SoWhat? Skrevet 15. april 2020 #1 Del Skrevet 15. april 2020 Jeg blir ikke latterliggjort, så langt vil jeg ikke gå. Men når jeg forteller norske venner at jeg skal lage kjøttkaker eller flesk og duppe, så syns de det er litt komisk. Lapskaus også. Sild og poteter ( jeg bruker spekesild, løk, rødbeter og potetskiver på flatbrød med smør) har de knapt hørt om. Jeg vet jo selvfølgelig at det er mye mer eksotisk mat som er blitt in siden 60-tallet da, men andre land holder ofte på sine tradisjonelle retter også. Jeg har stort inntrykk av at yngre mennesker ikke får dette i arv fra eldre generasjoner her? Jeg fikk mange tips her inne da jeg spurte etter norske retter. Jeg bruker å lage det flere ganger i måneden. Jeg elsker norsk mat, for jeg er ikke veldig glad i krydder. Dessuten er jeg oppvokst med enkel mat, og jeg lager også det mye. Men den maten er mer populær her enn norsk mat. Lager dere norsk tradisjonsmat som flesk og duppe, kjøttkaker, sild og lapskaus? Hvor ofte i så fall? 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. april 2020 #2 Del Skrevet 15. april 2020 Det er feil å kalle det "husmannskost", husmennene spiste ikke noe særlig annet enn grøt og flatbrød. Bondekost er mer riktig. Lager norsk mat innimellom, men mest i helgene, ettersom mye av det tar litt tid å tilberede. Kjøttkaker er typisk søndagsmiddag her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #3 Del Skrevet 15. april 2020 Spiser det jevnlig, som oftest i forbindelse med at vi skal ha fisk. Kan ikke si jeg har fått noen reaksjoner på det, men folk hever kanskje ikke bryna over husmannskost i Trøndelag. Poteter har vi gjerne flere ganger i uken Anonymkode: 6bd30...384 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 15. april 2020 Forfatter #4 Del Skrevet 15. april 2020 1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev: Det er feil å kalle det "husmannskost", husmennene spiste ikke noe særlig annet enn grøt og flatbrød. Bondekost er mer riktig. Lager norsk mat innimellom, men mest i helgene, ettersom mye av det tar litt tid å tilberede. Kjøttkaker er typisk søndagsmiddag her. Ok. Jeg visste ikke det. Bondekost da. Eller norsk tradisjonsmat. Men er du ung? Det er de yngre jeg lurer mest på om har lært å lage slik mat. Men hvis "eldre" svarer, så lærer dere barna å lage slik mat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. april 2020 #5 Del Skrevet 15. april 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Ok. Jeg visste ikke det. Bondekost da. Eller norsk tradisjonsmat. Men er du ung? Det er de yngre jeg lurer mest på om har lært å lage slik mat. Men hvis "eldre" svarer, så lærer dere barna å lage slik mat? Er 34. Vet ikke om det er ungt i din bok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caroprins Skrevet 15. april 2020 #6 Del Skrevet 15. april 2020 (endret) Jeg er passert 60 og lager masse norsk mat fra bunnen slik jeg har lært av mor og bestemor. Bare kos deg du med maten ,og du kan jo invitere noen av de som ler hjem på maten din så skjønner de at dette er god mat. Flott at du lager god norsk mat. Det er viktig at vi tar vare på våre mattradisjoner . Mine barn som er godt voksne nå lager selv de de liker av norsk mat og kommer alltid hjem til middag når jeg inviterer. 😀 Endret 15. april 2020 av caroprins 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 15. april 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 15. april 2020 Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev: Er 34. Vet ikke om det er ungt i din bok Jo, det er jo ungt. Med "eldre" tenkte jeg de over 50 som har barn i aldre hvor de kan lage mat. Sånn vanligvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #8 Del Skrevet 15. april 2020 Jeg lager vel det omtrent 50/50 i måneden, tenker jeg. Har aldri fått noen reaksjoner på det. Bruker ofte å lage store porsjoner med lapskaus, kjøttkaker o.l. for å fryse ned. Det gjør jeg ofte i helgene. Anonymkode: 7cde0...418 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #9 Del Skrevet 15. april 2020 Er 30 og elsker slik mat. Lager det med jevne mellomrom. Er kokk og jeg har spist på flotte restauranter verden rundt, men god gammaldags norsk mat er det beste jeg får. Er opprinnelig ikke norsk og synes at norsk mat får alt for mye tyn. Vestlandet er for eksempel en fantastisk matregion! Vi må være stolte av Vestlandet. Anonymkode: 50fdf...192 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
