Gå til innhold

Er ikke norsk husmannskost bra nok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2020 den 7.01, Dolce skrev:

Pynten, ja. 

Jeg husker at bestemor tok meg med på kafé hver lørdag. Jeg husker ikke helt hva vi spiste, men det var alltid en liten bit salatblad og en kvart tomat som lå som pynt ytterst på tallerkenen. Noen ganger også en tynn agurkskive. En gang var jeg så sulten at jeg spiddet tomatbiten på gaffelen - og spiste den. Bestemor fikk nesten sjokk: "Neimen, Dolce da! Du må ikke spise pynten!". 

Haha, dette kjenner jeg godt igjen fra tiden jeg jobbet på sykehjem bare for noen år siden. Omtrent alle tallerker kom i retur med grønnsakene liggende der etter å ha bli plukket av. 

Anonymkode: ef08d...807

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 15.4.2020 den 14.39, AnonymBruker skrev:

Kjøttboller potetgrateng og ertestuing høres imidlertid ut som en litt rar kombinasjon, og ikke som norsk tradisjonsmat i det hele tatt.

Shepherd’s pie...?

Anonymkode: fe19c...97b

• Liker 1
Skrevet

Sild er ikke noe verken jeg, eller noen jeg kjenner er vokst opp med til middag. Kun som pålegg til jul. Men svenskene spiser visst mye sild. 

Lapskaus, fårikål, raspeballer, sosekjøt, lammeskank, kjøttkaker, pinnekjøtt osv liker eg veldig godt. Men det er gjerne ikke det eg serverer gjester.. Men serverte betasuppe i bryllupet som nattmat, og lager det gjerne til middag... Blir fort en dyr suppe 😜

Myse, eller feks mange av tradisjonens julekaker klarer jeg meg uten.. 😊 Lefser er magisk, spesielt vestlandslefsa 🥰😍

Spiser fårikål og sauehaue, men ikke hele året😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Shepherd’s pie...?

Anonymkode: fe19c...97b

Nei, det er det heller ikke.

Anonymkode: 8f8d5...286

Skrevet

Tja. Jeg er glad i surkål og rødkål og rosenkål. Vet ikke om det er typisk norsk.. eller tysk? Ellers syns jeg jo kjøttkaker stort sett er godt. Brunsaus, tyttebær og poteter i mange varianter.

Men innmat og viltkjøtt etc klarer jeg ikke. 

• Liker 2
Gjest Made4u
Skrevet (endret)

Vist pokker er norsk husmannskost bra nok, det er både sunt og ikke minst godt.

Dessverre er det mange som ikke vet hvor godt det kan være, fordi de aldri har opplevd det annet enn som hel- og halv-fabrikata, det siste er jo ikke representativt i det hele tatt.

Men norsk husmannskost laget fra grunn av, hvis noen ler av det så har de mest sannsynlig elendige matvaner selv og ikke begrep om hva det er de ler av.

Endret av Made4u
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker tilbake til barndommen min at hverdagsmaten var ganske kjedelig. Mye kokte poteter og bløte grønnsaker. Det betyr ikke at norsk tradisjonsmat ikke er bra, men jeg tror det er tidkrevende å lage, og kan er du ikke en veldig god kokk blir det fort litt kjedelig. 

Jeg kjøper gjerne norske råvarer og lager mat etter hva som er i sesong. Men det er nok lite tradisjon over det, har aldri laget lapskaus selv, eller kjøttkaker, det spiser jeg når jeg drar hjem til mamma. Koker heller aldri poteter, mye mindre jobb å ha ovnsbakte poteter. En typisk uke hos oss er fisk 1-2 ganger, 1 vegetarrett, noe taco eller annen mexikansk, kanskje hjemmelaget pizza eller lasagne, en form for suppe, også en rett med kjøttdeig.

Anonymkode: 9c05b...fe2

Skrevet

Av ting jeg lager som er ganske typisk norsk kost, eller ihvertfall typisk norsk fra 50-tallet og oppover, har jeg disse rettene, ihvertfall som jeg kommer på akkurat nå, fra oftest til sjeldnest;

- kjøttkaker i brun saus
- lapskaus av høyrygg/grytekjøtt/bibringe
- fiskeboller i hvit karrisaus
- kjøttpudding
- fiskepudding
- tørrfisk (vestlandsmiddag, med stekt flesk, poteter og kokte gulrøtter)
- ovnsgrillet kylling
- panert stekt seifilet
- hønsefrikassé
- høns i karri (med kylling hvis jeg ikke finner høns)
- fårikål
- pinnekjøtt

Skrevet

Husmannskost tar for LANG tid å lage.Husmanskost var FØR fryser og kjøleskap var oppfunnet.

