Gå til innhold

Utenlandsbryllup - pris for gjestene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit nok hvis den ene parten er fra landet man skal feire i, men hadde bare blitt irritert dersom et helnorsk par insisterte på å gifte seg i utlandet. Skal man få gjestene til å reise langt, bør man gjøre det så enkelt som mulig med reise og overnatting.

Anonymkode: 71bae...464

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud! Her var det mye gnienpeiser!

Send ut STD i god tid, gjerne halvannet år før bryllupet så gjestene kan begynne planlegge evt spare.

Selv har vi vært i utenlandsbryllup i alt fra Florida til Italia og Frankrike. Gjestene betaler alltid fly og hotell selv.

Ja, herregud, hvor gnien må man egentlig være for å ikke "ha råd til" en tur til Florida eller Syd-Europa? Er jo bare å droppe én av de 16 andre utenlandsferiene det året.

Anonymkode: ce840...564

• Liker 8
Gjest Deltapiken
Skrevet

Vel at det er å forlange at brudeparet skal betale for reisen og opphold er for meg uforståelig.Og dere som sier at det er billigere i Norge, vel kanskje der dere bor. I fjor var det 2 brylluper  vi var i. Vi ble invitert alle samme hos oss, og det ene var i Nord Norge, Da hadde flyreisen og overnatting kommet på over 50 000 for oss, da dette var midt i fellesferien. Vi valgte å takke nei til dette da det ble for mye penger. 

2 uker senere var det brudepar som valgte  Amsterdam- for oss kom det da på 13500 kr for fly og hotell, da fra Onsdag- Søndag. ( vi var 5 stykk) Så det var noe vi valgte å si ja til. Og tok det som en ferie. 

AnonymBruker
Skrevet
On 4/15/2020 at 6:20 AM, FluffyChix said:

På generelt grunnlag mener jeg at gjester ikke skal ha utgifter på et bryllup annet en evt gave. 
Inviterer man folk som må dra langt, bør man sørge for i det minste overnattingen og aktiviteter alt ettersom hvor lenge oppholdet varer. Et utenlandsbryllup bør nok ikke vare mindre enn en langhelg og man må derfor sørge for aktiviteter, middager og diverse. 

Reisekostnader er til en viss grad ok, men da kan man ikke forvente dyr gave.

Det her blir jo bare tull. Vi bor i et langt lang og i alle bryllup jeg har vært i har jeg måttet reise og overnatte. Og jeg gjør det helt frivillig fordi jeg har lyst å komme for å feire. Det samme når jeg blir invitert i bursdager og dåp. Jeg har familie og venner spredd over landet og om jeg må reise til utlandet eller til Tromsø for å være med i bryllup er hipp som happ. 

Anonymkode: 6577a...1bd

• Liker 3
Skrevet

Grenser for hva jeg er villig til å betale avhenger primært av hvor nært jeg står brudeparet, destinasjon og opplegg. Er reisen lang og upraktisk? (Flybytte? Hvordan komme seg fra flyplassen til der det skal være?). Må jeg ta ut fridager? Er det noe å se/gjøre der? (Hvis alt jeg ser av stedet er flyplassen og bryllupslokalet føles reisen litt bortkastet). Kan det kombineres med ferie? (les: Er det et sted jeg har lyst til å feriere, og er det en tid på året hvor det er aktuelt?). Grunnen til at bryllupet er akkurat der spiller også inn - er det en av partenes hjemsted (da er det jo forståelig at mange av gjestene må reise), eller synes bare brudeparet at det er så fint akkurat der (mao pålegger de alle gjestene ekstra reiseutgifter for moro skyld)? 

Ofte har man vel en viss oversikt over hva hvertfall de nærmeste gjestene vil og kan ha råd til, og har det i bakhodet når man planlegger? 

• Liker 5
Skrevet

For meg ville det kommet an på hvor nære jeg var brudeparet, litt hvordan opplegget var og ikke minst hvor det var. For de nærmeste ville jeg strukket meg langt:) Ville forventet det meste av middagene dekket, men ellers dekket reise, hotell og evt drikke selv. Mulig jeg hadde kjøpt litt billigere gave om det var langt å reise.

Synes dere skal planlegge bryllupet sånn som dere ønsker det, og om det er i utlandet så gå for det! Det er jo bare å takke nei om man ikke kan/vil. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to nære venninner i USA.

Vi har betalt 80 000 for en måned i USA hvor bryllupet til den ene venninnen utgjorde ca en uke av reisen. Vi tok det altså som en stor ferie. Et annet år skulle den andre gifte seg, men da hadde vi ikke like god økonomi pga boligkjøp så vi hadde ikke mulighet til å reise. 

Jeg er derfor villig til å betale mye. Og ikke villig. Kommer an på. Så dersom du er inneforstått med at folk har forskjellig økonomi og kan si nei, så tenker jeg at dere gjør hva dere vil.

Anonymkode: 71aee...711

• Liker 1
Skrevet

Venner og familien vår ble kjempeglade for å høre at bryllupet ble i Frankrike. Ikke alle er like negative som på KG. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å skulle komme med en nøyaktig sum, men jeg tenker at jeg ihvertfall ikke ville betalt mer enn 8000 kr for meg og min mann til sammen.

Det hadde og vært ønskelig at brudeparet insisterte på at bryllupsgave ikke var nødvendig, om vi måtte betalt en betydelig sum på å kunne delta. (Hadde altså gitt gave om ikke brudeparet hadde sagt noe annet, men hadde satt utrolig stor pris på gesten ved å ikke ønske seg gave.)

Anonymkode: cd527...042

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok ikke dratt i et bryllup i utlandet. Jeg har normal økonomi, men har bare råd til en utenlandsferie i året og denne er kjempeviktig for meg. Ville nødig måttet ofre den for et bryllup i utlandet. Men hadde det vært nære venner/familie hadde jeg synes det hadde vært veldig vanskelig å si nei. Så ha dette i bakhodet, at det kanskje er sånn for noen av deres venner/familie også. Men det er dere som kjenner dem best og kan ta det beste valget.

Anonymkode: f6325...24c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på. Utenlandsbryllup er ikke nødvendigvis dyrt for gjestene, og bryllup i Norge er ikke nødvendigvis billig heller for gjestene dersom de fleste må reise. 

Anonymkode: 62a36...2c0

• Liker 2
Skrevet

Når man sier sånn ‘herregud, det er frivillig å dra i bryllup!’ så er det så nedlatende. 
Ja det er frivillig, men likevel så ligger det noe i bunnen der. 
Det er et bryllup! De fleste som gifter seg ber vel bare sine nærmeste i bryllup, så når man blir bedt så er det enten til nære venner eller familie. 

Selv om jeg har råd til å dra i en nær venninnes bryllup I utlandet, så setter det meg i en kjip situasjon, fordi jeg må mest sannsynlig bruke feriedager på det, jeg må kanskje ha barnevakt i 4 dager. 
Av feriebudsjettet til familien må jeg kanskje bruke rundt 5-8 000 

Ja jeg har pengene. Men jeg har kanskje ikke lyst til å bruke dem på det, og da er det vanskelig å si nei... 😌

Så jeg synes sånne bryllup er en uting

• Liker 3
Skrevet
På ‎21‎.‎04‎.‎2020 den 16.32, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er greit nok hvis den ene parten er fra landet man skal feire i, men hadde bare blitt irritert dersom et helnorsk par insisterte på å gifte seg i utlandet. Skal man få gjestene til å reise langt, bør man gjøre det så enkelt som mulig med reise og overnatting.

Anonymkode: 71bae...464

Derfor ble mannen min og jeg så utrolig skuffet da våre aller beste venner valgte å gifte seg på et slott i Italia.  Begge er norske.  De betalte reise og opphold for barna sine m/partnere.  Vi ble spurt om å være forlovere, men reise, opphold, gaver osv. ville bli altfor dyrt for oss.  Vi måtte takke nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri deltatt i og kommer aldri til å delta i bryllup i utlandet. Det har ikke engang med pris å gjøre, men med begrensningen på 5 uker ferie. Det er allerede lite å spre på barnas ferier og også må fordeles på nær familie som bor langt borte. Så vi har ikke en uke å bruke på et bryllup, og reiser ikke langt for et par dager. 

Anonymkode: 4ce4e...f24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noe jeg synest dere burde tenke på er å få ordet noe med et overnattingssted slik at dere får en form for gruppepris for gjestene. At de har mulighet for å booke seg inn på et avtalt sted for en rimeligere penge. Det er et insentiv for å få flere med seg for bryllup i både inn og utland. Jeg er villig til å reise et stykke når det kommer til mine nære i familie og vennekrets, men synest det er dårlig gjort når alle må reise til et sted og brudeparet ikke har ordnet mulighet for rimeligere overnatting nær bryllupslokasjonen. Dette er helt vanlig å få til til både bryllup, slektstreff, konferanser osv. 

Anonymkode: 66330...1e6

AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg selv skulle hatt bryllup i utlandet, måtte det vært pga mannen er fra et annet land. Nå er kjæresten min norsk, så for at det skulle skjedd, måtte vi ha vunnet i lotto først slik at vi kunne spandert fly og opphold og mat til gjestene.

Oppfordrer alle brudepar til å tenke seg nøye om. Er du sikker på at de du ber faktisk har råd til å reise? En ting er det å prioritere tid osv, men økonomi er vesentlig. Dersom mange av vennene/familien er i "middelklassen", er det godt mulig at flere av de strengt tatt ikke har pengene til sånt. 

Jeg har ikke noe i mot å kombinere utenlandsferie og bryllyp. Men jeg kommer generelt ikke til å ha råd til utenlandsferie de neste året.

Så kjenn gjestene dine godt før du inviterer på slikt!

Anonymkode: 6b287...1eb

• Liker 3
Skrevet

Utenlandsbryllup er en stor risiko å ta, da en del gjester mest sannsynlig ikke kan komme pga økonomi. Ikke bare venner, men også familie medlemmer. Selv om Norge også er dyrt å reise i, så vil flere strekker seg lenger for å reise innad Norge pga et bryllup, enn for å dra flere timer avgårde til et annet land for å delta i et bryllup.

Vi hadde aldri deltatt i noen bryllup i utlandet, til nød kanskje søster eller egne barn når den tiden kommer, men resten hadde vi ikke deltatt på. Vi har ikke økonomien til sånne utlandsreiser, og vi har ikke økonomi til å reise på utenlandsreiser hvert år engang. Så for oss handler det ikke om å droppe den ekstra ferieturen i året. Vi har deltatt i bryllup i Norge på Vestlandet og i Trønderlag (selv bor i vi øst), og bare det synes vi var et stort innhugg på økonomien. Det var 3000 kr for fly billetter tur retur, og opphold på hotell i 3 dager var rundt 4000 kr (tors-søn). I tillegg kom mat og drikke de dagene vi ikke deltok i bryllupet. (Torsdag kveld, hele fredagen og søndag formiddag). Så var det gave til brudeparet. Det endte opp på en rundt 10 000 til sammen.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer helt an på økonomien på det tidspunktet, men jeg kunne betalt mye for å reise i det rette bryllupet i utlandet. Personlig hadde jeg sett på det som et påskudd for å reise til nettopp dette stedet. Og gitt at jeg hadde fått greie på det veldig god tid i forveien, så hadde jeg med glede lagt det inn i ferieplanene for det året.

Registerer at jeg er litt sær på KG på akkurat dette området - jeg har ikke ting jeg må gjøre hver sommer, aldri konkrete ferieplaner et år frem i tid og liker påskudd for å reise til nye steder (eller tilbake til steder hvor jeg trives). 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Ymra skrev:

Det kommer helt an på økonomien på det tidspunktet, men jeg kunne betalt mye for å reise i det rette bryllupet i utlandet. Personlig hadde jeg sett på det som et påskudd for å reise til nettopp dette stedet. Og gitt at jeg hadde fått greie på det veldig god tid i forveien, så hadde jeg med glede lagt det inn i ferieplanene for det året.

Registerer at jeg er litt sær på KG på akkurat dette området - jeg har ikke ting jeg må gjøre hver sommer, aldri konkrete ferieplaner et år frem i tid og liker påskudd for å reise til nye steder (eller tilbake til steder hvor jeg trives). 

Synes ikke du høres sær ut - hadde jeg hatt økonomien til det ville jeg tenkt nøyaktig det samme!🤗

Men poenget er at det alltid vil være både de som kan, vil, har råd osv, de som har råd men ikke gidder, eller de som gjerne vil men ikke har råd. 

Og det er en ting brudeparet bør tenke skikkelig godt over. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da min beste venninne skulle gifte seg for 5 år siden ble det Danmark. Reise, hotell, gave,transport, klær, mat og drikke utenom bryllupet. Det kom vel på nærmere 10000 for meg og mannen. Bare 2 netter på hotell i Danmark kom på nesten 4000. Jeg syntes det var dyrt, men mannen og jeg så på det som en helgetur uten barn så syns det var greit. Hadde absolutt gjort det igjen for gode venner og nærmeste familie.

Anonymkode: c04eb...e65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...