Million Skrevet 15. april 2020 #1 Skrevet 15. april 2020 (endret) For første gang i mitt liv (jeg er passert 50) har jeg fått utslag av elveblest. Det må være det, for det ligner eksakt på beskrivelse og bilder. Det kom brått. Merket kløe her og der i går, særlig under armene, men så ikke etter om det var noe utslett e.l. før i dag. Da jeg satt på do, så jeg plutselig en stor vable/utslett på låret, og da jeg undersøkte nærmere, hadde jeg fullt av det under armene og litt nedover ribbena. Noen på rumpa også. Jeg har ikke spist noe ukjent på det jeg kan huske, og har heller ikke vasket noen klær i annet enn parfymefrie, allergivennlige vaskemidler. Har ikke byttet dusjsåpe, bruker en mild og grei en fra Nivea som jeg har gjort i flere år. Hadde heller ikke dusjet på et par dager før dette utslettet slo ut. Jeg leser på nett at det kan vare i alt fra noen timer til et døgn, og opptil noen uker.... veldig vanskelig å forutsi hva jeg kan forvente. Det klør. Jeg blir litt småsprø, særlig klør det på rumpa og i armhulene (under armene). Aner virkelig ikke hva som kan ha forårsaket dette. Noen som har erfaringer å dele? Har du hatt det og hvor lenge varte det for deg? Hvis jeg antar det begynte i går (kløen startet da, vet ikke når vablene kom), kan jeg forvente at det IKKE blir mer utslett nå? PS! I går, altså samtidig, opplevde jeg å få ubehag og litt smerte helt nederst i spiserøret der det går ut i magesekken. Veldig ubehagelig. Det lindres hver gang jeg drikker noe, og drikken skyller over det punktet. Jeg leser at man kan få det innvendig også og at det er skummelt. Er det sannsynlig at jeg har fått det også? Endret 15. april 2020 av Million
Million Skrevet 15. april 2020 Forfatter #3 Skrevet 15. april 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 065d3...13c Dette har jeg lest. Jeg spør etter andres erfaringer. Menneske til menneske. Og ikke noen av årsakene som er listet opp i ditt sitat, stemmer med meg. Jeg har bare vært hjemme hele påsken og ikke utsatt meg for noe som helst. Det eneste er at jeg for noen dager siden (husker ikke hvor mange dager) tok betennelsesdempende medisin to dager på rad. Men dette er en medisin jeg har brukt nå og da siden jeg var 17 år, altså i over 30 år. Så det er ikke noe nytt, og jeg har aldri reagert på den før (Naproxen). Endret 15. april 2020 av Million
WhiteSwan Skrevet 15. april 2020 #4 Skrevet 15. april 2020 Jeg fikk det etter å ha vært ute og blitt stukket/bitt? av et eller annet insekt, da kom elveblesten rett etterpå. Det ble verre når jeg klødde på det og gikk vel over etter en uke.
Million Skrevet 15. april 2020 Forfatter #5 Skrevet 15. april 2020 Akkurat nå, WhiteSwan skrev: Jeg fikk det etter å ha vært ute og blitt stukket/bitt? av et eller annet insekt, da kom elveblesten rett etterpå. Det ble verre når jeg klødde på det og gikk vel over etter en uke. Insektsbitt tenkte jeg også på, at noe kan ha sneket seg inn vinduet når jeg har luftet på soverommet. Selv om det er tidlig på året for det, så har det jo vært en snøfattig vinter med bart gress i Oslo, så kanskje insektene "våkner" tidligere enn normalt? Argh, nå klør det på året og hodet også.
WhiteSwan Skrevet 15. april 2020 #6 Skrevet 15. april 2020 2 minutter siden, Million skrev: Insektsbitt tenkte jeg også på, at noe kan ha sneket seg inn vinduet når jeg har luftet på soverommet. Selv om det er tidlig på året for det, så har det jo vært en snøfattig vinter med bart gress i Oslo, så kanskje insektene "våkner" tidligere enn normalt? Argh, nå klør det på året og hodet også. Det vet jeg ikke, men er jo en mulighet. jeg sto ved siden av en høyball når jeg fikk det så det er jo ikke så rart. Jeg prøvde en kløedempende krem men synes det fungerte bedre å bare holde hånden under kaldt vann, det var der jeg ble bitt. Du bør gå til legen for å sjekke det og evt ta en allergitest, da kan du teste om du er allergisk mot noen insektstikk i tillegg
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #7 Skrevet 15. april 2020 Sønnen min har hatt det og vi fant aldri ut hvorfor. Men det som gjorde susen var allergi medisiner. Han fikk flytende zyrtec fra legen og det slo det ned. Anonymkode: b6eec...768
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #8 Skrevet 15. april 2020 16 minutter siden, Million skrev: Dette har jeg lest. Jeg spør etter andres erfaringer. Menneske til menneske. Og ikke noen av årsakene som er listet opp i ditt sitat, stemmer med meg. Jeg har bare vært hjemme hele påsken og ikke utsatt meg for noe som helst. Det eneste er at jeg for noen dager siden (husker ikke hvor mange dager) tok betennelsesdempende medisin to dager på rad. Men dette er en medisin jeg har brukt nå og da siden jeg var 17 år, altså i over 30 år. Så det er ikke noe nytt, og jeg har aldri reagert på den før (Naproxen). Det står på lista, betennelsedempende.Plutselig en dag tåler du ikke mer, jeg fikk brått utslett av Ibux. Jeg fikk elveblest av smertestillende salve på beinet. Anonymkode: 065d3...13c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #9 Skrevet 15. april 2020 Jeg hadde et kraftig anfall en gang da jeg var barn. Det varte en uke og førte også til hovne ledd, jeg tror også det kom inn i munnen. Det sluttet ikke før jeg var til legen og fikk sprøyte i rompa og resept på antihistamin. Vi ble aldri helt sikre på årsaken, men hovedmistenkte er et vepsestikk jeg fikk noen dager tidligere. Det var deg eneste uvanlige som hadde skjedd i livet mitt, og også det eneste som ikke har skjedd igjen senere. Jeg har også fått antydninger til elveblest senere ved store mengder myggstikk, noe som støtter hypotesen om at jeg reagerer på insekter. Anonymkode: e425c...dc3
Ava+, Skrevet 15. april 2020 #10 Skrevet 15. april 2020 Jeg fikk elveblest på hals/bryst etter å ha tatt en liten tatovering på underarmen. Gikk bort etter et par uker.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #11 Skrevet 15. april 2020 10 minutter siden, WhiteSwan skrev: Det vet jeg ikke, men er jo en mulighet. jeg sto ved siden av en høyball når jeg fikk det så det er jo ikke så rart. Jeg prøvde en kløedempende krem men synes det fungerte bedre å bare holde hånden under kaldt vann, det var der jeg ble bitt. Du bør gå til legen for å sjekke det og evt ta en allergitest, da kan du teste om du er allergisk mot noen insektstikk i tillegg Allergitester gir ikke noen klare svar, man kan få utslag uten å reagere allergisk (og i sjeldnere tilfeller ikke få utslag selv om man har allergiske symptomer). Så man kan ikke sjekke seg for allergi Naproxen har både hudutslett og elveblest som registrerte bivirkninger, og man kan godt få det selv om man har tatt det mange ganger før. Ville tatt antihistaminer og sett om det går over. Oppsøkt lege hvis det ikke gjør det. Anonymkode: 69e02...5a6 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #12 Skrevet 15. april 2020 Jeg har vært plaget av elveblest, men plutselig var det over etter mange år med mye strev. De fant aldri noen direkte årsak. Min mor har hatt ett eneste "angrep" for 11-12 år siden, og aldri mer. Det er så forskjellig. Men klør gjør det. Anonymkode: b777a...a91
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #13 Skrevet 15. april 2020 Jeg har hatt elveblest i fire år nå. Tar opptil 2-4 ceterizin (zyrtec) hver dag for å holde det i sjakk. Fikk det som følge av en medisin. Anonymkode: adbd6...124
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #14 Skrevet 15. april 2020 Dette er mitt tredje år med kronisk elveblest. Årsaken er ukjent, men mistenker at det er en uoppdaget betennelse i en tann som kan ha utløst det. Tannen skal trekkes snart, og får se om det hjelper. Har trykkelveblest som trigges av diverse tekstiler, stramme klær og friksjon mot huden. Tar cetrizin/zyrtec daglig, og det begrenser utslettet. Stress kan også trigge elveblest hos meg. Anonymkode: a2346...27c
Million Skrevet 15. april 2020 Forfatter #15 Skrevet 15. april 2020 (endret) Jeg har fått telefonkonsultasjon med legen i dag, om et par timer, så får vi se hva legen sier. Kanskje jeg får noe antihistaminer eller noe. Det klør noe infernalsk under armene spesielt, så det hadde jeg satt pris på å få lindring mot. Takk til alle som har svart og delt sine erfaringer så langt! TS Endret 15. april 2020 av Million
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #16 Skrevet 15. april 2020 Jeg får elveblest i ansiktet av vanndamp. Med andre ord bryter det ut når jeg dusjer, selv om jeg selvsagt forsøker å ha så kaldt vann som mulig. Men jeg bistår også folk i dusj i forbindelse med jobb så jeg ser jo stort sett ikke ut:P Men jeg må tipse om Clinique redness solutions. Kurerer det ikke, men det ble mye, mye bedre:) Ser at her er det snakk om på andre hudområder enn ansiktet men. Jeg fikk også antihistaminer men de gjorde ikke en døyt:P Anonymkode: 688a7...418
Million Skrevet 15. april 2020 Forfatter #17 Skrevet 15. april 2020 Jeg ser nå at den store vablen jeg hadde øverst på forsiden av låret da jeg skrev hovedinnlegget, har krympet til en tiøring-størrelse plutselig. Kanskje det er håp om at det går over av seg selv ganske snart? Sjekket under armene, men der var det like ille.... TS
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #18 Skrevet 15. april 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får elveblest i ansiktet av vanndamp. Med andre ord bryter det ut når jeg dusjer, selv om jeg selvsagt forsøker å ha så kaldt vann som mulig. Men jeg bistår også folk i dusj i forbindelse med jobb så jeg ser jo stort sett ikke ut:P Men jeg må tipse om Clinique redness solutions. Kurerer det ikke, men det ble mye, mye bedre:) Ser at her er det snakk om på andre hudområder enn ansiktet men. Jeg fikk også antihistaminer men de gjorde ikke en døyt:P Anonymkode: 688a7...418 Tipper du har kuldeallergi. Hvis antihistaminene du fikk ikke hjalp, må du prøve andre typer. Anonymkode: 161af...e58
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #19 Skrevet 15. april 2020 Er ikke alltid så lett å vite hva som forårsaker det. Kan være allergi eller stress. Jeg fikk en gang elveblest som startet ved overarmene. I løpet av timer spredte det seg nedover rygg, mage, bena. Hele kroppen unntatt hodet. Det klødde intens i timesvis. Dette skjedde på ettermiddag 16 mai. Neste morgen, på 17 mai, var der nesten borte. Siden legesenter var stengt, så tok jeg ikke kontakt med lege. Fant aldri ut hva som var årsak. Det eneste jeg tenkte på var om det kunne være noe med toppen jeg hadde på. Den var helt ny fra butikk. Utslettet startet akkurat under erme på begge armer. Men det kan jo også ha vært noe jeg hadde spist. Det blir bare gjetning. Har hatt elveblest noen få ganger etterpå, men ikke så voldsomt. Anonymkode: 08e91...1a5
Gjest Senil Skrevet 15. april 2020 #20 Skrevet 15. april 2020 Fikk plutselig elveblest da jeg var rundt 30. Er nå 15 år siden. Vet ikke hva som setter det i gang. Ibux har jeg funnet ut gir meg elveblest. To klementiner eller flere gir meg det. Men kan også bare sitte å lese en bok og kjenne elveblesten sprer seg i ansikt og på hals. Mitt går over i løpet av timer. Noen ganger kun minutter. Er sjekket opp og i mente, reagerer kke på den allergitesten man skal reagere på en gang, så får alltid ugyldige tester. Så finne ut av hva og hvorfor er umulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå