AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #101 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: men føler det er viktig at barna har kjennskap til det norske kjøkkenet. Anonymkode: fd90f...ca6 Gjør dem en tjeneste og lær dem lage god mat istedet. Ikke mat for fattige nordmenn uten krydder og smak, der mye er næringsfattig og vondt. Anonymkode: e5d08...ee4
SoWhat? Skrevet 16. april 2020 Forfatter #102 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 30 år og er oppvokst med norsk tradisjonsmat, noe jeg viderefører til egne barn. Er overrasket over hvor mange på min alder som ikke evner de enkleste ting på kjøkkenet, det er faktisk ikke uvanlig at folk ikke greier å lage saus fra bunnen av... Anonymkode: 59114...169 Det kjenner jeg igjen. En god del av min omgangskrets bestiller mat. Særlig asiatisk er populært. Men vennene jeg har fra Asia, de lager maten selv 😄 tror asiatere, kanskje spesielt de fra Thailand er veldig glad i egen mat. De spiser lite annet, og lager alltid selv. Og de lager verdens beste andebryst m grønnsaker og saus. Norske bestiller mye altså. Om de lager noe, så er det litt eksotisk. Men dette er i Oslo. Det kan ha noe å si.
Brunhilde Skrevet 16. april 2020 #103 Skrevet 16. april 2020 1 hour ago, SoWhat? said: Hva er bollefrikasse? Når jeg lager bollefrikasse så begynner jeg med å koke gulrot og kålrot til det er nesten gjennomkokt, så lager jeg lys saus med jevning og kokevannet fra grønnsakene og en buljongterning eller to. Oppi detter legger jeg farse med en skje, altså små farseboller, lar det koke til farsebollene er ferdigkokt, så har jeg i grønnsakene og lar alt koke ferdig. Jeg har en god slump purre oppi mot slutten av koketiden, andre bruker persille. Serverse med kokte poteter. Jeg har alltid vært glad i bollefrikasse. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #104 Skrevet 16. april 2020 Er i starten av 30-årene og lager jamt over ball, brendsnut, fårikål og kjøttkaker. I helgen lagde jeg seikaker for første gang sammen med foreldrene mine. Det var veldig godt. Ellers koker jeg kraft på fenalåret når vi har spist opp mesteparten og bruker den til brendsnut f.eks. Ikke mange av mine venner som holder på med det i alle fall. Anonymkode: e3642...c98
SoWhat? Skrevet 16. april 2020 Forfatter #105 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, Brunhilde skrev: Når jeg lager bollefrikasse så begynner jeg med å koke gulrot og kålrot til det er nesten gjennomkokt, så lager jeg lys saus med jevning og kokevannet fra grønnsakene og en buljongterning eller to. Oppi detter legger jeg farse med en skje, altså små farseboller, lar det koke til farsebollene er ferdigkokt, så har jeg i grønnsakene og lar alt koke ferdig. Jeg har en god slump purre oppi mot slutten av koketiden, andre bruker persille. Serverse med kokte poteter. Jeg har alltid vært glad i bollefrikasse. Oj. Dette var helt nytt for meg. Det skal selvfølgelig lages( prøve da :-)) jeg vil ha purre. Persille er jeg ikke så begeistret for 🙂 Takk for svar. Det så godt ut! 1
SoWhat? Skrevet 16. april 2020 Forfatter #106 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er i starten av 30-årene og lager jamt over ball, brendsnut, fårikål og kjøttkaker. I helgen lagde jeg seikaker for første gang sammen med foreldrene mine. Det var veldig godt. Ellers koker jeg kraft på fenalåret når vi har spist opp mesteparten og bruker den til brendsnut f.eks. Ikke mange av mine venner som holder på med det i alle fall. Anonymkode: e3642...c98 Hva er brendsnut? Jeg må spørre, for ikke hørt om det. Fint at nye ting dukker opp her da!
