Gå til innhold

Er ikke norsk husmannskost bra nok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aldri, synes nordeuropisk mat generelt er kjip. Foretrekker asiatiask/meksikansk. 

Anonymkode: 559c9...534

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør dem en tjeneste og lær dem lage god mat istedet. Ikke mat for fattige nordmenn uten krydder og smak, der mye er næringsfattig og vondt. 

Anonymkode: e5d08...ee4

Synes ikke laks med rømme og agurksalat servert med poteter og grønnsaker er usunt. Heller ikke kjøttkaker i hjemmelaget brunsaus med masse grønnsaker og poteter. Eller fårikål, lapskaus, kjøttsuppe, grønnsakssuppe, hjemmelagde fiskekaker og fiskeboller, viltstek, alt med grønnsaker ved siden av. Eller hjemmelaget fiskegrateng med råkost og poteter. Eller vilt og lam med raspeballer og gulrøtter. Laksehode (og kun det), masse omega 3. Levergryte, blodpølse, ertesuppe med kjøtt og grønnsaker i. Seibiff med løk og grønnsaker og poteter. Hva mener du er usunt og hva mener du er sunt? Er utvannet salt sild med rå løk, rødbeter, kålrabistappe og potet usunt? Er mølje usunt (skrei, lever, rogn, gulrot og potet)? 

10 timer siden, SoWhat? skrev:

Det virker litt sånn at bosted har noe å si? Det er uansett veldig ok å se at mange faktisk lager denne maten, og ikke syns det er avlegs. Norsk mat er veldig godt mottatt når den blir presentert, og det er utrolig mye god og ærlig mat. Det vil si god kvalitet på råvarer og lite krydder som "forstyrrer"  Uten at jeg vil være negativ til land hvor krydder er viktig. Men det er smak og behag rett og slett. 

Jeg liker også mat fra andre land med mye krydder, men det tar ikke bort gleden ved den mer norske maten. Jeg bor alene, men bruker å lage opp viltkaker, kjøttkaker og fiskemat sammen med min mor. Vi kan også lage opp store mengder med fiskegrateng. Maten deles med de nærmeste i familien. Veldig hyggelig å stå på kjøkkenet og vite at det vi lager er "ekte" og fra bunnen av. Det er også fint å se at de voksne barna i familien viderefører tradisjonene, selv om de også som et positivt innslag har lært meg å lage nye retter. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Flesk å duppe høres for meg så ekkelt ut at jeg ikke tørr å google det engang 😳 men jeg spiser kjøttkaker, poteter, lapskaus, grønnsakssuppe og litt sånt! Liker å variere. Lapskaus ene dagen, dumplings den neste og meksikansk gryte etter der! 

Anonymkode: 0d35a...dfd

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flesk å duppe høres for meg så ekkelt ut at jeg ikke tørr å google det engang 😳 men jeg spiser kjøttkaker, poteter, lapskaus, grønnsakssuppe og litt sånt! Liker å variere. Lapskaus ene dagen, dumplings den neste og meksikansk gryte etter der! 

Anonymkode: 0d35a...dfd

Jepp. Ekkelt.   Stekt flesk og tjukk saus lagd på fettet i steden for smør. Poteter og eventuelt kålrabistappe til. Kjempeekkelt.   

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Å fikk så lyst på okselever i brun saus og med poteter til!

Anonymkode: 39db8...1a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det meste av norsk tradisjonsmat, men det er bare noen få retter jeg lager selv. Det er fårikål, hjemmelaget ertesuppe m/ røkt svineknoke, og lapskaus.  Jeg vokste opp med poteter seks dager i uka, og bruker det mye enda selv om jeg sjelden har den kokte versjonen :)   Ellers liker jeg mat fra alle verdenshjørner, og spiser 3-5 veggis-middager i uka. 

Anonymkode: 74413...127

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 15.4.2020 den 15.40, OPIgirl skrev:

Du tar feil. De spiste mye flesk og duppe før. Lapskaus og kjøttkaker også.

De gjord det, men det avhenger litt av hvilken tidsperiode man tenker på nå. Husmannskost som i perioden hvor det var husmenn i Norge så var det vel sånn at husmannen var heldig dersom familien hadde en gris. Grisen ble slaktet til jul og kjøttet ble lagt i salttønner som konservering. Kjøtt var definitivt søndagsmiddag. Det var ikke noe som ble spist i ukedagene for husmenn. Da var det grøt eller spekesild som var rådende.