detvardet Skrevet 15. april 2020 #10 Del Skrevet 15. april 2020 Jeg spiser mest pasta og risretter fordi jeg hater å koke/ovnsbake poteter, til tross for at det er min favoritt grønnsak. Jeg spiser plantebasert så da må den norske husmannskosten tilpasses litt. Lager ertesuppe, pytt i panne (svensk), grønnsakssuppe, lapskaus, poteter med brun saus og «kjøttkaker». Rotgrønnsaker er så godt! 😍 Kanskje grunnen til at du går reaksjoner er fordi de ikke liker å lage mat? Det tar jo litt tid om du skal lage mat fra bunnen av. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #11 Del Skrevet 15. april 2020 Aldri. Det er for øvrig ikke "norsk tradisjonsmat". SÅ kort tilbake som mine foreldre er vokst opp med fisk med kokte poteter og overkokte grønnsaker til mandag - fredag, grøt (vegetar, om de var heldige så hadde de kanskje en bit bacon til. På deling) på lørdag og enten mer fisk eller en kjøttbit til potetene på søndag. Kjøttkaker og flesk og koteletter er 70- og 80-tallet og rikdommens mat langs Norges kyst. Jeg stiller meg for øvrig tvilende til om "godt nok" er et mål. Å ha et "godt nok" liv, eller et "godt nok" måltid har aldri vært mitt mål, i alle fall. Vi lever i verdens beste tid. Godt nok er ikke på agendaen. Anonymkode: 76858...b98 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 15. april 2020 Forfatter #12 Del Skrevet 15. april 2020 2 minutter siden, caroprins skrev: Jeg er passert 60 og lager masse norsk mat fra bunnen slik jeg har lært av mor og bestemor. Bare kos deg du med maten ,og du kan jo invitere noen av de som ler hjem på maten din så skjønner de at dette er god mat. Flott at du lager god norsk mat. Det er viktig at vi tar vare på våre mattradisjoner . Mine norske venner forventer alltid noe med pasta. Jeg har utenlandske venner som liker norsk mat da. Særlig kålruletter og lapskaus 🙂 serverte til italienske også, og de likte det godt. Men jeg har lagd kjøttkaker, og da spiser de norske dem. Skal prøve å friste de mer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #13 Del Skrevet 15. april 2020 Spiser det ofte selv. Lager farsekaker, kjøttkaker, fårikål, hønsefrikassé, flesk, Osv. Lager alt hjemmelaget. Som hverdagsmat, bortsett fra fårikål, det er helg mat. Elsker også utenlandsk mat, er utenlandsk selv. Men det er lettere å lage norsk mat en noe kinesisk feks, syns jeg. Anonymkode: 8c258...4a6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #14 Del Skrevet 15. april 2020 Vi spiser ikke så mye «klassisk» norske retter fordi jeg har fått nok av det i oppveksten og er drit lei. Anonymkode: a4ecc...486 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #15 Del Skrevet 15. april 2020 Foreldrene mine er traumatisert av å ha blitt påtvunget sild hver uke i barndommen, så det har jeg ikke vokst opp med og det er jeg evig glad for da jeg ikke liker sild. Har vokst opp med kjøttkaker og grøt og sånt, så det spiser jeg en del av. Er dog veldig glad i blant annet asiatisk mat og spiser egentlig det meste. Anonymkode: 22e1e...e9d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 15. april 2020 #16 Del Skrevet 15. april 2020 Flesk og duppe blir rett og slett for kraftig kost for meg og sild klarer jeg ikke noen form, men skikkelige hjemmelagde kjøttkaker er det beste samboeren min (Og hunden! ) vet så det har vi en gang i uken. Kjøttkaker og kraft til sausen lager jeg i større porsjoner og har i fryseren. Lapskaus lager jeg også og har i fryseren. Ellers har vi av og til fårikål, stek og andre typer tradisjonsmat på søndager og i høytider. Problemet, hvis det går an å kalle det det, med norsk tradisjonsmat er at det ofte er mangel på grønnsaker og mye mettet fett og derfor synes jeg ikke at det egner seg som hverdagsmat. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #17 Del Skrevet 15. april 2020 Er 22 og er oppvokst med en mor som lagde tradisjonsmat flere ganger i uka. Selv gjør jeg også det, og er nok den eneste i min krets i lik aldersgruppe som gjør det. Jeg er også den eneste som ikke vet hvordan man tilbereder quinoa haha. Blir litt overraska over hvor lite mange vet om matkulturen i sitt eget land. Var på leiting etter saltkjøtt for et par måneder siden, men det visste ikke hun som jobba i butikken hva var en gang(hun var nok i tredveåra, med veldig norskt navn). Trodde det var vanlig å spise, men hun var helt blank. De hadde forsåvidt ikke kjøttet jeg skulle ha på butikken, og jeg finner det ikke noe sted, så nå salter jeg selv. Syns det er rart at de ikke har sånt på butikkene rundt her (litt utenfor Oslo) Anonymkode: 6150f...2db 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #18 Del Skrevet 15. april 2020 Har det veldig sjeldent, det smaker lite og treåringen liker ikke poteter. Vi har sjeldent pakistansk mat også, går for det meste i fiskeretter fra rundt om i verden. Anonymkode: fb86c...335 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 15. april 2020 #19 Del Skrevet 15. april 2020 (endret) . Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 15. april 2020 #20 Del Skrevet 15. april 2020 (endret) Jeg er ikke norsk engang og det er mange jeg kjenner som lager og spiser akkurat det du snakker om, meg inkludert. Endret 15. april 2020 av Outlander 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå