Gå til innhold

Er ikke norsk husmannskost bra nok?

Anbefalte innlegg

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Elsker kjøttkaker, sodd, lapskaus og kjøtt/grønnsakssuppe. Med masse pepper på. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver bare å belyse problemstillingen, siden du nå engang spurte. Og jeg skrev litt kjapt - det skulle stått kjøttkaker (underforstått: i brun saus). Kjøttboller til feks spaghetti eller i tomatsaus til tapas eller i en curry blir noe annet i en norsk sosial setting.

Kjøttboller finnes jo ellers over hele verden det. Kjøttboller potetgrateng og ertestuing høres imidlertid ut som en litt rar kombinasjon, og ikke som norsk tradisjonsmat i det hele tatt. Så om gjestene dine stusser er det kanskje derfor?  Potetgrateng er fransk, og veldig 80-talls her til lands (samt forbundet med særlig lammestek), kjøttboller er ikke spesielt norsk i det hele tatt som sådan, slik du selv sier, og ertestuing sammen med potetgrateng høres underlig ut rent konsistensmessig.

Anonymkode: 8f8d5...286

Ok 😆  trodde det var vanlig med potetgrateng i Norge. Også kjøttboller. Hm

Men ertestuing er godt til potetgrateng altså. Men men. Smak og behag

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? said:

Ok 😆  trodde det var vanlig med potetgrateng i Norge. Også kjøttboller. Hm

Men ertestuing er godt til potetgrateng altså. Men men. Smak og behag

Kanskje de ler litt av deg fordi du setter sammen ting "feil", da.

Anonymkode: 66f12...283

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å le av sånt er veldig barnslig.

Men personlig har jeg aldri vært noe fan av slik mat, nei. Synes det er smaksløst og kjedelig. Jeg trenger noe med litt krutt i.

Anonymkode: 50e93...a65

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje de ler litt av deg fordi du setter sammen ting "feil", da.

Anonymkode: 66f12...283

Nei. De gjør ikke det skjønner du. Jeg serverer alltid italiensk til norske venner, for det er det de forventer. Nå har jeg fått lyst til å servere de norsk mat. Siden de åpenbart syns det er litt "morsomt" med flesk og duppe og kjøttkaker. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
10 minutter siden, OPIgirl skrev:

Du tar feil. De spiste mye flesk og duppe før. Lapskaus og kjøttkaker også.

Det var ikke det jeg mente. Vet du hva en husmann er? Det var ikke folk som hadde råd til kjøtt i hverdagen, knapt fisk. Derav min kommentar om at det heller burde hete bondekost.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes alltid noen som må pirke på hva andre spiser. Dessverre.

Vi hadde en mix av mye forskjellig når jeg voks opp.

Ferdig tomatsuppe tilsatt makaroni, kokte egg, og poteter. Kjempegodt.

Raspeball med gudbransdalsost inni.

Sild og potet.

Fiskeboller i hvit saus med potet, gulrot og karri.

Kjøttkaker med ertestuing og brun saus.

Risgrøt hver eneste lørdag. 

Kokt torsk med poteter.

Karbonadekaker med poteter og surret løk.

Fleskepannekaker.

Lungemos. med kokte poteter

Blodpølse (nam!)

Pølse og potetstappe.

Joikakaker med potet og allroundkrydder,

Til jul var det gjerne svinestek med poteter, gulrot og kålrabi. Vi brukte kålrabi til flere ting.

Hjemmebakt brød og flatbrød til frokost og kvelds, kokt egg, ansjos, Syltetøy, brunost,fårepølse, servelat hvitost, prim. Utrolig nok kjøpte våre foreldre sjokade og nugatti til oss barna enda de aldri spiste slikt selv. Antagelig fordi de aldri kjøpte sjokolade og andre søtvarer enn de vi bakte eller laget selv. Feks fikk vi bake boller, steke vafler, og pannekaker, og lage eggedosis en sjelden gang.

