Krantz95 Skrevet 15. april 2020 #1 Skrevet 15. april 2020 Overvekt og fedme gir høyere risiko for å bli innlagt for akutt og kritisk behandling viser en undersøkelse av 3.615 pasienter under 60 år i USA. BMI 30-34 ga 2 og 1,8 ganger så høy risiko for å bli innlagt for henholdsvis akutt og kritisk behandling. 35 eller høyere ga 2,2 og 3,6 ganger så høy risiko. 40% av voksne i USA har BMI på minst 30, så de kommer til å slite med viruset der borte. https://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/04/new-york-obesity-appears-raise-covid-19-risk
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #2 Skrevet 15. april 2020 Ifølge mange feite "kroppspositivister" er det jo ikke usunt å være feit. De mener jo at det eneste usunne er å bekymre seg for overvekt, fordi det kan visstnok føre til psykiske plager. Anonymkode: 223f4...c01 9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #3 Skrevet 15. april 2020 Jeg unner ingen å bli alvorlig syke uansett, men ja.. det er trist. Mon tro det kan få folk til å endre livsstil da? Anonymkode: 4447b...f2d 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #4 Skrevet 15. april 2020 3 minutter siden, Krantz95 skrev: Overvekt og fedme gir høyere risiko for å bli innlagt for akutt og kritisk behandling viser en undersøkelse av 3.615 pasienter under 60 år i USA. BMI 30-34 ga 2 og 1,8 ganger så høy risiko for å bli innlagt for henholdsvis akutt og kritisk behandling. 35 eller høyere ga 2,2 og 3,6 ganger så høy risiko. 40% av voksne i USA har BMI på minst 30, så de kommer til å slite med viruset der borte. https://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/04/new-york-obesity-appears-raise-covid-19-risk Det kan bli veldig stygt i USA, ja. Og koronapolitiet som klager på at det er mange nordmenn som har begynt å gå tur og jogge, kan ta seg ei bolle. Anonymkode: 6f0a5...b4d 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #5 Skrevet 15. april 2020 4 minutter siden, Krantz95 said: 40% av voksne i USA har BMI på minst 30, så de kommer til å slite med viruset der borte. Huff herregud! Uavhengig av alt er fedme en langt større trussel enn korona. Å ha BMI over 30 er ekstremt usunt. Vi må slutte å se på overvekt som normalen, menneskekroppen er ikke skapt for dette Anonymkode: 7e3e5...b5d 8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #6 Skrevet 15. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff herregud! Uavhengig av alt er fedme en langt større trussel enn korona. Å ha BMI over 30 er ekstremt usunt. Vi må slutte å se på overvekt som normalen, menneskekroppen er ikke skapt for dette Anonymkode: 7e3e5...b5d Jeg er helt enig med deg, men nåde den som sier noe slikt til en kroppspositivist Anonymkode: e80db...28a 3
Krantz95 Skrevet 15. april 2020 Forfatter #7 Skrevet 15. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan bli veldig stygt i USA, ja. Og koronapolitiet som klager på at det er mange nordmenn som har begynt å gå tur og jogge, kan ta seg ei bolle. Anonymkode: 6f0a5...b4d Ja, ut på joggetur alle dere som har hamstret godteri i det siste! "Butikksjef Kjell Vidar Landelius, ved Rema 1000, Vestnes Sør i Mandal selger nå like mye godteri på hverdager som han normalt gjør på lørdager": https://www.nrk.no/sorlandet/mer-hjemmetid-gir-godteri-boom-1.14968496
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #8 Skrevet 15. april 2020 Ja, men det er en svakhet at BMI regnes likt for menn som for kvinner. Men har mer muskelmasse enn kvinner, og muskler veier mer enn fett. En veltrent mann kan godt ha BMI over 30, og lite kroppfett. Jeg kjenner en mann som har BMI i den nederste delen av normalvektig. Han er «beinrangel», men det er ikke kvinner med samme BMI. Legene burde heller målt midjemål, som regnes som mer nøyaktig indikator på overvekt og fedme. Personer med fedme, har også større risiko for diabetes, høyt blodtrykk, og hjerte- og karsykdommer. Så det er ikke rart at flere i sånn vektklasse må på sykehus, enn de som veier mindre. Anonymkode: 2d470...5f3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #9 Skrevet 15. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det er en svakhet at BMI regnes likt for menn som for kvinner. Men har mer muskelmasse enn kvinner, og muskler veier mer enn fett. En veltrent mann kan godt ha BMI over 30, og lite kroppfett. Jeg kjenner en mann som har BMI i den nederste delen av normalvektig. Han er «beinrangel», men det er ikke kvinner med samme BMI. Legene burde heller målt midjemål, som regnes som mer nøyaktig indikator på overvekt og fedme. Personer med fedme, har også større risiko for diabetes, høyt blodtrykk, og hjerte- og karsykdommer. Så det er ikke rart at flere i sånn vektklasse må på sykehus, enn de som veier mindre. Anonymkode: 2d470...5f3 Man kan bruke skjønn også da, selv om man har høy bmi kan man ha lav fettprosent. Man vet som regel om man er feit eller ikke Anonymkode: e80db...28a 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #10 Skrevet 15. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan bruke skjønn også da, selv om man har høy bmi kan man ha lav fettprosent. Man vet som regel om man er feit eller ikke Anonymkode: e80db...28a Ja, men jeg siktet til artikkelen Ts viste til. Skjønn har ikke noe å si der, bare tallene. Tror forresten langt flere enn de som er overvektige synes de er feite. Anonymkode: 2d470...5f3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #11 Skrevet 15. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan bli veldig stygt i USA, ja. Og koronapolitiet som klager på at det er mange nordmenn som har begynt å gå tur og jogge, kan ta seg ei bolle. Anonymkode: 6f0a5...b4d Ingen klager på at folk jogger, bare på at de ofte er desidert dårligst på å holde avstand, og i tillegg peser, spytter og snyter seg ut i lufta når de farer forbi. Ikke rekker man alltid å flytte seg heller når de kommer, så de ødelegger de fineste turveiene for alle andre som går i ro og mak og forsøker å forholde seg til anbefalingene. I går traff jeg en jogger som tok seg bryet med å jogge en liten halvsirkel rundt meg selv om det ikke strengt tatt var nødvendig akkurat der, da ble jeg nesten rørt, og fikk litt troa på menneskeheten igjen. Hilsen koronapolitiet. Anonymkode: 82488...78f 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #12 Skrevet 15. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med deg, men nåde den som sier noe slikt til en kroppspositivist Anonymkode: e80db...28a Jeg synes det virker som at alle som kaller seg kroppspositivister er overvektige. Synes at kvinner i andre vektklasser også skulle kunne gjøre det, for det dreier seg jo om å være positiv til egen kropp. Jeg er positiv, selv om det er langt igjen til BMI 30. Anonymkode: 2d470...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #13 Skrevet 15. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen klager på at folk jogger, bare på at de ofte er desidert dårligst på å holde avstand, og i tillegg peser, spytter og snyter seg ut i lufta når de farer forbi. Ikke rekker man alltid å flytte seg heller når de kommer, så de ødelegger de fineste turveiene for alle andre som går i ro og mak og forsøker å forholde seg til anbefalingene. I går traff jeg en jogger som tok seg bryet med å jogge en liten halvsirkel rundt meg selv om det ikke strengt tatt var nødvendig akkurat der, da ble jeg nesten rørt, og fikk litt troa på menneskeheten igjen. Hilsen koronapolitiet. Anonymkode: 82488...78f "Ingen" klager, nei 😂 Anonymkode: 6f0a5...b4d 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #14 Skrevet 15. april 2020 Jeg har ikke merket noe, og ikke noe har blitt sagt heller, selv om min bmi er nærmere 50. Anonymkode: da7c0...dae
youcancallmejune Skrevet 15. april 2020 #15 Skrevet 15. april 2020 Hvis folk hiver seg på slankeren nå rekker de å gå ned mye før neste coronabølge treffer i høst. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #16 Skrevet 15. april 2020 USA er fucked, men de har jo valgt det selv. Håper vi i Norge får mer fokus på overvekt. Lærerne må tørre å fortelle foreldrene at det er dårlig oppdragelse å la barna leve på søtsaker og fett. Hadde selv en i klassen på barneskolen som nærmest levde på pommes frites. Det er jo kun karbohydrater og fett. Ikke rart at han ble kraftig overvektig. Anonymkode: 82258...1f8
SPOCA Skrevet 15. april 2020 #17 Skrevet 15. april 2020 (endret) Ja, det er det vel ingen tvil om at det er. Samtidig, grunnen til at det er forbundet med økt risiko er fordi mange med høy BMI har andre plager i tillegg, slik som høyt blodtrykk, høyt kolesterol, diabetes m.m. Da jeg var lagt inn med korona var aldri min overvekt et tema, men det er nok også fordi jeg ikke har veldig høy overvekt, jeg har heller ikke f.eks høyt blodtrykk, høyt kolesterol eller diabetes. Derimot har jeg astma, og den var de mer bekymret for, og den har jeg hatt hele livet, uavhengig av vekt. Så det er selvfølgelig urovekkende, ingen tvil om det, men det er ikke nødvendigvis slik at overvekt = risiko, det handler selvfølgelig også om en helhet. Endret 15. april 2020 av SPOCA 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #18 Skrevet 16. april 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det er en svakhet at BMI regnes likt for menn som for kvinner. Men har mer muskelmasse enn kvinner, og muskler veier mer enn fett. En veltrent mann kan godt ha BMI over 30, og lite kroppfett. Jeg kjenner en mann som har BMI i den nederste delen av normalvektig. Han er «beinrangel», men det er ikke kvinner med samme BMI. Legene burde heller målt midjemål, som regnes som mer nøyaktig indikator på overvekt og fedme. Personer med fedme, har også større risiko for diabetes, høyt blodtrykk, og hjerte- og karsykdommer. Så det er ikke rart at flere i sånn vektklasse må på sykehus, enn de som veier mindre. Anonymkode: 2d470...5f3 Jeg tror ikke det noen svakhet. Kvinner skal ha høyere fettprosent enn menn. Men ja, jeg synes midjemål-høyde er en bedre indikasjon. Men uansett må man bruke skjønn. Midjen kan hos mange, spesielt overvektige, være vanskelig å lokalisere og måle, og kroppsbygningen kan feilaktig indikere overvekt hos normalvektige. Etter hva jeg har forstått, er overvekt (fedme) en risiko i seg selv. Anonymkode: c8de0...f61
Anbefalte innlegg