Gå til innhold

Katt som ikke går hjem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Håper noen kan gi meg råd hva jeg skal gjøre. Det er en katt, tror det er en voksen hann. Den ser ikke hjemløs ut, er tam og i godt hold. Den dukket opp her i høst da vi fikk en voksen sterilisert hunkatt i hus. 

De siste dagene er den her hele tiden. Den søker kontakt og da døren sto åpen gikk den inn og spiste mat fra vår katt sin skål. Jeg synes synd på den, i dag da jeg lukket opp døra krøp den fram i regnet og har nok ligget ute hele natta. Samtidig er jeg redd for å begynne å mate den i tilfelle den bestemmer seg for å "flytte" til oss. Vi har katt og vår katt virker litt redd for den andre, det blir i hvert fall veldig spent mellom dem når de ser hverandre. 

Aner ikke hvem det er sin katt. Den mjauer på trappa vår og kommer inn om døra er åpen. Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: d87f6...b43

AnonymBruker
Skrevet

Ta med til dyrlege og sjekk chip. Om den ikke er chippet tar du den i hus og legger ut annonse på finn om omplassering av katt. Ikke gidd bruk tid åp å finne en eier som ikke tar ansvar. En uchippet katt regner jeg som hjemløs. 

Anonymkode: d0978...654

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ta med til dyrlege og sjekk chip. Om den ikke er chippet tar du den i hus og legger ut annonse på finn om omplassering av katt. Ikke gidd bruk tid åp å finne en eier som ikke tar ansvar. En uchippet katt regner jeg som hjemløs. 

Anonymkode: d0978...654

Nei, sånt gjør man ikke. Alle katter burde selvfølgelig chippes, men per dags dato er det ingen regler som sier at de må det. Å omplassere noens kjæledyr er overhode ikke greit. Skjerp deg. 

Du kan ta bilde av den og poste i lokale facebookgrupper, og på sider som finnfido.no og dyrebar.no for å søke etter eieren, dersom katten ikke er chippet. 

Anonymkode: 63932...1b6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips.. Det er litt uaktuelt for meg å ta den med til veterinæren akkurat nå.  Flere? HI 

Skrevet

Legg ut på lokale dyr savnet funnet sider og informer Dyrebeskyttelsen. Kanskje noen kan komme hjem til deg med en chip leser. Sett gjerne også opp noen lapper i nærområdet, på butikken f eks. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jag den vekk.

Anonymkode: d1279...128

• Liker 1
Gjest Alkoholist
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta bilde av den og poste i lokale facebookgrupper, og på sider som finnfido.no og dyrebar.no for å søke etter eieren, dersom katten ikke er chippet. 

Anonymkode: 63932...1b6

Dette burde du gjøre,ts.

AnonymBruker
Skrevet

Er det en korthåret rødhåret ukastrert? En venninne har en katt som visstnok trives i nabolaget. Kommer hjem til flere og omgås andre katter. 

Anonymkode: e5a36...e48

AnonymBruker
Skrevet

Den har altså fått mat ihvertfall én gang. Mitt matvrak hadde glatt kommet til deg flere ganger om muligheten for mer mat var tilstede. Jag den bort, sørg for at den holder seg unna. Ser den velstelt ut og ikke skadet, og det ikke er kaldt ute, så skal du ikke ta den inn.

Anonymkode: 38bf2...7cb

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den har altså fått mat ihvertfall én gang. Mitt matvrak hadde glatt kommet til deg flere ganger om muligheten for mer mat var tilstede. Jag den bort, sørg for at den holder seg unna. Ser den velstelt ut og ikke skadet, og det ikke er kaldt ute, så skal du ikke ta den inn.

Anonymkode: 38bf2...7cb

Takk for svar! Dette har vært min strategi siden den begynte å dukke opp her i høst. Tenkte den var interessert i vår katt og jaget den. 

Det som har forandret seg nå er at den ikke ser ut til å gå hjem samme hva vi gjør, og virker mer sulten enn før da den ikke har våget seg inn i huset.

Overnatte ute i regnet vil i alle fall min katt unngå for enhver pris - lurer derfor på om eieren er reist bort eller noe. Samtidig synes barna mine at den er søt, og koser med den når de er ute. 

Har spurt en nabo i dag som hadde en ide hvem sin katt det kunne være, en eldre person i et hus lengre bort som jeg sjelden ser og ikke kjenner. Burde jeg gå bort og spørre vedkommende om det er den sin katt og hva de tenker om det hele? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en korthåret rødhåret ukastrert? En venninne har en katt som visstnok trives i nabolaget. Kommer hjem til flere og omgås andre katter. 

Anonymkode: e5a36...e48

Nei denne ser ikke slik ut. HI

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Dette har vært min strategi siden den begynte å dukke opp her i høst. Tenkte den var interessert i vår katt og jaget den. 

Det som har forandret seg nå er at den ikke ser ut til å gå hjem samme hva vi gjør, og virker mer sulten enn før da den ikke har våget seg inn i huset.

Overnatte ute i regnet vil i alle fall min katt unngå for enhver pris - lurer derfor på om eieren er reist bort eller noe. Samtidig synes barna mine at den er søt, og koser med den når de er ute. 

Har spurt en nabo i dag som hadde en ide hvem sin katt det kunne være, en eldre person i et hus lengre bort som jeg sjelden ser og ikke kjenner. Burde jeg gå bort og spørre vedkommende om det er den sin katt og hva de tenker om det hele? 

Du må jo spørre folk i området om de kjenner til den, om ingen kjenner til den og ingen varsler om at den er deres så må du kontakte dyrebeskyttelsen der dere bor å sørge for å fange den inn. 

Anonymkode: fff8a...58e

• Liker 2
Skrevet

1. Snakk med naboene dine rundt om de kjenner til katten. De må være helt sikre, og ikke bare tro at de vet hvem eier er. 

2. Få Dyrebeskyttelsen eller noen andre til å komme og sjekke etter chip. Siden du ikke kan/vil dra til veterinær nå. 

3. Om den ikke er chipper så må eier etterlyses, og eventuelt Dyrebeskyttelsen eller andre som hjelper katter i ditt område gi deg råd om hva som skal gjøres videre. Jo fortere en eierløs katt blir tatt inn, jo bedre vil det gå for katten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også en slik katt i nabolaget, er døren oppe så kommer hun og hilser på.

I begynnelsen da jeg ikke visste hvor hun kom fra så tok jeg hun med meg til dyrlegen og leste av chippen (det er gratis), fant da ut at hun bor noen hus bortenfor oss.

Hun går rundt i hele nabolaget og hilser på, noen ganger banker hun på dører og vinduer for å komme inn hvis døren ikke er oppe. Hun har liksom blitt hele nabolagets lille maskot 🥰

Anonymkode: 04dd2...b29

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta bilde av den, og legg ut på sosiale medier, der dyr meldes savnet. Heng opp bilde på butikker. Spør i nabolaget. Melder eieren seg, kan du anbefale GPS-halsbånd og chipping, dersom den ikke er chippet. Jeg vet om en som hadde mistet sin katt, den var borte i mange måneder. Nå vet hun alltid hvor katten er på grunn av halsbåndet. Jeg har sett hvordan det så ut i appen. Var detaljert, og det sto også klokkeslett der.

Anonymkode: c6d22...f8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også en slik katt i nabolaget, er døren oppe så kommer hun og hilser på.

I begynnelsen da jeg ikke visste hvor hun kom fra så tok jeg hun med meg til dyrlegen og leste av chippen (det er gratis), fant da ut at hun bor noen hus bortenfor oss.

Hun går rundt i hele nabolaget og hilser på, noen ganger banker hun på dører og vinduer for å komme inn hvis døren ikke er oppe. Hun har liksom blitt hele nabolagets lille maskot 🥰

Anonymkode: 04dd2...b29

Har en sånn her å 😂 han bor to hus nedenfor oss. Er bestis med pusen vår og henger her ofte. Kommer på verandaen å henter henne om morran ofte 😅 men man må passe på, for plutselig er han inne 🙈 

Anonymkode: fff8a...58e

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gått bort og spurt, så vet du hvor katten bor og får sjekket at han har eiere som bryr seg.

• Liker 2
Skrevet
På 15.4.2020 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Takk for tips.. Det er litt uaktuelt for meg å ta den med til veterinæren akkurat nå.  Flere? HI 

Hvorfor vil du ikke ta den til evt, er pga korona?

På 15.4.2020 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Ta et bilde av den og spør i nabolaget. Det kan hende at den finner mat mange steder, og noen katter har «lettstelt» pels

Skrevet

Kanskje printe ut et bilde på et notat, også legge det i postkassene rundt om i nabolaget. Ikke alle blir like glad for at du kommer og banker på i disse tider. Oppgi tlf.nr ditt, så kan eventuelt eier, eller noen som hver hvem sin katt det er, ringe deg.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 4/15/2020 at 10:50 PM, AnonymBruker said:

Jag den vekk.

Anonymkode: d1279...128

Støtter dette

Anonymkode: 6c360...db5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...