Gå til innhold

Er ikke norsk husmannskost bra nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager sjelden sånn mat. Men jeg kan godt få det servert :)

Foretrekker mer grønn mat /vegetarmat som hovedregel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Nei, det var et norsk program. En norsk familie. Den som linkes til iver her visste jeg ikke om, men skal ta en titt! 

Dette er det nok du tenker på, Alle tiders måltid på Tv 2. https://www.tv2.no/a/8144443/

Anonymkode: 07355...054

• Liker 3
Skrevet

Må innrømme at mye av den norske tradisjonsmaten aldri har stått høyt i kurs hos meg, men mannen min, som er fra Asia, elsker norsk mat. Kjøttkaker, elgsteik, lapskaus, flesk og duppe, bankekjøtt etc Så vi prøver å lage mat som begge liker, stekt makrell er populært hos begge, og fiskekaker. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det nok du tenker på, Alle tiders måltid på Tv 2. https://www.tv2.no/a/8144443/

Anonymkode: 07355...054

Ja, den var det! Det var et artig program med mye relativt lite fristende mat. 

Skrevet
På 15.4.2020 den 13.26, SoWhat? skrev:

Men når jeg forteller norske venner at jeg skal lage kjøttkaker eller flesk og duppe, så syns de det er litt komisk. Lapskaus også. Sild og poteter ( jeg bruker spekesild, løk, rødbeter og potetskiver på flatbrød med smør) har de knapt hørt om.

Jeg er sta, -som i S T A...

Dem prøvde å true i meg sånn dæu sild, med noe pottit til...

-Påsto jeg ikke fikk gå fra bordet før jeg hadde spis opp maten min,

når jeg var Ca. 5 år. Nå er jeg 52... Hadde sitti der enda, -som en uttørket mumie... 

-Nevnte jeg att jeg er sta ..?

Dyremishandling å tvinge i unger dæu sild og pottit.... 

Ikke bra....

Resten er digg. :-)

a.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke at "bra nok" argumentet alltid blir dratt frem. Det er nok bare slik at mat som flesk og duppe, eller smalahove, ikke er så vanlig lenger. 

Jeg lager gjerne ting som Bao, Pad Thai, Goyza, Pokeboller, Sashimivarianter, med mer. Og får også reaksjoner om praten går rundt middagsretter. 

Jeg lager gjerne norsk mat. Men må ærlig innrømme at jeg har vridd en god del på de tradisjonelle rettene. Mer krydder (rikelig med hvitløk og rosmarin i lammeretter), riktige temperaturer (husker med gru mormors grå lammestek), og ferskere råvarer (lam, ikke sau, i får-i-kål). 

Anonymkode: ef731...5b6

• Liker 2
Skrevet

Vi lager både kjøttkaker, flesk og duppe, lapskaus, og fårikål engang i blandt, men vi lager også mye annen god mat som ikke er typisk norsk som pastaretter, taco, wok og lignende. 

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Jeg er sta, -som i S T A...

Dem prøvde å true i meg sånn dæu sild, med noe pottit til...

-Påsto jeg ikke fikk gå fra bordet før jeg hadde spis opp maten min,

når jeg var Ca. 5 år. Nå er jeg 52... Hadde sitti der enda, -som en uttørket mumie... 

-Nevnte jeg att jeg er sta ..?

Dyremishandling å tvinge i unger dæu sild og pottit.... 

Ikke bra....

Resten er digg. 🙂

a.

Hva er det med sild og nordmenn  a? 😄 men nei, jeg er da ikke en sadist som vil tvinge i barn mat. Så du får støtte for stahet herfra 🙂

men jeg elsker sild.... hm

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke at "bra nok" argumentet alltid blir dratt frem. Det er nok bare slik at mat som flesk og duppe, eller smalahove, ikke er så vanlig lenger. 

Jeg lager gjerne ting som Bao, Pad Thai, Goyza, Pokeboller, Sashimivarianter, med mer. Og får også reaksjoner om praten går rundt middagsretter. 

Jeg lager gjerne norsk mat. Men må ærlig innrømme at jeg har vridd en god del på de tradisjonelle rettene. Mer krydder (rikelig med hvitløk og rosmarin i lammeretter), riktige temperaturer (husker med gru mormors grå lammestek), og ferskere råvarer (lam, ikke sau, i får-i-kål). 

Er ikke hvitløk med lam vanlig?  Men akkurat lam klarer jeg ikke. Men jeg likte fårikål etter noen ganger, så bare å prøve.

