SoWhat? Skrevet 15. april 2020 Forfatter #21 Del Skrevet 15. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er 30 og elsker slik mat. Lager det med jevne mellomrom. Er kokk og jeg har spist på flotte restauranter verden rundt, men god gammaldags norsk mat er det beste jeg får. Er opprinnelig ikke norsk og synes at norsk mat får alt for mye tyn. Vestlandet er for eksempel en fantastisk matregion! Vi må være stolte av Vestlandet. Anonymkode: 50fdf...192 Savner også at norsk mat får mer kred. Absolutt. Har elsket det fra første gang jeg fikk kjøttkaker 🙂 skulle vært en restaurant som hadde kun norsk tradisjonsmat. Vet ikke om at noen slike eksisterer ihverfall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pås Skrevet 15. april 2020 #22 Del Skrevet 15. april 2020 Jeg er over 50 og lager ikke slik mat, eller lager jo kjøttkaker i blant, men flesk og duppe aner jeg ikke hva er en gang! Så nei, mine når voksne barn har ikke lært å lage mat av meg! Nå viser det seg at de har langt større glede av å lage mat enn jeg har, og er derfor blitt mye flinkere! Men flesk og duppe lager de ikke... Jeg (og de) liker dessuten bedre mat som smaker litt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #23 Del Skrevet 15. april 2020 Syns ikke husmannskost ikke er noe godt. Smaker lite. Er oppvokst med det, men aldri vært noe glad i det. Gi meg heller indisk! Anonymkode: 64414...424 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 15. april 2020 Forfatter #24 Del Skrevet 15. april 2020 12 minutter siden, detvardet skrev: Jeg spiser mest pasta og risretter fordi jeg hater å koke/ovnsbake poteter, til tross for at det er min favoritt grønnsak. Jeg spiser plantebasert så da må den norske husmannskosten tilpasses litt. Lager ertesuppe, pytt i panne (svensk), grønnsakssuppe, lapskaus, poteter med brun saus og «kjøttkaker». Rotgrønnsaker er så godt! 😍 Kanskje grunnen til at du går reaksjoner er fordi de ikke liker å lage mat? Det tar jo litt tid om du skal lage mat fra bunnen av. Elsker også poteter/rotgrønnsaker. Og kål og løk. Og tomater da pluss rødbeter. Alt det er veldig sunt også, så vinn vinn Det er mye en kan lage av poteter 🙂 kkjempegodt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #25 Del Skrevet 15. april 2020 27 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg fikk mange tips her inne da jeg spurte etter norske retter. Jeg bruker å lage det flere ganger i måneden. Jeg elsker norsk mat, for jeg er ikke veldig glad i krydder. Dessuten er jeg oppvokst med enkel mat, og jeg lager også det mye. Men den maten er mer populær her enn norsk mat. Her har du vel svaret ditt. Folk flest liker litt mer smak på maten. Pluss at husmannskost tar lang tid, jeg kan lage butter chicken fra bunnen av på halvparten av tiden det tar å koke poterer. Anonymkode: f101f...ee7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 15. april 2020 Forfatter #26 Del Skrevet 15. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns ikke husmannskost ikke er noe godt. Smaker lite. Er oppvokst med det, men aldri vært noe glad i det. Gi meg heller indisk! Anonymkode: 64414...424 Ikke noe av det altså? Når jeg spiser på indisk restaurant, så ser jeg mest fram til kaffen og sjokoladen etter måltidet. Smaker sååå godt 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #27 Del Skrevet 15. april 2020 Norsk tradisjonsmat smaker da ikke lite i det hele tatt, dersom man bruker skikkelige råvarer vel og merke! Anonymkode: 50fdf...192 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #28 Del Skrevet 15. april 2020 Sild og potet, og flesk og duppe, ville jeg også syntes var litt komisk, men ikke noe galt eller egentlig latterlig, tvert i mot, det er jo kjempein med slikt? Mine venner poster stolt hønsefrikasse-, kjøttsuppe-, hjemmelaget flatbrød osv -bilder på facebook. Lapskaus og kjøttkaker er vanlig mat og det lærer vi barna både å spise og lage selv. Sild er det ikke så mange som er glad i, men min mann lager det av og til, og har fått noen hevede øyenbryn pga det, uten at det betyr at han er latterlig? Det er jo mer enn "bra nok", og det vet du vel? Anonymkode: fe596...180 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 15. april 2020 Forfatter #29 Del Skrevet 15. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her har du vel svaret ditt. Folk flest liker litt mer smak på maten. Pluss at husmannskost tar lang tid, jeg kan lage butter chicken fra bunnen av på halvparten av tiden det tar å koke poterer. Anonymkode: f101f...ee7 Mat uten så mye krydder er ærlig mat 🙂 syns de naturlige smakene er kjempegodt. Det kan ta lang tid å lage, det er sant. Men norsk mat er jo helt grei å fryse ned, og noe syns jeg er kjempegodt å varme opp dagen etter også. Men en må kanskje like å lage mat ja... Og at det kan ta tid 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alkoholist Skrevet 15. april 2020 #30 Del Skrevet 15. april 2020 Norsk tradisjonell mat er best. Jeg liker best mat som fårikål, kjøttkaker i brun saus, flesk og duppe, fisk og grønnsaker, poteter og lungemos osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 15. april 2020 Forfatter #31 Del Skrevet 15. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sild og potet, og flesk og duppe, ville jeg også syntes var litt komisk, men ikke noe galt eller egentlig latterlig, tvert i mot, det er jo kjempein med slikt? Mine venner poster stolt hønsefrikasse-, kjøttsuppe-, hjemmelaget flatbrød osv -bilder på facebook. Lapskaus og kjøttkaker er vanlig mat og det lærer vi barna både å spise og lage selv. Sild er det ikke så mange som er glad i, men min mann lager det av og til, og har fått noen hevede øyenbryn pga det, uten at det betyr at han er latterlig? Det er jo mer enn "bra nok", og det vet du vel? Anonymkode: fe596...180 Hvorfor er sild og flesk og duppe komisk?? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #32 Del Skrevet 15. april 2020 11 minutter siden, SoWhat? skrev: Savner også at norsk mat får mer kred. Absolutt. Har elsket det fra første gang jeg fikk kjøttkaker 🙂 skulle vært en restaurant som hadde kun norsk tradisjonsmat. Vet ikke om at noen slike eksisterer ihverfall. De finnes nok, men det er ikke mange av dem Mye er nok dyrt og dårlig Anonymkode: 50fdf...192 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #33 Del Skrevet 15. april 2020 Vel, jeg er både ung og norsk og synes ikke norsk husmannskost er noe godt Med unntak av norske bær og lapskaus så synes jeg norsk mat bare er feit, salt og kjøtt kjøtt kjøtt kjøtt kjøtt(eventuelt fisk). Min bestefar spiser bare norsk mat, ikke noe taco eller pizza på ham. Tror han strøk meg fra testamentet da jeg sa at utenlandsk mat er så utrolig mye bedre enn den norske salte og kjipe maten. Anonymkode: 787ed...562 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #34 Del Skrevet 15. april 2020 Spiser de beste rettene fra hele verden! Det beste italienske: bolognese, lasagne, pizza.. Det beste indiske: butter chicken, tikka masala, korma.. Det beste amerikanske: burger og pommes, pølser, biff.. Det beste mexicanske: taco, enchiladas, chili con carne.. Det beste norske: kjøttkaker, lapskaus, pinnekjøtt, lammelår, komle, laks.. osv. Spiser det som er GODT, samme hvilket land det opprinnelig kommer fra. Anonymkode: 064aa...e0d 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 15. april 2020 Forfatter #35 Del Skrevet 15. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg er både ung og norsk og synes ikke norsk husmannskost er noe godt Med unntak av norske bær og lapskaus så synes jeg norsk mat bare er feit, salt og kjøtt kjøtt kjøtt kjøtt kjøtt(eventuelt fisk). Min bestefar spiser bare norsk mat, ikke noe taco eller pizza på ham. Tror han strøk meg fra testamentet da jeg sa at utenlandsk mat er så utrolig mye bedre enn den norske salte og kjipe maten. Anonymkode: 787ed...562 Kjøtt og fisk er da like vanlig i andre land? 🙂 Norsk grønnsakssuppe med og uten kjøtt er da sunt og utrolig godt. Mye fiskemat er da ikke "feit"? Kokt fisk og grønnsaker og agurksalat? Hvor nye du salter er jo opp til deg? Men hvilken utenlandsk mat spiser du som er sunnere, og uten kjøtt og fisk? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava+, Skrevet 15. april 2020 #36 Del Skrevet 15. april 2020 Jeg elsker røykesild og kålrabistappe 🤩 Og komler! Norsk mat er kjempegodt og undervurdert! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #37 Del Skrevet 15. april 2020 Jeg tror det har mye med hva man er vokst opp med. Jeg er vokst opp på en bitteliten bygd, langt fra nærmeste tettsted og by. På gård, faren min var fisker. Vi dyrket det vi trengte av poteter, gulrot, av og til kålrabi og slike ting, og hadde nærmest fri tilgang på lammekjøtt og fisk. Jeg er dermed vant til, og det eneste jeg omtrent kan lage er kjøttsuppe, lammestek/lår, frikasse, kjøttkaker, lapskaus, saltet torsk, gammelsei etc. Taco, biff og grandiosa, o.l., hadde jeg omtrent ikke smakt før jeg møtte samboeren min som 19 åring (og jeg bodde alene fra jeg var 16, lagde mye av samme maten da). Det samme opplever jeg med ei venninne som har samme oppvekst som meg, bare på en annen kant av landet. Der er torsketunger like vanlig mat som fredagstaco liksom. Samboeren min derimot er vokst opp på mye toro, kjøttpudding, fiskekaker, makaroni og lite av det jeg kaller "normal mat". Både han og hans familie er ofte overrasket over meg, min alder (29 år) og at "hæ, kan du lage sånn?" Jeg har også et lite potetland i hagen, fordi jeg synes det er gøy. Men så skal det også sies at jeg lager minst like mye annen mat, enten det er indisk, asiatisk eller mexicansk. Variasjon er viktig Tror mye av nøkkelordet her er hva man er oppvokst med og hvilke verdier man har fått til grunn. Det er uhørt for meg å skulle kjøpe ferdig dessert og kake, pølser er nødmat. Anonymkode: 68cb2...932 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #38 Del Skrevet 15. april 2020 Jeg tror vel de som har veldig bastante meninger om hva norsk tradisjonskost er, og at det er bare fett og salt, kanskje ikke har vokst opp med foreldre/besteforeldre som var gode til å lage mat? En rett som kjøttkaker i brun saus blir akkurat så smaksrik/-fattig som du velger det selv. Krydderet ligger i deigen du bander til kakene, og som med alle andre gamle retter så finnes det ingen definert fasit på rett og galt mht. krydder eller kryddermengde. At 70-tallets grønnsaker var godt hjelkokt er vel alle enige om, men det er da ingen regel som sier at dagens smakfulle kjøttkaker ikke kan serveres smørdampet brokkoli og blomkål, eller lettkokte grønnsaker, eller en grønn salat? Finnes det noe som smaker bedre en lørdag på senhøsten enn nystekte, sprøstekte, godt krydrede fileter av feit høstsild? Blandaball eller smalahove, grillet klippfisk eller boknafisk, lapskaus med salt lammekjøtt, kjøttkaker, søndags stek, restene av kokt (eller stekt) fisk går i fiskegratengen (sammen med restene av de kokte grønnsakene). Anonymkode: d8dfb...18d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Era Vulgaris Skrevet 15. april 2020 #39 Del Skrevet 15. april 2020 Jeg er 50+ og er vokst opp med den type mat TS beskriver. Bodde i generasjonsbolig med "gamle" foreldre, og besteforeldre i samme hus, så vi hadde utelukkende denne type mat. Tirsdager var pyton, for da var det sild, potet og rødbeter Ellers elsket jeg klubb og duppe, fersk suppe og kjøtt, stekt flesk,lapskaus, mors (og bestemors kjøttkaker), grøt, spekemat osv. Vi hadde ikke god råd, så kjøtt var stort sett søndagsmat. I ukedagene var det fisk tre dager i uka, restemiddager, grøt, supper, gratenger, pannekaker o.l. Vi hadde dessert omtrent hver dag, da. Det kunne dreie seg om banan med melk og sukker, puffet ris med melk og syltetøy, fruktsalat eller en kakebit. I helgene ble det gjerne litt is. Lørdager spiste vi alltid grøt til formiddagsmat, og lørdagsmiddagen var pølser og lompe, som den gangen nærmest var luksus! Ikke hverdagsmat, som det er blitt etter hvert. Søndager var det alltid noe ekstra godt, som hjemmelagde karbonader, stek, eller annen kjøttmiddag. Jeg lager en del av denne tradisjonsmaten fortsatt, men må nok innrømme at jeg oftest velger mer "moderne" mat, og har gjort det de siste 20-30 årene. Mine barn ønsker gjerne kjøttkaker til middag når de kommer hjem en tur, da. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 15. april 2020 Forfatter #40 Del Skrevet 15. april 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det har mye med hva man er vokst opp med. Jeg er vokst opp på en bitteliten bygd, langt fra nærmeste tettsted og by. På gård, faren min var fisker. Vi dyrket det vi trengte av poteter, gulrot, av og til kålrabi og slike ting, og hadde nærmest fri tilgang på lammekjøtt og fisk. Jeg er dermed vant til, og det eneste jeg omtrent kan lage er kjøttsuppe, lammestek/lår, frikasse, kjøttkaker, lapskaus, saltet torsk, gammelsei etc. Taco, biff og grandiosa, o.l., hadde jeg omtrent ikke smakt før jeg møtte samboeren min som 19 åring (og jeg bodde alene fra jeg var 16, lagde mye av samme maten da). Det samme opplever jeg med ei venninne som har samme oppvekst som meg, bare på en annen kant av landet. Der er torsketunger like vanlig mat som fredagstaco liksom. Samboeren min derimot er vokst opp på mye toro, kjøttpudding, fiskekaker, makaroni og lite av det jeg kaller "normal mat". Både han og hans familie er ofte overrasket over meg, min alder (29 år) og at "hæ, kan du lage sånn?" Jeg har også et lite potetland i hagen, fordi jeg synes det er gøy. Men så skal det også sies at jeg lager minst like mye annen mat, enten det er indisk, asiatisk eller mexicansk. Variasjon er viktig Tror mye av nøkkelordet her er hva man er oppvokst med og hvilke verdier man har fått til grunn. Det er uhørt for meg å skulle kjøpe ferdig dessert og kake, pølser er nødmat. Anonymkode: 68cb2...932 Det virker som om det er forskjell fra sted til sted. Jeg bor i Oslo, så det er vel litt annerledes enn på mindre steder hvor man får lokale varer fra gårder osv? Her er det så mange tilbud og ulike restauranter og såkalte innvandrerbutikker. Så kan være litt av grunnen. Men noen virker snobbete, som om eksotisk mat er bedre. Derfor de ler litt. Og det er så idiotisk. Jeg kommer fra et land hvor maten er av den best likte i verden. Og den er veldig enkel den også. Så ulogisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå