Gå til innhold

Er ikke norsk husmannskost bra nok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke kostholdet ditt som det er noe galt med. Heller vennene dine om de latterliggjør deg.

Anonymkode: d82b6...2e7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er 40,har aldri fått reaksjoner på at jeg lager hverken kjøttkaker eller lapskaus.  
Har laget det i mange år. 
Men jeg må innrømme at det er kort tid siden jeg laget flesk og duppe første gang ;) 

Sild står jeg over 

Anonymkode: 44f97...0f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke norsk husmannskost er noe godt, men latterliggjør ikke de som spiser det.

Anonymkode: e3a3b...518

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vi servere aldri annet enn god, norsk mat.

Spekesild, fersk torsk med lever og rogn, grøt, pølse og potetstappe, sosakjøt, stekt flesk med kålstuing, finka (en form for lungemos) m.m. Hver høst har vi smalahove og får-i-kål.

Her i huset kommer det hverken pizza, hamburgere, taco eller annen utenlandsk mat på bordet.

Jeg er vel en slags mat-rasist, men vi liker den norske maten.

Endret av Honey Dew
  • Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke kostholdet ditt som det er noe galt med. Heller vennene dine om de latterliggjør deg.

Anonymkode: d82b6...2e7

Er enig i det 😄 men neste gang så skal de ikke få hverken lasagne eller fylt pasta eller noe med pasta. Skal overraske med lapskaus. Så får de spise det de får 😄 men jeg tror jo at de faktisk vil like det! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utgangspunktet for denne tråden er enormt unyansert.

Det har i årevis fantes kule kaféer og uhøytidelige restauranter i flere store norske byer som tilbyr såkalt husmannskost. Feks Dagens husmann på Smalhans i Oslo, mer eller mindre hele menyen på Pingvinen og Bare Vestland i Bergen, og garantert flere steder jeg ikke kommer på i farten.

Dette henger sammen med nordisk mat-trenden som har vært hip så lenge at den vel er ut nå, i kjølvannet i virksomheten til Claus Meyer og Noma i København. Det har gitt tradisjonsmat et oppsving blant yngre generasjoner av matinteresserte over hele Norden. Men ikke blant dem som ikke er så opptatt av mat, eller som er opptatt av spesielle dietter av ulikt slag. Det er ikke så lett å spise vegansk norsk husmannskost, for å si det sånn.

Jeg følger mat-instagrammere over hele verden (og de følger meg), og jeg ser at særlig unge mennesker spiser forbausende likt over hele verden. De blander og mikser og putter alt mellom himmel og jord i en bolle der de finner opp helt nye navn på ting som hører sammen i ulike deler av verden - miks hummus og kimchi og lag en pastarett av det, liksom, eller en cæsarsalat.

Når jeg før i verden leste middagstråden her inne var jeg overrasket over hvor mange som laget kjøttkaker med kålstuing til vanlig hverdagsmiddag. For det tar jo virkelig mye mer tid enn å lage spaghetti puttanesca, liksom. Men om man inviterer til kjøttkaker når man har vennemiddag blir man nok sett rart på - da lager man andre ting, ikke hverdagsmat. Fårikål i sesongen går bedre. 

Jeg tror altså at den norske tradisjonsmaten lever i beste velgående som en del av hverdagsmiddagsrepetoaret til hvermannsen, og hos folk som er spesielt interesserte i mat og/eller kortreiste råvarer og denslags. Men matvanene i Norge er selvsagt like internasjonaliserte som ellers i verden (til tross for at vi har mindre tilgang på eksotiske ingredienser enn andre land). Tilstanden som beskrives i åpningsinnlegget høres mer ut som noe som var tilfellet på 80-tallet eller 90-tallet i Norge.

Anonymkode: 8f8d5...286

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, Honey Dew skrev:

Vi servere aldri annet enn god, norsk mat.

Spekesild, fersk torsk med lever og rogn, grøt, pølse og potetstappe, stekt flesk med kålstuing, finka (en form for lungemos) m.m. Hver høst har vi smalahove og får-i-kål.

Her i huset kommer det hverken pizza, hamburgere, taco eller annen utenlandsk mat på bordet.

