Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lært meg norsk i nesten et år på egenhand. Jeg er fortsatt ikke flytende men har brukt ganske mye tid på det. Jeg har øvt hver eneste dag med veldig få unntak for å lære det så fort som mulig og har brukt flere timer per dag på dette målet i gjennomsnitt. Jeg synes det er et veldig søtt språk og selv om jeg dessverre har aldri vært i Norge, så tror jeg det skulle nok være et sted jeg kunne stortrives i, og jeg vurderer faktisk om å flytte dit om noen år, gjerne til en av de største byene.

Jeg er imidlertid redd for at jeg skal bli ensom i deres land. Utifra hva jeg leser på Internett så virker det som om det er skikkelig vanskelig å få venner i Norge og vanlig å være ensom, særlig sett som innvandrer. Jeg er riktignok ikke en veldig sosial person i alle fall, men jeg vil jo ha venner og en dame. Og selv om noen av dere sier at det blir lettere med alkohol i bildet, så løser dette ingenting for meg, da jeg unngår det. Det høres altså enda vanskeligere ut for meg.

Jeg kan jo ikke vet hvordan det er å bo i Norge uten å faktisk gjøre det selv. Synes dere det er lett å få møte folk der? Er ensomhet egentlig et så veldig stort problem som noen sier, eller er det bare tull?

Jeg er forresten en mann fra et vesteuropeisk land.

Edit 2020/04/16: ironisk nok så tror jeg nå at mitt brukernavn burde hete "ennaikkeflytende" i stedet for "endaikkeflytende".

Endret av endaikkeflytende
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å få venner i norge er ikke lett, vi har ingen sosial kultur Veldig lukket og innesluttet, holder oss til vår egen gruppe. Vi elsker å gruppere oss å stenge andre ute fra gruppa.

Nordmenn er dessverre lite å bli kjent med, de er mest opptatt av å være like. Gjøre det samme som alle andre i gruppen de tilhører, er ofte en leder i gruppa som styrer showet. Nordmenn er utrolig kuet som mennesker. Slik er det i arbeidslivet også, de som jobber der du starter som nyansatt har ofte blitt en "gruppe/gjeng" som ikke slipper inn andre. Om du skal slippe inn i gruppa MÅ du følge normene til gruppa.

Når det kommer til alkohol så er det enda verre, nordmenn er livredde for å drikke alkohol med andre som ikke gjør det. Alkohol er et kjempeproblem i norge. Nordmenn må alltid drikke seg til mot.

Norge har flott natur, godt velferdsystem og bra lønn i noen tilfeller. Men søker du sosial kultur og menneskelighet er det ikke et land du bør flytte til. Nordmenn er superegoister.

Hilsen Norsk i 40årene som har jobbet i mange andre land. Samt reist mye rundt i verden på egenhånd å opplevd sosial kultur.

Anonymkode: 1ffba...9d0

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få venner i norge er ikke lett, vi har ingen sosial kultur Veldig lukket og innesluttet, holder oss til vår egen gruppe. Vi elsker å gruppere oss å stenge andre ute fra gruppa.

Nordmenn er dessverre lite å bli kjent med, de er mest opptatt av å være like. Gjøre det samme som alle andre i gruppen de tilhører, er ofte en leder i gruppa som styrer showet. Nordmenn er utrolig kuet som mennesker. Slik er det i arbeidslivet også, de som jobber der du starter som nyansatt har ofte blitt en "gruppe/gjeng" som ikke slipper inn andre. Om du skal slippe inn i gruppa MÅ du følge normene til gruppa.

Når det kommer til alkohol så er det enda verre, nordmenn er livredde for å drikke alkohol med andre som ikke gjør det. Alkohol er et kjempeproblem i norge. Nordmenn må alltid drikke seg til mot.

Norge har flott natur, godt velferdsystem og bra lønn i noen tilfeller. Men søker du sosial kultur og menneskelighet er det ikke et land du bør flytte til. Nordmenn er superegoister.

Hilsen Norsk i 40årene som har jobbet i mange andre land. Samt reist mye rundt i verden på egenhånd å opplevd sosial kultur.

Kan skrive under på denne. 

Hilsen 

Barn av innvandrer som er født og oppvokst i Norge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så flink du har vært til å lære deg norsk! 😊 Jeg er imponert

Anonymkode: 8ffea...2fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Daniela79 skrev:

Kan skrive under på denne. 

Hilsen 

Barn av innvandrer som er født og oppvokst i Norge. 

Takk for svar, kan jeg spørre om din alder?

Det var når jeg kom meg ut av Norge, startet å reise rundt i europa og utenfor jeg oppdaget hvor ille nordmenn er som mennesker når det kommer til grupperingen og likehetsprinsippet. Nordmenn MÅ følge det flokken rundt gjør, MÅ høre til en flokk. Livredde for å skille seg ut.

Skrevet

Egentlig ingenting her som jeg ikke hadde hørt før. Jeg tror jeg skulle ha slitt på skolen for eksempel hadde jeg vokst opp i Norge, i og med at jeg opplevde denne utestengingen da allerede i mitt eget land på grunn av å ha skilt meg seg for mye fra gjengen. Nå vet jeg hvordan det føles å virkelig bli inkludert i sosiale grupper, på tross av forskjeller, og jeg vil ikke gå tilbake til hvordan jeg hadde det før.

Men det var mitt eget valg å i det hele tatt lære meg norsk, så jeg kan ikke klage. Angrer på ingenting.

Jeg regner med at det samme gjelder i Sverige? Også, vet noen av dere hvordan det er i Tyskland til sammenligning? Fordi det hender at jeg prøver også å lære meg tysk.

AnonymBruker
Skrevet

Du har kjempe god norsk! Jeg kan egentlig ikke hjelpe deg med spørsmålet fordi jeg sliter med det åså 😊 tror det et ganske stort problem med ensomhet. 

Anonymkode: 0ba98...30c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% norsk og har ingen venner. Måtte flytte i voksen alder på grunn av jobb, og synes det er vanskelig å finne nye bekjentskap. Det virker som om voksne mennesker viser liten interesse for å stifte nye bekjentskap. 

Anonymkode: 362fa...f2d

AnonymBruker
Skrevet

Ikke flytt hit, du kommer til å angre. Her blir du sett rart på hvis du skiller deg ut. Har du på deg klær med andre farger enn svart/grå så blir du lagt merke til og får mange rare blikk. Her skal alle være like kjedelige.

Snakker du "høyt" ute på gata så får du også mange blikk.

I tillegg så er det veldig dyrt og kaldt her.

Anonymkode: bafce...eb4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke flytt hit, du kommer til å angre. Her blir du sett rart på hvis du skiller deg ut. Har du på deg klær med andre farger enn svart/grå så blir du lagt merke til og får mange rare blikk. Her skal alle være like kjedelige.

Snakker du "høyt" ute på gata så får du også mange blikk.

I tillegg så er det veldig dyrt og kaldt her.

Anonymkode: bafce...eb4

Det skal sies at jeg skulle ønske folk her der jeg bor ikke syntes det var greit å snakke så høyt på gata (og også andre steder) som de gjør, for enkelte mennesker nesten roper til hverandre. At folk snakker for høyt her kan jeg tåle fint likevel. Problemet mitt greier seg om andre former for støy. Hovedsakelig høy musikk dagen rundt i nabolaget, det er så innmari plagsom og det ser ut til å skje overalt.

At det er kaldt i Norge bryr jeg meg ikke så mye om heller. Det foretrekker jeg fremfor at det blir for varmt. Det er jo bare å kle seg som været krever det?

Det avgjørende er som sagt å få venner. Jeg vil ikke bli ensom, og så tror jeg at jeg aldri kommer til å flytte dit. Og det er synd (for meg i hvert fall).

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, kan jeg spørre om din alder?

Det var når jeg kom meg ut av Norge, startet å reise rundt i europa og utenfor jeg oppdaget hvor ille nordmenn er som mennesker når det kommer til grupperingen og likehetsprinsippet. Nordmenn MÅ følge det flokken rundt gjør, MÅ høre til en flokk. Livredde for å skille seg ut.

Jeg er 40. 

Ja, likhetsprinsippet, janteloven, flokkmentalitet. Det er ikke lov til å skryte av seg selv med mindre det er trening eller sport det gjelder. Fordi andre mennesker kan jo få dårlig selvtillit av å se at du har finere klær og liker å pynte deg. Jeg snakker nå av egen erfaring. Men samtidig er det innafor å vise frem dyre hytter, feriehus bil og privatbolig man eier. Det er uskrevne regler for hva som er lov og ikke lov. Sist men ikke minst, det er typisk norsk å være god. Det vil si at nordmenn tror høyt om seg selv, og alle som tilhører land utenfor vest europa og Usa får ikke like stor respekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må dessverre si meg enig i det de andre skriver her, TS. Det er utrolig vanskelig å finne seg norske venner. Jeg har bodd her i snart 5 år og sliter enda. Det er ikke umulig, for jeg ser andre utlendinger som har norske venner, men de fleste utlendinger blir venner med andre utlendinger for å unngå å gå rundt alene. Jeg trives i eget selskap så det gjør meg ikke noe.

Anonymkode: 92f27...2df

Skrevet
På 15.4.2020 den 2.17, endaikkeflytende skrev:

Jeg har lært meg norsk i nesten et år på egenhand. Jeg er fortsatt ikke flytende men har brukt ganske mye tid på det. Jeg har øvt hver eneste dag med veldig få unntak for å lære det så fort som mulig og har brukt flere timer per dag på dette målet i gjennomsnitt. Jeg synes det er et veldig søtt språk og selv om jeg dessverre har aldri vært i Norge, så tror jeg det skulle nok være et sted jeg kunne stortrives i, og jeg vurderer faktisk om å flytte dit om noen år, gjerne til en av de største byene.

Jeg er imidlertid redd for at jeg skal bli ensom i deres land. Utifra hva jeg leser på Internett så virker det som om det er skikkelig vanskelig å få venner i Norge og vanlig å være ensom, særlig sett som innvandrer. Jeg er riktignok ikke en veldig sosial person i alle fall, men jeg vil jo ha venner og en dame. Og selv om noen av dere sier at det blir lettere med alkohol i bildet, så løser dette ingenting for meg, da jeg unngår det. Det høres altså enda vanskeligere ut for meg.

Jeg kan jo ikke vet hvordan det er å bo i Norge uten å faktisk gjøre det selv. Synes dere det er lett å få møte folk der? Er ensomhet egentlig et så veldig stort problem som noen sier, eller er det bare tull?

Jeg er forresten en mann fra et vesteuropeisk land.

Edit 2020/04/16: ironisk nok så tror jeg nå at mitt brukernavn burde hete "ennaikkeflytende" i stedet for "endaikkeflytende".

Heia ... så flink du er i norsk. 
Jeg er en dame som lever i ensomhet. Noe jeg har blitt vant til. Jeg ønsker å få meg venner men det er håpløst å bli kjent med noen. Jeg er 52 og ting jeg har opplevd, valg jeg har tatt har gjort at jeg mistet bestevenninna mi gjennom 30 år. Og folk har vendt meg stort sett ryggen. 

Det er greit nok. Jeg lever heller alene enn med falske vennskap. Jeg har aldri vært A4 eller rettere sagt... livet ble aldri A4. 

Men tror det er mulig å bli kjent med nye hvis begge stiller rimelig likt i utgangspunktet ...i mitt tilfelle .., ikke har så mange andre venner. 

I tillegg er det jo flere grupper på Facebook for å søke vennskap men syns de tipper fort over i sjekking hvis det er en mann en prater med. Det er vel ofte sånn da med motsatte kjønn. 

Kommer kanskje an på hvordan du er som person... er du utadvendt og sosial er det en fordel. 

Hvorfor ønsker du å flytte hit? 
Håper det ordner seg i hvertfall. 
Lykke til masse👍🏻👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
På 16.4.2020 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Jeg må dessverre si meg enig i det de andre skriver her, TS. Det er utrolig vanskelig å finne seg norske venner. Jeg har bodd her i snart 5 år og sliter enda. Det er ikke umulig, for jeg ser andre utlendinger som har norske venner, men de fleste utlendinger blir venner med andre utlendinger for å unngå å gå rundt alene. Jeg trives i eget selskap så det gjør meg ikke noe.

Anonymkode: 92f27...2df

På 15.4.2020 den 23.39, Daniela79 skrev:

Jeg er 40. 

Ja, likhetsprinsippet, janteloven, flokkmentalitet. Det er ikke lov til å skryte av seg selv med mindre det er trening eller sport det gjelder. Fordi andre mennesker kan jo få dårlig selvtillit av å se at du har finere klær og liker å pynte deg. Jeg snakker nå av egen erfaring. Men samtidig er det innafor å vise frem dyre hytter, feriehus bil og privatbolig man eier. Det er uskrevne regler for hva som er lov og ikke lov. Sist men ikke minst, det er typisk norsk å være god. Det vil si at nordmenn tror høyt om seg selv, og alle som tilhører land utenfor vest europa og Usa får ikke like stor respekt. 

Som Norsk er jeg helt enig med dere, men slik er det. Du får ikke gjort noe med det.

Etter 2år som student i Spania var det ganske trist å komme tilbake til Norge, så jeg håper at ting er bedre etter sommeren med tanke på å reise tilbake dit.

Se her: https://www.vgtv.no/video/195688/amerikaner-i-norge-nordmenn-er-som-katter

Anonymkode: 0bb10...0a6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...