Og sjokk/horror! Potet er fra Inkaene i Peru. Ingenting norsk eller europeisk med poteter. 

Så moderne norsk mat er poteter, ris, pasta og kjøleskapsteknologi og fryser. :) 

• Liker 1
Skrevet

Har noen sett den serien som gikk på TV2 (tror jeg?) der de viste en familie som skulle bo og spise seg gjennom hvert tiår fra ca 1900 og fram til i dag? Jeg vet ikke hvor etterrettelige den var, men det de viste fram av hverdagsmat (og altså ikke mat til helgen/fest/jul) var ikke så mye å trakte etter spør du meg (og familien som deltok). 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Hadley said:

Husmannskost tar for LANG tid å lage.Husmanskost var FØR fryser og kjøleskap var oppfunnet.

Og sjokk/horror! Potet er fra Inkaene i Peru. Ingenting norsk eller europeisk med poteter. 

Så moderne norsk mat er poteter, ris, pasta og kjøleskapsteknologi og fryser. :) 

Poteten har vært i Norge siden midt på 1700-tallet, så jeg vet ikke jeg. 😛

• Liker 2
Skrevet

Nei, det tar ofte lang tid å lage, og er ikke alltid så sunt. Kjøtt og fisk er gjerne mye saltet og kjøttstykkene har mye fett. Og det er lite grønnsaker i typisk norsk tradisjonsmat. Men havregrøt spiser jeg mye. 

Skrevet

Det er vel bra nok det? Det er ikke akkurat gourmet, men passer fint til hverdags av og til om man er en familie, (og selvfølgelig om man liker det). Skulle gjerne spist mer norsk husmannskost selv, men som singel blir det for mye rester. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Hadley skrev:

Og chili og tomat er fra samme kontinent, så ingenting indisk eller italiensk med chili eller tomat. Slik kan vi fortsette i det uendelige, også når det kommer til kjøkkenet i Peru. 

• Liker 2
Skrevet

Norsk husmannskost er ofte tungt og kaloririkt, hvilket var nødvendig før i tiden - særlig om vinteren. Personlig elsker jeg husmannskost, men av overnevnte grunner sparer jeg kaloriene til søndag ✌️ Dog er fiskegrateng, fiskeboller, fiskekaker osv hverdagsmat fra tid til annen. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Guidet Kvinne said:

Har noen sett den serien som gikk på TV2 (tror jeg?) der de viste en familie som skulle bo og spise seg gjennom hvert tiår fra ca 1900 og fram til i dag? Jeg vet ikke hvor etterrettelige den var, men det de viste fram av hverdagsmat (og altså ikke mat til helgen/fest/jul) var ikke så mye å trakte etter spør du meg (og familien som deltok). 

Er det denne du tenker på? Serien heter "Back in time".

https://www.youtube.com/playlist?list=PL6aq1PBlrtR5kk8_jBI4aNdPF6QWKFd9h

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo den aller beste maten. Leter alltid etter spisesteder som serverer dette når vi reiser rundt i Norge. Men det er langt mellom de riktig gode spisestedene. Tragisk nok er det kebab, burgere, pizza og typisk ferdigmat som det er mest av på de fleste spisestedene i landet vårt. 

Anonymkode: 07355...054

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Ja! Den serien var britisk var den ikke? Utrolig spennende om man interesserer seg litt for mat og historie

Anonymkode: 69e44...ad1

Skrevet
5 timer siden, Pjolterbeist skrev:

Er det denne du tenker på? Serien heter "Back in time".

https://www.youtube.com/playlist?list=PL6aq1PBlrtR5kk8_jBI4aNdPF6QWKFd9h

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Den serien var britisk var den ikke? Utrolig spennende om man interesserer seg litt for mat og historie

Anonymkode: 69e44...ad1

Nei, det var et norsk program. En norsk familie. Den som linkes til iver her visste jeg ikke om, men skal ta en titt! 

• Liker 1
Skrevet
På 23.4.2020 den 23.45, AnonymBruker skrev:

? Det skrives Toro-generasjonen. Med én S. 

Anonymkode: adbf0...c08

Ok

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...