AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #1 Skrevet 15. april 2020 Det er en ting jeg ikke forstår. Myndighetene fraråder oss å reise til utlandet. Og de som har vært i utlandet, må være i karantene i 1r dager etter hjemkomst. Er det i det hele tatt lov og reise på ferie til Spania eller Kreta? Eller har regjeringen stanset alle utelandsreiser. På flyplassen her hvor vi bor står flyene parkert på rekke og rad. Reisebyrået Ving, selger reiser som bare det. Var inne og kikket på hoteller/ferier som ving selger, og med avgang 1 og 8 mai så står det at det er 4 plasser igjen på flyet. Er det flere enn meg som blir forvirret av dette? Jeg har respekt for reglene som er kommet fram, og tar mine forhåndsregler, spriter hender, holder 1-2 meters avstand. Men skal vi fortsette å leve i karantene, for det føler jeg vi gjør nå, når over halve Norge er stengt. Så keg tenker som dette: Å reise ned til varmen i 2 uker, så får jeg den ferien jeg så sårt trenger. Samtidig så tenker jeg at jeg hadde kosa meg ved å sitte på balkongen i en leilighet i varmen. Det er jo mye bedre å nyte sola 14 dager på en ballkong, enn å sitte hjemme i grå vær og regn. Stengte restauranter, kino, barnehager, skoler, kirker m.m. Det er lov å gå på butikken og handle i Spania så vi kunne kjøpt oss masse god mat og drikke og sitte ute og kose på ballkongen fra morgen til kveld. Dette føles absolutt mye bedre ut enn sånn vi jar det jer hjemme nå. Noen som har bestilt tur med Ving og skal reise om noen uker? Selv ringer jeg Ving i morgen og hører om flyet kommer til å gå på oppsatt dato. Hilsen ei sliten dame som desperat trenger å komme seg bort litt. Noen med erfaring, så setter jeg pris pp svar. Anonymkode: 6c0cc...11d 1
solmåneogstjerner Skrevet 15. april 2020 #2 Skrevet 15. april 2020 Foreløpig er det lov til å dra til utlandet. Men du vet aldri om du kommer hjem igjen. Staten sier at de ikke kommer til å hjelpe folk til å komme tilbake. Landet du reiser til kan også ha innreise- og utreiserestriksjoner. De kan også forandres kjapt. Og mange land har restriksjoner når det gjelder å ferdes utendørs generelt, restauranter og alt mulig annet er stengt. Tror der er best å holde seg hjemme 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #3 Skrevet 15. april 2020 Altså, det har jo strengt tatt ikke forbudt å reise utenlands i betydning av at det teknisk sett ikke er lov å reise ut. Det som er saken er at at det ikke nødvendigvis fungerer i praksis. For det første vil man få 14 dagers karantene når man kommer hjem igjen til Norge, for det andre kan det hende man blir satt i karantene i landet man reiser til også. Da har man at man sitter i karantene -antall dager i utlandet- + 14 dager når man kommer hjem til Norge For det andre kan fly bli kansellert på kort varsel om det ikke er kansellert allerede. Det gjelder både utreise og hjemreise, det kan gjelde hele reisen og/eller en eller flere videreforbindelser ved mellomlandinger. Siden situasjonen er usikker med tanke på raskt endrende forhold i både Norge og andre land, så risikerer man alt fra at man ikke får dratt fra Norge i det hele tatt, til at man blir stående fast etter en mellomlanding fordi videre reise på utreise eller hjemreise er kansellert eller at man ikke får reist fra feriestedet. At Ving selger reiser er jo fordi man som selskap må ta høyde for at ting normaliserer seg. Hvis de hadde satt seg på bakbeina og sagt til kundene sine at de bare venter og ser, så hadde de jo tapt nesten all inntekt og gått konkurs mye fortere. Men du som kunde må være rasjonell i forhold til hva som er realistisk, og jeg tror neppe 1. eller 8. mai er veldig realistiske avreisedatoer hvis man forventer en noenlunde normal reise uten å bli utsatt for kanselleringer eller karantenerestriksjoner, med mindre det skjer et mirakel på noen uker angående smittesituasjonen. Anonymkode: 11199...017
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #4 Skrevet 15. april 2020 Det er lov å dra til utlandet. Men det kan plutselig komme sterke restriksjoner her eller der. Og det er turbulens i flybransjen, så ikke sikkert det blir så lett å komme seg hjem igjen. Lengre frem i tid er det usikkert hva som skjer, mulig man kan reise alt til sommeren, mulig det vil variere mye fra land til land, og mulig det vil ta lang tid før ting normaliserer seg. Vi har booket opp som vanlig fremover, men har gode avbestillingsforsikringer på alt. Anonymkode: b9af0...501
Gjest Albbas Skrevet 15. april 2020 #5 Skrevet 15. april 2020 Vær obs på at reiseforsikringa di kanskje ikke gjelder hvis du reiser utenlands når UD fraråder det. Da sliter du veldig hvis du blir syk...
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #6 Skrevet 15. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså, det har jo strengt tatt ikke forbudt å reise utenlands i betydning av at det teknisk sett ikke er lov å reise ut. Det som er saken er at at det ikke nødvendigvis fungerer i praksis. For det første vil man få 14 dagers karantene når man kommer hjem igjen til Norge, for det andre kan det hende man blir satt i karantene i landet man reiser til også. Da har man at man sitter i karantene -antall dager i utlandet- + 14 dager når man kommer hjem til Norge For det andre kan fly bli kansellert på kort varsel om det ikke er kansellert allerede. Det gjelder både utreise og hjemreise, det kan gjelde hele reisen og/eller en eller flere videreforbindelser ved mellomlandinger. Siden situasjonen er usikker med tanke på raskt endrende forhold i både Norge og andre land, så risikerer man alt fra at man ikke får dratt fra Norge i det hele tatt, til at man blir stående fast etter en mellomlanding fordi videre reise på utreise eller hjemreise er kansellert eller at man ikke får reist fra feriestedet. At Ving selger reiser er jo fordi man som selskap må ta høyde for at ting normaliserer seg. Hvis de hadde satt seg på bakbeina og sagt til kundene sine at de bare venter og ser, så hadde de jo tapt nesten all inntekt og gått konkurs mye fortere. Men du som kunde må være rasjonell i forhold til hva som er realistisk, og jeg tror neppe 1. eller 8. mai er veldig realistiske avreisedatoer hvis man forventer en noenlunde normal reise uten å bli utsatt for kanselleringer eller karantenerestriksjoner, med mindre det skjer et mirakel på noen uker angående smittesituasjonen. Anonymkode: 11199...017 Det du nevnte om at Ving selger reiser, er noe av det jeg har reagert på. Verken TUI eller Apollo har reiser før juni, hvis jeg husker riktig.. Det at vi kan bli satt i karantene i utlandet, var jeg ikke klar over, så takk for info. Men et spørsmål, hvis man blir satt i karantene i for eksempel Spania, blir det oss som turister som må betale for den karantene plassen vi må oppholde oss på? Her ved flyplassen hvor vi bor, er det hotell like ved flyplassen som nå brukes til karantene hotell. Ingen andre gjester får overnatte på hotellet. Det blir jo enormt dyrt hvis vi skal måtte betale overnatting på et hotell i 14 dager. Må jo gjøre regning med 20.000 kr i hotell når vi kommer hjem da, hvis vi må betale det selv Har du fått med deg informasjon rundt det er? Ellers så tenker jeg det er greit med 14 dagers karantene hjemme i vårt eget hjem, føler vi er i karantene allerede. Anonymkode: 6c0cc...11d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #7 Skrevet 15. april 2020 5 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Foreløpig er det lov til å dra til utlandet. Men du vet aldri om du kommer hjem igjen. Staten sier at de ikke kommer til å hjelpe folk til å komme tilbake. Landet du reiser til kan også ha innreise- og utreiserestriksjoner. De kan også forandres kjapt. Og mange land har restriksjoner når det gjelder å ferdes utendørs generelt, restauranter og alt mulig annet er stengt. Tror der er best å holde seg hjemme Men hvordan kan Ving da sette opp fly og selge feriereiser da. Ving har egne fly som flyr oss ned, og da må de kunne fly oss hjem igjen også. Hvis det er så usikkert, så burde Ving blitt pålagt å stanse all salg av reiser. Stordalen har jo kjøpt opp deler av Ving, og stakars han taper 25 millioner i måneden på alle hotellene sine og denne corona epidemien. Jeg skrev stakars Stordalen, for han har nok til både det ene og andre selv om han taper store milllionbeløp i måneden. Anonymkode: 6c0cc...11d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #8 Skrevet 15. april 2020 5 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Foreløpig er det lov til å dra til utlandet. Men du vet aldri om du kommer hjem igjen. Staten sier at de ikke kommer til å hjelpe folk til å komme tilbake. Landet du reiser til kan også ha innreise- og utreiserestriksjoner. De kan også forandres kjapt. Og mange land har restriksjoner når det gjelder å ferdes utendørs generelt, restauranter og alt mulig annet er stengt. Tror der er best å holde seg hjemme De oppfordrer jo oss her hjemme i Norge også til å holde oss innandørs, så jeg føler det blir det samme. Mange butikker og restauranter er stengt, og folk blir permitterte. Nei dette er til å bli deprimert av. Var en tur på apoteket igår og da hadde de satt opp plakat hvor det stod maks 5 kunder inne på apoteket om gangen. Forstå meg riktig, jeg har respekt for tiltakene de har satt igang, men helt ærlig så hadde jeg hatt det mye bedre med å sitte på en solrik balkong og kose meg med god mat og drikke. For i butikken har vi lov å gå i. Anonymkode: 6c0cc...11d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #9 Skrevet 15. april 2020 Synes det er uansvarlig, både av ving og av deg. Det er lett å si at man skal sette inn tiltak og det skal bli så trygt, med renhold og avstand osv, ser fint ut på papiret, men i praksis ser vi jo at smitten spres som ild i gras, særlig på reise.. på fly har det sittet noen i setet rett før deg, og lufta sirkulerer i ventilasjonsanlegget, så én syk passasjer kan smitte hele flyet. Så må du ta buss eller taxi til hotellet, med samme risiko, og igjen det samme på hoteller. Renholdspersonale går fra rom til rom med de samme moppene og klutene. Dyna, madrassen og puta har noen andre brukt dagen før. Bassenget burde ihvertfall være stengt, men det er ikke sikkert. Spania er kjempehardt rammet av viruset, og du kan ikke være trygg på at folk uten vårt nav holder seg hjemme fra jobb hvis de er syke, i butikk eller på hotellet, når de ikke får lønn... Så blir du syk der nede, må du enten smitte hele flyet på vei hjem, eller bli der, og det ser ikke så hyggelig ut på sykehusene der nede. Anonymkode: a456f...edd 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #10 Skrevet 15. april 2020 Jeg synes også det er rart at de selger reiser så kort frem i tid. Samtidig skriver de dette: "Vi følger UDs reiseråd, og det innebærer at Ving, i samråd med Virke Reiseliv, fortløpende vil innstille alle reiser med avgangsdato 14 dager frem i tid." Så de lager jo egentlig bare ekstra jobb for seg selv... Anonymkode: ea7bd...0a1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #11 Skrevet 15. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes også det er rart at de selger reiser så kort frem i tid. Samtidig skriver de dette: "Vi følger UDs reiseråd, og det innebærer at Ving, i samråd med Virke Reiseliv, fortløpende vil innstille alle reiser med avgangsdato 14 dager frem i tid." Så de lager jo egentlig bare ekstra jobb for seg selv... Anonymkode: ea7bd...0a1 Eller får de forsikringspenger for tapt inntekt når de har solgt reiser som må kanselleres fordi flyet ikke går? Så selv om de vet at det forblir stengt så selger de i vei, for å unngå konkurs kanskje? Anonymkode: a456f...edd 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #12 Skrevet 15. april 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller får de forsikringspenger for tapt inntekt når de har solgt reiser som må kanselleres fordi flyet ikke går? Så selv om de vet at det forblir stengt så selger de i vei, for å unngå konkurs kanskje? Anonymkode: a456f...edd Det høres jo ut som forsikringssvindel. For det er jo kjent at fly vil bli kansellert nå. Anonymkode: 199ff...ad0