Det sies at en liker all mat etter x antall ganger. Hvis det er viktig da... 🙂

Skrevet
12 timer siden, Tanuki skrev:

Må innrømme at mye av den norske tradisjonsmaten aldri har stått høyt i kurs hos meg, men mannen min, som er fra Asia, elsker norsk mat. Kjøttkaker, elgsteik, lapskaus, flesk og duppe, bankekjøtt etc Så vi prøver å lage mat som begge liker, stekt makrell er populært hos begge, og fiskekaker. 

Min ene asiatiske venninne elsker flesk og duppe! Fikk det servert helt tilfeldig, og hun har spiste det flere ganger siden

Og falukorv og brune bønner. Men det er veldig svensk. Og veldig godt! 

Skrevet (endret)
På 25.4.2020 den 15.00, Made4u skrev:

Vist pokker er norsk husmannskost bra nok, det er både sunt og ikke minst godt.

Dessverre er det mange som ikke vet hvor godt det kan være, fordi de aldri har opplevd det annet enn som hel- og halv-fabrikata, det siste er jo ikke representativt i det hele tatt.

Men norsk husmannskost laget fra grunn av, hvis noen ler av det så har de mest sannsynlig elendige matvaner selv og ikke begrep om hva det er de ler av.

Jeg tror ikke alle lager fra bunn av. Dere er nok litt problem. Jeg har spist Fjordland(?) Og det er greit nok. Men det smaker cafeemat, og gjør ikke retten god nok. Skal ofte lite til å lage selv. Saus og alt. Saus har så mye å si 🙂 stek og kjøttkaker med  saus lagd på kjøttkraft. Dægen det er godt 😆

Endret av SoWhat?
Gjest Made4u
Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg tror ikke alle lager fra bunn av. Dere er nok litt problem. Jeg har spist Fjordland(?) Og det er greit nok. Men det smaker cafeemat, og gjør ikke retten god nok. Skal ofte lite til å lage selv. Saus og alt. Saus har så mye å si 🙂 stek og kjøttkaker med  saus lagd på kjøttkraft. Dægen det er godt 😆

Det er STOR forskjell på Fjordland-middager og de samme rettene laget fra grunn av med gode råvarer, jeg vil si at forskjellen er så stor at Fjordland-alternativene ikke en gang er beskrivende for rettene og hva de kan være.

Riktig at sausen er essensiell, og der er det som natt og dag Fjordland kontra retten laget på ordentlig, dessverre. Skulle gjerne ønske at ferdigproduktene hadde en bedre kvalitet, men den gang ei, ferdigmaten blir derfor bare et tidsbesparende alternativ for de fleste, og lettvint er det jo å velge fjordland samt andre hel- og halv-fabrikat.

Skrevet
4 minutter siden, Made4u skrev:

Det er STOR forskjell på Fjordland-middager og de samme rettene laget fra grunn av med gode råvarer, jeg vil si at forskjellen er så stor at Fjordland-alternativene ikke en gang er beskrivende for rettene og hva de kan være.

Riktig at sausen er essensiell, og der er det som natt og dag Fjordland kontra retten laget på ordentlig, dessverre. Skulle gjerne ønske at ferdigproduktene hadde en bedre kvalitet, men den gang ei, ferdigmaten blir derfor bare et tidsbesparende alternativ for de fleste, og lettvint er det jo å velge fjordland samt andre hel- og halv-fabrikat.

Det jeg syns er litt rart er at folk ikke lager mat og fryser ned. Jeg skjønner ikke helt det?? Lag saus og ha på brukte melkekartonger. Lag grønnsaksuppe i porsjoner. Stek kjøttbiter en kan velge å putte oppi. Det var sånn jeg hadde greit med mat i studietiden. Pluss at jeg stjal epler og plommer fra naboene. Det var ikke snilt. Men herregud, jeg nøt de fruktebene. Innrømmer med skam. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

Er ikke hvitløk med lam vanlig?  Men akkurat lam klarer jeg ikke. Men jeg likte fårikål etter noen ganger, så bare å prøve.

Det sies at en liker all mat etter x antall ganger. Hvis det er viktig da... 🙂

Absolutt ikke i det norske kjøkken.

Hvitløk kom første gang til Norge på 1980 tallet, og selv da tok det mange år før flertallet tok det i bruk. Så det har aldri vært en del av norsk tradisjonsmat ;)

Lam derimot, det er norsk husmannskost. 

Så jeg forstår mindre og mindre av tråden din??

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke i det norske kjøkken.

Hvitløk kom første gang til Norge på 1980 tallet, og selv da tok det mange år før flertallet tok det i bruk. Så det har aldri vært en del av norsk tradisjonsmat ;)

Lam derimot, det er norsk husmannskost. 

Så jeg forstår mindre og mindre av tråden din??

Ok. Jeg er i lære. Og vil lære. Har lært litt, bla å lage verdens beste kjøttkaker tenk 🙂 jeg kan lage god rotmos og grønnsakssuppe også. Jeg er ikke født og oppvokst her. Sorry feil jeg tar. Bare å rette på det. 

Skrevet

Det jeg syns er litt rart er at folk ikke lager mat og fryser ned. Jeg skjønner ikke helt det?? Lag saus og ha på brukte melkekartonger. Lag grønnsaksuppe i porsjoner. Stek kjøttbiter en kan velge å putte oppi. Det var sånn jeg hadde greit med mat i studietiden. Pluss at jeg stjal epler og plommer fra naboene. Det var ikke snilt. Men herregud, jeg nøt de fruktebene. Innrømmer med skam. 

Jeg har vokst opp med å lage mye kjøttkaker og gratenger (og vårruller som er utrolig lite norsk) for å fryse. Så utrolig lettvint å varme opp senere!

Skrevet (endret)

Hva er det med sild og nordmenn  a? 😄 men nei, jeg er da ikke en sadist som vil tvinge i barn mat. Så du får støtte for stahet herfra 🙂

men jeg elsker sild.... hm

Akkurat den silda var bare vranglås, -i vinkel... Søs og jeg hadde fantastisk snille foreldre 

( Familiefoto -Fra venstre: Søs, meg og mamma + pappa ) ... :ninuskapus: :alice: :kose:

Teit av meg å si de "truet" oss, vdr.  n o e ... Utenkelig for oss... Men de gnagde om denna silda... 

( Må jo si att jeg aldri har smakt det, -siden jeg var barn da... De tre kubikkmillimeterene jeg smakte da, -en gang... )

Jeg er ikke noen Agronom err Meteorolog err Arkeolog err Teolog err Scientolog err Anestestesiolog err Glasiolog 

Gourmet :tronderbart: Men om jeg ikke husker  h e l t  feil, fra sånn Ca. 47 års tid siden, så lå det en kald, dæu og salt sild, 

( -trur jaggu det var bein inni der og jeg ), -varm pottit, -og mener og minnes noe læuk... ... Kan dette stemme ... :klo:

Hmmm... -Noen som kan sende meg en kald, dæu, salt sild   ... ... ...    Smake på nå ..? :forvirra: ...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Skrevet
4 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Akkurat den silda var bare vranglås, -i vinkel... Søs og jeg hadde fantastisk snille foreldre 

( Familiefoto -Fra venstre: Søs, meg og mamma + pappa ) ... :ninuskapus: :alice: :kose:

Teit av meg å si de "truet" oss, vdr.  n o e ... Utenkelig for oss... Men de gnagde om denna silda... 

( Må jo si att jeg aldri har smakt det, -siden jeg var barn da... De tre kubikkmillimeterene jeg smakte da, -en gang... )

Jeg er ikke noen Agronom err Meteorolog err Arkeolog err Teolog err Scientolog err Anestestesiolog err Glasiolog 

Gourmet :tronderbart: Men om jeg ikke husker  h e l t  feil, fra sånn Ca. 47 års tid siden, så lå det en kald, dæu og salt sild, 

( -trur jaggu det var bein inni der og jeg ), -varm pottit, -og mener og minnes noe læuk... ... Kan dette stemme ... :klo:

Hmmm... -Noen som kan sende meg en kald, dæu, salt sild   ... ... ...    Smake på nå ..? :forvirra: ...

a.

Jeg må le. Jeg tror ikke du får sild uten bein? 

AnonymBruker
Skrevet
På 15.4.2020 den 18.24, AnonymBruker skrev:

Jo, det smaker veldig lite. Det sier seg jo selv med den begrensede floraen vi har her så langt nord. Kan være så gode råvarer det vil, det er likevel litt smakløst. 

Anonymkode: 86010...d11

Dere som sier at norsk tradisjonsmat er smakløs, har ødelagt smaksløkene deres på sterk, utenlandsk mat.

Anonymkode: dd6a6...e41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, SoWhat? said:

Personlig synes jeg det er mye enklere å lage mat der og da. 

Nederste matvarer krever planlegging. Å lage noe av friske råvarer tar en halvtime.

Men så er jeg ikke noe kjøttkakemenneske heller. Kan telle på to hender hvor mange ganger jeg har spist det i mitt liv. Saus er heller ikke noe jeg spiser særlig ofte.

Anonymkode: 0d9d9...0b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...