Gå til innhold

Utenlandsbryllup - pris for gjestene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man skulle lagt bryllup til utlandet, hvor mye vil være innafor at gjestene skal bruke på turen? Hvor ville dere satt grensen? 

AnonymBruker
Skrevet

Ville hatt det i nærheten av en flyplass som har mange avganger til og fra norge. Flybilletter til utland er gjerne billigere enn innenlands og hotell kan man også finne en god pris på om det er for noen dager. Er planen at dere skal planlegge reisen/bosted for gjestene? Kan de ikke bestille selv?

Anonymkode: c704a...1c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her finnes det ingen fasit. Folk har jo ulik økonomi, og ulike preferanser på pengebruk. 

Det viktigste er å gi gjestene valgmuligheter. En flyplass det for mange er enkelt og rimelig å komme seg til. Dere kan gjerne ha bryllupet på et dyrt hotell, men sørg for at det er andre overnattingssteder i nærheten, slik at gjestene selv kan velge prisklasse på rom. Legg bryllupet til et tidspunkt der det kan være fint for gjestene å utvide med noen dager ferie på destinasjonen, slik at de føler de får litt mer ut av turen. 

Anonymkode: 27e81...ce1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal gjestene ha ekstra utgifter for at du skal gifte deg?

Nei, alt fra flyplassen i Norge til de er tilbake må nesten du stå for.

Anonymkode: 2b06e...01f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder det samme i Norge, mener du? 

Av bryllupene jeg var invitert til i sommer (som nå alle er utsatt) er det bryllupene i Norge som hadde kostet mest i fly, opphold og hotell. 

Anonymkode: 27e81...ce1

• Liker 19
Skrevet (endret)

På generelt grunnlag mener jeg at gjester ikke skal ha utgifter på et bryllup annet en evt gave. 
Inviterer man folk som må dra langt, bør man sørge for i det minste overnattingen og aktiviteter alt ettersom hvor lenge oppholdet varer. Et utenlandsbryllup bør nok ikke vare mindre enn en langhelg og man må derfor sørge for aktiviteter, middager og diverse. 

Reisekostnader er til en viss grad ok, men da kan man ikke forvente dyr gave.

Endret av FluffyChix
  • Liker 9
Skrevet
6 hours ago, jenteanonym91 said:

Hvis man skulle lagt bryllup til utlandet, hvor mye vil være innafor at gjestene skal bruke på turen? Hvor ville dere satt grensen? 

Kanskje den pågående epidemien burde få deg på andre tanker?  Er jo ikke så helt lite "Bridezilla" å planlegge bryllup utenlands, særlig sånn som verden ser ut akkurat nå. Med mindre brud eller brudgom er fra et annet land, da er det jo hipp som happ hvor bryllupet arrangeres.

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Resignert skrev:

Kanskje den pågående epidemien burde få deg på andre tanker?  Er jo ikke så helt lite "Bridezilla" å planlegge bryllup utenlands, særlig sånn som verden ser ut akkurat nå. Med mindre brud eller brudgom er fra et annet land, da er det jo hipp som happ hvor bryllupet arrangeres.

Er ikke snakk om før i 2022. Men om det fortsatt ikke går da, så er det ikke noe problem. 

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville hatt det i nærheten av en flyplass som har mange avganger til og fra norge. Flybilletter til utland er gjerne billigere enn innenlands og hotell kan man også finne en god pris på om det er for noen dager. Er planen at dere skal planlegge reisen/bosted for gjestene? Kan de ikke bestille selv?

Anonymkode: c704a...1c5

Hei! De skal selvfølgelig få bestemme overnatting ol. selv. Kanskje man kan ordne en god deal på et felles hotell, men ingen tvang. Tenkte på f.eks på Storbritannia, det koster vel ikke all verden å fly til London? Men igjen, er ikke sikker på om det blir rett for oss at gjestene skal ha utgifter ifm. bryllupet vårt, så vi får se hva det blir til. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekstra utgift? Sist jeg sjekket var det frivillig å dra i bryllup. Om man ikke har råd eller ikke vil bruke penger på det drar man ikke. 

• Liker 11
Skrevet

Det kommer an på hvor nær man er de som gifter seg. Er det en nær venninne/slektning og man kjenner omgangskretsen/familien, kan man gjerne bruke mer enn dersom man har blitt "pliktbedt" av noen man ikke har så nært forhold til. 

Og så hadde det jo vært greit om det ble lagt til et sted som har mer å by på for gjestene enn "bare" bryllupet, dvs. hvis man først skal reise rundt halve jorda, hadde det jo vært greit å få mer ut av oppholdet og stedet enn bare å se hotell og kirke/ambassade. Kanskje bruke noen dager før eller etter bryllupet på å være turist. Det er ikke alle som har mulighet til flere utenlandsturer i løpet av året, og da kan det være kjekt å kombinere.

AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte vekk min søsters bryllup pga kostnadene rundt utenlandsbryllup. 

Anonymkode: 586f9...f12

• Liker 6
Skrevet

Vi sliter med samme dilemma selv, men tror nok ikke vi har råd til å betale reise og opphold for folk. Skulle gjerne, men ingen har betalt reise og opphold for meg i bryllup ellers.. 

Heldigvis er gjestene mine veldig glad for lokasjoner og synes valget var logisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selv vært villig til å betale litt for å dra i et utenlandsbryllup, men det måtte vørt en destinasjon med enkel adkomst og rimelige priser.

Men man må, som arrangør, tåle og akseptere det faktum at mange kommer til å takke nei. 

For mim egen del ville jeg skammet meg hvis jeg skulle be mine egne gjester betale for å reise i mitt bryllup i utlandet. Jeg har venner i alle livssituasjoner og med både god og dårlig økonomi. Hadde ikke føltes godt at flere gode venner ikke hadde hatt råd til å komme.

Anonymkode: b358e...62f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
På 15.4.2020 den 5.52, AnonymBruker skrev:

Det må de ikke, det er valgfritt å komme.  Vi feiret i Spania.   Hele bryllupsdagen var gratis for gjestene inkl skyss til og fra stedet vi giftet oss og feiret som lå i fjellene.  Reise og opphold betalte de selv, og tok det som en ferie.  Gave ville vi ikke ha, og det spesifiserte vi i invitasjonen. 

Anonymkode: 9762f...f13

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Herregud! Her var det mye gnienpeiser!

Send ut STD i god tid, gjerne halvannet år før bryllupet så gjestene kan begynne planlegge evt spare.

Selv har vi vært i utenlandsbryllup i alt fra Florida til Italia og Frankrike. Gjestene betaler alltid fly og hotell selv. Selve bryllupsfesten er som regel over 2 dager hvor brudeparet da betaler mat og alkohol.

Vi pleier alltid ta noen dager ekstra så det blir en av feriene det året. Vi var invitert til ett bryllup i Italia i sommer over en helg, da planla vi å bli en uke ekstra for å se mer av Toscana regionen.

Gjestene gir ikke gaver i utenlandsbryllup.

Anonymkode: 9ad90...00d

• Liker 6
Skrevet

Om man først må reise et stykke for å komme i bryllup så koster det ikke nødvendigvis mer å reise til London enn å reise fra Sørlandet til Bodø bare for å ta to tilfeldige lokasjoner. Gi gjestene beskjed i god tid slik at de kan følge med på billige billetter og avhold bryllupet i et område hvor det er flere valgmuligheter med tanke på overnatting :) 

Siden dere ikke har bestemt dere for lokasjon så vurderer dere dette for "moroskyld"? Ikke fordi at en av dere har tilknytning til London? Jeg ville isåfall vært ekstra nøye med å velge en lokasjon som gjør det enkelt å rimelig for gjestene. Til London kan man jo få flybilletter til noen hundrelapper og veldig rimelig overnatting. Det høres kanskje fancy ut å ha bryllupet i "Indre Tibet", men det vil kreve såpass mye mer av gjestene at det vil være urimelig. Tenker jeg.

• Liker 2
Skrevet

Vanskelig spørsmål. Selv ville kriteriet mitt for å delta i utenlandsbryllup først og fremst vært at det er i et land jeg ikke har vært i før. Gidder ikke å bruke tid og ferie på å dra i bryllup et sted jeg har vært. Da vil jeg heller prioritere noe nytt,

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i to utenlandsbryllup. Synes det er gøy med en fest i utlandet, og vi gjør en langhelg utav det. Men gaver legger vi ikke mye i da, og jeg kjøper heller ikke ny kjole el.l. Det bør ikke være utenfor Europa, da, tenker jeg, hvis ikke blir det fort dyrt med flybilletter. Jeg blir alltid lykkelig når jeg får oppleve et spennende land når jeg likevel må reise i bryllup. Har vært i mange bryllup i Norge, ofte må man bo et par netter på hotell, ta fly og leie bil osv, og det blir kjempedyrt det også.

Anonymkode: 50df4...ceb

AnonymBruker
Skrevet

Mange rare argumenter her, mest negative som vanlig! 

Bryllup er totalt frivillig og om du har lyst å arrangere i utlandet så gjør det! De som ikke har råd eller lyst få bli hjemme. Men man skal såklart forsøke å gjøre det enklest mulig for de tilreisende. 

Vi har ett utenlandsbryllup i år på planen (om det blir noe av) og det eneste jeg syns er litt upraktisk med dette er at de 1) har valgt å ha det på en onsdag fordi dette va billigere for brudeparet. 2) fordi utdrikningslaget til brugdommen også er lagt til utlandet (av han selv). 

Gi folk beskjed i god tid. Ta jobben med å finne hotellmuligheter. Gjerne ring og spør om gruppepris. Sett forlovere til å gjøre litt research og lei en buss m/sjåfør som kan kjøre noen runder til/fra flyplass på ulike tidspunkt (det kan man heller ta en symbolsk sum på om det blir veldig dyrt. Jeg betalte 100kr per vei en gang og det syns jeg var helt greit for å slippe å styre med det selv). 

Mange fine venues i England. Rimelig alkohol og mat. Relativt rimelig å bo på hotell (utenom London). Husk at tog er dyrt og oppleves som litt stress. Man er ikke garantert sete med mindre man betaler for å sitte på første klasse. Ingen 100kr ekstra for comfort slik som med Vy...her må man gjerne opp i tusenvis. Så dersom du ønsker å gifte deg på landsbygden eller generelt noen timer utenfor London, så ville jeg tenkt gjennom dette med transport. Lei buss, unngå at folk kommer i rush-tiden på toget, anbefal at folk gå sammen for å leie bil (som er relativt rimelig der) etc. 

Anonymkode: 0264a...6e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...