Sirah Skrevet 15. april 2020 #13 Skrevet 15. april 2020 Ingen kan vel nekte deg å dra, men du har et alvorlig problem om noe skulle oppstå mens du er i Spania og reiseforsikringen ikke vil dekke sykehusopphold. Jeg har flere venner som bor rundt om i verden og de oppdaterer stadig om nye regler som blir innført. Ei venninne fikk plutselig SMS om portforbud som skulle inntreffe kun 2 timer frem i tid og vare i flere dager f.eks. Veldig kjedelig å oppleve noe slikt når man er i et annet land og ikke har fryseren full av mat. Jeg har også venner som reiser i jobben og de er ute på tur nå. Den største bekymringen deres er om de i det hele tatt vil kunne komme seg hjem på en fornuftig måte. De lever rimelig beskyttet mens de er på jobb, men det hjelper jo lite om flyplassene skulle stenge. Når han ene dro på jobb var hans fly det ENESTE flyet som fikk lande på den flyplassen den dagen. Alle andre fly var kansellert både den dagen og flere dager frem i tid. Hvor dette er kan være det samme, men det er snakk om en mindre internasjonal flyplass og ikke en bitteliten en in the middle of nowere Personlig hadde jeg blitt hjemme nå. Å reise til et land som Spania ser jeg på som for risikabelt akkurat nå, selv om jeg er helt enig i at det hadde vært nydelig. Spania drar derimot ikke noen plass og det er garantert like fint der senere i år Her jeg bor er det i det minste meldt superfint vær den neste uken.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #14 Skrevet 15. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eller får de forsikringspenger for tapt inntekt når de har solgt reiser som må kanselleres fordi flyet ikke går? Så selv om de vet at det forblir stengt så selger de i vei, for å unngå konkurs kanskje? Anonymkode: a456f...edd Ja der har du et godt poeng. Det er nok ren business. Ving får penger tilbake av forsikringsselskapet. Litt kynisk forretning da mener jeg. Anonymkode: 6c0cc...11d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #15 Skrevet 15. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du nevnte om at Ving selger reiser, er noe av det jeg har reagert på. Verken TUI eller Apollo har reiser før juni, hvis jeg husker riktig.. Det at vi kan bli satt i karantene i utlandet, var jeg ikke klar over, så takk for info. Men et spørsmål, hvis man blir satt i karantene i for eksempel Spania, blir det oss som turister som må betale for den karantene plassen vi må oppholde oss på? Her ved flyplassen hvor vi bor, er det hotell like ved flyplassen som nå brukes til karantene hotell. Ingen andre gjester får overnatte på hotellet. Det blir jo enormt dyrt hvis vi skal måtte betale overnatting på et hotell i 14 dager. Må jo gjøre regning med 20.000 kr i hotell når vi kommer hjem da, hvis vi må betale det selv Har du fått med deg informasjon rundt det er? Ellers så tenker jeg det er greit med 14 dagers karantene hjemme i vårt eget hjem, føler vi er i karantene allerede. Anonymkode: 6c0cc...11d Hvis du drar utenlands mens du er informert om at du må i 14 dagers karantene når du kommer hjem håper jeg da virkelig at man må betale det selv.... Anonymkode: e2e86...f55 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #16 Skrevet 15. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja der har du et godt poeng. Det er nok ren business. Ving får penger tilbake av forsikringsselskapet. Litt kynisk forretning da mener jeg. Anonymkode: 6c0cc...11d Det er ikke sånn forsikringer fungerer. Man kan ikke bare ta unødvendig økonomisk risiko og satse på at man får det igjen på forsikringa. Ving får ikke dekket noe. Samme som at ts heller ikke får dekket noe hvis hun blir syk på reise med Ving i Spania og må bli innlagt. Da er ts i trøbbel! Anonymkode: 3775c...c6e
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #17 Skrevet 15. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det er uansvarlig, både av ving og av deg. Det er lett å si at man skal sette inn tiltak og det skal bli så trygt, med renhold og avstand osv, ser fint ut på papiret, men i praksis ser vi jo at smitten spres som ild i gras, særlig på reise.. på fly har det sittet noen i setet rett før deg, og lufta sirkulerer i ventilasjonsanlegget, så én syk passasjer kan smitte hele flyet. Så må du ta buss eller taxi til hotellet, med samme risiko, og igjen det samme på hoteller. Renholdspersonale går fra rom til rom med de samme moppene og klutene. Dyna, madrassen og puta har noen andre brukt dagen før. Bassenget burde ihvertfall være stengt, men det er ikke sikkert. Spania er kjempehardt rammet av viruset, og du kan ikke være trygg på at folk uten vårt nav holder seg hjemme fra jobb hvis de er syke, i butikk eller på hotellet, når de ikke får lønn... Så blir du syk der nede, må du enten smitte hele flyet på vei hjem, eller bli der, og det ser ikke så hyggelig ut på sykehusene der nede. Anonymkode: a456f...edd Merk deg at jeg har ikke bestilt ferie. Men drømmer og trenger en ferie. Er frustrert over Corona viruset og hvilke utfall det har rammet hele verden. Derfor diskuterer jeg det her, og startet en tråd om det. startet jeg en tråd om dette. Smitten spres ved nysing, dråper. Jeg følger alle råd og anbefalinger fra myndighetene. Har aldri vasket og spritet hendene mine så mye som jeg gjør nå. Faktisk så har jeg spritet hendene mine mitt vel mye, da jeg har fått blødende sår på hendene mine, selv om.jeg bruker like mye håndkrem. Er sjeldent i butikken og holder mye lengre avstand til andre mennesker i butikken. Taxi må jeg ta en til 2 ganger i uka pga helseproblemer. Noe kommer vi ikke utenom å måtte gjøre. Men selvfølgelig har du rett i noe av det du skriver. Anonymkode: 6c0cc...11d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #18 Skrevet 15. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det høres jo ut som forsikringssvindel. For det er jo kjent at fly vil bli kansellert nå. Anonymkode: 199ff...ad0 Enig, det kan bli sett på som forsikrings svindel Anonymkode: 6c0cc...11d
caroprins Skrevet 15. april 2020 #19 Skrevet 15. april 2020 Skulle reist med ving i mars og de avbestille turen grunnet Ud sine reiseråd. Venter fremdeles etter en måned på å få pengene mine tilbake. Det gjør mange andre og. I følge nåværende regler så skal de tilbakebetale kundens beløp innen 14 dager. Nå sier de at de venter på en eventuell ny lov som gir de 3 måneders utsettelse. Så nåværende regel om tilbakebetaling gjelder tydeligvis ikke i Ving sin verden . Bestiller du tur nå fremover og du ser at dette ikke kommer til å gå så må allikevel betale hele turen inn hvis ikke Ud har frarådet å reise dit. Gjør Ud da det før du skal reise og ving må avbestille , så må du nok belage deg på å vente lenge på å få pengene tilbake. Eneste svar man får er at de forholder seg til Ud og hva Virke Reiseliv råder de til. Har du avbestillings og endringsforsikring så har avbestillingsforsikringen klare regler på hvilke grunner man kan avbestille på for å få tilbakebetalt beløp og avbestiller du grunnet at du selv ikke tør å reise så mister du hele depositumet . Det er hvertfall de reglene ving har praktisert til nå og så sant de ikke har funnet på noe annet for å få folk til å bestille turer fremover så gjelder vel disse fremdeles., Og til alle som tenker på å dra ut av landet i nærmeste fremtid. Ikke bare risikerer man karantene både ute og ved hjemkomst, men man risikerer å dra med seg ny smitte fra utlandet inn til Norge igjen og så kan vi fortsette å stenge ned dette landet langt frem i tid. Så tenk på fellesskapet og at det kunne være deilig å få normale tilstander innenfor Norges grenser hvertfall mens vi venter på vaksine og at resten av verden og skal kunne ha bekjempet dette viruset.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #20 Skrevet 15. april 2020 Ving er vel ikke kjent for å drive forsvarlig. Utnytter personalet med elendige lønnsforhold. Anonymkode: 47051...317
Anbefalte innlegg