Jeg er vel en slags mat-rasist, men vi liker den norske maten.

Jeg er ikke mot utenlandsk mat, men jeg syns for mye krydder ikke er godt! Det smaker bare krydder for meg. Taco har jeg spist, og det er godt med masse oppkuttet grønnsaker og rømme, men har spist det kun noen få ganger. Pizza lager jeg forholdsvis ofte 🙂 men syns det er topp at dere holder på norsk mattradisjon. Rogn tok det meg tid å like, men nå syns jeg det er veldig godt. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utgangspunktet for denne tråden er enormt unyansert.

Det har i årevis fantes kule kaféer og uhøytidelige restauranter i flere store norske byer som tilbyr såkalt husmannskost. Feks Dagens husmann på Smalhans i Oslo, mer eller mindre hele menyen på Pingvinen og Bare Vestland i Bergen, og garantert flere steder jeg ikke kommer på i farten.

Dette henger sammen med nordisk mat-trenden som har vært hip så lenge at den vel er ut nå, i kjølvannet i virksomheten til Claus Meyer og Noma i København. Det har gitt tradisjonsmat et oppsving blant yngre generasjoner av matinteresserte over hele Norden. Men ikke blant dem som ikke er så opptatt av mat, eller som er opptatt av spesielle dietter av ulikt slag. Det er ikke så lett å spise vegansk norsk husmannskost, for å si det sånn.

Jeg følger mat-instagrammere over hele verden (og de følger meg), og jeg ser at særlig unge mennesker spiser forbausende likt over hele verden. De blander og mikser og putter alt mellom himmel og jord i en bolle der de finner opp helt nye navn på ting som hører sammen i ulike deler av verden - miks hummus og kimchi og lag en pastarett av det, liksom, eller en cæsarsalat.

Når jeg før i verden leste middagstråden her inne var jeg overrasket over hvor mange som laget kjøttkaker med kålstuing til vanlig hverdagsmiddag. For det tar jo virkelig mye mer tid enn å lage spaghetti puttanesca, liksom. Men om man inviterer til kjøttkaker når man har vennemiddag blir man nok sett rart på - da lager man andre ting, ikke hverdagsmat. Fårikål i sesongen går bedre. 

Jeg tror altså at den norske tradisjonsmaten lever i beste velgående som en del av hverdagsmiddagsrepetoaret til hvermannsen, og hos folk som er spesielt interesserte i mat og/eller kortreiste råvarer og denslags. Men matvanene i Norge er selvsagt like internasjonaliserte som ellers i verden (til tross for at vi har mindre tilgang på eksotiske ingredienser enn andre land). Tilstanden som beskrives i åpningsinnlegget høres mer ut som noe som var tilfellet på 80-tallet eller 90-tallet i Norge.

Nå skrev jeg hva jeg personlig erfarer.... hallo. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aldri. Det er for øvrig ikke "norsk tradisjonsmat". SÅ kort tilbake som mine foreldre er vokst opp med fisk med kokte poteter og overkokte grønnsaker til mandag - fredag, grøt (vegetar, om de var heldige så hadde de kanskje en bit bacon til. På deling) på lørdag og enten mer fisk eller en kjøttbit til potetene på søndag. 

Kjøttkaker og flesk og koteletter er 70- og 80-tallet og rikdommens mat langs Norges kyst. 

Jeg stiller meg for øvrig tvilende til om "godt nok" er et mål. Å ha et "godt nok" liv, eller et "godt nok" måltid har aldri vært mitt mål, i alle fall. Vi lever i verdens beste tid. Godt nok er ikke på agendaen. :vetikke: 

Anonymkode: 76858...b98

Du må huske at mange har hatt egne dyr.

Mine foreldre hadde tilgang til kjøtt pga dette. Ingen av dem vokste opp ved kysten. 

Anonymkode: 44f97...0f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Nå skrev jeg hva jeg personlig erfarer.... hallo. 

Jeg også. Hallo tilbake til deg.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 25 og synes det meste av den tradisjonelle norske maten er veldig god! Vokste opp med det hjemme. Lager man det selv og bruker en god oppskrift, så synes jeg absolutt ikke at det er smakløst eller kjedelig! Men jeg liker også godt italiensk, asiatisk, mexikansk, indisk og diverse andre innslag fra utlandet.

Anonymkode: e3f3d...037

• Liker 4
Skrevet

Aldri. Det er for øvrig ikke "norsk tradisjonsmat". SÅ kort tilbake som mine foreldre er vokst opp med fisk med kokte poteter og overkokte grønnsaker til mandag - fredag, grøt (vegetar, om de var heldige så hadde de kanskje en bit bacon til. På deling) på lørdag og enten mer fisk eller en kjøttbit til potetene på søndag. 

Kjøttkaker og flesk og koteletter er 70- og 80-tallet og rikdommens mat langs Norges kyst. 

Jeg stiller meg for øvrig tvilende til om "godt nok" er et mål. Å ha et "godt nok" liv, eller et "godt nok" måltid har aldri vært mitt mål, i alle fall. Vi lever i verdens beste tid. Godt nok er ikke på agendaen. :vetikke: 

Anonymkode: 76858...b98

De jeg har lært å lage den norske maten jeg kan fra ( utenom tips og oppskrifter herfra), er to eldre mennesker. En eldre fisker og søsteren hans. De lærte meg å lage kjøttkaker og flesk og duppe bla. Denne kvinnen hadde gått på husmorskole lenge før 60-tallet, og jeg fikk ikke inntrykk av at de var bedre økonomisk stilt enn andre? Men hva vet jeg? De hadde lagd denne maten i "alle år". De bodde til sånn at det var både sjø og gårder i nærområdet, så kanskje derfor da  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er 25 og synes det meste av den tradisjonelle norske maten er veldig god! Vokste opp med det hjemme. Lager man det selv og bruker en god oppskrift, så synes jeg absolutt ikke at det er smakløst eller kjedelig! Men jeg liker også godt italiensk, asiatisk, mexikansk, indisk og diverse andre innslag fra utlandet.

Anonymkode: e3f3d...037

Nettopp sånn er det. De aller fleste i den yngre generasjon spiser eklektisk og sammensatt på denne måten, med mindre man er veldig uinteressert i mat, har en sær diett, eller sære oppheng på at man ikke liker ting.

Og så er det greia med å velge meny til vennemiddager som står i forhold til hva folk forventer seg. Dvs ting som curry, boeuf bourguignon, lammestek, eller for den del bacalao, lutefisk, komler, fårikål og til og med smalahove i den rette settingen. Men ikke fiskeboller, kjøttboller, kjøttpudding, spekesild, stekt torskerogn osv - det er hverdagsmat, og folk vil stusse. Det dreier seg bare om å bomme litt på sosiale koder, tror jeg.

Når det er sagt: Den kule restauranten Bare Vestland har plukkfisk som signaturrett som aldri fjernes fra menyen, og som er superpopulær. I disse dager kan man også bestille plukkfisk som takeaway fra Pingvinen i samme by (Bergen), syklet hjem til døren av Foodora - i stedet for sushi eller pizza. Eller i tillegg! Men det tipper jeg mest det er hipstere med langt skjegg og hjemmebryggeri på kjøkkenet som bestiller - vet ikke. :ler: Det må liksom gjøres med en viss ironisk distanse for å fungere.

• Liker 4
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp sånn er det. De aller fleste i den yngre generasjon spiser eklektisk og sammensatt på denne måten, med mindre man er veldig uinteressert i mat, har en sær diett, eller sære oppheng på at man ikke liker ting.

Og så er det greia med å velge meny til vennemiddager som står i forhold til hva folk forventer seg. Dvs ting som curry, boeuf bourguignon, lammestek, eller for den del bacalao, lutefisk, komler, fårikål og til og med smalahove i den rette settingen. Men ikke fiskeboller, kjøttboller, kjøttpudding, spekesild, stekt torskerogn osv - det er hverdagsmat, og folk vil stusse. Det dreier seg bare om å bomme litt på sosiale koder, tror jeg.

Når det er sagt: Den kule restauranten Bare Vestland har plukkfisk som signaturrett som aldri fjernes fra menyen, og som er superpopulær. I disse dager kan man også bestille plukkfisk som takeaway fra Pingvinen i samme by (Bergen), syklet hjem til døren av Foodora - i stedet for sushi eller pizza. Eller i tillegg! Men det tipper jeg mest det er hipstere med langt skjegg og hjemmebryggeri på kjøkkenet som bestiller - vet ikke. :ler: Det må liksom gjøres med en viss ironisk distanse for å fungere.

Kjøttboller brukes mye i italienske retter. Det er helt greit å servere det på italiensk vis, så hvorfor feil på norsk vis?  Kjøttboller og potetgrateng pluss ertestuing burde være godt nok. Når kjøttboller i tomatsaus og spagetti er liksom. Hm

Men dette er jo i tråd med overskriften. Utenlandsk, og spesielt italiensk er godt nok å be på. Selv om det er enklere enn norsk. Det blir litt snobberi syns jeg.

Skal en be på litt mer høytidelige middager, greit nok å velge noe mer eksklusivt så klart. Men å be på hverdagsmiddager bør være helt ok det også. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Skrevet

Komle, kjøttkaker og lapskaus kan jeg fint lage men utenom det så er det ikke mye typisk norsk mat hos oss. :) 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er 50+ og lager mye norsk tradisjonsmat fra bunnen. Supplerer med f.eks laksefilet eller kyllingfilet stekt i ovn. Bruker ikke mye kjøttdeig og pasta, en gang i mnd kanskje. Er opptatt av rene råvarer og mest mulig mat fra bunnen av. Voksne barn liker det her 🙂. Men har selvfølgelig pizza, taco, lasagne innimellom også. I helgene hender det at jeg lager f.eks franske gryter, chili con carne osv også. For i motsetning til deg, så elsker jeg krydder og masse hvitløk 🙂. Og nå skal jeg steke torsk, løk osv til middag her 🙂

Anonymkode: 339ac...e56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Kjøttboller brukes mye i italienske retter. Det er helt greit å servere det på italiensk vis, så hvorfor feil på norsk vis?  Kjøttboller og potetgrateng pluss ertestuing burde være godt nok. Når kjøttboller i tomatsaus og spagetti er liksom. Hm

Jeg prøver bare å belyse problemstillingen, siden du nå engang spurte. Og jeg skrev litt kjapt - det skulle stått kjøttkaker (underforstått: i brun saus). Kjøttboller til feks spaghetti eller i tomatsaus til tapas eller i en curry blir noe annet i en norsk sosial setting.

Kjøttboller finnes jo ellers over hele verden det. Kjøttboller potetgrateng og ertestuing høres imidlertid ut som en litt rar kombinasjon, og ikke som norsk tradisjonsmat i det hele tatt. Så om gjestene dine stusser er det kanskje derfor? Potetgrateng er fransk, og veldig 80-talls her til lands (samt forbundet med særlig lammestek), kjøttboller er ikke spesielt norsk i det hele tatt som sådan, slik du selv sier, og ertestuing sammen med potetgrateng høres underlig ut rent konsistensmessig.

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er feil å kalle det "husmannskost", husmennene spiste ikke noe særlig annet enn grøt og flatbrød. Bondekost er mer riktig.

Lager norsk mat innimellom, men mest i helgene, ettersom mye av det tar litt tid å tilberede. Kjøttkaker er typisk søndagsmiddag her.

Du tar feil. De spiste mye flesk og duppe før. Lapskaus og kjøttkaker også.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker på Elling når noen sier flesk og duppe. Og smiler litt av tanken. Koselig med litt tradisjonsmat.

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser ikke så mye «klassisk» norske retter fordi jeg har fått nok av det i oppveksten og er drit lei. 

Anonymkode: a4ecc...486

Det er jeg redd for å gjøre med mine barn. Jeg elsker mat med poteter og saus, enten det er fisk, kjøttkaker, bollefrikasse, fiskegrateng osv..... om barna får velge blir det taco, burger, pizza og sånne ting. 

Anonymkode: 35ae9...add

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...