Etter 2. verdenskrig var det heller ikke overflod på kjøtt for folk flest og kombinasjonsbruk var sterkt utbredt langs kysten. Far var fisker og mor hadde noen sauer samtidig som hun dyrket poteter og kålrot/gulerøtter. 

Tradisjonsretter som rødsei, gammelsei og boknafisk var utbredt nordpå. Klippfisken i Kristiansund/Molde distriktet. Kompler/komper/raspeballer var også en måte å drøye kjøttet på. Salt sauekjøtt, byggmel og poteter (deriblant restene av gårsdagens kokte poteter).

Lapskausen var den fornuftige bruke av restene fra søndagssteken. Restene av kjøttet og sausen ble blandet med rimelige grønnsaker for å drøye restene slik at man fikk en middag ut av dem, - dette er brun lapskaus altså. Lys lapskaus bygger på samme prinsipp; å drøye kjøttet slik at man får mer mat av mindre kjøtt. 

Anonymkode: d8dfb...18d

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De gjord det, men det avhenger litt av hvilken tidsperiode man tenker på nå. Husmannskost som i perioden hvor det var husmenn i Norge så var det vel sånn at husmannen var heldig dersom familien hadde en gris. Grisen ble slaktet til jul og kjøttet ble lagt i salttønner som konservering. Kjøtt var definitivt søndagsmiddag. Det var ikke noe som ble spist i ukedagene for husmenn. Da var det grøt eller spekesild som var rådende.

Etter 2. verdenskrig var det heller ikke overflod på kjøtt for folk flest og kombinasjonsbruk var sterkt utbredt langs kysten. Far var fisker og mor hadde noen sauer samtidig som hun dyrket poteter og kålrot/gulerøtter. 

Tradisjonsretter som rødsei, gammelsei og boknafisk var utbredt nordpå. Klippfisken i Kristiansund/Molde distriktet. Kompler/komper/raspeballer var også en måte å drøye kjøttet på. Salt sauekjøtt, byggmel og poteter (deriblant restene av gårsdagens kokte poteter).

Lapskausen var den fornuftige bruke av restene fra søndagssteken. Restene av kjøttet og sausen ble blandet med rimelige grønnsaker for å drøye restene slik at man fikk en middag ut av dem, - dette er brun lapskaus altså. Lys lapskaus bygger på samme prinsipp; å drøye kjøttet slik at man får mer mat av mindre kjøtt. 

Takk for dette innlegget. Jeg lærte norsk mat av et eldre søskenpar. Hun sa at til jul så fikk de alltid spise så mye kjøtt ( ribbe) de ville. Og det var ikke dagligdags nei. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad for at noen påpeker dette. Kjøtt var ikke mat man hadde til hverdags selv om nok mange forbinder det med "norsk husmannskost". Jeg har selv en del kokebøker fra tidlig 1900-tallet og 40-tallet, disse har oppskrifter med kjøtt, men mengden av kjøtt i oppskriftene er lite sammenlignet med dagens tallerkenmodell og de fleste oppskriftene baserer seg enten på fisk eller vegetarmat (utrolig nok, ikke noe folk flest assosierer med norsk husmannskost). Kjøttboller var nok ikke hverdagsmat, men fiskeboller og melboller derimot. 

Anonymkode: 69e44...ad1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 15.4.2020 den 13.26, SoWhat? skrev:

Jeg blir ikke latterliggjort, så langt vil jeg ikke gå. Men når jeg forteller norske venner at jeg skal lage kjøttkaker eller flesk og duppe, så syns de det er litt komisk. Lapskaus også. Sild og poteter ( jeg bruker spekesild, løk, rødbeter og potetskiver på flatbrød med smør) har de knapt hørt om.

Jeg vet jo selvfølgelig at det er mye mer eksotisk mat som er blitt in siden 60-tallet da, men andre land holder ofte på sine tradisjonelle retter også. Jeg har stort inntrykk av at yngre mennesker ikke får dette i arv fra eldre generasjoner her? 

Jeg fikk mange tips her inne da jeg spurte etter norske retter. Jeg bruker å lage det flere ganger i måneden. Jeg elsker norsk mat, for jeg er ikke veldig glad i krydder. Dessuten er jeg oppvokst med enkel mat, og jeg lager også det mye. Men den maten er mer populær her enn norsk mat.

Lager dere norsk tradisjonsmat som flesk og duppe, kjøttkaker, sild og lapskaus? Hvor ofte i så fall? 

Norske retter jeg lager selv:

Stekt fisk med råkost og poteter. Gjerne med smeltet smør til.

Lapskaus

Grønnsakssuppe/ kjøttsuppe/ fersk suppe (bruker enten pølser, svineknoke, høyrygg av okse eller salt lammekjøtt)

Laks/ ørret med poteter, revet gulrot, agurksalat og rømme

- Ellers går det mest i internasjonale og "fornorskede" retter, eller moderniserte varianter av norsk mat. Et typisk eksempel på det er at vi ofte har wok eller ulike typer currygryter. Bruker både kylling, svin, hvit og rød fisk i grytene. 

Norske retter jeg elsker, men som jeg mest får servert hos generasjonen over meg:

Kjøttkaker med full pakke av tilbehør

Hønsefrikassé

Fårikål

Komle

Sosekjøtt

Tørrfisk

Anonymkode: 007d0...845

• Liker 1
Skrevet

Hva serveres til tørrfisk ? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, SoWhat? said:

Øl. Tørrfisk er snacks. 

Anonymkode: 0d9d9...0b3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Jeg er vant med kokte poteter, revet gulrot, stekt flesk og hvit saus. Nam!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vant med kokte poteter, revet gulrot, stekt flesk og hvit saus. Nam!

Det ser bra ut 🙂

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det ser bra ut 🙂

Det er bare nydelig godt! Og på grunn av denne tråden ble jeg inspirert til å lage det selv. Ingen vanskelig middag å få til! 

Kom også på at jeg er veldig glad i finke (lungemos). Serveres med poteter, rødbeter og kokte gulrøtter.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager noe norsk bondekost, det jeg selv liker. Kjøttkaker, lapskaus, kjøtt i mørkt, kokt laks, sodd og slikt. Så er det mange retter min mor lager, som jeg ikke har lært meg, så det går kanskje tapt. Saltkjøtt og stappe, fersk fisk lever og rogn, Uer, sildekaker osv. Jeg liker ikke sild så det er bevisst droppet. Men har lyst til å lære meg å lage klubb f.eks. Slik tradisjonsmat tar jo en halv dag å lage, derfor blir det ikke på hverdager.

Jeg tenker iblandt på at det er synd at kunnskap og mattradisjoner går tapt. Jeg kan ikke engang å skjære ned et slakt eller filetere fisk godt.

Anonymkode: 59a4d...290

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare nydelig godt! Og på grunn av denne tråden ble jeg inspirert til å lage det selv. Ingen vanskelig middag å få til! 

Kom også på at jeg er veldig glad i finke (lungemos). Serveres med poteter, rødbeter og kokte gulrøtter.

Jeg har aldri smakt lungemos. Tror jeg er klar for der da. 🙂 men jeg er ingen mesterkokk. Må man være veldig flink til å lage mat for at det blir bra liksom? Akkurat som blodpølse osv. En bør vite hva en driver med? 

Akkurat  som med lutefisk mener jeg. Jeg prøvde meg på det . Det gikk ikke bra 😆

Endret av SoWhat?
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker poteter og rødbeter 😄 noe av det beste jeg får/lager. Det ser jækla godt ut. 

Skrevet (endret)
5 hours ago, SoWhat? said:

Jeg har aldri smakt lungemos. Tror jeg er klar for der da. 🙂 men jeg er ingen mesterkokk. Må man være veldig flink til å lage mat for at det blir bra liksom? Akkurat som blodpølse osv. En bør vite hva en driver med? 

Akkurat  som med lutefisk mener jeg. Jeg prøvde meg på det . Det gikk ikke bra 😆

Jeg liker lungemos. Jeg kjøper en "pølse" med lungemos og en bit morr/mårpølse (tror den kalles begge deler) og steker det sammen i varm jernpanne som jeg har hatt en god klatt margarin i først. Jeg liker å steke så det blir godt stekt, ikke bare smeltet og grått, men litt rødaktig. Da syns jeg det smaker ekstra godt. Jeg har alltid koke poteter og gulrotstuing ved siden av. Og siden det er fet mat blir jeg alltid altfor mett, derfor er det ikke noe jeg lager veldig ofte, men av og til. :)

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den der tradisjonskosten er generelt uspiselig. Verden beveger seg heldigvis videre. 

Anonymkode: 04cf1...433

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...