Gå til innhold

Skal en overvektig lærer holde seg hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller gå tilbake på jobb? Hva med en som bare har astma? Eller en som er gravid med risikosvangerskap? Jeg er så i tvil om hvem som kan jobbe og ikke nå som vi skal slippe gradvis opp igjen. Skolene vil jo ikke klare å tilby et godt smittevern. 

Anonymkode: 8441c...40b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og hvor overvektig, liksom? Bmi på 27-28, er det greit? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Bmi på 27 er da ganske normalt. Snakk med legen din. 

Anonymkode: a7e45...7f8

AnonymBruker
Skrevet

Rektor hos oss sier at det er opp til fastlegen å definere om en er i risikogruppe og da skal holde seg vekke fra jobb når skolen åpner

Anonymkode: 41c24...4dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med lege, i alle fall. Jeg er nettopp ferdigbehandlet kreftpasient og ser at mange i min situasjon mener at de er i risikogruppen, men med mindre du har senskader på lungene eller permanent nedsatt immunforsvar er man ikke det, så onkologen min. Dette gjelder også velregulert astma, diabetes, lett overvekt osv. Alle som er i tvil må selvsagt høre med legen sin, men man kan nok ikke fritas fra arbeidsplikten pga egen synsing (sier ikke at det er tilfelle for deg, altså, men det er en del som gir litt det inntrykket...)

Anonymkode: b02aa...039

AnonymBruker
Skrevet

Min lege mente at "vanlig", medisinert astma ikke er risikogruppen. Tror når det gjelder overvekt at det er fedme man vurderer som farlig, ikke bare litt lubben liksom. Men det er det uansett ikke læreren selv som skal avgjøre. Helsemyndighetene definerer klare risikogrupper (der alder er og blir den viktigste risikofaktoren), og så gir leger legeerklæring dersom man selv er i en slik gruppe.

(I Danmark må alle lærere på jobb uansett.)

Anonymkode: abae6...288

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller gå tilbake på jobb? Hva med en som bare har astma? Eller en som er gravid med risikosvangerskap? Jeg er så i tvil om hvem som kan jobbe og ikke nå som vi skal slippe gradvis opp igjen. Skolene vil jo ikke klare å tilby et godt smittevern. 

Jeg har bmi på 35, spurte legen min ang jobb. Neida, det gikk fint det, har lav risiko. Jobber med barn. 
Så da går jeg på jobb. 

Anonymkode: ce73b...a03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En av ekspertene sa i går på nyhetene at det var først når man i tillegg til risikoting, som diabetes, høyt blodtrykk etc var over femti år gammel at det faktisk var noe forhøyet risiko kontra "friske unge folk". 

Anonymkode: 41073...e60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bmi på 35, spurte legen min ang jobb. Neida, det gikk fint det, har lav risiko. Jobber med barn. 
Så da går jeg på jobb. 

Anonymkode: ce73b...a03

Så godt å høre, har lurt på det samme selv 😊

Anonymkode: c21ae...249

AnonymBruker
Skrevet

Spør utdanningsforbundet.

Anonymkode: c9419...bbc

AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke mange arbeidstakere igjen i samfunnet hvis alle som pr def. er overvektige skal holde seg hjemme.

Anonymkode: de04b...831

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En ekstra potetgullpose per dag burde gjøre susen.

Anonymkode: d851e...806

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger å vite hva du skal gjøre. Du trenger ikke å bekymre deg for om læreren på skolen, de som har astma osv osv. 

Anonymkode: ba571...201

• Opprett ny...