anonymkode: 7d721...28c 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #8 Skrevet 15. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva så? Hvor gamle er de gjennomsnittlige småbarnsforeldrene? 30-40 år? De er jo ikke i risikogruppen? Anonymkode: 452ad...f33 I gata vår er de som har barn i alderen 1-10 år fra 20 til 60 år. Flertallet er vel 35-48. Anonymkode: 147cb...c79 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #9 Skrevet 15. april 2020 Har du kilde på at barn smitter like mye som andre? Jeg har hørt at barn sannsynligvis i liten grad smitter videre. Anonymkode: 989e2...d62
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #10 Skrevet 15. april 2020 Denne evige helseangsten. Småbarn og deres foreldre er ikke i risikogruppen med mindre de er eldre enn 65 år og/eller (men nesten alltid "og") har alvorlige kroniske sykdommer som kreft, diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer inkl. høyt blodtrykk og/eller (men nesten alltid i kombinasjon) alvorlige lungesykdommer (selv om det foreløpig er lite som tyder på at lungesykdommer fører til spesielt alvorlig sykdomsforløp). Fedme medfører høyere risiko for ovennevnte sykdommer, og røyking medfører høy sannsynlighet for forhåndsødelagte lunger. Befinner du eller barnet ditt seg i denne risikogruppen? Kanskje, men det gjelder ikke mange norske småbarn og deres foreldre. Ansvaret til småbarn og deres foreldre er å passe på at de ikke sprer smitten til nettopp risikogruppene. Hold avstand, vask hender og ikke slikk på ting i butikken, så klarer dere det. Lykke til. Anonymkode: ab876...916 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #11 Skrevet 15. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: I gata vår er de som har barn i alderen 1-10 år fra 20 til 60 år. Flertallet er vel 35-48. Anonymkode: 147cb...c79 Fremdeles et godt stykke unna medisinsk risikogruppe. Anonymkode: 2da7f...b33
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #12 Skrevet 15. april 2020 Ok men hva så? Hvilken forskjell utgjør alt det. Vi MÅ jo åpne, det er ikke et valg. Jeg har barnehagebarn selv, er mange ting jeg er mer redd for enn korona. Anonymkode: 22eef...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #13 Skrevet 15. april 2020 Er mer bekymret for de som arbeider i barnehage og som enten kan være i risikogruppen eller ha familie de bor med som er i risikogruppen. De blir jo like utsatt som barna for smitte, og barnehagejobb innebærer gjerne mye fysisk kontakt og kroppsvæsker. Anonymkode: 387ec...851 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #14 Skrevet 15. april 2020 Og hva med oss som er helsepersonell? Jeg er sykepleier på sykehjem, og har barn som skal i bhg og på skolen. Ja, dere kan jo tenke dere til hvordan dette vil gå... For å være ærlig så vurderer jeg å bytte jobb. Anonymkode: c5130...e14 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #15 Skrevet 15. april 2020 Jeg synes det bør være frivillig. Foreldre som er i risikogruppen burde i alle fall ikke sende barna på skolen. Synes også vi bør få opp testkapasiteten. Om vi kan isolere de syke, inkludert de uten symptomer, så er det muligheter til å låse opp mye mer. Anonymkode: 92eaf...032
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #16 Skrevet 15. april 2020 Jeg er ikke redd for å bli smitta. Jeg er redd for at jeg går på butikken og tar med meg smitte som barnet mitt sprer videre i barnehagen. Jeg er redd for at jeg tar med meg smitte fra barnehagen inn på butikken. Men jeg er ikke smittevernekspert, og selv om jeg kommer til å tenke meg nøye om før jeg sender ungen i barnehagen, må vi nesten stole på at disse problemstillingene er tatt hensyn til. Anonymkode: bdaa3...ed7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #17 Skrevet 15. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det bør være frivillig. Foreldre som er i risikogruppen burde i alle fall ikke sende barna på skolen. Synes også vi bør få opp testkapasiteten. Om vi kan isolere de syke, inkludert de uten symptomer, så er det muligheter til å låse opp mye mer. Anonymkode: 92eaf...032 Men hva med oss som jobber med syke, og som har små barn? Det her går jo ikke. Anonymkode: c5130...e14 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #18 Skrevet 15. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hva med oss som jobber med syke, og som har små barn? Det her går jo ikke. Anonymkode: c5130...e14 Hva synes du vi bør gjøre med dere i denne situasjonen? Jeg er usikker på hvordan det kan løses, annet enn å teste barnene deres gjevnlig når vi får opp testkapasitet. Med mindre du har noen i familien som kan gi hjemmeskole nå. Anonymkode: 92eaf...032
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #19 Skrevet 15. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva synes du vi bør gjøre med dere i denne situasjonen? Jeg er usikker på hvordan det kan løses, annet enn å teste barnene deres gjevnlig når vi får opp testkapasitet. Med mindre du har noen i familien som kan gi hjemmeskole nå. Anonymkode: 92eaf...032 Jeg mener vi burde testes jevnlig og få lov til å bruke munnbind på jobb, da ville smittemuligheten reduseres! Og man burde la folk med små barn få si opp, finne seg en annen jobb, og ikke holde de igjen i tre måneder. Nei har ingen mulighet for hjemmeskole. Dersom målet er å unngå at de gamle smittes, vel og merke. Anonymkode: c5130...e14
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #20 Skrevet 15. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg mener vi burde testes jevnlig og få lov til å bruke munnbind på jobb, da ville smittemuligheten reduseres! Og man burde la folk med små barn få si opp, finne seg en annen jobb, og ikke holde de igjen i tre måneder. Nei har ingen mulighet for hjemmeskole. Dersom målet er å unngå at de gamle smittes, vel og merke. Anonymkode: c5130...e14 Jeg er helt enig i at dere bør få bruke munnbind og testes ofte. Håper at vi kan bli selvforsynt når det gjelder smuttevernsutstyr. Nå har vi muligheter til nye jobber i Norge, og produsere masker selv. Alle som jobber med eldre bør bruke munnbind, veldig trist at det ikke er på plass. Forstår godt at du er stresset, all medfølelse til deg og andre i samme situasjon, og medfølelse til de eldre. Anonymkode: 92eaf...032 1
Anbefalte innlegg