Vi hadde aldri pizza eller gryteretter. Aldri biffstek, eller flesk og duppe. Aldri melboller.  Dessert var egentlig forbeholdt søndager, da enten is eller kake. Melboller har jeg smakt en gang hos noen andre, aldri mer.....

Anonymkode: 39db8...1a5

• Liker 5
Skrevet

Jeg vokste opp med en mor som er særskilt kresen av seg til å ha vokst opp på 60 tallet. Det finnes ingen barn som er mer kresen enn henne, jeg lover. Mye av maten det gikk i hos oss var fiskekaker, fiskepinner, fiskepudding, fiskeboller og selvfølgelig potet og delvist lyst brød med servelat. Jeg spiser verken brød eller fiskefarse i dag. Spesielt ikke fiskepinner - det er ikke mat. 

Jeg fikk derfor sjelden inn dette med "husmannskost". Jeg hadde et sett med besteforeldre fra ei bygd med eget naust og båter og sånn, og det var mye fisk der også. Jeg elsker fisk, men helst fersk fisk. Fint lite slår nystrålet sild. Eller laks med poteter, agurk og rømme (jeg liker ikke rømme, foretrekker kesam). 

Torsk, som mange sier er den kjedeligste fisken i verden, er helt knall lettsaltet med gultrotstuing og potet og litt beiken. 

Julematen syns jeg smaker best 24desember og det er egentlig nok i 365 nye dager til man kan lage det igjen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med det, men mislikte mesteparten av maten, men spiste det siden jeg ikke fikk annet. Trodde vanlig mat skulle smake vondt... Det som var godt var det som ikke var norsk, som spagetti og pannekaker med blåbær og bacon. Som voksen lager jeg for det meste "utenlandsk" mat. 

Jeg forstår at nordmenn tyr til søtsaker og blir feite når vanlig norsk mat smaker så lite og så dårlig

Anonymkode: e5d08...ee4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norsk tradisjonsmat smaker da ikke lite i det hele tatt, dersom man bruker skikkelige råvarer vel og merke! 

Anonymkode: 50fdf...192

Jo, det smaker veldig lite. Det sier seg jo selv med den begrensede floraen vi har her så langt nord. Kan være så gode råvarer det vil, det er likevel litt smakløst. 

Anonymkode: 86010...d11

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Det var ikke det jeg mente. Vet du hva en husmann er? Det var ikke folk som hadde råd til kjøtt i hverdagen, knapt fisk. Derav min kommentar om at det heller burde hete bondekost.

Min far er vokst opp på en husmannsplass, og ja, fram til han var rundt 12 år kan man kalle han og familien fattige. MEN, de hadde søndagsmiddag, og da spiste de kjøttkaker i brun saus, lapskaus osv. Den gang ble jo også f.eks lapskaus laget av det man hadde. Så skal det også sies at de levde av det de selv sådde, f.eks poteter, gulrøtter m.m. De hadde griser som de slaktet selv, samme med høner slik at de fikk egg osv. De var fattige, de levde på ett rom og kjøkken, eide ikke nåla i veggen, men jaggu var det mat på bordet (det sørget farmor for). Så flere av disse rettene var jo ikke bare forbeholdt bøndene, for å si det på den måten. Det kom an på sesong, hva de dyrket og hva de hadde råd til akkurat den uka. Og ja, det gikk mye i sild og poteter, eller seikaker (som pappa den dag i dag ikke orker lukten av). 

Ts: Jeg elsker god gammeldags norsk tradisjonskost, og ja, det er enkelte som synes at jeg nok er litt rar, for jeg elsker lapskaus og kjøttkaker i brun saus. Det er gjerne enkelte på jobb som nok synes jeg er rar siden jeg heller vil ha det enn sushi. MEN, jeg liker litt av hvert, så jeg kan gjerne spise lapskus, lasagne og terteskjell med fiskepudding på samme uke (sistnevnte blir ihvertfall latterliggjort). Jeg er heller ikke en som er veldig glad i mye krydder, så derfor passer norsk tradisjonskost meget godt. :)

• Liker 9
Skrevet

Nei, det er visst ikke bra nok, kult og hipt nok. Jeg merker at vi blir sett rart på vi her i huset når folk hører hva vi spiser: filet ov blokkfryst av sei og torsk, fiskekaker, sjølfisket fisk - salt eller ferskfryst - kjøttkaker, koteletter,... 

Trauste greier. Og hvorfor spiser dere ikke pasta, ris, kalkun, torosuppe etc. etc. Jo, vi gjør det også, men det er liksom ikke det som er grunnpilaren i kostholdet.

Men barna liker maten, for de er vant til å ete den og har utviklet smak for annet enn pølser og spaghetti.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, SPOCA skrev:

Min far er vokst opp på en husmannsplass, og ja, fram til han var rundt 12 år kan man kalle han og familien fattige. MEN, de hadde søndagsmiddag, og da spiste de kjøttkaker i brun saus, lapskaus osv. Den gang ble jo også f.eks lapskaus laget av det man hadde. Så skal det også sies at de levde av det de selv sådde, f.eks poteter, gulrøtter m.m. De hadde griser som de slaktet selv, samme med høner slik at de fikk egg osv. De var fattige, de levde på ett rom og kjøkken, eide ikke nåla i veggen, men jaggu var det mat på bordet (det sørget farmor for). Så flere av disse rettene var jo ikke bare forbeholdt bøndene, for å si det på den måten. Det kom an på sesong, hva de dyrket og hva de hadde råd til akkurat den uka. Og ja, det gikk mye i sild og poteter, eller seikaker (som pappa den dag i dag ikke orker lukten av). 

Ts: Jeg elsker god gammeldags norsk tradisjonskost, og ja, det er enkelte som synes at jeg nok er litt rar, for jeg elsker lapskaus og kjøttkaker i brun saus. Det er gjerne enkelte på jobb som nok synes jeg er rar siden jeg heller vil ha det enn sushi. MEN, jeg liker litt av hvert, så jeg kan gjerne spise lapskus, lasagne og terteskjell med fiskepudding på samme uke (sistnevnte blir ihvertfall latterliggjort). Jeg er heller ikke en som er veldig glad i mye krydder, så derfor passer norsk tradisjonskost meget godt. :)

Interessant det med husmannsplassen. Jeg mener jo at jeg har lest at det heter husmannskost, men jeg vet ikke alt om norsk kultur to generasjoner tilbake 🙂

Terteskjell er også godt ja! Noen fleiper med at ditt og datt er 80-talls også. Det spiller da ingen rolle, for godt er det uansett! 🙂 

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, SoWhat? skrev:

Lager dere norsk tradisjonsmat som flesk og duppe, kjøttkaker, sild og lapskaus? Hvor ofte i så fall? 

Spiste flesk og duppe da jeg var barn, kjempegodt! Sild spiser jeg kanskje en skive til jul. Kjøttkaker og lapskaus lager jeg 1-2 ganger i måneden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, det smaker veldig lite. Det sier seg jo selv med den begrensede floraen vi har her så langt nord. Kan være så gode råvarer det vil, det er likevel litt smakløst. 

Anonymkode: 86010...d11

Det er bare kunnskapsløst, eventuelt er du bare ikke flink til å lage den type mat.

Anonymkode: 6bd30...384

• Liker 3
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 timer siden, SPOCA skrev:

Husmannsvesenet ble avvikla tidlig på 1900-tallet, i 1928 fikk alle rett til å kjøpe plassen de bodde på. Var de faktisk husmenn, eller bodde de bare på en (tidligere) husmannsplass? Siden faren din fortsatt lever (du snakker om ham i presens) må han da være ekstremt gammel? Sier ikke at alle åt vassgraut hver dag, men kjøttkaker og flesk var definitivt ikke hverdagskost for husmannsfamilier flest. Skal ikke kverulere mer på det, men dersom din fars familie åt kjøtt og fisk hver dag, og det alltid var nok mat, var de ikke representative for husmenn eller fattigfolk generelt.

Skrevet (endret)
2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Husmannsvesenet ble avvikla tidlig på 1900-tallet, i 1928 fikk alle rett til å kjøpe plassen de bodde på. Var de faktisk husmenn, eller bodde de bare på en (tidligere) husmannsplass? Siden faren din fortsatt lever (du snakker om ham i presens) må han da være ekstremt gammel? Sier ikke at alle åt vassgraut hver dag, men kjøttkaker og flesk var definitivt ikke hverdagskost for husmannsfamilier flest. Skal ikke kverulere mer på det, men dersom din fars familie åt kjøtt og fisk hver dag, og det alltid var nok mat, var de ikke representative for husmenn eller fattigfolk generelt.

Hvor har du dette fra?

Dette stemmer ikke;

http://www.husmannsplassen.com/historisk-husmannsplass-melaaslia-gjerstad-austagder-norway/generel-historikk

Sitat

AVVIKLING AV HUSMANNSVESENET

Etter 1855, litt senere i Nord-Norge, gikk antallet husmenn tilbake.
[..]

Med dette gikk tallet gradvis ned. I 1928 kom det også en lov som gav alle husmenn rett til å kjøpe jorden de leide. Likevel fantes det husmenn helt opp til 1960-tallet.

Min far er født på 50-tallet. Min far er altså ikke ekstremt gammel.

Jeg har heller ikke sagt at de spiste kjøtt og fisk hver dag, det gjorde de definitivt ikke. De bodde dog ved siden av en elv, når det er sagt, så de hadde sånn sett god tilgang til fisk.

Endret av SPOCA
  • Liker 6
Skrevet
23 timer siden, SoWhat? skrev:

Savner også at norsk mat får mer kred. Absolutt. Har elsket det fra første gang jeg fikk kjøttkaker 🙂 skulle vært en restaurant som hadde kun norsk tradisjonsmat. Vet ikke om at noen slike eksisterer ihverfall. 

Det er flere restauranter som serverer norsk mat som en nevnte her i tråden. 

Kjøttkaker er allemannseie. Jeg vokste også opp med tradisjonell norsk mat. Pappa hadde tilgang til vilt, vi kjøpte skrotter med lam, fisk, han jaktet på ryper, hare og elg. Mamma laget alt fra bunnen av, det samme gjorde min far. Som barn var jeg ikke så glad i fisk, men vi måtte gå sultne til kvedsmat hvis vi ikke spiste middag. Som jeg husker det så spiste vi det vi fikk, også når det ble satt salt sild med poteter, rødbeter, rå løk og kålrabistappe på bordet. Mulig vi fikk servert tomatsuppe ved siden av, men er usikker. Blodpølser var jo faktisk godt, det samme var levergryte, og hvalbiff. 

Fisken som kom i hus ble ikke bare servert som fisk, det ble laget fiskekaker og fiskeboller og fiskegrateng. Hver lørdag var det grøt, men mamma bakte pølsebrød så vi fikk pølser i brød til barne-tv. Vi hadde også fårikål og stek, koteletter med surkål, kjøtt i mørke og jeg savnet egentlig ingenting. 

Spiser en del av det samme i dag, men også andre retter. 

• Liker 3
Skrevet

Lapskaus, kjøttkaker/kjøttboller, fårikål, grønnsakssuppe og annen norsk mat synes jeg er godt. Laks og viltkjøtt er nydelig synes jeg, og jeg synes også man kan mikse litt. Vi har feks laks med pasta, pesto og rotgrønnsaker, elgkjøttdeig på pizza og i taco osv. Vi serverte faktisk elgsteik til noen i familien for ikke så lenge siden, noen av de hadde knapt smakt viltkjøtt før, men maten fikk masse skryt og alle serverte seg flere ganger. 

• Liker 2
Skrevet

Elsker å lage sånn mat.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...