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #107 Skrevet 16. april 2020 Jeg er 26, og både digger og lager den maten du skriver om 🙂 bor rktig nok på bygda om det har noe å si Anonymkode: a8740...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #108 Skrevet 16. april 2020 Jeg ELSKER norsk husmannskost!! Jeg liker annen mat fra andre deler av verden og, men ingenting slår husmannskost for min del da 😄👍 Anonymkode: da22b...31d 1
SoWhat? Skrevet 16. april 2020 Forfatter #109 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 26, og både digger og lager den maten du skriver om 🙂 bor rktig nok på bygda om det har noe å si Anonymkode: a8740...0d1 Det virker litt sånn at bosted har noe å si? Det er uansett veldig ok å se at mange faktisk lager denne maten, og ikke syns det er avlegs. Norsk mat er veldig godt mottatt når den blir presentert, og det er utrolig mye god og ærlig mat. Det vil si god kvalitet på råvarer og lite krydder som "forstyrrer" Uten at jeg vil være negativ til land hvor krydder er viktig. Men det er smak og behag rett og slett. 2
moroklompen Skrevet 16. april 2020 #110 Skrevet 16. april 2020 Jeg syntes norsk mat kan være veldig godt, om de som lager det kan lage mat. Hjemmelagde kjøttkaker med masse smak, mørkebrun saus lagd med bruning og kraft og gode melne poteter og grønnsaker som er kokt/dampet riktig, er en festmiddag for meg. Samme med ordentlig lapskaus, kjøttsuppe, flesk og duppe, fårikål, ertesuppe, stek og løksurrede koteletter. Men disse rettene lagd på ferdigposer og Toro saus syntes jeg er kjedelig og litt smakløst. Sild liker jeg bare ikke da jeg er lite glad i fisk. Jeg vokste opp med besteforeldre som lagde tradisjonsmat hver dag og som heldigvis lærte det til meg også. For min del lager jeg det av og til i helger eller helligdager, rett og slett fordi jeg syntes det tar litt tid og er litt tungt til hverdags. 3
SoWhat? Skrevet 16. april 2020 Forfatter #111 Skrevet 16. april 2020 4 minutter siden, moroklompen skrev: Jeg syntes norsk mat kan være veldig godt, om de som lager det kan lage mat. Hjemmelagde kjøttkaker med masse smak, mørkebrun saus lagd med bruning og kraft og gode melne poteter og grønnsaker som er kokt/dampet riktig, er en festmiddag for meg. Samme med ordentlig lapskaus, kjøttsuppe, flesk og duppe, fårikål, ertesuppe, stek og løksurrede koteletter. Men disse rettene lagd på ferdigposer og Toro saus syntes jeg er kjedelig og litt smakløst. Sild liker jeg bare ikke da jeg er lite glad i fisk. Jeg vokste opp med besteforeldre som lagde tradisjonsmat hver dag og som heldigvis lærte det til meg også. For min del lager jeg det av og til i helger eller helligdager, rett og slett fordi jeg syntes det tar litt tid og er litt tungt til hverdags. Er visst mange som ikke er så glad i sild. Jeg syns det er kjempegodt 🙂 men nå er det sånn at ansjos blir servert på pizza i Italia da 😄 haha, tror neppe det er populært eller særlig kjent her. Men jeg liker det best på egg. Men stekt sild, med nypoteter og smør, nam. Og spekesild som beskrevet i HI. Jeg liker det veldig godt altså:-D
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. april 2020 #112 Skrevet 16. april 2020 40 minutter siden, Brunhilde skrev: Når jeg lager bollefrikasse så begynner jeg med å koke gulrot og kålrot til det er nesten gjennomkokt, så lager jeg lys saus med jevning og kokevannet fra grønnsakene og en buljongterning eller to. Oppi detter legger jeg farse med en skje, altså små farseboller, lar det koke til farsebollene er ferdigkokt, så har jeg i grønnsakene og lar alt koke ferdig. Jeg har en god slump purre oppi mot slutten av koketiden, andre bruker persille. Serverse med kokte poteter. Jeg har alltid vært glad i bollefrikasse. Jeg lager noe lignende (lært av moren min), bare i en litt annen rekkefølge. Koker opp kraft eller buljongvann (eller en blanding; alt ettersom hva jeg har) og putter oppi skjeer med finmalt medisterfarse (ferdigkjøpt). Dette blir da til små medisterboller. Tar dem ut, jevner krafta de har kokt i til en lys saus og putter bollene tilbake. Bruker å ha gønnsaker ved siden av. Serveres med poteter. Det er utrolig godt! Dessverre ikke så ofte jeg ser slik medisterfarse i butikkene. Det må være sånn helt finmalt, ikke medisterdeig.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. april 2020 #113 Skrevet 16. april 2020 20 timer siden, SPOCA skrev: Hvor har du dette fra? Dette stemmer ikke; http://www.husmannsplassen.com/historisk-husmannsplass-melaaslia-gjerstad-austagder-norway/generel-historikk Min far er født på 50-tallet. Min far er altså ikke ekstremt gammel. Jeg har heller ikke sagt at de spiste kjøtt og fisk hver dag, det gjorde de definitivt ikke. De bodde dog ved siden av en elv, når det er sagt, så de hadde sånn sett god tilgang til fisk. Som sagt, de var neppe representative for en ordning som begynte på 1600-tallet. 2 timer siden, abc123detvardet skrev: Ord forandrer seg ofte med tiden. Før ble husmannskost brukt til å beskrive de som hadde en enkel kost. I dag brukes det til å beskrive tradisjonelle norske retter. Det har du selvsagt rett i, begrep kan endre innhold.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #114 Skrevet 16. april 2020 Bollefrikasse har jeg aldri smakt. Så det skal jeg prøve meg på! Det kan vel fryses om jeg ikke spiser opp alt? Anonymkode: 7cde0...418 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 16. april 2020 #115 Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bollefrikasse har jeg aldri smakt. Så det skal jeg prøve meg på! Det kan vel fryses om jeg ikke spiser opp alt? Anonymkode: 7cde0...418 Ja, men sånn medisterfarse inneholder mye fett, så den holder seg ikke så lenge i fryseren (max et par mnd) før den får en litt sånn ekkel smak.
Brunhilde Skrevet 16. april 2020 #116 Skrevet 16. april 2020 45 minutter siden, Anonymus Notarius said: Jeg lager noe lignende (lært av moren min), bare i en litt annen rekkefølge. Koker opp kraft eller buljongvann (eller en blanding; alt ettersom hva jeg har) og putter oppi skjeer med finmalt medisterfarse (ferdigkjøpt). Dette blir da til små medisterboller. Tar dem ut, jevner krafta de har kokt i til en lys saus og putter bollene tilbake. Bruker å ha gønnsaker ved siden av. Serveres med poteter. Det er utrolig godt! Dessverre ikke så ofte jeg ser slik medisterfarse i butikkene. Det må være sånn helt finmalt, ikke medisterdeig. Ja, det må være farse, de selger det ofte på Meny, men det er noe med at det er veldig begrenset holdbarhet, kanskje derfor det ikke er det letteste å finne. 30 minutter siden, AnonymBruker said: Bollefrikasse har jeg aldri smakt. Så det skal jeg prøve meg på! Det kan vel fryses om jeg ikke spiser opp alt? Anonymkode: 7cde0...418 Det kan fryses. Du kan også lage frikasse av halvparten av farsen du kjøper, så kan du steke resten til kaker (uten å blande i noe mer) og spise med kokte grønnsaker og smør rørt med hakket persille. Det er sommermat for meg. 29 minutter siden, Anonymus Notarius said: Ja, men sånn medisterfarse inneholder mye fett, så den holder seg ikke så lenge i fryseren (max et par mnd) før den får en litt sånn ekkel smak. Det er jeg enig i, men som regel så ryker restene ganske kjapt hos meg og bollefrikasse kan jeg godt spise to dager etter hverandre.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #117 Skrevet 16. april 2020 1 time siden, SoWhat? skrev: Er visst mange som ikke er så glad i sild. Jeg syns det er kjempegodt 🙂 men nå er det sånn at ansjos blir servert på pizza i Italia da 😄 haha, tror neppe det er populært eller særlig kjent her. Men jeg liker det best på egg. Men stekt sild, med nypoteter og smør, nam. Og spekesild som beskrevet i HI. Jeg liker det veldig godt altså:-D Det er det da selvfølgelig. Jeg bruker salte ansjos (som jo er det man bruker på pizza, på norsk er ansjos fulle av sukker og funker ikke) i pastasaus til hverdags hele tiden. Alle middels matinteresserte som har fulgt med i trender fra 90-tallet av gjør det - også i Norge. Forresten er stekt sild kjempegodt til marokkansk tabbouleh med mye mynte og sitron - anbefales. Anonymkode: 8f8d5...286 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #118 Skrevet 16. april 2020 PS: Stekt sild og myk polenta funker også. Anonymkode: 8f8d5...286 1
SoWhat? Skrevet 16. april 2020 Forfatter #119 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er det da selvfølgelig. Jeg bruker salte ansjos (som jo er det man bruker på pizza, på norsk er ansjos fulle av sukker og funker ikke) i pastasaus til hverdags hele tiden. Alle middels matinteresserte som har fulgt med i trender fra 90-tallet av gjør det - også i Norge. Forresten er stekt sild kjempegodt til marokkansk tabbouleh med mye mynte og sitron - anbefales. Anonymkode: 8f8d5...286 Nei, det er ikke selvfølgelig 🙂 jenk deg ned litt kanskje? 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2020 #120 Skrevet 17. april 2020 Jeg bruker også salte ansjos i matlagingen - til pasta, i dressinger, salater, stek, osv. Du virker som om du har et ganske snevert syn på matlaging og anser oppfatningene dine som vedtatte sannheter. Bare fordi du ikke har opplevd bruk av et eller annet råstoff utover hvordan du kjenner til bruken, kan du ikke konkludere med at nordmenn ikke kjenner til råvaren. Anonymkode: d6afe...545 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå